Binnenkat mauwt door buitenkat?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mischaenteddy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2023 13:41

Binnenkat mauwt door buitenkat?

Bericht door mischaenteddy »

Hallo!

Sinds een week of 2 laten de buren hun nieuwe katten buiten, die erg veel tijd spenderen in onze achtertuin omdat wij (nog) gras hebben. Zelf hebben we twee binnenkatten, waarvan eentje vanaf het begin al niet erg fan was van de nieuwe buren in zijn achtertuin.
Deze (4 jaar, gecastreerd) zit nu al een week af en aan bij de achterdeur of in het toilet (aangrenzend aan de achtertuin) te mauwen. Hij eet, drinkt, poept, plast, slaapt, glimt en speelt zoals anders, dus ik heb niet het idee dat hij ziek is. Ik vraag me dan ook af of dit nieuwe geschreeuw kan worden veroorzaakt door zijn ongenoegen over de buurtkatten. Kan ik dit bij het juiste einde hebben, of moet ik toch even met hem langs de dierenarts?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Binnenkat mauwt door buitenkat?

Bericht door Rik »

mischaenteddy schreef: 14 apr 2023 13:50 Hij eet, drinkt, poept, plast, slaapt, glimt en speelt zoals anders, dus ik heb niet het idee dat hij ziek is.
Als hij verder gewoon goed poept en plast dan denk ik inderdaad dat het komt door de andere katten.
Aangezien je nu toch niet voor het weekend meer naar de normale dierenarts kunt, en het mij geen dringend geval lijkt, zou je het dus in ieder geval over het weekend kunnen trekken.

Wel zou ik kijken naar de mogelijkheid om je achtertuin af te zetten, want nu gaat het nog goed op de bak (ondanks die andere katten en stress), maar daar kan ook verandering in komen (wildplassen door stress en de andere katten).

Zijn die buurkatten overigens ook al gecastreerd?
Heb je al met de buren hierover gesproken (wat te doen als hun katten inderdaad voor problemen gaan zorgen)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
mischaenteddy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2023 13:41

Re: Binnenkat mauwt door buitenkat?

Bericht door mischaenteddy »

Rik schreef: 14 apr 2023 15:41 Zijn die buurkatten overigens ook al gecastreerd?
Heb je al met de buren hierover gesproken (wat te doen als hun katten inderdaad voor problemen gaan zorgen)?
Over 2 weken wordt de tuin bij ons gedaan. Ik heb nog de hoop dat de onrust die dan een paar weken in de tuin is, het weghalen van het gras en het speelhuisje (waar ze fan van zijn) ervoor zorgt dat ze minder vaak langskomen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Binnenkat mauwt door buitenkat?

Bericht door Asse-Poes »

Uhm, ik ben bang dat de buurkatten jouw kat zo aantrekkelijk vinden, dat die 2 in jullie tuin blijven komen.
Zeker omdat jullie kat reageert op hun aanwezigheid.

Het weghalen van gras en een fijn speelhuisje zal daar geen verandering in brengen.
Een hek of constructie met gaas wel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie