Kaya krols, Noek chagrijnig

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Fijn, daar word ik blij van… waarom gaat de introductie verkeerd? Wat doen we fout? Te vlug willen zou ik kunnen snappen, maar wat verder dan? Welke barrière bedoel je?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Ik bedoelde eigenlijk dit:
OMH schreef: 01 mei 2023 13:22 De introductie schiet nog voor geen meter op. We pakken het voorzichtig aan: na het wennen aan elkaars geur kunnen ze elkaar nu ook door het raam naast de deur heen zien. Noek gromt en blaast en wil haar zelfs door het glas heen meppen.
Als Noek de mogelijkheid en tijd heeft om voor het glas te grommen, blazen en zelfs proberen te meppen, dan lijkt me dat geen positieve wending voor tijdens de introductie. In dat geval moet je volgens mij weer een stap terug doen.

(Met de barrière bedoel ik dan dus het glas/deur/hekje/hordeur etc.)

Ik zeg niet dat je het 'fout' doet hoor. Dit is ook een kwestie van dingen uitproberen denk ik. Want als je bepaalde dingen niet probeert dan weet je natuurlijk ook nooit hoever je gekomen bent. Uiteindelijk zul je stapjes naar voren moeten doen. Maar als er dan ongewenst gedrag is (of oud gedrag), dan moet je dus weer een stap terug doen. Elkaar dus vrij zien (voor het glas staren en proberen te meppen) is nu dus een stap te ver/snel. Dat zou dan alleen mogen als de ander bezig is met iets (spelen o.i.d.) zodat ze niet direct de onzekerheid hebben en gaan blazen en meppen (al is het maar 'door' glas).

Introductie kan per kat ook weer verschillen en het kan natuurlijk zijn dat het heel moeilijk is Noek zulk gedrag af te leren.
OMH schreef: 01 mei 2023 16:20 Nu kennen ze elkaar toch al aantal maanden, vandaar dat het me verbaast hoe Noek tegen haar doet. We hebben ze één keer dichterbij elkaar gehad, Kaya in het reismandje en dat gekoppeld aan een snoepjesmoment. Die snoepjes gaan er grif in, maar daarna begint het geblaas weer en brengen we Kaya naar boven.
Je moet bijvoorbeeld dat soort momentjes nét voor zijn.
Dus nét voor het moment dat Noek zich kan focussen op Kaya moet je hem of afleiden of met Kaya naar boven gaan.

Is Noek ook af te leiden met spel? Of is het zo dat als Kaya in de buurt is, dat hij echt op haar gefocust?

Ja, als je zou weten wat er in die koppies om zou gaan... dan zou het een stuk makkelijker zijn.
Jackson Galaxy heeft ook wel vaak goede tips (in de filmpjes op Youtube https://www.youtube.com/@JacksonGalaxy/videos).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Kee, we doen een stapje terug.
De filmpjes van JG kennen we. Toch bedankt weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Och heer, dat ging per ongeluk. Kaya en Tika - ooit lieve maatjes - zaten zo zielig naar elkaar te miauwen door een dichte deur en intussen weer geblindeerde ramen... we wilden even snel een snackje voor hen pakken (in de gang, daar staat een complete poezenkast met gesloten containertjes van e.e.a.) en dat was natuurlijk weer niet handig. We zagen Tika niet meer - die is gitzwart - en hielden Kaya in de gaten. Natuurlijk: allebei naar de kant waar we ze niet wilden hebben. We kregen Tika het eerst te pakken en die hebben we even noodgedwongen in de kamer gezet, daar staat ook het reismandje waarin we dan weer deen, dan weer dander vervoeren (zonder oogcontact met elkaar). Maar er gebeurde niets, ze snuffelden even aan elkaar, Tika gaf een piepklein grommetje en daarna ging het prima. Ze hebben allebei iets lekkers gekregen, heup aan heup, en op dit moment lopen ze allebei achter speelgoedmuizen aan. Het is winst, vind ik, of het nou verstandig is of niet - daarbij was het niet de bedoeling en ook kattenouders maken missers. We laten ze nog niet samen als we er niet bij zijn, hoor, maar ik zie een begin.

En dan nu Noek nog. Die krijgt veeeeeeeeeeeeeel meer tijd, veeeeeeeeeeeel meer individuele en waar mogelijk gedeelde aandacht. Hij vindt het duidelijk niet gemakkelijk; hij zit momenteel veel verstopt onder het midden van ons bed of elders. We zorgen goed voor hem.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Asse-Poes »

Ohjee wat een toestand!

Mijn ervaring met, of verstand van introducties is even groot als mijn kennis van de Chinese taal. Zero dus.
Siamezen -in ieder geval mijn siamezen- hebben geen intro's nodig (Lucky me :grin: )

Ik zie een kip- en bouillontraject aankomen.
De vorige keer had dat bij Noek toch een goed resultaat?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Ik denk dat Noek daar nog niet helemaal aan toe is ;)

Met Kaya en Tika lijkt het in ieder geval wel goed te zitten. Tika was dus even wat onzeker maar realiseerde zich snel dat er niets aan de hand was.

Hopelijk gaat het bij Noek straks ook zo snel (als die eenmaal zo ver is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Kip en bouillon werkte na de castratie van Noek. Daar wachten we nog een tijdje mee… :-P
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Asse-Poes »

Rik en jij zijn verstandig. :grin:
Mijn geduld zou hetzelfde level als mijn chinese taal hebben. Zero. :lol:

Sterkte maar weer met de situatie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 03 mei 2023 01:25 Rik en jij zijn verstandig. :grin:
Mijn geduld zou hetzelfde level als mijn chinese taal hebben. Zero. :lol:

Sterkte maar weer met de situatie.
Dank je, er moet misschien nog wat water door de zee maar we geven het nog niet op. Noek is een bijzondere kat, maar het is wat het is!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Contact gemaakt met een kattengedragstherapeut, we weten nog niet op welke manier we dat gaan invullen. Ik houd jullie op de hoogte.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Lang telefonisch contact gehad met de kattengedragstherapeut, verhaal verteld dat ik al per e-mail had gestuurd ook en zij vreest voor het lukken van een derde introductie. De lastpak in dit verhaal is Noek, maar die gaan we hierom niet de deur uit doen, hij is hier zo geworteld. Hij kent onze dagelijkse gang van zaken, geluiden en gewoontes.
We hebben nu besloten Kaya te laten herplaatsen (jullie hebben geen idee hoeveel tranen daarbij zijn gevloeid). Ze zit nu vaak alleen en hoewel we veel bij haar zijn om te spelen en te verzorgen is dit toch niet ideaal. Bovendien is Tika erg gaan braken (weer over), DA kon niets vinden en dus houden we het maar even op stress. Ze heeft dit eerder gehad en toen leverde een uitgebreid bloedonderzoek niets op en was er ook sprake van een veranderde situatie. Gevoelig typje, misschien.
MAAR: vandaag liet onze zoon D weten dat hij Kaya wel graag wil hebben. Hij heeft het niet breed en dus is nog wat overleg nodig, maar met wat geluk horen we morgenmiddag dat dat door kan gaan. Nog niet uitgehuild, maar we voelen ons wel veel beter. Bij zoon D woont ook Kaya's broertje en verder heeft hij twee suffige meisjespoezen, die doen nergens moeilijk over. Kaya's broertje heeft hier regelmatig met Kaya gespeeld en dat bleef altijd dikke mik. Je weet dingen nooit zeker, maar dit lijkt ons de beste oplossing. Is het leuk? Geenszins. Is het een goeie oplossing? Ja toch wel. Hij woont vijf minuten bij ons vandaan en we zien elkaar vaak.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Rik »

Wat een verdrietig besluit. Ik kan me de tranen wel voorstellen. Maar de gekozen oplossing lijkt me wel een hele mooie. Mooi voor Kaya en toch ook mooi voor jullie want op die manier kun je Kaya toch nog bezoeken.

Hopelijk kan alles goed uitgewerkt worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door nellebel »

Respect voor je keuze. Heel moeilijk maar wel overwogen en het beste voor de katten. ik zou je willen knuffelen zo lief vind ik het dat je je eigen geluk aan de kant zet voor het welzijn van je katten. Daar kunnen nog veel mensen iets van leren. Hele dikke knuffel van mij en ik hoop dat je zoon je katje in huis wil nemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door Miloe »

OMH schreef: 10 mei 2023 15:57 Bovendien is Tika erg gaan braken (weer over), DA kon niets vinden en dus houden we het maar even op stress. Ze heeft dit eerder gehad en toen leverde een uitgebreid bloedonderzoek niets op en was er ook sprake van een veranderde situatie. Gevoelig typje, misschien.
Wellicht een echo van de buik doen. Dat bood bij ons heel veel duidelijkheid na 3 bloedonderzoeken zonder resultaat.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kaya krols, Noek chagrijnig

Bericht door OMH »

Dank voor de reacties. Echo of foto van de buik is de volgende stap als het weer gebeurt.

En verder zijn de tranen nog niet op, ik moest opnieuw huilen toen ik jullie reacties las. Zo lief!
Hopelijk morgen goed nieuws, ik zal het sowieso laten weten. En anders zit er niets anders op dan gebruik maken van de diensten van een verhuiskatsite.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie