Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik zou geen biopten laten nemen, enige wat je daarmee opschiet is dat de diagnose bevestigd wordt en de behandeling blijft hoe dan ook hetzelfde.

Iets tegen de misselijkheid/braken, eventueel pijnstilling, een maagzuur remmer en in ernstige gevallen een lage dosering prednison.
Waarom is er niets gegeven tegen het braken? en heeft pippa geen pijn want die alvleesklier zorgt meestal voor pijn.

Hij heeft het over irritatie en geen ontsteking dus in hoeverre heeft Pippa er last van?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 01 aug 2023 14:32 Ik zou geen biopten laten nemen, enige wat je daarmee opschiet is dat de diagnose bevestigd wordt en de behandeling blijft hoe dan ook hetzelfde.

Iets tegen de misselijkheid/braken, eventueel pijnstilling, een maagzuur remmer en in ernstige gevallen een lage dosering prednison.
Waarom is er niets gegeven tegen het braken? en heeft pippa geen pijn want die alvleesklier zorgt meestal voor pijn.

Hij heeft het over irritatie en geen ontsteking dus in hoeverre heeft Pippa er last van?
Irritatie/ontsteking zei hij. En goede punten hoor, misschien moet ik gewoon even voor een second opinion naar m'n eigen dierenarts hier. We gingen nu naar een speciale vanwege de echo, maar die dacht ook nog dat Utrecht behandelingen gaf, dus was helemaal niet op de hoogte.

Heb net Lienden gebeld. Het blijft lastig te zeggen hoelang de wachtlijst is, want ze zijn volledig afhankelijk van de leveringen. Ze behandelen 2 weken, dan weer 2 weken niet, dan weer 2 weken wel, etc. Ze verwacht wel dat Pippa dit jaar nog aan de beurt is en vroeg ook hoe het ging. Naar aanleiding van mijn verhaal heeft ze Pippa een kleurtje gegeven op de lijst en een notitie erbij gezet, zodat duidelijk is dat ze niet helemaal lekker gaat en ze evt wat voorrang kan krijgen. Ze vroeg me ook hen op de hoogte te houden. Ga ik zeker doen. Over een paar weken weer bellen ;)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik zou dit inderdaad met je dierenarts bespreken, bij Luna wilden ze toen ook van alles doen en mijn dierenarts zei toen dat dat vooral goed was voor hun kassa en niet zozeer voor Luna of ons.

En het is niet zo dat als die t4 rustig is de rest ook meteen verdwijnt, het heeft ook tijd nodig.

En hoe de toekomst eruit ziet weet niemand,

Ik ben met Lizzy toen ook wanhopig geweest die had ook nierinfarcten gehad , allergisch was ze al. en toen die alvleesklier leverwaarden waren slecht, ze stond al op de wachtlijst en we hadden al een datum voor de rj behandeling en die moesten we afzeggen ivm die alvleesklierontsteking.
Ik dacht echt dat ze het niet zou overleven.

Het leek wel een soort kettingreactie.

Maar ik kan nu wel zeggen dat ze stabiel is en amper meer braakt.

Wat fijn dat er door Lienden nu een aantekening staat.
Laatst gewijzigd door Synemios op 01 aug 2023 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 01 aug 2023 14:53 Ik zou dit inderdaad met je dierenarts bespreken, bij Luna wilden ze toen ook van alles doen en mijn dierenarts zei toen dat dat vooral goed was voor hun kassa en niet zozeer voor Luna of ons.

En het is niet zo dat als die t4 rustig is de rest ook meteen verdwijnt, het heeft ook tijd nodig.

En hoe de toekomst eruit ziet weet niemand,

Ik ben met Lizzy toen ook wanhopig geweest die had ook nierinfarcten gehad , allergisch was ze al. en toen die alvleesklier leverwaarden waren slecht, ze stond al op de wachtlijst en we hadden al een datum voor de rj behandeling en die moesten we afzeggen ivm die alvleesklierontsteking.
Ik dacht echt dat ze het niet zou overleven.

Het leek wel een soort kettingreactie.

Maar ik kan nu wel zeggen dat ze stabiel is en amper meer braakt.
Ja, daarom. Nou goed, ik ben er inderdaad ook gestrest van, dus ik snap helemaal hoe jij je voelde met Lizzy toen. En dan is Pippa nog niet eens doodziek... Ik weet door die echo nu in ieder geval wel dat er geen tumor oid zit dus ik ga inderdaad ook geen biopten laten nemen, zeker niet als Pippa over een paar maanden hopelijk aan de beurt is voor de radiojoodbehandeling. Ga wel even naar mijn eigen dierenarts met haar om te overleggen of ze iets kan krijgen tegen de misselijkheid en pijn. Ze blaast ook als ik haar oppak en dat deed ze eerder ook niet, dus ze heeft duidelijk wel last. We zijn net verhuisd dus alles is even nieuw voor ons allebei. In het vorige huis was de buurvrouw de dierenarts, nu krijgen we weer een nieuwe die haar dossier niet kent :)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja je kunt na de RJ behandeling altijd nog kijken.
Wel spannend een nieuwe dierenarts, maar ze zal het dossier toch wel eerst lezen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Sjeeee dan is er bij Lienden dus niets veranderd ten opzichte van januari...
Toen was het opstarten met 4 katten per 2 weken. (In plaats van normaal 4 katten per week)
En een beetje overdrijven met de ernst van Pippa's gezondheid mag best hoor :grin:

Heb je nog contact met je vorige buurvrouw? Dan kan je misschien even brainstormen als je twijfelt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Ja heb ik nog wel contact mee ja, dus dat zou evt kunnen :)

Net van de dierenarts te horen gekregen dat 5 tubes Carbimazol (waar ik dus 50 dagen mee kan doen) 100 euro kosten... wow... nog een reden om maar snel aan de beurt te zijn in Lienden! Kan ook nog om pilletjes vragen, maar misschien gaat ze daar juist wel weer van braken. Wil nu eigenlijk eerst even kijken hoe het gaat met de zalf. Als de symptomen verder hetzelfde blijven als bij Thiamacare kan ik net zo goed op Thiamacare blijven tot ze aan de beurt is.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Moet je 5 tubes tegelijk kopen??
Das echt idioot, want veel katten reageren slecht op de oorzalf.
Of mag je dan de overgebleven en ongeopende tubes terugbrengen?

Bizarre prijzen trouwens. Carbi pillen zijn stukken goedkoper. Dat is ook nog een optie als de oorzalf niet goed zou gaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja dat is net zoals de mirataz, kunnen ze lekker aan verdienen.
Terwijl de pillen veel handiger en veiliger zijn zeker als het gaat om huishoudens met meerdere dieren.
pilletjes zijn veel goedkoper, maar omdat dat dus niet speciaal voor dieren is mogen ze dat pas geven als alle andere middelen geprobeerd zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Bij het dierenziekenhuis kan ik ze per tube kopen, maar bij de lokale dierenarts alleen in grootverpakking, dus per 5. Denk dat ik toch nog even een tube bij het dierenziekenhuis ga halen dan, want ik kan nu nog niet beoordelen of dit wel aanslaat. Daar kan ik pas iets van zeggen na 2 weken (Pippa's langste periode niet overgeven is 1,5 week).

Per tube zijn ze trouwens 23 euro... zag ik op de factuur. Dat is gewoon 2,30 per dag, niet normaal.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Wat ik me trouwens zit af te vragen: hebben jullie je weleens verdiept in preventie van schildklierproblematiek? Want er zijn best veel oudere katten die dit hebben. Dat moet toch ergens vandaan komen? Zou je het op een bepaalde manier kunnen voorkomen? Bijv. door een rauw dieet te geven?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja ik heb mij daar wel in verdiept maar de dingen die ik erover lees, geloof ik niet zo.

Net als met allergie de 1 beweerd dat je juist zo min mogelijk moet variëren en de ander juist zoveel mogelijk om allergieën te voorkomen.

Overigens was Lizzy niet oud en bij haar gaan ze er vanuit dat het samen hangt met haar auto-immuun stoornis.
Mijn andere 2 katten waren 16 en 17 toen ze het kregen en toen was het ook al veel voorkomend dus het is niet iets van nu.

Katten worden over het algemeen ouder en ik denk dat dat de reden is dat je er vaker over hoort.

Er zijn genoeg katten die kvv of barf eten en het ook krijgen.

Bij mensen wordt zelfs beweerd dat je door je temp te meten kunt zien of je schildklier goed werkt of niet.
En op google lees ik nog meer rare dingen waar ik echt niet in geloof.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Helaas... arme Pippa heeft net weer overgegeven op de bank :-(

Ik ga morgen de dierenarts even bellen of het dan zin heeft om door te gaan met de oorzalf. Als ze toch dezelfde symptomen houdt als bij de Thiamacare, dan kan ik tot de radiojoodbehandeling net zo goed Thiamacare blijven gebruiken evt met aanvullende medicatie tegen braken/misselijkheid/pijnstillers.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Oh dit is echt jammer.

Even samenvattend:
Felimazole leverde raar en onrustig gedrag op, maar geen braken.
Thiamacare: braken
Carbimazole: braken.

Hoe deed Pippa het op alleen y/d brokjes? Want die vond ze lekker. Ik weet niet hoe de levering van de y/d paté nu is trouwens. Een tijdje terug was het er opeens weer.
Ik snap je weerzin omdat het een erg beperkt menu is, maar als ze het daarop nog een paar maanden kan redden, is het wellicht te overzien dat ze geen andere dingen mag eten.

Bellow vond het heerlijk en dat viel mij reuze mee. Hij hoefde maar 1 maand aan die brokjes. Maar hij zeurde niet om ander eten.

Edit: blikvoer is wéér niet leverbaar :evil:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja dat is balen, alleen kan het ook nog zo zijn dat ze om een andere reden nu gebraakt heeft.
En je zit met het blaasgruis dieet, dus ik zou sowieso even overleggen wat wijsheid is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie