Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
bodylojohn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 13:47

Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door bodylojohn »

Beste mensen,

Wij hebben ons bij dit kattenforum aangemeld omdat we ten einde raad zijn.

Augustus 2011 hebben wij twee superlieve Europese korthaar kittens verwelkomt in ons leven. Ze heten Dhana en Dhira en het zijn twee echte lieve zusters.

Hun hele leven hebben ze vrij naar binnen en buiten kunnen lopen via een kattenluikje en waren ze dolgelukkig. Het zijn de grootste knuffelkonten die er zijn.

Nu is anderhalf jaar geleden een nieuwe aanwinst in de familie gekomen, namelijk een klein boomer hondje (pup). Ook zijn we verhuisd en is er geen kattenluikje meer.
Er is ook geen mogelijkheid om dit te maken.
Nu is de situatie zo erg veranderd dat de katjes behoorlijk gestrest zijn. Onze hond wilt er continue mee spelen en ze onder controle houden. Dit resulteert dagelijks in schreeuwende en blazende katten of een piep van de hond als ze weer geraakt wordt door de klauwen van de poezen.
En eigenlijk liggen ze alleen nog maar in de kattenpaal of op tafel. I.i.g. ergens waar de hond er niet bij kan.

We hadden gehoopt dat de situatie zou verbeteren naarmate ons hondje ouder zou worden echter en helaas wordt het alleen maar erger.
Van de stress doen de katjes hun behoefte nu af en toe voor de kattenbak en op de bank.
Dit zou allemaal te wijten zijn aan de stress die onze poesjes ervaren.

Nu zijn wij zo ten einde raad dat we ervoor hebben gekozen om onze 2 lieve zusters te herplaatsen. Maar goed.. ze zijn al 12 jaar en de voorwaarde is ook dat ze bij elkaar blijven.

Het is geen makkelijke keuze om voor deze laatste optie te kiezen. Maar het doel is dat ze samen in een lief huisje terechtkomen waar ze nog jaren kunnen genieten van de liefde die ze krijgen.

We hebben ons ook ingeschreven op kattenherplaatsing.nl echter zonder succes.

Hebben jullie nog tips of informatie hoe we de dames nog een gelukkige oude dag kunnen bezorgen bij een nieuw huisje ?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
John
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Bij zoiets vraag ik me dan altijd af... waarom wordt het hondje niet herplaatst?
Dat heeft toch veel grotere kans van slagen dan twee poezen dames op leeftijd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Anne »

Ik raad jullie dringend aan de werkwijze met honden van Cesar Milan over te nemen
Zo te lezen is jullie hond de baas in huis dan andersom

Een hond herplaatsen lost een gedragsprobleem niet op, tenzij het wordt aangepakt bij een nieuw baasje

Cesar heeft ook een programma op National Geo genaamd Better human beter dog

Vaak zijn het de mensen die getraind moeten worden, Cesar praat altijd over honden heropvoeden en mensen trainen :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Rik »

Anne schreef: 12 apr 2023 10:56 Een hond herplaatsen lost een gedragsprobleem niet op, tenzij het wordt aangepakt bij een nieuw baasje
Dan natuurlijk niet herplaatsen bij katten :lol:

Ik begrijp dat dit al anderhalf jaar speelt en 'boomertje' is dus al ruim anderhalf jaar oud. Ik denk dat je het bij zo'n hondje er niet makkelijk uitkrijgt en dat die 'normaal' om kan leren gaan met katten. Volgens mij is het wel bekend dat die kleine hondenrassen erg druk kunnen zijn. Dan moet je er denk ik heel vroeg bij zijn om dat gedrag te corrigeren.

Maar 1 hond van 1,5 jaar herplaatsen gaat in ieder geval makkelijker dan 2 oudere poezen van ruim 12.

Maar goed... het valt te proberen. Maar als het niet lukt... waarom is dan de eerste gedachte de katten te herplaatsen en niet het hondje ??? Is daar een reden voor?
Kleine hondenrassen hebben soms de reputatie dat ze “snappy”, hyperactief en moeilijker te trainen zijn, maar zoals bij zoveel vooroordelen is dit niet altijd het geval. Natuurlijk, de kleinere hondenrassen hebben een grote persoonlijkheid in een klein lichaam. Maar deze kleine rakkers zijn echter trouwe metgezellen met een groot hart en hebben een liefdevol karakter voor alle mensen, zowel volwassenen als kinderen.
https://shop-pawness.nl/kleine-hondenrassen/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Asse-Poes »

Begrijp ik nou goed dat jullie 2 katten van 12 jaar hebben, een hondje erbij genomen hebben die de katten niet met rust laat en dat de katten nu maar weg moeten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Anne »

Rik schreef: 12 apr 2023 13:49 Dan natuurlijk niet herplaatsen bij katten :lol:
En ook niet bij andere dieren en kinderen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 12 apr 2023 16:30 Begrijp ik nou goed dat jullie 2 katten van 12 jaar hebben, een hondje erbij genomen hebben die de katten niet met rust laat en dat de katten nu maar weg moeten?
Ja, dat is dus het geval :-(
Bij ons hebben de oudste katten ook de oudste rechten, maar dat schijnt hier niet zo te zijn. Ik vind het dieptriest.
Snap überhaupt niet dat je een jonge hond bij twee bejaarde katten plaatst en dat je hen dit aan doet.
En nu gaat het mis en zijn zij de dupe. Arme katten.

Ik zou een fijn huisje voor de hond zoeken. Een huisje zonder katten.
En wanneer je dan persé een hond wilt, wachten totdat de katten overleden zijn.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door nellebel »

zucht. meer zal ik ook maar niet zeggen. arme zusjes. heb je dan geen band met je katten na 12 jaar?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Dinky »

Ik snap dat de huidige situatie niet fijn en enorm stressvol is voor alle partijen.

Is er ook al gekeken naar de hond trainen om in een bench te zetten op momenten dat die hyperactief wordt zodat hij tot rust komt ipv op zo'n moment de katten lastig valt? Ook een gedragstherapeut kan eens meekijken in huis om tips te geven om te zorgen dat ze samen kunnen leven en elkaar leren negeren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Anne »

Wat ik mij nog afvroeg, is de urine vd katten Bij de da gecontroleerd?
Blaasklachten komen inderdaad veel voor bij stress, zoals blaasontsteking of blaasgruis. Deze twee kunnen ook tegelijkertijd voorkomen en is vrij pijnlijk voor de kat
Maar ik vermoed dat je hier niet meer durft te komen bodylojohn

Ik hoop echt met heel mijn hart dat jullie je hond gaan aanpakken
Want ik vermoed dat de hond ook niet gelukkig is als hij/zij zijn frustratie of (overtollige)energie afreageert op jullie katten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
bodylojohn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 13:47

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door bodylojohn »

Anne schreef: 13 apr 2023 10:09 Wat ik mij nog afvroeg, is de urine vd katten Bij de da gecontroleerd?
Blaasklachten komen inderdaad veel voor bij stress, zoals blaasontsteking of blaasgruis. Deze twee kunnen ook tegelijkertijd voorkomen en is vrij pijnlijk voor de kat
Maar ik vermoed dat je hier niet meer durft te komen bodylojohn

Ik hoop echt met heel mijn hart dat jullie je hond gaan aanpakken
Want ik vermoed dat de hond ook niet gelukkig is als hij/zij zijn frustratie of (overtollige)energie afreageert op jullie katten
Nou....ik durf zeer zeker hier nog te komen ;-)

Maar om antwoord op jouw vraag te geven is de plas van beiden gecontroleerd en geen afwijkingen te zien.
Volgens dierenarts is het stress.

En ons hondje reageert haar energie niet af.
Ze wilt er alleen maar mee spelen maar beseft niet dat het iets te wild is.
Daarnaast spelen nog andere zaken.
Daar zijn we ook mee bezig.
bodylojohn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 13:47

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door bodylojohn »

Dinky schreef: 13 apr 2023 07:51 Ik snap dat de huidige situatie niet fijn en enorm stressvol is voor alle partijen.

Is er ook al gekeken naar de hond trainen om in een bench te zetten op momenten dat die hyperactief wordt zodat hij tot rust komt ipv op zo'n moment de katten lastig valt? Ook een gedragstherapeut kan eens meekijken in huis om tips te geven om te zorgen dat ze samen kunnen leven en elkaar leren negeren.
Bedankt voor rationeel advies.
Dat wordt wel gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat je in ieder geval andere opties wilt overwegen, want 2 senior poezendames wegdoen gaat wel erg ver.
Je zit hier natuurlijk wel op een kattenforum he. Op een hondenforum had je ongetwijfeld andere reacties gekregen. 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Herplaatsing van 2 superlieve zusjes

Bericht door Anne »

bodylojohn schreef: 20 apr 2023 16:34 Ze wilt er alleen maar mee spelen maar beseft niet dat het iets te wild is.
Het is aan jullie om je hond te leren wat "wild" is en wat niet
Als jullie hem/ haar dat op een hondse manier aanleren dan hoeven de poezen misschien niet weg 🙏

Fijn dat je durfde terug te komen en ook fijn dat jullie de urine hebben laten nakijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie