Domme vraag, vrees ik

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Hallo weer, wij hebben drie katten: Noek en Tika van ruim 2 jaar oud en Kaya van een half jaar. Kater Noek is een beetje een brommer, hij wil vaak liggen of zitten waar zijn zusje Tika ligt of zit en soms kunnen we niet uitmaken of hij nou wil spelen of dat hij gewoon een erg lief etterbakje is, want voor ons is hij erg lief, dat dan weer wel.
Sinds we Kaya hebben (ook een meisje) is hij brommerig geworden. Hij blijft lief voor ons maar Kaya moet niet in zijn buurt komen - hij doet niks, maar hij geeft van die hoge pieperige grommetjes, alsof hij wil zeggen: ga weg joh! Als ze een snackje krijgen doet hij nergens moeilijk en wachten ze alledrie keurig op hun beurt en dicht bij elkaar - dat is echt zo - maar als Kaya zomaar naar hem toekomt gaat hij grommen. Eten doen ze naast elkaar, ieder een eigen bakje, niets aan de hand. Als we shhhhh zeggen als ze te dicht bij elkaar komen doet hij niets. Soms weet ik niet of hij niets van haar moet hebben of dat hij gewoon wil laten zien wie hier de baas is.

En dan nu de hamvraag: ik wil zo dolgraag nog een katertje. Stiekem hoop ik op een maatje voor Noek, want Tika en Kaya zijn dikke vriendinnetjes, likken elkaars kopjes en slapen zij aan zij. Maar ja!
Wat te doen, wat te doen?

Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Asse-Poes »

Domme vragen bestaan niet 😀

Ik heb niet de indruk dat Noek zit te wachten op een kitten-katertje.
Noek is de baas van het spul en een nieuw katertje kan -op termijn- maar zo een greep naar de macht doen.
Gaat Noek beslist niet leuk vinden, denk ik zo.

Er wordt nu, in de huidige situatie, niet gevochten en geen enkele kat wordt het leven zuur gemaakt.
Noek tolereert Kaya en laat haar af en toe merken waar zijn grenzen liggen.
Ik zou het zo laten 😀
Vrede in huis is heel veel waard.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Cerna »

Ik heb ooit twee katers gehad bij drie poezen en dat doe ik nooit meer.
Shura was 10 en Cochi 5 toen Minoes overleed op 19-jarige leeftijd. En Minoes was de baas. Ook toen ze erg dement was.
Shura was een lieve kater die met alle katten goed op kon schieten en was het vriendje van Cochi. Tot zover niets aan de hand. Cochi was een Franse macho van 10 kilo en vond dat hij na Minoes haar dood de regie mocht overnemen. Maar Cochi was ook de jongste en Shura liep hem - volgens hem - voor de voeten (de dames waren voor Cochi geen partij in zijn strijd om de macht).

Cochi werd agressief naar Shura, zijn beste maatje en Shura ging zich afreageren op Tara, de poes met wie hij altijd knus in een mandje lag te slapen. Shura ging wildplassen (het liefst in een stopcontact) en Tara durfde niet meer op de bak en poepte in de gootsteen.
Een ellende was het.
En die ellende stopte pas na 5 jaar toen Tara overleed gevolgd door Shura 4 maanden later.
Toen was Cochi heer en meester en dat bleef hij tot zijn dood op 18-jarige leeftijd en de andere dames vonden dat prima (waren ook allemaal jonger dan hij).

We hebben nu 1 kater en 4 poezen en dat gaat goed. Soms wil Jip ook nog wel eens de macho spelen, maar dat pikken de dames niet en dan krijgt hij een tik.
Vorig jaar kwam onze jongste kat en ik had de keuze tussen een prachtige kater en een mooie lapjespoes. Ik heb gekozen voor de poes.
Niet weer die ellende.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Bedankt allebei - ja, dat dacht ik al. Vandaar domme vraag. Nou ja, het is wat het is en zo is het ook goed. Een mens mag hopen…
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Asse-Poes »

Nope, nog steeds niet dom. Integendeel.
Juist verstandig om, zeker bij twijfel, een vraag te stellen :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 13 apr 2023 21:39 Nope, nog steeds niet dom. Integendeel.
Juist verstandig om, zeker bij twijfel, een vraag te stellen :grin:
Misschien is dom niet het goede woord dan maar ik had het zelf kunnen bedenken en dat heb ik ook gedaan. Ik was (en ben nog steeds) alleen zwaar verliefd op een rood katertje dat ik ergens heb gezien. Maar het is goed zo, ik laat het zoals het is.
Dank voor de reacties! Ik moest het even horen geloof ik.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Asse-Poes »

Hahaha ik vermoedde al zoiets. Love was in the air :lol:

zo'n schattig lief en woest aantrekkelijke rode pluizebol komt ooit nog eens bij jullie wonen. Ooit. :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Dinky »

Ik vind het zeker geen domme vraag. Er valt alleen niets over te zeggen hoe het uit zal pakken en je hebt het risico dat er dan extra spanning in huis komt ;-)

Dinie (castratenkoor) heeft wel meerdere katers in huis maar daar gaat het met het ene karakter ook beter dan met de ander.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Cerna »

Dinky schreef: 14 apr 2023 08:01 Dinie (castratenkoor) heeft wel meerdere katers in huis maar daar gaat het met het ene karakter ook beter dan met de ander.
Dinie heeft maar één poes en dat maakt denk ik toch verschil.
De haan wil baas blijven over zijn kippen en geen concurrentie, maar wanneer je met zoveel hanen bent valt dat waarschijnlijk weg, maar dat kan Dinie beter zelf vertellen. Ik weet ook niet hoe daar de verhoudingen onderling liggen.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Nee, ik weet dat het van situatie tot situatie kan verschillen. Ooit heb ik contact gemaakt met de dames van De Gelukkige Huiskat (YouTube), toen Noek het niet kon hebben dat we Tika aaiden. Na wat heen-en-weer mailen zei een van de twee dat hiërarchie bij katten niet bestaat en ik heb daar altijd mijn vraagtekens bij gehad. Ik ben bepaald geen 21 meer, ben opgegroeid met katten, heb ze later weer gehad en heb ze sinds een aantal jaren opnieuw, dus ik kom niet helemaal van nul. Vaak gezien dat een van de katten echt de baas is - geen idee of ze dat bedoelde met hiërarchie maar ik kreeg sterk de indruk van wel. Nou ja, ik wil niemand een duw geven, ze hebben erg aardig gereageerd en ook de tijd genomen.
Wel kom ik zoekend hierover verschillende elkaar tegensprekende berichten tegen.

Hoe is het nou? Wat vinden jullie? En hoe zien jullie het verschil tussen hiërarchie en "de baas zijn"? Is er volgens jullie wel verschil? Ben ik wel benieuwd naar.
Alvast bedankt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Wacht even, hiërarchie zou betekenen dat er een hoofdkat is, een vervangend hoofdkat, etc. etc. en dan de rest. Dat bedoel ik niet. Ik vind het leuk om er even "hardop" over na te denken. Als dit hier niet mag, laat maar weten.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door Rik »

OMH schreef: 14 apr 2023 10:35 Ik vind het leuk om er even "hardop" over na te denken. Als dit hier niet mag, laat maar weten.
Ja hoor, helemaal geen probleem :smile:
OMH schreef: 14 apr 2023 09:20 Na wat heen-en-weer mailen zei een van de twee dat hiërarchie bij katten niet bestaat en ik heb daar altijd mijn vraagtekens bij gehad.
Het hangt er een beetje af van wat je onder hiërarchie verstaat. Ik denk niet dat je over een echte traditionele hiërarchie kunt spreken bij katten. Dat zou betekenen dat alle katten in een groep in een rijtje van ondergeschiktheid kunt plaatsen. Volgens een boomstructuur.

Bij katten in een groep is er wel vaak sprake van een 'hoofdkat', maar verder hebben alle katten onderling weer hun eigen verhoudingen. Zo kan 1 kat weer ondergeschikt zijn aan een andere kat maar bij een ander paar kan dat weer omgekeerd zijn. Dat valt erg moeilijk in een boomstructuur te bevatten en kan redelijk complex in elkaar zitten. Zo kunnen ALLE verhoudingen weer danig door elkaar geschud worden wanneer een van de katten komt te overlijden (in zo'n vorm dat je dat vooraf helemaal niet verwacht had).

https://felinity.nl/kattengedrag-algeme ... ij-katten/
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... katten.pdf

Ik heb altijd 1 of 2 katten gehad dus ik heb zelf geen ervaring met een groep katten. Wel heb ik er veel over gelezen en gehoord en begrijp dat hoe groter de groep wordt, hoe complexer de onderliggende verhoudingen kunnen liggen. In ieder geval is de 'hiërarchie' bij katten niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld bij honden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

Ook jij bedankt voor je antwoord Rik, ik zal alles gaan bekijken. Intussen ben ik afgestapt van het idee van een rood katertje, maar misschien behoort een klein rood meisje nog tot de mogelijkheden. Ik ben onverbeterlijk.

Ooit had ik zeven katten, in een flat nog wel, en dat ging prima. Ook nooit gedoe met introduceren, daar had niemand van gehoord geloof ik. Gewoon erbij zetten en alles kwam goed. Ook daar we een "chef kat", t.w. de eerste die we kochten, maar we hadden alleen meisjes en ik begreep dat dat toch wel uitmaakt. Ze was de anderen evengoed absoluut de baas maar zonder blazen, grommen of meppen. De anderen gingen haar intuïtief uit de weg.

Zucht. Veel om te lezen en om over na te denken. Maar ja, wat is er nou leuker dan een huis vol? (stil maar, dat ga ik niet doen, dan krijg ik ruzie met mijn man ook en dat zou dan voor het eerst zijn). Goed weekend allemaal!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door nellebel »

Droom ook van meer katten Bij ons is juist de poes waardoor het niet kan. Toen Odie erbij kwam pffff heftig. Gijs vind alles oké. Mijn dikke rode kerel. Guusje mijn kleine meisje word dan een grote heks. Gijs wordt getolereerd. Meer niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Domme vraag, vrees ik

Bericht door OMH »

nellebel schreef: 15 apr 2023 11:25 Droom ook van meer katten Bij ons is juist de poes waardoor het niet kan. Toen Odie erbij kwam pffff heftig. Gijs vind alles oké. Mijn dikke rode kerel. Guusje mijn kleine meisje word dan een grote heks. Gijs wordt getolereerd. Meer niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We kunnen rustig constateren dat sommige katten, zowel jongens als meisjes, niet voor de poes zijn soms (en dit grapje is waarschijnlijk al een paar honderd keer gemaakt hier...). Succes met Odie, Gijs en Guusje!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie