Kleur ontlasting in orde?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Kleur ontlasting in orde?

Bericht door FrankV »

Mijn kat draait tegenwoordig de volgende drollen (foto is wat grafisch misschien ;) )

Van belang is dat de kat sinds kort is overgestapt op een nierdieet (brokken met om de dag zakje natvoer).


De ontlasting is goed stevig en van binnen helemaal mooi bruin, de buitenkant is echter wel erg donker? Ik las dat dit op een bloeding kan duiden. Of is dit gewoon een "normale" kleurvariant? De ontlasting geurt nauwelijks.

Kat gedraagt zich normaal, ziet er goed uit en eetlust is ook in orde.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Anne »

Kleur lijkt mij in orde, eenbloeding geeft zwarte ontlasting dacht ik
Alleen zien de keutels er droog uit
Vocht is heel belangrijk voor nierfalers
Kun je niet elke dag natvoer geven en de boel aanlengen met water? ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Asse-Poes »

Net toch even bij mijn kat gekeken :-)
De buitenkant is bij hem hetzelfde als de binnenkant.
De kleur is trouwens heel erg afhankelijk van het soort voer. Toen Bellow Hill's y/d brokken moest eten, had hij maisgele poep, net als de kleur van die brokken.

Ik heb nog niet eerder poep als bij foto 1 gezien. Op Google zie ik zulke kleurverschillen ook niet. Maar dat zegt niks natuurlijk.

https://my.royalcanin.be/nl/283-481/voe ... at-te-slap

Als je een makkelijke DA hebt, kan je hem die foto laten zien, dan weet je het zeker.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Rik »

Welk nierdieet?

Overigens vraag ik me af waarom je nierdieet gaat geven? De nieren waren inmiddels toch in orde (ging het niet om accuut nierfalen)?

Om de dag een zakje natvoer is ook te veel te weinig vocht voor een kat.

Verder lijkt die tweede foto misschien op een tekort of overvloed aan een bepaalde stof (b.v. calcium o.i.d.). Maar daar ben ik geen expert in.

Zeker met nierdieet zou hij dus iets kunnen missen (vocht en/of een bepaalde stof).

Maar hij is 5 jaar (toch?) en dat lijkt me vrij jong om hem al levenslang op nierdieet te zetten na herstel van accuut nierfalen. Kwalitatief goed voer met juiste eiwitten lijkt me dan beter. Misschien dat je daar een expert over niet raadplegen. En nee, de dierenarts is absoluut geen expert in voedsel voor katten !!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door FrankV »

Rik schreef: 15 apr 2023 22:07 Welk nierdieet?

Overigens vraag ik me af waarom je nierdieet gaat geven? De nieren waren inmiddels toch in orde (ging het niet om accuut nierfalen)?

Om de dag een zakje natvoer is ook te veel te weinig vocht voor een kat.

Verder lijkt die tweede foto misschien op een tekort of overvloed aan een bepaalde stof (b.v. calcium o.i.d.). Maar daar ben ik geen expert in.

Zeker met nierdieet zou hij dus iets kunnen missen (vocht en/of een bepaalde stof).

Maar hij is 5 jaar (toch?) en dat lijkt me vrij jong om hem al levenslang op nierdieet te zetten na herstel van accuut nierfalen. Kwalitatief goed voer met juiste eiwitten lijkt me dan beter. Misschien dat je daar een expert over niet raadplegen. En nee, de dierenarts is absoluut geen expert in voedsel voor katten !!
Dank voor de antwoorden allemaal! Meer vocht is inderdaad geen slecht idee. Ik zal de hoeveelheid natvoer eens wat gaan opvoeren. Maar als ik het goed begrijp ziet dit er dus niet uit als bloed in ontlasting of iets dergelijks?

Ik ben overigens nierdieet gaan geven op advies van het dierenziekenhuis nadat ze was opgenomen voor het nierfalen. In mei ga ik voor de controle bloedtest. Als de waarden dan normaal zijn kan ik dan gewoon weer “normaal” voer geven? Ik dacht dat ze nu altijd aan hier nierdieet moest.

Ze krijgt Purina pro plan renal advance care.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Anne »

Asse-Poes schreef: 15 apr 2023 20:39 Net toch even bij mijn kat gekeken :-)
De buitenkant is bij hem hetzelfde als de binnenkant.
Gekeken of gevoeld? :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Asse-Poes »

Anne schreef: 15 apr 2023 22:55 Gekeken of gevoeld? :grin:
Eerst gekeken en toen in het zakje! erin geknepen.
En ook nog met het schepje doormidden gesneden. :lol:

Geen half werk hè :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Anne »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Rik »

FrankV schreef: 15 apr 2023 22:26 Als de waarden dan normaal zijn kan ik dan gewoon weer “normaal” voer geven? Ik dacht dat ze nu altijd aan hier nierdieet moest.
Als de waarde goed zijn dan kun je naar kwalitatief goed voer (of jouw 'normale' voer kwalitatief goed is weet ik niet). Je kunt wel kijken naar voer met wat minder (slechte) eiwitten maar dan moeten de eiwitten die erin zitten echt van goede kwaliteit zijn (en dus geen koolhydraten zijn). Geen 'Felix' dus ;)

Een kat van 5 jaar die nu weer 'goede' nierwaardes heeft al levenslang op nierdieet zetten lijkt mij niet goed. Het kan natuurlijk wel zijn dat die nieren een opdonder gehad hebben en dat ze wel net onder de grens van meetbaar nierfalen zitten, maar zo'n jonge kat heeft echt nog goede voedingsstoffen nodig (die ze met nierfalen vaak niet krijgen).
FrankV schreef: 15 apr 2023 22:26 Ze krijgt Purina pro plan renal advance care.
Even gekeken (kunt het op de zak even checken)...
Samenstelling
Maïs*, rijst*, sojameel*, tarwebloem*, maïsglutenmeel*, dierlijk vet, tarweglutenmeel*, eiwithydrolysaat*, gedroogd ei*, erwtenvezels, gedroogde bietenpulp, gedehydrateerd gevogelte-eiwit*, mineralen, visolie, gist, vitaminen, antioxidanten.
* Eiwitbronnen.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ets/588818

Als ik dat zo zie... Eiwitbron mais, rijst, sojameel, tarwebloem en maïsglutenmeel allemaal als eerste ingrediënt... Hoe kan dat gezond zijn voor een kat? :shock:

Dit noemen ze wel hoogwaardige eiwitten...
Ik begrijp het echt niet... :???:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Synemios »

Dat is normaal advies Rik, pas als de volgende keer blijkt dat de waarde nog steeds normaal zijn kan er overgestapt worden.
Bij Mickey hebben ze dat ook geadviseerd, die was ook 5 jaar en helaas bleek later toch dat acuut over gegaan was in chronisch.
Die had normaal waarde toen hij ontslagen werd.
( acuut nierfalen veroorzaakt door nierbekkenontsteking)

Ik zelf zou bij nierfalen zo jong vooral natvoer met ipa of porus geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Synemios »

IK heb even terug gelezen, op de echo was 1 afwijkende nier te zien en dan wordt het ook een ander verhaal, ook met normale nierwaarden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 17 apr 2023 19:30 Dat is normaal advies Rik, pas als de volgende keer blijkt dat de waarde nog steeds normaal zijn kan er overgestapt worden.
Nee, dat ze nierdieet voorschrijven, dat begrijp ik wel. Dat is ook gewoon een voorzorg dat mocht het chronisch zijn of worden.
Het is ook om in eerste instantie de nieren te ontlasten bij het herstel na een acuut aanval.

Wat ik niet begrijp is wat ze allemaal in dat voer stoppen (aan die ingrediënten te lezen). Ik was eigenlijk zelfs verbaasd om het eerste dierlijke vet pas op plaats 6 te zien :???: Er lijkt in dat voer gewoon geen (of weinig) vlees te zitten. Hoe zijn dat dan hoogwaardige eiwitten die een kat nodig hebben...? Dat begrijp ik eigenlijk niet. Zover ik weet is de verteerbaarheid en de hoogwaardigheid van mais-eiwitten absoluut niet zo hoog. (zie ook hier).

Maar ik zou bij zoiets ook gaan voor natvoer i.p.v. brokken. Dan heb je ook wat meer te kiezen wat betreft kwaliteit en hoeveelheid van vlees en hoogwaardige eiwitten.

Ook een 5 jarige kat met 1 schrompelnier zou ik niet graag permanent op nierdieet zetten. Ik denk toch dat ze dan bepaalde dingen tekort komen. Volgens mij ga je dan na 2 jaar toch wel gewichtsverlies krijgen (door gebrek aan de juiste hoogwaardige eiwitten). Bij 15 tot 18 jaar kun je dat misschien nog wel uitzingen. Maar bij 5 jaar al?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door FrankV »

Dank allemaal voor de reacties! Momenteel staat ze inderdaad op nierdieet. In mei moet ik komen voor controle, ben benieuwd of alles dan weer in orde is…. Ik maak me daar wel erg zorgen om. Ben gewoon bang dat het dan weer helemaal mis blijkt en Puck niet meer te redden is.

Misschien maak ik me nu in het algemeen teveel zorgen? Ik let echt op elke kleine afwijking. Ze plast nu bijvoorbeeld 3-4 keer per dag de grootte van ongeveer een flinke golfbal of kleine tennisbal. Is dat dan teveel? Gaat het weer mis? ..

Ik zie haar weinig drinken. Is dat dan juist een goed of een slecht teken?

Dat soort gedachten zeg maar.

Ben in ieder geval overgestapt op 1 zakje natvoer per dag als aanvulling.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Synemios »

Ok dan heb ik je verkeerd begrepen, ja ik ben het daar op zich wel mee eens.
Dat geldt voor het meeste ( dieet) voer, met name brokken.

Ik heb Mickey wel op nierdieet gezet met 5 jaar, die had 2 slechte nieren.
Maar die gaf ik dus normaal natvoer bij met ipa als aanvulling, inderdaad ivm zijn leeftijd.
Mickey was gek op natvoer dus dat scheelde wel en at amper brokjes.
Zo hield ik hem op gewicht.

Misschien zou dat dan in dit geval de beste optie zijn.

Lizzy zit ook al vanaf haar 7e op nierdieet, maar die krijgt voornamelijk natvoer (nierdieet) en daarbij nog kvv met porus one en bij haar werkt deze combi goed. ( eindelijk)
Ja qua afvallen zal ik maar niks zeggen bij haar :lol:

Ik zou het zelf echt niet durven geven zonder iets van ipa of porus one bij een kat die volgens een echo slechte nieren heeft, ook al zijn de waardes ok.

Er zijn trouwens wel brokjes qua nierdieet met betere ingredienten.

Brit heeft er 1 ( dat was een tip van voedingswijzer) en ik weet dat Virbac hpm ook betere ingrediënten heeft, maar ja qua brok is het nooit perfect, maar wel een uitkomst voor katten die geen natvoer willen eten.

Oscar gruwelde daar van (natvoer) maar die kreeg gelukkig pas nierproblemen toen hij 16/17 jaar was.
Dan wordt het al een ander verhaal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kleur ontlasting in orde?

Bericht door Synemios »

Als je veel natvoer geeft drinken ze wel minder, maar vocht is voor katten met nierproblemen wel extra belangrijk.
Dus hoe meer nat voer je geeft hoe beter, wij hebben hier ook fonteintjes staan.

Ik geef de zieke katten ook altijd nog iets van kattendrink/soep 1x per dag.
Kattovit heeft dat ook voor katten met nierproblemen.

Nog even een aanvulling op je reactie over de angst dat ze niet meer te redden zou zijn.
Ik herken dat gevoel, ik heb het bij Mickey meerdere malen gehad en ook bij Lizzy, nog steeds.
Je weet niet wat de toekomst brengt, maar Mickey had nog veel hogere nierwaarden en heeft het 6 jaar lang heel goed gedaan, wel met ups en downs maar toch.

Ik hoop eigenlijk dat de waarden nu nog steeds ok zijn.
Ik probeer nu zelf zoveel mogelijk te genieten van de goede periodes maar ja ik weet hoe het voelt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie