Sproeien van onze kat.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Moosje2235
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2023 14:32

Sproeien van onze kat.

Bericht door Moosje2235 »

Ik weet niet of dit mag zo, zo niet laat dit even weten.

Sinds vorig jaar augustus hebben wij er een kat bij. De naam is Moos, is twee jaar oud en heeft een bijzondere ongelukkige voorgeschiedenis.

Een stukje achtergrond;
Vorig jaar op Facebook lazen we een zielig verhaal. Kat was aangereden en had weken rondgelopen met een gebroken poot. Eigenaar ging naar de dierenarts, die maakt een foto en bleek het rechterachterpoot gecompliceerd gebroken. Daarna zei de eigenaar "hij moet maar dood". De dierenarts heeft hem "pro deo" geholpen met het pootje (heeft nu nog 3 poten). En de kat tegen afstandskosten opgenomen. Wij zagen dit zielige verhaal en besloten het dier bij ons op te nemen. Moos is een lieve kater, trouw en vrolijk, loopt graag buiten (gechipt en met een tracker), wij wonen rustig, autoluw en in een rustige woonwijk waar niet veel gebeurd. 's Nachts is hij altijd binnen, overdag ook vaak buiten en ook wel binnen. Het is een lief beest helemaal opgeknapt. Verder heeft de dierenarts hem ontvlooid en is zijn gebit in orde gemaakt.

Nu hebben wij een probleem, hij sproeit regelmatig op veel plekken in huis. Uiteraard wil je dit niet en hebben we nog nooit met andere katten meegemaakt. Het is echt sproeien want plassen en overige ontlasting wordt gewoon in een van de kattenbakken gedaan, die meerdere malen per dag schoongemaakt worden.

Overige omstandigheden;
We hebben nog 3 andere katten die dit sproeigedrag helemaal niet vertonen. Met twee van de andere katten katten gaat het gewoon goed. De laatste een rode Poes heeft veel problemen met Moos, gilt continue naar hem. Daarom denken wij dat het sproeigedrag daaruit voorkomt. Het komt ook regelmatig tot een vechtpartij waarbij ze elkaar niet verwonden.
Feliway geprobeerd, hielp niets.

Wat kunnen we hieraan doen? Wij vinden het te triest dat Moos weg zou moeten, het beestje heeft al genoeg ellende gehad in zijn korte leventje. We proberen ze zoveel mogelijk gescheiden te houden maar dit is praktisch gezien niet altijd mogelijk.

Iedereen die reageert alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Aad den Blaauwen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Anne »

Wat lief dat jullie je hebben ontfermd over driewieler Moos :-P

Is hij gecastreerd?
Is er urine onderzocht?
Onze kater Happy ging sproeien in huis door blaasgruis
Dus laat eerst de urine controleren op blaasklachten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Rik »

Ja, castratie is het eerste als dat niet gedaan is.
Maar ook als het gedaan is, dan zal dat waarschijnlijk laat in zijn leven zijn geweest en als een kat eenmaal geleerd heeft te sproeien van zal deze dat altijd makkelijk kunnen doen.

Tweede is inderdaad urine onderzoekje.

Als hij medisch in orde is dan volgt het gedrag. Ik denk dat je dan toch weer een behoorlijke introductie met hem en poes moet doen. Als dat n.l. de reden is dan kan dit alleen verdwijnen als die twee comfortabel met elkaar om kunnen gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moosje2235
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2023 14:32

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Moosje2235 »

Allereerst bedankt voor de reacties.

Hierbij een paar korte antwoorden;
- Castratie, Moosje hebben we gecastreerd gekregen, hoe lang geleden vermeld de historie niet. Moosje wordt in Mei 3 jaar.
- Het is zeker geen Blaas/Plasprobleem,. Moosje plast goed met een harde straal en dat doet hij wel goed in de bak... of buiten. Het is sproeien, hij gaat staan, staart omhoog, het puntje van de staart gaat trillen en dan sproeit hij een kleine hoeveelheid.
- We zien dit gedrag vaak 's morgens of 's avonds. Overdag gaat het prima. Het is ook niet duidelijk waar de spanning vandaan komt wat dit sproeien tot gevolg heeft. De rode kat is dan een hele poos niet beeld geweest.

Wat zijn de opties nog die we hebben? We willen Moosje absoluut een goed thuis geven. Alleen het sproeien is bijzonder vervelend.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb een jaar of 30 geleden hetzelfde gehad met Max, een Havanna uit het asiel.
Max sproeide het hele huis onder, stoelen, gordijnen, boeken uit de boekenkast, het bed, bank, gewoon echt overal tegenaan.
Die was ook te laat gecastreerd. Onze dierenarts had ook nog medicijnen als optie, maar dat werkte niet.
En Max was zoooo'n lieve en makkelijke kat.
Zijn vriendin-kat was ook het probleem niet. Ze lagen altijd tegen elkaar aan, speelden samen en aten samen.

Het asiel wilde Max terugnemen, maar omdat hij niet meer herplaatsbaar was, zou hij dan een spuitje krijgen 😢
Max was namelijk een enorm sociale kat en daarom geen kat die bijvoorbeeld op een boerderij geplaatst kon worden.

Uiteindelijk hebben we Max zelf laten euthaniseren.

En dat doet me nog steeds pijn. Max was een gezonde kat in de bloei van zijn leven.
Maar dit speelde erg lang geleden, ik weet dus niet of er inmiddels andere of betere middelen of therapieen zijn voor sproeikaters.
Ik hoop echt dat er nu betere opties zijn voor Moos.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Rik »

Bono trilt de staart ook vaak, maar dat is dan als hij content (en opgewonden) is.
Maar gelukkig is het bij hem 'droogsproeien' ;)
https://www.google.com/search?q=droogsproeien

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -sproeien/
Zeven misverstanden over sproeien
7. Eens een sproeier, altijd een sproeier
Sproeien is niet onoplosbaar en er zijn echt andere opties dan euthanasie of de boerderij.
Omdat sproeien vaak het gevolg is van stress in de sociale omgeving van de kat, kan het in sommige situaties goed werken om de kat te herplaatsen. Natuurlijk is dat niet leuk, maar het kan voor de kat een enorme opluchting zijn om elders vrij van stress en spanning te kunnen wonen.
Ik heb in de afgelopen jaren diverse sproeiers zien opbloeien in een andere omgeving zonder ooit het gedrag nog te vertonen. Raadpleeg echter altijd eerst een gedragsdeskundige, want de kans is groot dat het ook zonder herplaatsing opgelost kan worden.
Misschien tijd om een gedragsdeskundige ernaar te laten kijken?
Misschien kan die helpen met tips om de onderlinge stress wat te verminderen.
Een uiterste optie zou nog medicatie kunnen zijn (als die er is) en anders toch herplaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door Asse-Poes »

Rik schreef: 01 mar 2023 15:50
Misschien tijd om een gedragsdeskundige ernaar te laten kijken?
Ik wilde dat ik dat toen geweten had 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
georgie01
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2023 23:58

Re: Sproeien van onze kat.

Bericht door georgie01 »

wat een verdrietig verhaal, hoe gaat het nu met moos? Ik ben benieuwd hoe de driewieler er uit ziet..

Dierenfluisteraar schijnt te helpen
Plaats reactie