Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Ik ben twee weken terug met mijn Maine Coon kater Biloxi naar de da geweest. Biloxi moest uitgekamd worden wat ik meestal één keer per jaar onder een roesje bij de da doe.
Maar nu zat zijn vacht zo in de klit dat ik hem wilde laten scheren.

Ik had gevraagd om een uitgebreid lichamelijk onderzoek want Biloxi is al bijna 16 jaar, een echt oud manneke.
Biloxi was onderweg erg gestrest, zat te kwijlen en poepte zijn mand onder, geen pretje dus.
Biloxi is de afgelopen 3 jaar aardig wat gewicht kwijt geraakt, maar sinds vorig jaar gelukkig nier meer afgevallen.
De da heeft hem uitgebreid onderzocht. Hartje klonk prima en het gebit is in prima staat.
Maar Biloxi eet als een bootwerker, drinkt en plast veel en dat zijn toch wel signalen dat er iets niet klopt.

Besloten om een uitgebreid bloedonderzoek te doen, want de da vermoedde schildklierproblemen.
Maar uit het onderzoek kwamen verhoogde nierwaardes naar voren.
Advies om nier voeding te gaan geven. En aangezien mijn andere katten ook al behoorlijk oud zijn gaat nu de hele groep op nierbrokjes.

Biloxi loopt nu in zijn blootje rond en ik word verdrietig nu ik zie hoe mager hij is. Gelukkig heeft hij een prima eetlust. Hij krijgt nu meerdere keren per dag zijn natvoer in de keuken en hij lust alles wat ik inmiddels in huis heb gehaalt.

Eigenlijk moet nu zijn urine nog onderzocht worden, maar het lukt me vooralsnog niet om dat op te vangen. En hem weer naar de da brengen wil ik hem niet aan doen.
Ik probeer hem nu zo comfortabel mogelijk houden en ik hoop dat hij niet snel achteruit zal gaan.
Want ik kan hem absoluut nog niet missen.

José en Coons
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Ik kreeg net de uitslagen van het bloedonderzoek.
SDMA 19 (0-14)
Kreatinine 210 (80-203)
Ureum 15,5 (5,7-13,5)
Calcium1,7 (2,2-2,9)
Kalium 6,9 (3,3-5,8)
Hemoglobine 14,9 (15,3-22,9)
Lymfocyten 0,788 (0,85-5,85)

Wat zeggen deze waardes nu precies?
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Rik »

Biloxi schreef: 25 apr 2023 19:18 Wat zeggen deze waardes nu precies?
Typische bloedwaardes voor een nierfalertje.

Calcium is wat laag (komt vaak voor bij nierfalers) en ik vraag me af of je hier nog niet iets aan moet doen (extra supplement of injectie)?

Waarschijnlijk (normaal) zal over een paar maanden (half jaar?) opnieuw bloedonderzoek volgen om de daadwerkelijke prognose chronisch nierfalen vast te leggen en de progressie te bekijken.

Mocht de ureum nog veel verder gaan stijgen dan kan er ook misselijkheid volgen met tot gevolg slechter eten. Dat is gelukkig schijnbaar nu nog niet het geval.

Je kunt urine opvangen met de juslepel methode als je hem in een aparte kamer zet met een kattenbak met ingang afgedekt met handdoek. Daarna, wanneer je zelf klaarstaat met een juslepel, de handdoek van de ingang afhalen en wachten tot hij gaat plassen en dan op het juiste moment de juslepel onder zijn gat douwen :)

Het zal voor de volgende keer wel even oppassen zijn met het roesje/narcose want dat is extra zwaar als de nieren al slecht zijn.

Hopelijk kun je hem nog een aantal jaren goed houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Dank voor je antwoord Rik.
Ik ga een calcium supplement bestellen bij medpets.
Het calcium tekort zou het trillen in zijn pootjes kunnen verklaren.
Zou ik daar nog iets anders moeten bestellen ter ondersteuning?

Urine opvangen wordt echt een dingetje, ik blijf het proberen maar wil Biloxi geen stress geven.
Zijn vacht verzorgt hij niet meer dus wanneer hij in de klit raakt, zal hij toch weer een roesje moeten krijgen.Maar voor nu is hij zijn vacht kwijt.

Bloedprikken laat hij ook niet toe, dat heb ik vroeger één keer gedaan en dat was een drama.
Dat doen we als hij weer geschoren moet worden, en dan metteen zijn blaas aanprikken.

Dus wat ik nu kan doen is supplementen bestellen en blijven proberen of ik de urine kan opvangen.
Jeetje, wat een zorgen ineens.
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Cerna

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Cerna »

Ik zou ook Puur Kidney bestellen. Dat heeft mijn oudje 2 jaar op de been gehouden.
En de nierwaardes zijn niet schrikbarend hoog voor een 16-jarige dus met wat extra zorg kun je het nog wel een tijd redden. Maar ik zou ook natvoer proberen en niet alleen brokjes want een nierpatiënt moet veel vocht binnenkrijgen.
En wanneer hij goed eet, maar toch afvalt is de kans heel groot dat hij eiwitten verliest en om daar achter te komen moet je toch echt wat urine zien op te vangen en kan hij evt. Semintra krijgen.

https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kid
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Biloxi eet nat voer, heel veel zelfs want hij is niet misselijk.
Ik was begonnen met de zakjes van RC, maar daar at hij er zo 6 van op een dag. Ik heb bij zooplus nu verschillende smaakjes besteld die hij allemaal lust.
De brokken staan onbeperkt in de kattenvoer, dat zijn de katten hier zo gewend.

Drinken doet hij ook , veel zelfs.
Puur kidney ga ik ook bestellen, dat is ter ondersteuning neem ik aan?
Urine opvangen ga ik echt mijn best voor doen.
Dank je wel voor het advies!
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Brokken staan in de kattenkamer bedoel ik
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Synemios »

Ja dan komt er ineens veel op je af.

Is er geen T4 bepaling gedaan?
Of staat die er niet tussen omdat die goed was?

Ik had ook altijd nog ipakitine in huis voor het geval ze ineens slecht gaan eten en dan wel normaal voer willen, dan kun je dat er door heen doen.
Katten met nierproblemen kunnen heel kieskeurig worden.

Ik geef Lizzy pea dat schijnt ook te werken ter bescherming van de nieren.

Verder eens met mijn voorgangers,

Urine kun je ook nog proberen op te vangen door je kat apart te zetten met een lege bak en katkor.
Helaas heb ik er hier 1 die gewoon haar plas op houdt en wij laten het door de dierenarts aanprikken.
Maar in dit geval duurt een jaar wel lang.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 56&t=29354
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Ja, er komt nu inderdaad veel op me af, maar ik wist ook wel dat dit eraan zat te komen.
De katten zijn allemaal flink op leeftijd.

Er is wel T4 bepaling gedaan, die was niet afwijkend:21,9(10-60).
Ipakitine zal in dan ook maar bestellen.
Katkor staat ook op het lijstje, niet geschoten is altijd mis.

Biloxi weer mee naar de da wil ik niet doen, dat geeft hem teveel stress. Alles wat ik kan doen zonder dat hij er last van heeft ga ik doen maar het ik besef dat we aan het laatste stukje van zijn leven zijn begonnen. En ik doe mijn best om het hem zo comfortabel mogelijk te maken.
Veel knuffelen, zijn dieet zolang hij dat wil eten en wat supplementen ter ondersteuning.
Hij voelt zich nu nog goed, en hopelijk blijft dat zo nog een poosje.
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Synemios »

Ok, dan kun je dat los laten gelukkig ( de t4)

Fijn dat hij zich wel goed voelt nu.
Ik hoop dat het met de urine gaat lukken en ik kan mij voorstellen dat je hem die stress niet aan wilt doen zo vlak achter elkaar.

Ik hoop dat jullie nog een tijd van elkaar mogen genieten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Lieve mensen, bedankt voor de adviezen en tips hoe urine op te Vangen!
Het is me gelukt, zonder Biloxi te stressen.

Ik had de kappen van de bakken verwijderd en ze lekker uitgesopt.
Biloxi liep naar de bak en begon de plassen, dus hoppa, de soeplepel eronder. Hij had gewoon niks in de gaten.
Ik heb voor de zekerheid de midstream urine genomen.

Toen meteen weggebracht naar de da. Daar wilde ze het in eerste instantie niet testen, ze wilde steriele urine, dus aanprikken.
Ik heb gezegd dat we dat niet gaan doen en dat ze deze urine prima konden gebruiken.
Ze kunnen genoeg vinden hierin hoor.
Uiteindelijk was de da het ook wel met me eens.
Uitslag krijg ik volgende week, het is nu bijna weekend.

Ik ben best wel trots dat het me gelukt is.

Volgende week komen ook de spullen binnen van Zooplus en Medpets, wel een geregel allemaal maar ik een beetje alles gedaan wat ik kon, de rest is aan Biloxi.
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Rik »

Biloxi schreef: 28 apr 2023 15:22 Toen meteen weggebracht naar de da. Daar wilde ze het in eerste instantie niet testen, ze wilde steriele urine, dus aanprikken. Ik heb gezegd dat we dat niet gaan doen en dat ze deze urine prima konden gebruiken.
Precies. Als het nu urine was uit de bak met katkor korrels dan kan ik me er wat van voorstellen dat ze het niet steriel genoeg vinden. Maar rechtstreeks opgevangen met een soep- of juslepel... verser kun je het bijna niet krijgen.
Biloxi schreef: 28 apr 2023 15:22 Ik ben best wel trots dat het me gelukt is.
Ja, ik was ook altijd blij en trots dat het weer gelukt was bij Bowy :lol:
Een heel klein miepje op moment van de lepel onder haar gat duwen...
en dan achteraf dat gezicht wanneer ze de plas, die er niet ligt, probeert onder te graven...
zo verbaasd... "maar ik had toch geplast" :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Asse-Poes »

Goed gedaan José :eclap:
Nu afwachten en even rustig weekend vieren 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Biloxi »

Ja, ik kan nu even achterover leunen, pff.
Hoewel, ik probeer mijn avatar nog goed te krijgen, maar dat is van een andere orde, ha ha.
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook Biloxi heeft nierproblemen.

Bericht door Synemios »

Ben benieuwd naar de uitslag.

Goed gedaan samen ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie