Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Mijn nieuwe poes is heel defensief als het om eten gaat. Oftewel als ze aan het eten is mag niemand in de buurt komen, want anders valt ze die aan en haalt ze flink uit. Op andere momenten is ze helemaal niet zo aggressief. Is dit gedrag af te leren?

Gisteravond ook weer een akkefietje: De kat van de buren kwam bij mij binnen (dat doet hij constant, ondanks dat ik dat niet wil). De kleine poes zag dat en ze vloog hem direct aan en goed ook. Pech alleen voor mij dat ik er tussen zat en ik de kat van de buren in mijn armen had. Gevolg: Diverse diepe bloedende halen op mijn benen (nagels gingen gewoon dwars door mijn spijkerbroek heen). Het was maar goed dat ik visite had, die mee kon helpen de katten te scheiden, want anders had ik echt een probleem gehad. Dit had ik nog niet eerder gezien van die kleine en bij mijn eigen oude kater heeft ze dit ook niet gedaan. Ik heb vorige maand dus een pittige tante in huis gehaald. Overigens het was dus alleen mijn eigen klein poes, die zo te keer ging. De kat van de buren deed niks, terwijl die wel 2 keer zo groot was.
sneeuwwitje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2008 11:40

Re: Agressie naar mensen

Bericht door sneeuwwitje »

Misschien heeft ze in een nestje gezeten waar ze allemaal uit één bak moesten eten, dat ze als het ware voor haar voedsel moest vechten. Mijn kitten had dat ook (hij is nu gelukkig niet agressief tijdens het eten, maar hij was wel erg klein toen we hem in huis kregen en ik denk dat hij ook de zwakste van het stel was en dus het minst te eten kreeg).

Maar valt ze je dan ook aan als je haar haar eten geeft?
Dan ben je in principe ook dicht bij "haar" voer.

Ff over het begin van dit onderwerp:
Mijn katertje is ook vrij agressief in zijn spelgedrag (oortjes plat achterover en bijten), dus ik heb aan de DA gevraagd wat het verschil is tussen agressie en spelgedrag;
Als de kat geen geluid maakt (of spint) tijdens zijn "agressieve gedrag", is er niks aan de hand en speelt hij/zij gewoon. Volgens mijn DA kun je hem als het pijn doet het beste afleiden met een ander speeltje... (op één of andere manier blijft hij mijn hand toch het leukste speeltje vinden, hij komt na een paar seconden alweer terug!)
Laura_x
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2008 15:24

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Laura_x »

rian schreef:Luna krijgt het af en toe: ineens een aanval van 'agressiviteit'. Dan ben ik met haar aan het knuffen en dan draait ze zich op haar rug en dan aai ik haar buikje en hoofdje.

Dat gaat een tijdje goed, ze ligt te spinnen en dan ineens grijpt ze mijn hand stevig vast, gaat erin bijten en met haar achterpoten gaat ze liggen krassen in mijn arm. Ze doet dit niet hard, in ieder geval niet zo hard als ze soms in haar pluche muis klauwt.

Ook als ze bij ons op bed ligt en ik in het donker wil weten waar ze is (zodat ik niet op haar ga liggen) dan grijpt ze mijn hand wel eens.

Is ze dan boos, of is ze toch gewoon aan het spelen? :roll:
Dat probleem heb ik ook met mijn kater van een anderhalf jaar oud. Maar het probleem is: Hij spint niet eens als we hem aaien !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Sandra W »

Even over dat spinnen: waarschijnlijk legt jouw kat niet echt de link tussen aaien en lekker, omdat dat hem in zijn prilse jeugd als piepklein kittentje waarschijnlijk niet is bijgebracht door mensenhanden en spint hij daarom niet.

Daarbij spint de ene kat al als je naar hem wijst en de andere totaal niet of heel zachtjes, dat is helaas gewoon een karakterkwestie en niet echt te veranderen.

Mijn Noortje is zo'n kat, die begint al keihard te spinnen vóórdat je haar aait. Het idee dat het zo heel lekker gaat worden is al voldoende om haar bij voorbaat al helemaal enthousiast te maken en dan gaat ze er al helemaal voor liggen rollebollen :lol:

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Lana »

Hallo,

Sinds kort reageert Lana raar als er visite komt!
Ze loopt er met een dikke staart en een flinke borstel op haar rug naar toe of ze zeggen wil:"WAT MOET DAT HIER?"
Ze blaasde laatst zelfs naar mijn zusje!! :???:

Ik weet niet zo goed hoe ik dan moet reageren! Haar straffen of laten gaan?
Tegen mij en mijn vriend doet ze gewoon normaal en is ze heel lief!
Maar moet toch gewoon visite kunnen ontvangen?

Groetjes
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Agressie naar mensen

Bericht door rieneke »

het is geen goed idee om haar te straffen voor haar angst.
hoe is die ontstaan?
denk eens terug of er iets is gebeurd wat haar overstuur heeft gemaakt tijdens bezoek?
vraag je bezoek je kat in eerste instantie te negeren, en doe dat zelf ook, tot de rust weer wat is weergekeerd.
je bezoek zou je katje een snoepje kunnen geven, als ze zich rustig vertoont.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Lana »

Ik heb geen idee! Ze zijn altijd erg lief voor haar!

Toen ik haar ophaalde zat ze in een bijkeuken in haar eentje! En volgens mij kwamen daar weinig mensen verder! Er was wel een kind die veel met haar speelde! Verder zag het er ook wel goed uit! Misschien is ze drukte niet gewend :???:

Dat snoepje is misschien wel een goed idee!!
Hoop dat het over gaat!

Bedankt!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Sandra W »

Dit klinkt mij als een kat met wat nare herinneringen uit het verleden waardoor ze nu wat terughoudender is naar vreemden. Soms hebben katten gewoon wat meer tijd nodig om vreemden te vertrouwen, maar soms zit het zo ingebakken dat je het beter maar gewoon zo kunt laten (zoals bij mijn eigen katten).

Probeer dus eerst eens of ze zich door je gasten met voorzichtig benaderen met een lief stemmetje en eventueel een snoepje laat overhalen en laat haar anders gewoon lekker in een andere kamer als er visite is. Ze is gelukkig lief naar jullie en dat is toch het belangrijkst lijkt mij.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Leonie89 »

bij ons ook! als er bij ons iemand voor het eerst op visite komt, zit Benthe altijd de hele dag in de slaapkamer.. de 2e keer dat die persoon langskomt begroet ze hem/haar alsof ze hem/haar al jaren niet heeft gezien.. een dikke knuffel en het liefst ook even op schoot.. gekkie :lol:
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door evaleeuw »

Ik herken die angst bij Ari ook!! Ze heeft mijn opa behoorlijk opengehaald tijdens een bezoekje van hem. Raymond en mij zal ze niets doen maar ze blaast naar vreemden. Toch valt het me op dat ze de mensen waar ze naar blaast wel steeds weer opzoekt! Mijn vader heeft haar al wel eens een snoepje gegeven en een aai over de rug, dus het gaat al wel iets beter.
Als er visite is laat ik alle 'vluchtwegen' voor haar open zodat ze weg kan al ze het niet leuk meer vindt.
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Lotte »

Het is ook echt heel belangrijk dat je je kat niet probeert op te leggen dat ze leuk en gezellig voor "vreemden" moet zijn.

Mijn katten hebben het ook absoluut niet op vreemden (dat kunnen ook mensen zijn die hier regelmatig komen hoor. Ik laat ze daarom juist op die momenten vrij om te kiezen waar ze zijn.
Vaak als iedereen zit en ze negeert komen ze wel even kijken. Laten aaien is bij bijna niemand een optie.

Het kan overigens best zijn dat je kat daar van geschrokken is. Dat iemand te snel te veel met haar wilde. Ook al was dat alleen maar lief bedoeld. Het kan voor je kat heel bedreigend over komen als iemand zomaar op ze af stapt, aankijkt en dan ook nog een hand uitsteekt.

Laat je kat haar eigen keuze maken. Dan zijn er op den duur mensen die ze wel leuk vinden, maar er zullen ook mensen blijven die ze ontwijkt.
(uiteraard geld dat niet voor alle katten, er zijn ook allemans vriendjes, maar die zijn volgens mij meer uitzondering dan regel)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Lana »

Lotte schreef:Het is ook echt heel belangrijk dat je je kat niet probeert op te leggen dat ze leuk en gezellig voor "vreemden" moet zijn.
Hier heb je eigenlijk ook wel gelijk in!

Ik schrik er ook gewoon van dat ze naar andere mensen blaast. Helemaal omdat ik dat van hier niet ben gewend!! Van haar!!!! :oops:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Agressie naar mensen

Bericht door rieneke »

ook ik heb twee katten die bij het geluid van de deurbel verdwijnen, en ik vind het best, ze doen dit van jongs af aan.
maar de kat van lana doet dit pas sinds kort, en dan kan je nog prima proberen dit gedrag terug te draaien.
straal negeren, totdat ze zelf toenadering zoekt, dan pas belonen met een snoepje.
weer negeren, en dan pas belonen met een lief woordje als ze weer komt.
rustig aan, met geduld kan dit best goedkomen.
Fem
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2009 13:41

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Fem »

Hoi iedereen!

Ik heb ook een probleem met mijn nieuwe kat, Charlie heet hij.
Mijn vriendin heeft hem sinds hij een kitten was. Na anderhalf jaar ging zij naar Australië. Charlie ging toen naar haar vader. Nu, twee jaar later, wonen wij samen en is Charlie drie weken geleden bij ons komen wonen.
Het probleem is dat hij ons allebei steeds aanvalt? Als we hem aaien spint hij wel en vindt hij het heel fijn. Dan worden zijn ogen opeens pikzwart, grijpt hij je arm met zijn nagels en zet hij zijn tanden, hard, in mijn vingers. Dan zeg ik NEE met een lage stem, geef hem een zachte tik op zijn neus en loop dan weg. Dit gebeurt vaak, maar ik dacht dat hij het gewoon niet leuk meer vond. Maar het wordt steeds erger. Als ik in de keuken aan het koken ben, komt hij achter mij zitten. Dan praat ik lief tegen hem, en dan worden zijn ogen weer pikzwart, stormt hij op mijn benen af en bijt hard. Dan roep ik weer NEE en loop ik weg, maar dan volgt hij mij en bijt hij weer. Ik heb geprobeerd om hem dan in zijn ogen aan te kijken en NEE te roepen. Maar dan staar ik, dan kijkt hij weg, dus denk ik dat ik 'gewonnen' heb, dan loop ik weg en grijpt hij mij weer! Dit doet hij ook bij mijn vriendin. Ik weet niet goed wat ik nu nog meer kan doen, dan nee roepen, een tik geven, hem aanstaren en dan negeren. Ik begin ook een beetje bang te worden als hij in de buurt komt of achter mij staat, want hij kan mij gewoon ieder moment grijpen.
Ik heb het verhaal van GiNi gelezen, maar weet niet wat te doen? Moet hij nog steeds wennen aan zijn nieuwe huis? Hij gaat naar buiten en wij spelen veel met hem. Verder slaapt hij echt ontzettend veel, dus hij heeft geen energie over ofzo. Heeft iemand alsjeblieft tips? Sorry voor het lange verhaal. :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Agressie naar mensen

Bericht door rieneke »

sowieso niet aanstaren, en zeker geen tik geven, daar maak je het maar erger mee.
allereerst is het een goed idee de kat eens goed na te laten kijken bij de dierenarts, zodat je zeker weet dat er geen lichamelijk probleem achter schuilt.
verder zou ik geen contact met de kat zoeken, maar het initiatief van hem uit laten komen.
zit hij dan op schoot, aai hem dan gerust, maar in eerste instantie voor heel korte tijd.
geef hem dan een snoepje of een andere lekkernij, en zet hem weer op de grond voor hij kans heeft gekregen overprikkeld te raken.
geleidelijk aan kan je de aaiperiode verlengen, maar blijf goed opletten.
hou oren en staart in de gaten.

wat betreft het aanvallen in de keuken, lijkt het me beter hem te negeren ipv toe te spreken.
als hij zo doet, wat zie je dan nog meer behalve grote pupillen?
wat doen de oren en de staart? verdere lichaamshouding?
Plaats reactie