Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Hexje22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:15

Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Hexje22 »

Hallo allemaal
Mijn oude dametje van 17 is bekend met nierfalen. Brokjes eet ze moeilijker, vandaar dat we haar al langer natvoer van RC renal gaven. Maar nu de laatste tijd lijkt ze het gelei weg en laat ze de vleesstukjes uitgedroogd achter :roll: Ze heeft wel trek,want zodra we het mengen met een beetje felix van de andere poes gaat het redelijk naar binnen. Nu bij de laatste keer bloed prikken was het ureum weer flink gestegen helaas, en was ze afgevallen, dus advies van de DA was weer strikter op nierdieet en start semintra en porus erbij. Online via Medpets had ik een proefpakket nierdieet besteld met verschillende merken, maar bij de meeste staat daar "urinary of antistruvite" op. Ze heeft geen blaasgruis,maar ze eet dus precies die blikjes als een malle :lol: .
Heb aan de DA assistente gevraagd of dat dan ook oké is te geven, maar die zegt dat het niet de voorkeur heeft...Wel gek dat ze het dan online als nierdieet afgeven toch? Kan iemand mij duidelijkheid geven over het verschil? En of ervaringen van mensen die het wel gewoon geven. Alvast dank!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je senior nierfalertje.
Hexje22 schreef: 24 feb 2023 08:36 ... dus advies van de DA was weer strikter op nierdieet en start semintra en porus erbij.
Even VOORDAT je aan de Semintra begint... zijn er ook eiwitten in de urine geconstateerd?
Als dat niet zo is, of de urine is nog niet getest, dan MOET je NIET aan Semintra beginnen.
Eerst moeten die eiwitten in de urine getest worden.
Semintra mag alleen gegeven worden bij eiwit-verlies via de urine.
Hexje22 schreef: 24 feb 2023 08:36 Online via Medpets had ik een proefpakket nierdieet besteld met verschillende merken, maar bij de meeste staat daar "urinary of antistruvite" op. Ze heeft geen blaasgruis,maar ze eet dus precies die blikjes als een malle :lol: .
Welke zijn dat?
Hexje22 schreef: 24 feb 2023 08:36 Heb aan de DA assistente gevraagd of dat dan ook oké is te geven, maar die zegt dat het niet de voorkeur heeft...Wel gek dat ze het dan online als nierdieet afgeven toch?
Ja, dat is inderdaad raar. Nierdieet is nierdieet. Heb je een linkje?

PS. Is er ook toevallig een bloeddruk onderzoek gedaan. Bij een kat van 17 jaar met nierfalen zou ik dat altijd aanraden. Als die bloeddruk te hoog is (dan is het nierfalen dus gevolg van die hoge bloeddruk, of andersom) dan moet daar ook wat aan gedaan worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hexje22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:15

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Hexje22 »

Dankjewel.

Ja er waren eiwitten in de urine te zien. Vandaar de semintra. Ik weet inderdaad dat dit anders de nierfunctie juist kan verslechteren.
Verschillende vond ze lekker , vooral de Hills mousse urinary bijvoorbeeld.
Daarom zou ik geneigd zujn die te bestellen. Gezien ze ook geen tanden meer heeft krijgt ze die ook makkelijker weg zonder schrokken (en daardoor kotsen) als gevolg.

Dit is de link van het pakket:

https://www.medpets.nl/proefpakket-niet ... b1cf92c%5D
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Anne »

Wat raar, bij de inhoud van het nier probeer pakket staan allemaal renal voeren
Ik vermoed dat medpets jullie iets verkeerds heeft toegestuurd
Ik zou contact opnemen, ik vermoed wel dat ze het gratis om gaan ruilen
Wie weet kan er nog een extraatje vanaf ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Rik »

Ik zie inderdaad geen urinary soorten op die pagina bij dat proefpakket staan.
Dus als je inderdaad geen renal producten hebt gekregen, dan hebben ze inderdaad een foutje gemaakt.

Zeker ook omdat je zegt dat de ureum gestegen is (ik weet verder niet wat de waardes zijn) zou ik de urinary soort niet zo geven. Als je een potje ipakitine (of porus) hebt dan zou het wel kunnen, maar het is niet ideaal.

Bowy was ook helemaal verslaafd op Felix gelei. En ik heb haar in de nierfaal fase ook wel eens wat Felix gegeven om de medicijnen te mengen (omdat ze het nierdieet niet altijd even goed at). Maar daar ging dan wel een schepje ipa doorheen.

Ik denk overigens dat ze je deze opgestuurd hebben:
https://www.medpets.nl/proefpakket-blaa ... roefpakket
Dat is het proefpakket voor blaasgruis.
(het enige nierdieet wat daarin zit is Prins NatureCare Diet Cat Renal Support)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Synemios »

Vroeger had Hills die mousse ook in nierdieet, maar Hills heeft leverings/productieproblemen met K/D en ik zie alleen nog maar de zakjes met stukjes.

Hier werd het nierdieet van kattovit goed gegeten als alternatief maar die is meer pate achtig

https://www.zooplus.nl/customerpictured ... emen/28582
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Hexje22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:15

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door Hexje22 »

Ja zo te zien heb ik het verkeerde pakket gekregen.... Supersuf dat ik het zelf niet eerder opgemerkt heb. Teruggekeken heb ik toch echt het nierdieet besteld...Maar nu is alles op. Dus we laten het maar.
Ik zal eens naar de kattovit kijken. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet: urinary en struvite ook goed?

Bericht door castratenkoor »

RC heeft nierdieetzakjes loaf. Dat is mousse. Mijn Rik eet ook geen natvoer met brokjes erin, alleen mousse. Hij eet RC renal loaf, Kattovit nier, Specific nier en Trovet nier. De rest werd vakkundig door hem afgekeurd.
Is allemaal mousse, ik meng het met wat warm water, ik maak er een soort appelmoesdikte van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie