Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Eten doet pijn als het een alvleesklierontsteking is.
Daarbij zijn ze dan ook misselijk.
Dan zie je dat ze kieskeurig worden en als ze eten heel langzaam eten.

Ik begrijp ook echt niet waarom er tot nu toe steeds geen pijnstilling ingezet is, en de cerenia niet dagelijks geadviseerd wordt als het weer slechter gaat, zeker niet omdat er gisteren contact over geweest is.
Buikpijn is een bekend verschijnsel bij mensen met pancreatitis. Ook bij honden met pancreatitis is het duidelijk dat ze buikpijn hebben doordat ze een typische bidhouding aannemen. Bij katten is het veel lastiger om erachter te komen of ze buikpijn hebben. Soms is alleen aan de lichaamshouding of de gezichtsuitdrukking te zien dat de kat pijn heeft. Omdat we wel een duidelijke verbetering zien op pijnstillers is het aannemelijk dat ook katten met pancreatitis buikpijn hebben
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/alvl ... -hond-kat/

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... titis.html
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Cerenia krijgt ze nu wel dagelijks hoor :) (nu 3 dagen achtereen). Ik ga maandag inderdaad vragen om pijnstilling. Mijn buurvrouw zei dat er eigenlijk geen geschikte pijnstiller is die mee mag en dat Cerenia ook een pijnstillend effect heeft. Novacam/metacam mag niet bij alvleesklierontsteking en buprenorfine werkt volgens haar meestal het beste maar mag officieel alleen in de praktijk gegeven worden. Ze geeft soms weleens de injectievloeistof mee die onder de tong gegeven kan worden. Dat moet dan 3 keer per dag. Over de merken die jij eerder noemde heb ik haar niet gehoord. Ik ben benieuwd wat mijn eigen dierenarts maandag zegt. Het was de dienstdoende dierenarts van vrijdag niet bekend dat prednison gecontraïndiceerd is bij alvleesklierontsteking, dus ik zorg dat ik m'n linkje paraat heb. Ik vind het opvallend dat er blijkbaar een standaardaanpak is voor alvleesklierontsteking (dat begrijp ik hier tenminste), maar dat ik toch van drie verschillende dierenartsen verschillende adviezen mee krijg.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Gisteren zei je dat je om en om cerenia/prednison moest geven.

Temgesic mogen ze gewoon voorschrijven ( dat is hetzelfde als buprecare maar dan in pilvorm, moet je oplossen en ingeven in de wangzak)en buprecare injectievloeistof waar je buurvrouw het over heeft, die je dus ook via een prik kan geven, maar thuis via de wangzak ingeeft heb ik al meerdere malen gewoon mee gekregen.
En bij verschillende klinieken dus het is niet zo dat alleen mijn eigen dierenarts dit mee geeft.
Temgesic heb je soms een recept voor nodig maar sommige dierenartsen hebben het gewoon zelf in huis.


Zoek maar eens op het forum het wordt zo vaak gewoon voorgeschreven of mee gegeven.


Over welke andere merken heb ik het verder gehad dan? Want ik heb het alleen over buprecare en temgesic gehad.

Zoek eens op het forum dan kom je veel meer tegen en ook op internet zijn genoeg linkjes te vinden.
En een arts die niet weet dat pred een alvleesklierontsteking kan veroorzaken is duidelijk niet goed op de hoogte of heeft niet op gelet.

Er is geen standaard aanpak, want heel soms wordt er een hele lage dosering pred voorgeschreven maar pas nadat alle andere dingen geprobeerd zijn.

Oorzaken alvleesklierontseking oa prednison
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/di ... titis-kat/

bijwerkingen prednison:

https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 23 sep 2023 15:17 Gisteren zei je dat je om en om cerenia/prednison moest geven.
Ah dan heb ik dat niet goed gezegd. De afgelopen weken was het om en om, maar nu is het dus dagelijks.
Temgesic mogen ze gewoon voorschrijven ( dat is hetzelfde als buprecare maar dan in pilvorm, moet je oplossen en ingeven in de wangzak)en buprecare injectievloeistof waar je buurvrouw het over heeft, die je dus ook via een prik kan geven, maar thuis via de wangzak ingeeft heb ik al meerdere malen gewoon mee gekregen.
En bij verschillende klinieken dus het is niet zo dat alleen mijn eigen dierenarts dit mee geeft.
Temgesic heb je soms een recept voor nodig maar sommige dierenartsen hebben het gewoon zelf in huis.
Helder!
Over welke andere merken heb ik het verder gehad dan? Want ik heb het alleen over buprecare en temgesic gehad.
Ja, die bedoel ik, maar ik kon even niet op de namen komen ;)
En een arts die niet weet dat pred een alvleesklierontsteking kan veroorzaken is duidelijk niet goed op de hoogte of heeft niet op gelet.

Er is geen standaard aanpak, want heel soms wordt er een hele lage dosering pred voorgeschreven maar pas nadat alle andere dingen geprobeerd zijn.

Oorzaken alvleesklierontseking oa prednison
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/di ... titis-kat/

bijwerkingen prednison:

https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf
Thanks voor de linkjes! Pippa kreeg de vorige keer direct prednison en antibiotica dus dit weten ze bij deze praktijk dan niet. Ga de linkjes laten zien maandag en vragen om pijnstilling. Het is nu wel anders dan de vorige keer, want toen rook ze aan voeding en liep ze weg, maar nu blijft ze wel kleine beetjes eten.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Gelukkig eet ze weer een beetje.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap er echt niks meer van 😞
Gisterenmiddag had je een afspraak bij de DA omdat het eten slecht/moeizaam gaat en je wilde een (nieuw) plan
Maandag ga je pas pijnstilling halen?
Heeft de DA gisteren dan op z'n minst niet in Pippa's bekje gekeken naar de staat van haar gebit?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Mijn eigen dierenarts was er niet en de dienstdoende dierenarts stelde een prednisoninjectie voor en maandag verder te kijken met eigen DA en dan ook een plan op te stellen. Niet naar gebit gekeken, omdat we ervan uitgaan/-gingen dat dit door de alvleesklier komt. Ik krijg hier soms het gevoel dat ik alles verkeerd doe, maar ik doe ook maar m'n best hoor ;)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ik zeg niet dat je alles verkeerd doet, maar ik zie geen enkele logica (meer) in de stappen die je zet.
- Je gaat naar de DA omdat Pippa niet wil eten, dan ligt het toch -zeker voor een DA- voor de hand om in het bekje te kijken?
- Je weet dat prednison niet goed is voor een kat met een chronisch alvleesklierprobleem, maar Pippa krijgt een injectie met prednison.
- je weet dat een alvleesklierontsteking heel pijnlijk is, maar je vraagt niet om pijnstilling.

En dat snap ik dus niet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Nou ja, ik wil ook kunnen vertrouwen op de expertise van de dierenarts. Wie ben ik om tegen iemand die ervoor gestudeerd heeft te zeggen dat ik het beter weet? Doe ik wel als het om mezelf gaat, maar als het om een huisdier gaat ben ik er voorzichtiger mee.

Ik heb benoemd dat ik eigenlijk tegen prednison was, maar ze had het direct al over maandag een plan maken om het weer af te bouwen en ik wist ook niet zo goed wat ik dan moest doen, dus ik dacht: dan moet het maar even voor het weekend, als ze daarmee weer gaat eten.

Ik begreep ook van mijn buurvrouw dat Cerenia ook pijnstillende werking heeft. Maar ik ga het maandag anders zeggen: ik wil prednison blijven afbouwen en ik wil pijnstilling. Punt. Ik wil alleen voorkomen dat dat ook niet werkt en dat de dierenarts dan gaat zeggen dat ze een prednison-injectie had moeten hebben.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Cerenia is geen pijnstiller en dat kan wel de pijn dempen maar werkt niet voldoende als het een alvleesklierontsteking is.

Als ik had geluisterd naar bepaalde dierenartsen en zelf niet het eea had geweten en uitgezocht dan waren mijn meiden nu dood geweest.
Je zou ook kunnen vragen aan deze dierenarts waarom er nog geen pijnstilling gegeven is.
Ik hoop niet dat ze dan zeggen we denken dat ze geen pijn heeft want katten zijn meesters in het verbergen van pijn en bij alle andere wezens doet een alvleesklierontsteking echt heel erg veel pijn.

Het is jammer dat er nu geen andere mensen zijn hier met ervaring maar er is genoeg te vinden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Maar is er nu gisteren een injectie met pred gegeven terwijl je bezig was met een schema?
Laatst gewijzigd door Synemios op 23 sep 2023 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Maandag ga ik zeggen dat ik pijnstilling voor haar wil :)

Wat ik evt. ook nog kan proberen: ik heb inmiddels een overzicht gevonden van wanneer welke praktijken welk weekend dienst hebben hier in de buurt. Ik kan de praktijk die dit weekend dienst heeft bellen (spoednr) en vragen of ze iets willen voorschrijven. Maar dat doen ze denk ik niet zonder haar gezien te hebben. Ze hebben daar haar dossier natuurlijk niet.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Nee ze zullen middelen als buprecare/ temgesic ( wat beiden buprenorfine is) niet zo voorschrijven denk ik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 23 sep 2023 19:10 Maar is er nu gisteren een injectie met pred gegeven terwijl je bezig was met een schema?
Ja. Ze krijgt nu elke dag pred, Cerenia en Mirataz. Als ik de DA gesproken heb, wil ik de pred als eerste weer afbouwen. Heb gisteren ook gezegd dat ik daar zsm van af wil en als ze in de toekomst weer een flare-up krijgt wil ik niet dat ze als eerste naar de pred grijpen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Maar die injectie werkt een tijd door en dan ook nog die prednison pillen erbij?
Ik begrijp er steeds minder van
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie