Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
PollyDep
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2023 20:10

Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door PollyDep »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds deze week een nieuwe kitten van 12 weken in huis. We zijn helemaal verliefd op het mannetje en tot nu toe gaat het goed. We laten hem nu wennen in de woonkamer maar ik vraag me af wanneer we hem vrij in het huis kunnen laten rondlopen? We hebben een vrij groot huis met 3 woonlagen. Ik vraag me af: als hij bij mij op zolder overnacht of hij dan wel de kattenbak of zijn eten op de begane grond kan vinden in de nacht. Zo nee, op welke leeftijd kan ik hem vrij laten rondlopen (ook in de nacht).
Alvast veel dank!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
PollyDep schreef: 04 mar 2023 20:18 Ik vraag me af: als hij bij mij op zolder overnacht of hij dan wel de kattenbak of zijn eten op de begane grond kan vinden in de nacht.
Voor één kat wordt minimaal 2 kattenbakken geadviseerd.

Maar in geval van een kitten zou ik op elke woonverdieping minimaal één kattenbak zetten (bij jou dus drie). Kittens kunnen nogal enthousiast bezig zijn en vergeten dat ze naar de bak moeten. Als ze dan moeten, dan moeten ze niet al te ver te vinden zijn. Dus... bij jou op zolder ook een kattenbak. Mag ook gewoon een simpele teil zijn met wat kattengrit.

Heb je overigens één kitten?
Dan geef ik nog even de linkjes over twee kittens.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1715
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door Asse-Poes »

Als een kat eenmaal weet waar de kattenbak en zijn voer- & waterbak staat, vergeet hij dat niet meer.
Je kunt hem dus rustig nu al het hele huis ter beschikking geven.
Heel veel geluk met het ventje!

Edit: Rik heeft een goed advies. Maar ik heb zelf nooit zoveel kattenbakken in mijn huis gehad :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door Guazala »

Hier ook maar 2 kattenbakken voor 2 katten. Als we niet thuis zijn hebben ze zelfs maar toegang tot 1. We zijn zo gestart, met het idee van we zien wel en kopen er desnoods nadien 1 bij, maar het gaat probleemloos nu.
We hebben we geen moeilijk katten op dat vlak. Je leest veel van katten die zelfs geen bak willen waar een andere kat op gaat enzo. Als bij ons de bak in gebruik is, kruipt de andere er gewoon bij in en zitten ze naast elkaar hun behoefte te doen.

Als ze alleen thuis zijn hebben ze de hal en zolder ter beschikking. Water staat helemaal beneden en helemaal boven. Voor kattenbak en eten moeten ze naar de zolder. Ze hadden dat eigenlijk direct door. Heeft, eens het huis volledig verkend was, nooit enig probleem geweest.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door OMH »

PollyDep schreef: 04 mar 2023 20:18 Hallo allemaal,

Wij hebben sinds deze week een nieuwe kitten van 12 weken in huis. We zijn helemaal verliefd op het mannetje en tot nu toe gaat het goed. We laten hem nu wennen in de woonkamer maar ik vraag me af wanneer we hem vrij in het huis kunnen laten rondlopen? We hebben een vrij groot huis met 3 woonlagen. Ik vraag me af: als hij bij mij op zolder overnacht of hij dan wel de kattenbak of zijn eten op de begane grond kan vinden in de nacht. Zo nee, op welke leeftijd kan ik hem vrij laten rondlopen (ook in de nacht).
Alvast veel dank!
Ik zou hem gewoon laten rondlopen. Als hij maar zijn kattenbak (wij houden ons ook aan aantal katten plus één) en zijn eten en drinken kan vinden - ook hier doen we aan eten en drinken op een andere etage - dan zie ik persoonlijk geen probleem. Wij hebben het nooit anders gedaan en het verliep altijd prima.

Wel zou ik overwegen om er een kitten bij te nemen. Een is maar alleen en met zijn tweeën hebben ze meer plezier en ook meer leermomentjes.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Nieuwe kitten in groot huis laten wennen, hoe?

Bericht door Loekie2001 »

Hi! Wij hebben onze kittens eerst een paar dagen tot rust laten komen op de bovenste verdieping, omdat we dolenthousiaste jonge kinderen hebben. Toen iedereen gewend was aan de plaats van de kattenbakken en het idee van de katten in huis (na ~2 dagen) heb ik de katten mee naar beneden genomen en na een paar uur weer mee naar boven. Daarna hebben we ze gewoon rond laten lopen. Dat was denk ik na 2 dagen, dus binnen een week waren zij vrij om te gaan een staan waar ze willen. Ons huis heeft ook 3 verdiepingen.
Even goed opletten dat er nergens deuren dichtgaan die de weg naar de kattenbak belemmeren, verder meteen goed gegaan.
(Want de enige keer dat t bij ons mis ging was toen iemand de deur van de slaapkamer van de katten dicht had gedaan, waardoor ze niet meer bij de bak konden komen)
Plaats reactie