Klitten bij langharige kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gast

Klitten bij langharige kat

Bericht door Gast »

Onze zwarte langhaar zit met enorme klitten in zijn haar op de buikzijde. We kammen hem nochthans regelmatig, maar het levert blijkbaar niet veel op. Weet er iemand raad ?
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Probeer eens Liquid Silk van Petsilk. Daar wrijf ik Yeri zijn vacht mee in als ik hem heb gekamd (en ontdaan heb van klitten). Het wordt er zacht en licht van.
Marjolein ik zal dat eens meenemen als we weer naar een show gaan! Wie weet helpt dat Fluff wel ;)

http://www.petsilk.nl/

Danielle
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

wij gebruiken voor onze langharige pers een kam met gebogen tanden die eigenlijk mesjes zijn. Zo snij je door de vacht heen en dat gaat heel makkelijk. Je dunt je kat prima uit op deze manier en gewoon kammen wordt veel makkelijker.

Klitten eruit halen is echt veel makkelijker met deze kam, je snijdt hem er grotendeels uit en verder maak je hem erg los zodat je hem er makkelijk uit kan kammen.

De kam is van het merk salon. en ik heb hem gekocht bij de dierenspeciaalzaak.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik gebruik zo'n kam (en snij mezelf regelmatig :knifehead: ) maar daarmee krijg ik niet alle klitten weg. Als het alleen niet lukt, vraag ik hulp of ga naar de dierenarts, waar de kat onder een roesje ontklit kan worden.
Van Daniëlle (Yedamy) en Rick heb ik geleerd dat je de kat zoveel mogelijk op zijn gemak moet blijven stellen. Bij Ziggy lukt dat niet, dus ik doe elke dag een stukje, maar vrees dat ook hij binnenkort onder een lichte narcose ontklit moet gaan worden :???:
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Polletje is rustiger als ik hem alleen kam dan dat we het met zijn tweeen doen.

Wat ik doe is dit. Ik zet hem op tafel en kam hem eigenlijk terwijl hij staat en kopjes geeft aan iets anders, af en toe eens loopt en dus heel rustig is. Ik sol een beetje met hem, net waar ik hem moet kammen. Dus ik trek hem mijn kant op, draai hem om, pak zijn voorpootje vast om onder zijn okseltje te kammen (laat hem eigenlijk een hand geven), draai hem dan om voor hetzelfde bij zijn andere oksel.

Trek heel zachtjes aan zijn nekkraag zodat hij zijn koppie omhoog doet en ik zijn kin en borst kan kammen. Voor zijn buik ben ik onaardiger. Ik pak hem in zijn nekvel en trek hem omhoog zodat ik zijn borst, oksel en bovenkantbuik goed kan kammen.

Voor zijn onderbuik en tussen zijn benen heb ik een minder leuke methode misschien maar het werkt wel: ik sla mijn arm om hem heen terwijl ik achter hem sta en til hem omhoog terwijl hij dus over mijn arm leunt. Als je hem hoog genoeg tilt dan gaat hij op zijn teentjes staan en kun je vrij makkelijk kammen dus.

(oh en voor zijn achterbenen en staart etc... als hij met zijn kont naar mij toestaat til ik hem ietsjes aan zijn staart en kam ik even snel dat gebied. Misschien heel slecht maar het is snel en hij vindt het prima)

Pfff heel verhaal hoop dat je er iets aan hebt.

(Bij extreme klitten doen mijn man en ik het wel even samen en dat is stressvoller voor pol. Maar soms moet het)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik plemp mijn vraag hier maar even.
Max heeft ook klitten. Ik knip ze er zoveel mogelijk uit. Eigenlijk zou een scheerbeurt hem geen kwaad doen. Omdat hij een hartkwaal heeft kan hij geen roesje en stress aan. Ikwil hem dus zelf scheren. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en waar kan ik het het beste mee doen.
Ik doe dit in overleg met mijn dierenartsen, maar ik ben vor nu benieuwd naar jullie ervaringen.
Max is trouwens een korthaar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Inmiddels heb ik de klitten bij Max er grotendeels uit. Ik heb hem eerst zoveel mogelijk geknipt en daarna de tondeuze over zijn klitten gehaald. Hij protesteerde wel even, maar er was geen roesje of niets nodig en hij was gewoon lekker thuis bij mij. Ik heb het stukje bij beetje gedaan en het ging best gemakkelijk.Hij ziet er nu even niet uit, maar de trekkende klitten zijn weg. :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ff weer nieuwsgierig: hoe komt het dat hij klitten heeft als hij een korthaar is?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hij is al behoorlijk op leeftijd en had ook nog eens een ingegroeide nagel. Alles is inmiddels verholpen en hij verzorgd zich niet altijd even goed. Het is extra opletten dus met mijn oude man ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hij heeft gelijk dat ie dat laat doen. Op je oude dag moet je jezelf toch niet meer in allerlei nare bochten gaan wringen. Daar heb je dan toch personeel voor! ;-) :grin:
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Wij hebben ongelooflijk veel geluk. Nerrivik (Noor) is namelijk verzot op de kam! Zij heeft niets liever dan een grondige beurt met de kam.
Vooral onder haar oksels maakt ze veel klitten.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Voor het eerst ook een langhaar in mij cluppie. Ik kam haar als het lukt iedere dag en ze laat het onder gemopper toe. Die snijkam vind ik eng. Ik heb het wel in huis, maar ook mezelf gesneden. Een gewone groffe kattenkam werkt prima, maar wel met regelmaat dus ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Moeilijke klitten vooral op delikate plaatsen knip ik liever weg
Eerst eten dan de moraal
Evil Bunny

Re: Klitten bij langharige kat

Bericht door Evil Bunny »

Onze Pakito is ook gezegend met een lange, pluizige vacht. De haren van zijn staart zijn zo lang dat er soms een middenscheiding ontstaat :-P hihi.
Ik probeer hem elke dag te kammen, zeker nu hij in de rui is en ook vaker last heeft van haarballen. Ik zet hem dan op de krabpaal en aai en kriebel hem (waar hij dol op is) en dat aaien vervang ik dan door het kammen. Ondertussen geef ik hem gelegenheid om tegen mijn vrije hand te wrijven en kopjes te geven, anders valt-ie van enthousiasme nogal eens van de krabpaal af :grin:
Ook Pakito heeft vooral onder zijn oksels last van klitten. Deze probeer ik met mijn vingers te ontwarren en daarna met de kam weg te werken, maar als dit niet lukt knip ik ze af. Na het kammen bewerk ik hem nog even met een borstel, om alle losgewerkte haren weg te halen.

Over dat scheren heb ik mijn twijfels; mijn dierenarts zei dat ze dan last kunnen krijgen van erge jeuk, door de teruggroeiende haartjes. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is misschien iets om even bij stil te staan.

Hoera voor de pluizige katten! 8-)
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Re: Klitten bij langharige kat

Bericht door Foul Smelling Pig »

Driewerf hoera voor de haarballen! :lol:

Pluisje (half Pers, half Noor) heeft momenteel ook een aantal nare klitten in zijn vacht. Ik borstel hem nu dagelijks, wat hij soms wel en soms niet leuk vindt, met een grove borstel en knip dan meteen een of een paar klitten weg, wat hij helemaal niet leuk vindt. De hoeveelheid haar die er elke dag afkomt is genoeg om een tweede Pluisje van te breien.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gesloten