Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 27 jul 2023 19:42 oww wat jammer dat Pippa blijft overgeven.
Nu hopen dat het met de oorzalf beter gaat.

Heb je wel een rijbewijs, dan zou ik een auto huren. Die afstand met het ov lijkt me geen pretje voor Pippa.
Ja, ik heb wel een rijbewijs, maar heb jaren niet gereden en überhaupt nog nooit alleen gereden. En voor dit soort dingen ben ik zelf ook al wat zenuwachtig, dus dat zie ik ook niet zo zitten.

Een idee is ook nog om de reis in twee delen te doen en haar (en mezelf natuurlijk ;-)) een nachtje in een pension onder te brengen oid. Ik ga dit weekend m'n opties eens op een rij zetten, voor zowel Lienden als Gent, want waarschijnlijk gaat dat qua wachttijd elkaar niet heel veel ontlopen. Wel qua kosten (negatief voor Lienden) en reistijd (negatief voor Gent). Er moet wel wat gebeuren want die onrust rondom dat schildkliergedoe wil ik ook niet meer.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Is er anders niet iemand die jullie kan brengen?

Nee, ik kan mij voorstellen dat je die onrust niet meer wilt en die schildklier werkt op allerlei organen dus je hebt best kans dat dat overgeven over gaat zodra die RJ behandeling achter de rug is.
Tenzij het echt door de medicatie komt.

Bj Lizzy zijn de alvleesklier en darmproblemen echt veel rustiger geworden.
Laatst gewijzigd door Synemios op 27 jul 2023 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ja dat snap ik, dan zal je een vriend of vriendin heel lief moeten aankijken, of inderdaad een tussenstop met overnachting.
Dikke kans dat je ook niets te kiezen hebt qua locatie, je zal de eerste die belt accepteren 😉

Nog even over dat spugen van Pippa.
Bellow deed dat ook en toen heb ik hem vaker eten gegeven. Kleine porties. Uiteindelijk bleek het goed te gaan toen ik hem elke 4 uur eten gaf. (Dus ook 's nachts ja) bij Bellow moest dat wel, want die bleef afvallen.
Maar jij kan proberen om 5x per dag kleine beetjes te geven.

Toen ik bij gebrek aan y/d blikjes, overschakelde naar y/d brokjes ging het eerst niet goed (spugen en dunne ontlasting) maar toen hij aan de brokjes gewend was, ging het top. (En kon ik 's nachts ook slapen 😀 )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 27 jul 2023 21:03 Ja dat snap ik, dan zal je een vriend of vriendin heel lief moeten aankijken, of inderdaad een tussenstop met overnachting.
Dikke kans dat je ook niets te kiezen hebt qua locatie, je zal de eerste die belt accepteren 😉

Nog even over dat spugen van Pippa.
Bellow deed dat ook en toen heb ik hem vaker eten gegeven. Kleine porties. Uiteindelijk bleek het goed te gaan toen ik hem elke 4 uur eten gaf. (Dus ook 's nachts ja) bij Bellow moest dat wel, want die bleef afvallen.
Maar jij kan proberen om 5x per dag kleine beetjes te geven.

Toen ik bij gebrek aan y/d blikjes, overschakelde naar y/d brokjes ging het eerst niet goed (spugen en dunne ontlasting) maar toen hij aan de brokjes gewend was, ging het top. (En kon ik 's nachts ook slapen 😀 )
Thanks! Die tip van de kleine beetjes is wel een goeie. Al moet ik wel zeggen dat ze nu ook de hele dag door brokjes tot haar beschikking heeft. Maar misschien eet ze inderdaad toch meer dan goed voor haar is. Dan maar terug naar 4 keer per dag :) s ochtends, tussen de middag, einde middag en s avonds voor het naar bed gaan. Gelukkig werk ik vanuit huis want je hebt een dagtaak aan zo'n kat :P
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 27 jul 2023 21:00 Is er anders niet iemand die jullie kan brengen?

Nee, ik kan mij voorstellen dat je die onrust niet meer wilt en die schildklier werkt op allerlei organen dus je hebt best kans dat dat overgeven over gaat zodra die RJ behandeling achter de rug is.
Tenzij het echt door de medicatie komt.
Die laatste zin snap ik niet, wat bedoel je daarmee? Als de medicatie werkt op de organen en ik stop daarmee verdwijnen de issues toch ook?
Bj Lizzy zijn de alvleesklier en darmproblemen echt veel rustiger geworden.
Dat is echt fijn om te lezen! :)

Misschien ga ik ook wel weer een paar rijlessen nemen en eens kijken of ik het dan aandurf... Lienden is maar 1,5 uur met de auto. Ik heb nog even om erover na te denken, maar ik verwacht met de huidige wachtlijsten wel dat ze dit najaar aan de beurt komt. Maandag maar bellen!
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

1 van de bijwerkingen van Felimazole/Thiafeline is braken.
1 van de bijwerkingen van een over-actieve schikdklier is ook braken. (Meestal door te snel eten)

Dus als je stopt met medicatie dan kàn het braken stoppen, maar Pippa kan ook blijven braken vanwege haar schildklier.

Sowieso een goed plan om toch wat rijlessen te nemen, dan weet je in ieder geval weer of het je bevalt. En zo ja, dan is Lienden een stuk rustiger rijden dan naar Gent.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Asse-Poes schreef: 27 jul 2023 21:23 1 van de bijwerkingen van Felimazole/Thiafeline is braken.
1 van de bijwerkingen van een over-actieve schikdklier is ook braken. (Meestal door te snel eten)

Dus als je stopt met medicatie dan kàn het braken stoppen, maar Pippa kan ook blijven braken vanwege haar schildklier.
Dit dus ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 27 jul 2023 21:23 1 van de bijwerkingen van Felimazole/Thiafeline is braken.
1 van de bijwerkingen van een over-actieve schikdklier is ook braken. (Meestal door te snel eten)

Dus als je stopt met medicatie dan kàn het braken stoppen, maar Pippa kan ook blijven braken vanwege haar schildklier.

Sowieso een goed plan om toch wat rijlessen te nemen, dan weet je in ieder geval weer of het je bevalt. En zo ja, dan is Lienden een stuk rustiger rijden dan naar Gent.
Helder, thanks! Nu 2 dagen op de Carbimazol. Gaat tot nu toe goed, hopelijk blijft dat nog zo tot ze naar Gent/Lienden kan! :epray:
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Kreeg deze automatische reply van Gent. Benieuwd hoe actueel dit is (na de positieve berichten van eind vorige maand) en wat dit betekent voor Pippa :???: Even afwachten tot ik een reactie heb op m'n mail. Op de website zelf lees ik niks hierover.

Beste,

Omwille van productieproblemen met het radioactieve jodium kunnen er momenteel geen behandelingen uitgevoerd worden. Er wordt naar een oplossing gezocht. De laatste ontwikkelingen kan u volgen op onze website (www.orsami.be). Voorlopig nemen we geen aanvragen meer aan.

Met dank voor u begrip.

Het katomic team.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Gent doet geen behandelingen tussen 15 juli en 15 september
https://www.orsami.be/nl/contactformuli ... ide-katten

Dat is een flinke tegenvaller !!
Heb je Lienden al gebeld/gemaild of zij ook nieuwe leveringsproblemen hebben?

Overigens valt die email aan jou me best wel tegen: geen uitleg en geen periode.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 01 aug 2023 01:28 Gent doet geen behandelingen tussen 15 juli en 15 september
https://www.orsami.be/nl/contactformuli ... ide-katten

Dat is een flinke tegenvaller !!
Heb je Lienden al gebeld/gemaild of zij ook nieuwe leveringsproblemen hebben?

Overigens valt die email aan jou me best wel tegen: geen uitleg en geen periode.
Dit had ik inmiddels inderdaad ook gevonden, valt mij inderdaad ook tegen. Je zult maar met een doodzieke kat zitten die de behandeling asap nodig heeft.

Ga ze nog wel even bellen of dit betekent dat de wachtlijst ook weer met (minimaal) 2 maanden is toegenomen, waarschijnlijk wel. In de mail en op de website spreken ze elkaar wel tegen. In de mail: we nemen geen nieuwe aanmeldingen in behandeling. Op de website: u kunt zich nog steeds aanmelden.

Uit de eerdere berichten hier lijkt het er wel op dat Lienden de wachtlijst sneller inloopt dan Gent. Toen ik me bij Gent meldde eind april was de wachtlijst 8 maanden, eind juni 6 maanden. En Lienden 1 tot 1,5 jaar en eind juni 8 maanden. Zal wel komen doordat het een privékliniek is. EIgenlijk is Lienden wel de meest praktische optie voor me qua reistijd en gedoe. Als je alles optelt wat er nog bij Gent komt kijken kom je wel op een vergelijkbaar bedrag uit, denk ik. Ga ze vanmiddag even bellen.

Wat ik me trouwens nog wel afvraag: Pippa haar gewicht is dus stabiel (was 3,4, en zit nu al een tijdje op 3,8, wat prima is) en haar T4 ook. Maar andere klachten zoals braken en veel plassen blijven dus. Komt dat vaker voor in jullie ervaring, dat bepaalde symptomen blijven ondanks dat de T4 goed is? En kan ik wel verwachten dat deze ook verdwijnen als de hyperthyreoïdie verdwijnt?
Laatst gewijzigd door BaasjevanPippa op 01 aug 2023 06:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

BaasjevanPippa schreef: 01 aug 2023 06:19

Wat ik me trouwens nog wel afvraag: Pippa haar gewicht is dus stabiel (was 3,4, en zit nu al een tijdje op 3,8, wat prima is) en haar T4 ook. Maar andere klachten zoals braken en veel plassen blijven dus. Komt dat vaker voor in jullie ervaring, dat bepaalde symptomen blijven ondanks dat de T4 goed is? En kan ik wel verwachten dat deze ook verdwijnen als de hyperthyreoïdie verdwijnt?
Braken is ookk 1 van de bijwerkingen van Carbi. Maar ondanks dat braken valt ze niet af, dus dat is heel fijn.

Ja je kan verwachten dat de ellende verdwijnt na de RAjodium behandeling. Tenzij Pippa valt onder de 7% waar de behandeling niet werkt. Maar die kans is heel klein.

Bellow kwam wat ziek thuis met braken en diarree. Maar bij hem was 7 dagen opgehokt zitten gewoon te lang.
Na een paar dagen ging het al stukken beter. En na een week lag hij weer te genieten van de spaanse zon.

In jouw geval zal er geen prijsverschil zitten tussen Gent en Lienden, als je de reis- en verblijfskosten meerekent.

Ik vond het in januari ook al raar dat Lienden wel jodium had en Gent niet. Zal wel te maken hebben met contracten en de prijs. En nu maar duimen dat je vandaag meer duidelijk bij Lienden krijgt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 01 aug 2023 12:31 Braken is ookk 1 van de bijwerkingen van Carbi. Maar ondanks dat braken valt ze niet af, dus dat is heel fijn.

Ja je kan verwachten dat de ellende verdwijnt na de RAjodium behandeling. Tenzij Pippa valt onder de 7% waar de behandeling niet werkt. Maar die kans is heel klein.

Bellow kwam wat ziek thuis met braken en diarree. Maar bij hem was 7 dagen opgehokt zitten gewoon te lang.
Na een paar dagen ging het al stukken beter. En na een week lag hij weer te genieten van de spaanse zon.

In jouw geval zal er geen prijsverschil zitten tussen Gent en Lienden, als je de reis- en verblijfskosten meerekent.

Ik vond het in januari ook al raar dat Lienden wel jodium had en Gent niet. Zal wel te maken hebben met contracten en de prijs. En nu maar duimen dat je vandaag meer duidelijk bij Lienden krijgt.
Ze heeft nog niet gebraakt op de Carbimazol, maar verder zie ik nog geen verschil. Moet de kattenbak nog steeds vaak legen en qua gedrag merk ik ook geen veranderingen. Nou ja, positief is dat die T4 stabiel is en dat ze niet afvalt, anders was het wel een ander verhaal geweest.

Ga zo Lienden eens bellen, hopelijk is degene die hierover gaat aanwezig vandaag! (moest vorige keer terugbellen)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Lizzy bleef ook braken en die kreeg geen medicijnen meer, dat kwam van de alvleesklier/darmen en schildklier af en zij had dus wel een hoge t4.

Maar met een normale t4 zou je verwachten dat het verdwijnt, maar bij pippa is er ook het eea mis met de lever, alvleesklier en darmen.
Ik denk eerder dat het daar vandaan komt.

Ik denk dat de katten die dringend RJ behandeling nodig hebben voorrang krijgen op katten die nog best op andere manieren geholpen kunnen worden ( medicatie, voer etc)
En als het er niet is dan valt er weinig aan te doen, maar het duurt wel erg lang allemaal voor het weer goed verkrijgbaar is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 01 aug 2023 13:55 Lizzy bleef ook braken en die kreeg geen medicijnen meer, dat kwam van de alvleesklier/darmen en schildklier af en zij had dus wel een hoge t4.

Maar met een normale t4 zou je verwachten dat het verdwijnt, maar bij pippa is er ook het eea mis met de lever, alvleesklier en darmen.
Ik denk eerder dat het daar vandaan komt.

Ik denk dat de katten die dringend RJ behandeling nodig hebben voorrang krijgen op katten die nog best op andere manieren geholpen kunnen worden ( medicatie, voer etc)
En als het er niet is dan valt er weinig aan te doen, maar het duurt wel erg lang allemaal voor het weer goed verkrijgbaar is.
Ja, en dat is dus mijn grote vraag: houdt dat ook verband met het schildklierprobleem en kan ik verwachten dat dit ook verbetert straks? Of is dit weer een apart probleem? Ik krijg echt het gevoel dat dit een gebed zonder end wordt waar ik nog veel geld in kan gaan stoppen zonder garanties. De dierenarts die de echo heeft gemaakt belt over 2 weken ook om te vragen of het beter gaat en zo niet, dan zal hij ook aansturen op plan B = biopten nemen. Ja, en dan?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie