nog tips om pillen te geven?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Ik moet mijn kitten van 10 maanden elke ochtend 2 tabletten en elke avond 2 tabletten geven. Ik kon haar eerder voor de gek houden door het in zon kattenstaafje te verstoppen, maar ze trapt er niet meer in. Het volgende heb ik hierna geprobeerd: liquid snack eroverheen smeren, verstoppen in een easypil, haarbalpasta eroverheen smeren, in een natvoerbrokje verstoppen, verpulveren en over het natvoer doen. Ze trapt nergens in. Heeft iemand nog tips?
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Asse-Poes »

De 'gewone' manier al geprobeerd?

Op je knieën gaan zitten
Kat stevig tussen je benen klemmen
1 hand kopje omhoog houden tegen je borst aangedrukt
Andere hand bekje openen en pilletje achter in keeltje mikken.

Bekje sluiten
Keeltje aaien
Net zolang tot poes geslikt heeft.

Daarna belonen met iets lekkers.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Ja, dat ook. Ze spuugt t toch elke keer uit, hoe ver ik t ook in haar keel doe. En ik ben alleen, niemand kan me helpen. En door t gevecht wordt ze bang voor me 😌
Ik moet deze pillen mininaal 3 maanden gaan geven 😖
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Anne »

Pillenschieter?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Asse-Poes »

Verpulveren en mengen met liquid staafje? De poeder door een flinke klodder Gourmet Gold Mousse roeren?
Of door catmilk, boullion?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Asse-Poes schreef: 08 apr 2023 18:33 Verpulveren en mengen met liquid staafje? De poeder door een flinke klodder Gourmet Gold Mousse roeren?
Of door catmilk, boullion?
Die opties heb ik nog niet geprobeerd, dank je, ik ga het proberen!
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Anne schreef: 08 apr 2023 18:01Pillenschieter?
Omdat ze zo lang en vaak pillen moet, wil ik t op een zo min mogelijk stressvolle manier doen. Ik ga nog even verder zoeken, maar bedankt voor je tip.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Anne »

Nikki74 schreef: 08 apr 2023 19:36 Omdat ze zo lang en vaak pillen moet, wil ik t op een zo min mogelijk stressvolle manier doen. Ik ga nog even verder zoeken, maar bedankt voor je tip.
Hier ook katten die dagelijks twee maal pillen krijgen, chronisch
Happy krijgt eurologist om blaasgruis te voorkomen
En Pluto krijgt back motion vanwege patella luxatie

Hoe vaker je de pillenschieter gebruikt, hoe gewoner en stresloser het word

Ik oefende er al mee vanaf hun kittentijd. Je kan er prima snoepjes ( positieve associatie) mee geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Anne schreef: 08 apr 2023 19:46 Hier ook katten die dagelijks twee maal pillen krijgen, chronisch
Happy krijgt eurologist om blaasgruis te voorkomen
En Pluto krijgt back motion vanwege patella luxatie

Hoe vaker je de pillenschieter gebruikt, hoe gewoner en stresloser het word

Ik oefende er al mee vanaf hun kittentijd. Je kan er prima snoepjes ( positieve associatie) mee geven
Ok, dan hou ik dit in gedachten als niks anders werkt, dank je wel 😃
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door sandy »

Asse-Poes schreef: 08 apr 2023 18:33 Verpulveren en mengen met liquid staafje? De poeder door een flinke klodder Gourmet Gold Mousse roeren?
Of door catmilk, boullion?
Zo doe ik het met Jessie ook altijd want alle andere opties zijn geen opties voor haar.
En als ze toch geen zin heeft, wat ook nog wel is voorkomt, laat ik het van mn vinger af likken of ik smeer steeds een beetje op haar pootje.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

sandy schreef: 08 apr 2023 22:01 Zo doe ik het met Jessie ook altijd want alle andere opties zijn geen opties voor haar.
En als ze toch geen zin heeft, wat ook nog wel is voorkomt, laat ik het van mn vinger af likken of ik smeer steeds een beetje op haar pootje.
Het nadeel is dat ze ook heel moeilijk is met natvoer, dus als ik het er verpulverd doorheen doe, wil ze het al helemaal niet meer. Ik heb geen idee of ze gourmet gold mousse lust.. Ik ga het maandag (winkel is morgen dicht)verpulverd door een liquid snack doen...maar ik vrees dat ze het gaat proeven. Om het dan op haar pootje te smeren is ook nog een optie.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Cerna

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Cerna »

Wanneer een kat pas 10 maanden is dan zou ik het toch op de gewone manier geven want je hebt nog een heel kattenleven voor de boeg.
En ja, dat zal stress geven, uitspugen, nog een keer proberen, maar uiteindelijk lukt het. Kwestie van ferm aanpakken en doorzetten.

Ik heb een kat van 11 maanden en zij krabde en beet zich suf.
Omdat ik goede recensies zag op de Huisdierendokter heb ik pillen aangeschaft - omdat apart voeren hier nog veel meer stress geeft voor de andere katten - terwijl ik wist dat pillen geven heel lastig zou worden want dat had ik gemerkt toen ze wormtabletjes moest.
En het werd een worsteling: zij stress, ik kapotte handen, pil werd uitgespuugd, ik stopte hem er opnieuw in, weer werd die uitgespuugd, maar uiteindelijk slikte ze hem toch door. Daarna kreeg ze een valeriaanzakje om te ontstressen.
Na ongeveer een dag of tien ging het gemakkelijker.

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en is het pillen geven geen enkel probleem meer.
Dat is ook een geruststelling voor de toekomst
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Wauw.. dan ben je een echte doorzetter. Ik krijg dan medelijden en zie gewoon dat ze me gaat ontwijken en dan stop ik ermee. Ik heb geluk dat mn oude kat easypill lust, dus haar hele leven heb ik daar de pillen in gedaan als ze die moest. Het vreemde is dat die van 10 maanden easypill niet lekker vindt. Ze doet wel een moord voor die sticks, waar ik de pil in kan verstoppen. Ik heb haar net weer kunnen foppen. De ene keer lukt het wel en de andere keer niet.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door sandy »

Nikki74 schreef: 09 apr 2023 00:56 Het nadeel is dat ze ook heel moeilijk is met natvoer, dus als ik het er verpulverd doorheen doe, wil ze het al helemaal niet meer. Ik heb geen idee of ze gourmet gold mousse lust.. Ik ga het maandag (winkel is morgen dicht)verpulverd door een liquid snack doen...maar ik vrees dat ze het gaat proeven. Om het dan op haar pootje te smeren is ook nog een optie.
Jes kan ook echt dagen hebben dat ze denkt vreet het zelf maar op. Zeker nu ze ziek is geweest. Ik doe altijd liquid snacks, ongeveer de helft en daar pilletje vergruisd doorheen, en dan steeds een beetje uit de verpakking er overheen zodat het de geur/smaak maskert. Eend met beta glucanen is haar favoriet dus daar krijg ik nog wel wat mee voor elkaar.
Die is trouwens niet overal verkrijgbaar, ik bestel dat altijd op zooplus.
Maar kwestie van kijken welke variant zij het lekkerst vind. Gourmet zou ik zelf niet proberen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Nikki74 »

Bedankt voor de tip. Heb geen idee welke variant liquid snack het destijds was, maar dat gaat altijd met een enorme snelheid naar binnen 😂
groetjes Nikki en de 2 bengels
Plaats reactie