Gebitsbehandeling

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Na de behandeling is er metacam gespoten. We hebben het zaterdagochtend gegeven en gisterenochtend. Vandaag naar de kliniek geweest, vermoedelijk haar maag ontregeld met eventuele misselijkheid. Er is weer iets ingespoten waarvan ze even behoorlijk van de kook was. Pillen voor de maag mee en cerenia. Vermoedelijk probleem door metacam. Als eten niet beter wordt dan moeten de organen weer worden gecheckt. Gebit schoonmaken was 372 euro, nu weer 92 euro kwijt en begin augustus gaat zeker 500 euro kosten. Van consternatie vergeten nog iets te zeggen over pijnbehandeling en de da zei er verder niets meer over. Bibi heeft vanmiddag uit haarzelf redelijk van haar zachtvoer gegeten trouwens. Van 20 tot en met 27 juli zijn we voor een trouwerij naar Griekenland, de buurvrouw verzorgt Bibi dan en dan moet alles wel echt goed en stabiel zijn met Bibi.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat Bibi in ieder geval weer redelijk eet!

Ik weet niet waar je woont, maar ik leg het toch bij je neer als optie. Ik ben in oktober met Bellow naar Gorinchem geweest, waar alles behalve zijn 4 hoektanden verwijderd werden. Top tandarts!
Niet naast de deur voor ons, maar als ik ooit weer een dierentandarts nodig heb, ga ik daarheen.
Prijs was ook goedkoper dan wat jij moet betalen, en daar worden foto's gemaakt.

Wat krijgt Bibi nu als pijnstiller?

Ik vraag me even af, zijn er wel röntgenfoto's gemaakt van die 4 elementen, waarop de diagnose tandresorptie is gesteld?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Ja, er zijn foto's gemaakt. Ze krijgt nu geen pijnstiller meer, de metacam kan ik zo niet geven en we hebben niets anders meegekregen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Vannacht alleen een beetje zachtvoer gegeten. Halve Cerenia gegeven en het kwart pilletje voor haar maag. Nu maar weer zien of ze beter gaat eten.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Asse-Poes »

Maar hoe moet dat nu met de pijnstilling?
Ik kan me zo voorstellen dat door het afbikken van tandsteen die elementen met tandresorptie juist méér pijn zijn gaan doen.
Zoals Denise al zei, pijn is minder eten en dan zit je zo in een vicieuze cirkel.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... bank/forl/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Met de metacam at ze ook niet. Ik weet nu niet of ze slecht eet door de metacam of door haar tanden of haar nieren 😢. Of misschien de metacam en haar tanden. Ze eet nog steeds maar weinig, toont nauwelijks interesse in eten. Ik heb nog van die maagpilletjes die ik moet geven, net heeft ze weer een kwart gehad. Anders bel ik morgenochtend weer. Ze gedraagt zich verder nog als altijd. Gisteren bij de dierenarts woog ze nog hetzelfde als vrijdag. Dat verbaasde me, maar stelde me ook een beetje gerust. Da vroeg of ze ergens anders eet, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Misschien dankzij het twee maal dwangvoeren. Was wel een andere weegschaal.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Asse-Poes »

Dat weet ik ook niet en Bibi kan het niet vertellen helaas.
De meeste katten eten wel Gourmet Gold Mousse of Schesir, of Vitakraft liquid snack. Doen ze dat niet, dan is er toch echt iets aan de hand.
Purina heeft ook een liquid snack Purina Gourmet Exquisite Puree. (Supermarkt)

Maar hoe dan ook, je moet toch wat met haar gebit. Pijn is, wat mij betreft, een no go.
Is een second opinion een idee, bij een echte dierenarts?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Synemios »

Waarom blijf je naar deze praktijk gaan terwijl ze amper moeite doen om Bibi echt te helpen?
Het enige wat ik zie is dat ze enorme bedragen vragen en het eerder slechter dan beter maken voor Bibi.
En dat ze niet afvalt vind ik niet echt een criterium, je kan haar vind ik niet zo laten lopen tot augustus.

Het lijkt mij dat ze slecht eet omdat ze pijn heeft, maar ja wij kunnen dat niet bekijken vanaf hier.
Ik zou sowieso toch doordrammen tot je andere pijnstilling krijgt om voor nu te kijken wat het probleem nou is.

De cerenia doet in ieder geval weinig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Zou dit misschien een goede zijn?
https://jyoti.nl/
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Asse-Poes »

Geen idee , maar dit moet je ook niet aan mij vragen 😉
Ik heb echt niks, maar dan ook helemáááál niks met dit soort zweverige praktijken. Doe mij maar gewoon wetenschappelijk bewezen methodes.

Dus: als jij je daar goed bij voelt: doen!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Synemios »

Het zou mijn keuze ook niet zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Bij ons in de omgeving zijn ze allemaal compleet stapelgek op metacam. Ik ben bij verschillende geweest met onze vorige poes, Tibby, die chronisch nierfalen had en ze gaven allemaal rotzooi die niet werd geadviseerd bij nierpatiënten. Met Tibby zijn we toen van een ander naar deze praktijk overgegaan, omdat ik ze beter vond. De dierenarts zei dinsdag dat de volgende stap urine onderzoek wordt. Maar van de nieren is toch gewoon aan het bloed te zien?Ik denk dat ik vandaag ga bellen om te vragen of ik buprecare kan krijgen. Dat wordt toch door de lever afgebroken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Dinky »

Er zal wat gedaan moeten worden aan de oorzaak van de problemen, namelijk het gebit. Mogelijk dat een andere dierenarts in de buurt eerder dan augustus wat kan doen aan de tanden waardoor Bibi kan herstellen. Juist ook om de periode van pijnstilling zo kort mogelijk te houden.

Zolang er niets aan de oorzaak is gedaan zou ik zelf ook niet met een gerust hart Bibi overlaten aan een oppas.

Wat betreft urine en bloed bij nierproblemen: ja, nierproblemen zijn in het bloed te zien. Eiwitten in de urine zijn ook een indicatie dat de nieren niet goed werken. Urine opvangen is vaak minder ingrijpend dan bloedprikken dus waarschijnlijk stelt de dierenarts daarom urine onderzoek voor.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Ze zeiden dat er een maand tussen de narcose moest zitten. De trouwerij van mijn man zijn zoon in Griekenland, waar hij al lang woont, is op 22 juli. We blijven een week. Had ik nou maar tot daarna gewacht met alles, want ze at steeds goed. Maar dit konden we van tevoren niet weten.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Gebitsbehandeling

Bericht door Tibby »

Ik heb een e-mail met tekst en uitleg naar een andere kliniek gestuurd. Nu hopen dat ze daar iets kunnen betekenen.
Plaats reactie