Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Rik schreef: 15 feb 2023 08:41 Is de urine nu ook getest?


Solensia dus (voor artrose). Dat heeft wel even een week (of 2) nodig om zijn werk te doen.

Hopelijk verbeterd de situatie.
Urine niet getest, enkel bloedafname maar daar kon de dierenarts blijkbaar alles uit afleiden. Neem aan dat ze anders wel urine had afgenomen...
Heb wel het idee dat de spuit al werkt, maar zou inderdaad even moeten inwerken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

Blaasgruis is volgens mij echt niet uit het bloed te halen !!
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... allen.html

Ik hoop voor je dat dit nu werkt, want de urine had voor relatief weinig kosten direct meegenomen kunnen worden in het onderzoek (één enkele consult). Als hij nu nog steeds plast buiten de bak dan moet je het alsnog weer laten onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Rik schreef: 15 feb 2023 09:31 Blaasgruis is volgens mij echt niet uit het bloed te halen !!
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... allen.html

Ik hoop voor je dat dit nu werkt, want de urine had voor relatief weinig kosten direct meegenomen kunnen worden in het onderzoek (één enkele consult). Als hij nu nog steeds plast buiten de bak dan moet je het alsnog weer laten onderzoeken.
Ok bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Pikachu »

Heel vreemd dat er geen urine is getest, dat snap ik nu ook niet van die DA. Zou ik dan toch achter vragen, je kan uit een bloedtest inderdaad helaas niet alles halen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Dinky »

Het is bijzonder dat de urine niet is onderzocht nu er juist naast de bak wordt geplast. Dat zou het eerste zijn bij onderzoek naar blaasproblemen.

Wel heel fijn dat de bloedwaarden allemaal goed waren :smile:

Wel fijn dat er na het bezoek aan de DA niet meer naast de bak is geplast. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat door de pijn in de heupen het pijn doet om op de kattenbak te plassen. Een kat hurkt naar mijn weten meestal bij het plassen. Op die wijze zou het kunnen zijn dat de heupen dus de oorzaak zijn van de onzindelijkheid. Mogelijk dat regelmatig pijnstilling dan de oplossing is voor het probleem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Synemios »

Eerste wat een dierenarts zou horen te doen is de urine onderzoeken met dit soort klachten.
Gruis en blaas ontsteking is niet uit het bloed te halen.

Fijn dat het bloed goed was en artrose/pijn kan ook zorgen dat een kat gaat buiten de bak gaat plassen.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar misschien is het een idee om hem te helpen door overal opstapjes te plaatsen op plekken waar hij moet springen/klimmen om erbij te komen.

En misschien je wat meer verdiepen in dit soort dingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Pikachu schreef: 15 feb 2023 15:45 Heel vreemd dat er geen urine is getest, dat snap ik nu ook niet van die DA. Zou ik dan toch achter vragen, je kan uit een bloedtest inderdaad helaas niet alles halen.
Ik neem aan dat de dierenarts toch weet wat ze doet...
Ze had al snel door dat het probleem wellicht aan zn heupen/artrose/neurologisch probleem lag.
Ze zou me as vrijdag bellen om te informeren hoe het gaat. Maar tot nu toe gaat hij netjes op de bak :edance:
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Dinky schreef: 15 feb 2023 16:11 Het is bijzonder dat de urine niet is onderzocht nu er juist naast de bak wordt geplast. Dat zou het eerste zijn bij onderzoek naar blaasproblemen.

Wel heel fijn dat de bloedwaarden allemaal goed waren :smile:

Wel fijn dat er na het bezoek aan de DA niet meer naast de bak is geplast. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat door de pijn in de heupen het pijn doet om op de kattenbak te plassen. Een kat hurkt naar mijn weten meestal bij het plassen. Op die wijze zou het kunnen zijn dat de heupen dus de oorzaak zijn van de onzindelijkheid. Mogelijk dat regelmatig pijnstilling dan de oplossing is voor het probleem ;-)
Inderdaad, het probleem zou inderdaad bij zn heupen liggen en de last van zijn heupen zou nu verminderen door de maandelijkse spuit.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Synemios schreef: 15 feb 2023 19:19 Eerste wat een dierenarts zou horen te doen is de urine onderzoeken met dit soort klachten.
Gruis en blaas ontsteking is niet uit het bloed te halen.

Fijn dat het bloed goed was en artrose/pijn kan ook zorgen dat een kat gaat buiten de bak gaat plassen.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar misschien is het een idee om hem te helpen door overal opstapjes te plaatsen op plekken waar hij moet springen/klimmen om erbij te komen.

En misschien je wat meer verdiepen in dit soort dingen.
Hij kan overal prima bij, hoeft geen trappen te nemen of hoge opstapjes of ergens op te springen/klimmen, aangezien hij dit toch niet (meer)kan. ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Synemios »

Hij doet het niet omdat hij pijn heeft.
Misschien is het een idee om je wat beter tw verdiepen in katten.
En nee een goede dierenarts onderzoekt ook de urine.
Het kan namelijk beiden zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Synemios schreef: 15 feb 2023 22:05 Hij doet het niet omdat hij pijn heeft.
Misschien is het een idee om je wat beter tw verdiepen in katten.
En nee een goede dierenarts onderzoekt ook de urine.
Het kan namelijk beiden zijn.
Blijkbaar had hij wel last want hij gaat nu wél netjes op de bak!
Mocht het probleem toch terugkomen, kan ik nog altijd vragen om urine te laten testen. Maar de dierenarts belt me morgen, en dan vraag ik het nogmaals.
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

Ik kan me vergissen, maar krijg nu sterk het vermoeden dat je maar wat zegt om van ons 'gezeur' af te zijn. Een Solensiaprik werkt namelijk pas na 2 weken en niet direct en daarom is het wel heel erg wonderlijk dat de kat nu opeens wel op de bak gaat. Je schreef ook dat hij voor de prik ook soms wel op de bak ging en daar concludeer ik uit dat het naar de kattenbak gaan niet echt het probleem is (hij kan in de bak komen, hij kan daar plassen en dus is het geen artroseprobleem).
Natuurlijk kan een kat van 16 best artrose hebben - veel oude katten hebben dat helaas - maar ik zie niet wat de relatie is met het overal in huis plassen.

Ben het met Denise (Synemios) eens dat je je eens wat meer zou moeten verdiepen in katten en hun gewoontes, ziektes op oudere leeftijd, etc. want je hebt geen idee welke prik de kat gehad heeft, hè? Je weet dus ook niet of je bijwerkingen kunt verwachten (veel katten gaan zich overmatig krabben na een Solensiaprik, maar misschien heeft hij dat wel helemaal niet gehad).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Synemios »

Ik zeg nergens dat hij geen last had.
Jij zegt:
Hij kan overal prima bij, hoeft geen trappen te nemen of hoge opstapjes of ergens op te springen/klimmen, aangezien hij dit toch niet (meer)kan. ;-)
Omhoog
Aangezien hij dit toch niet meer kan.....
Dat klopt want hij doet dat dus niet omdat hij pijn heeft en zo leuk is dat niet.

Je zou op zijn minst na kunnen denken over manieren om het hem gemakkelijker te maken door opstapjes etc neer te zetten,

Verder zeg je tegen anderen dat de dierenarts het wel zal weten en dat ze zo goed is omdat ze dan ontdekt heeft dat er een probleem is met de heupen.

Dat is een veelvoorkomend probleem bij oudere katten, en dat kan te maken hebben met het niet plassen op de kattenbak maar dat hoeft niet.

Bij een( wild) plas probleem onderzoekt een beetje slimme dierenarts sowieso altijd de urine,

En verder sluit ik mij bij Annet ( Cerna aan) je weet niet eens wat voor medicijnen er gespoten zijn, je verdiept je amper in dingen want je had het onderzoeken van de urine bij wild plassen zo via google kunnen vinden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

We komen vaker tegen dat een dierenarts oogkleppen op heeft. Nu zeg ik niet dat dat hier aan de hand is maar het is wel makkelijk om gelijk een (redelijk duur en levenslang) medicijn voor te schrijven. Hij had ook kunnen kiezen om eerst te kijken of het met een lichte pijnstiller beter ging.

Misschien is er ook wel een andere pijnstillende prik gezet want Solensia werkt inderdaad niet direct (wat juist de reden is waarom ook eerst pijnstilling gegeven wordt).

Maar hopelijk is het resultaat nu blijvend.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Synemios schreef: 16 feb 2023 12:40 Ik zeg nergens dat hij geen last had.
Jij zegt:



Aangezien hij dit toch niet meer kan.....
Dat klopt want hij doet dat dus niet omdat hij pijn heeft en zo leuk is dat niet.

Je zou op zijn minst na kunnen denken over manieren om het hem gemakkelijker te maken door opstapjes etc neer te zetten,

Verder zeg je tegen anderen dat de dierenarts het wel zal weten en dat ze zo goed is omdat ze dan ontdekt heeft dat er een probleem is met de heupen.

Dat is een veelvoorkomend probleem bij oudere katten, en dat kan te maken hebben met het niet plassen op de kattenbak maar dat hoeft niet.

Bij een( wild) plas probleem onderzoekt een beetje slimme dierenarts sowieso altijd de urine,

En verder sluit ik mij bij Annet ( Cerna aan) je weet niet eens wat voor medicijnen er gespoten zijn, je verdiept je amper in dingen want je had het onderzoeken van de urine bij wild plassen zo via google kunnen vinden.
Ik denk dat ik beter de gesprekken kan stoppen. Krijg alleen maar commentaar terwijl jullie de situatie niet helemaal kennen en ik heb ook geen zin en vooral geen tijd om alles te verduidelijken. Ik dacht dat ik het probleem duidelijk omschreven had, maar blijkbaar is er toch miscommunicatie. Mijn excuses hiervoor.
Kort gezegd, mijn kat kan al heel zijn leven niet goed springen of klimmen en vindt het prima. Dus snap niet goed wat voor opstapjes e.d. ik zou moeten maken? Mijn andere kat springt ook niet op tafel, aanrecht of kast dus dan hoeft dat voor mijn oudje ook niet toch?
In ieder geval bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen!
Ieder zorgt op zijn manier voor zijn dieren en ik denk niet dat ik slecht voor mijn beestjes ben! Ben al speciaal naar een andere dierenarts gegaan omdat ik de vorige minder vond en bij deze heb ik wel een goed gevoel. Heb zelf geen medische achtergrond en via google vind je zoveel...goed en slecht... dus laat ik toch mijn dierenarts maar vertrouwen en bovenal mijn gevoel ;-) Mijn dierlijk instinct :grin:
Plaats reactie