Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Anne schreef: 09 feb 2023 10:39 Onze Happy plaste ook in huis. Na medisch onderzoek ( hij was al bekend met blaasgruis) kwam er niks uit. Geen ontsteking cellen en geen gruis
Ik lees nergens bij je dat je urine hebt laten onderzoeken en hoelang dat geleden is?
Happy was dus een stress plasser en bij elk nieuw geurtje zoals een nieuw meubelstuk ging hij daar zijn geur afgeven om aan te geven dat het allemaal van hem was. Ook bij de voordeur plaste hij regelmatig
Dat kwam door alle buurtkatten die hier voor het huis liepen
Wij hebben toen bedacht om eens te kijken of de stress minder zou worden in onze afgesloten tuin. En eenmaal in de tuin ging het een stuk beter
Hij heeft daar in de tuinhuis ligplaatsjes en nu met de kou een doos vol met kranten en hooi. Maar hij is ondertussen zo gewend aan het buiten zijn dat hij de doos amper gebruikt en vaak buiten onder de afdak slaapt ( daar staan 2 banken voor de katten)
Vaak heeft hij gezelschap van de andere Katten die een frisse neus willen halen
Hij is gelukkig niet alleen in dat opzicht
In het begin was het wel wennen want we misten hem in huis
Nu hebben we elke dag buiten vaste kroelmomenten en ik kom hem daar 4x PD eten brengen
Als jouw poes het buiten zijn ook zo ontspannend beleefd dan doe je daar je poes misschien wel meer levenskwaliteit toe
Maar ik zou de poes niet opsluiten in een kennel
En urine laten onderzoeken
En uitzoeken waarom hij/zij steeds in huis plast. Als het stress is kun je de stress verminderen hopelijk
Over je nieuwe vloer gesproken, zelf zou ik daar niet aan beginnen
Met alle dieren hier weet ik dat een ongelukje zo gebeurd is
Dat is een keus die je zelf maakt
Beste Anne,
bedankt voor jouw reactie.
Ik ga zoals ik eerder al aangaf, op zeer korte termijn naar de dierenarts met hem. Mocht er geen oplossing komen, dan krijgt hij een heerlijk leven, maar wel op zo een manier dat hij onze vloeren niet kan aantasten, of toch zo min mogelijk. We hebben het hier over een vloer binnen en buiten in totaal van 400m2 en zoals ik ook al eerder aangaf, heeft het een reden dat we juist voor deze natuursteen hebben gekozen en dit kan niet meer veranderd worden en dat zouden wij ook niet willen. Een ongelukje kan altijd gebeuren, ik kan ook vers geperst sinaasappelsap (ook zuur) op de vloer morsen, maar het gaat om dagelijks terugkerend gedrag (plassen) en dan vreet zo een natuursteen weg. Zeker als het meerdere keren op dezelfde plek wordt gedaan.
Hem opsluiten doe ik niet. Het enige wat meneertje doet is slapen en ergens stiekem plassen :grin: en daar zoek ik dus een oplossing voor (mits de dierenarts niet kan helpen).

Ik vind het zo vreemd dat je hier meteen commentaar krijgt als je je kat in een omheinde ruimte wilt plaatsen. Denk dat er hier genoeg kattenliefhebbers zijn waarbij hun kat niet eens buiten mag komen, omdat het raskatten of dergelijke zijn. Dus dan denk ik dat mijn kat het zo slecht nog niet gaat krijgen. ;-) en zoals jij omschrijft, ligt jouw kat ook heerlijk in zijn tuinhuis! :eclap:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

Renilde schreef: 07 feb 2023 21:55Een hok bouwen zoals voor de konijnen???
Renilde schreef: 08 feb 2023 21:25 ... dat we hem dan in zijn luxe verblijf zouden zetten.
Renilde schreef: 09 feb 2023 12:04 Ik vind het zo vreemd dat je hier meteen commentaar krijgt als je je kat in een omheinde ruimte wilt plaatsen.
Kijk, "omheinde ruimte" en "luxe verblijf" is heel wat anders dan "een hok zoals voor konijnen".
Ik denk dat veel mensen daar over gevallen waren.

Het hangt ook allemaal erg veel af van de situatie (en dat was in je eerste post niet helemaal duidelijk, buitenland, landelijk etc.). En dan lokt een tekst als "kan ik een hok zoals voor konijnen bouwen" wel de nodige reacties uit ;)

Waar je wel aan moet denken is dat de kat inderdaad voldoende aandacht krijgt als hij buitenshuis geplaatst wordt. En dat jullie dus ook veel op een plaatst zijn waar hij ook is (terras, tuin, o.i.d.). Dus niet veel binnen zitten op de plaats waar natuursteen is, en dat hij daar dan niet kan komen. Hem binnen laten op momenten dat jullie hem in de gaten kunnen houden kan natuurlijk ook.

Maar ik hoop dat het buiten de bak plassen snel opgelost is. Dat zou medisch kunnen zijn (als hij blaasgruis of blaasontsteking heeft) of dat in zijn nieuwe omgeving het territoriale gedrag anders wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

Renilde schreef: 09 feb 2023 12:04`Ik vind het zo vreemd dat je hier meteen commentaar krijgt als je je kat in een omheinde ruimte wilt plaatsen.
Vreemd?
Lees je eerste twee berichten nog eens terug want daarop baseren wij onze reacties. Niets over de Algarve. Niets over altijd aangename temperaturen en al helemaal niets over een omheinde tuin
Renilde schreef: 08 feb 2023 12:43Als je in een huis woont met grote tuin is het onmogelijk om deze af te zetten voor andere katten
Je hebt het over een oude kat die uit venijn - om jullie te pesten? - overal in huis plast. Nergens lezen we of je met dit probleem ooit naar de dierenarts bent geweest. De kat pest jullie en dus moet hij naar buiten in een hok. Je hebt het zelfs over zeer kwalijk gedrag en plaatst er een kwaad-icoontje achter.
Uit niets blijkt kattenliefde, uit niets dat je serieus naar het probleem wilt kijken (dat zeg je later pas). Nee, de kat is lastig en gaat dadelijk je dure vloer verpesten. Een vloer die je hebt aangeschaft terwijl je wist dat de kat plast en die vloer er niet tegen kan.

I rest my case
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

En wanneer je verhuisd bent zul je je kat 6 weken binnen moeten houden.
Hoe ga je dat oplossen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Anne »

Renilde schreef: 09 feb 2023 12:04

Ik vind het zo vreemd dat je hier meteen commentaar krijgt als je je kat in een omheinde ruimte wilt plaatsen. Denk dat er hier genoeg kattenliefhebbers zijn waarbij hun kat niet eens buiten mag komen, omdat het raskatten of dergelijke zijn. Dus dan denk ik dat mijn kat het zo slecht nog niet gaat krijgen. ;-) en zoals jij omschrijft, ligt jouw kat ook heerlijk in zijn tuinhuis! :eclap:
Dat klopt, er zijn hier genoeg die hun katten binnen houden
Maar dat zijn veelal mensen die hun woning daarop aangepast hebben met veel krabpalen, loopplankjes langs de muren en een krabkleed aan de muur
Ze spelen ook veel met hun katten en kiezen met de nodige aandacht en zorg Het beste voer in hun ogen uit
Ik verheerlijk Happys situatie niet, ik vind het eigelijk best wel sneu voor hem
Ooit heb ik eens overwogen hem te herplaatsen maar hoe herplaats je een kat die in het wild is opgegroeid de eerste tijd en doodsbang is voor vreemde mensen? :-| het heeft bij ons 8 jaar geduurd voordat hij zich durfde te laten aaien door manlief
Ik voel me weleens schuldig dat hij nooit buiten onze tuin komt en op die manier niet alles uit zijn leven kan halen. Hij is weleens ontsnapt doordat zoonlief de poortdeur open liet per ongeluk en toen kwam hij niet verder dan de bosjes op de wal naast onze tuin, doodsbang voor wandelaars en andere Katten
Hij kwam heel snel uit zich zelf weer terug

Ik hoop dat er niks ernstigs uit de urine komt, en dat je kan achterhalen waarom hij zo plast in huis
Hoeveel bakken heb je eigelijk? Heb je al eens ander grit geprobeerd?
Ik zou overigens zo snel mogelijk urine naar de da brengen
Blaasgruis is enorm pijnlijk en blaasontsteking doet ook zeer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Dinky »

Je geeft aan het vreemd te vinden dat je felle reacties ontvangt. Dat komt omdat je het in je eerste post had over een soort konijnenhok en het belang van de vloer dat boven het belang van de kat lijkt te gaan. Het kwam in ieder geval over als 'de kat moet in een soort konijnenhok 24/7 want anders gaat de vloer stuk'. En dat dan ook nog eens met een kat op leeftijd.

Een kat plast niet zomaar buiten de kattenbak, daar ligt iets aan ten grondslag. En dat is zeker geen venijnigheid maar om iets duidelijk te maken. Vaak gaat het dan om medisch ongemak (blaasgruis, blaasontsteking of iets anders) of om territoriumafbakening tegen vreemden. De eerste stap zal dan ook altijd moeten zijn het achterhalen van de oorzaak en het uitsluiten (of verhelpen) van een medische oorzaak.

Het is dan ook fijn om te lezen dat je met de kat langs de dierenarts gaat waarbij in ieder geval urine onderzoek zal worden gedaan. Ook is een algemeen bloedonderzoek geen overbodige luxe bij zo'n senior om te kijken of de organen nog goed werken. In Nederland wordt bijvoorbeeld geadviseerd om dat jaarlijks te doen bij een kat boven de 10 jaar om verminderde orgaanfuncties in een vroeg stadium te ontdekken waardoor je dit tijdig kan behandelen en ondersteunen.
Daarnaast lees ik in je latere berichten dat het de bedoeling is dat de kat in huis is wanneer jullie daar ook zijn en zoals die gewend is zodat hij zijn aandacht kan krijgen. Voor buiten zit jij meer aan een grote kattenren te denken volgens mij dan aan een konijnenhok waar je het eerder over had. Nou weet ik niet wat de mogelijkheden zijn maar je zou ook kunnen werken met een oude caravan die je comfortabel inricht met daaromheen een grote ren waarin de pootjes gestrekt kunnen worden.

Overigens is men hier zeker niet tegen het afzetten van de tuin of het binnen houden van een kat zolang de behoeften van de kat voorop staan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Cerna schreef: 09 feb 2023 12:27 En wanneer je verhuisd bent zul je je kat 6 weken binnen moeten houden.
Hoe ga je dat oplossen?
Zoals ik al eerder zei, deze kat slaapt alleen maar en doet verder niets. Dus dit is een ideale verhuis kat. Reeds de nodige ervaring mee! Gaat niet verder dan het terras! Dus dat hoef ik niet op te lossen. Mijn andere kat zal ik wel even moeten binnen houden maar ook daar heb ik de nodige ervaring reeds mee. De tip van een kattenvrouw hier: de kat een week binnen houden en de plas uit de kattenbak rond je tuin strooien! Dan kan de kat zijn geur meteen herkennen!
Dus daar maak ik me geen zorgen over.
Jaar geleden verhuisd en werkte top! Heb gelukkig hele trouwe katers die graag rond mij hangen :grin:
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Dinky schreef: 09 feb 2023 14:01 Je geeft aan het vreemd te vinden dat je felle reacties ontvangt. Dat komt omdat je het in je eerste post had over een soort konijnenhok en het belang van de vloer dat boven het belang van de kat lijkt te gaan. Het kwam in ieder geval over als 'de kat moet in een soort konijnenhok 24/7 want anders gaat de vloer stuk'. En dat dan ook nog eens met een kat op leeftijd.

Een kat plast niet zomaar buiten de kattenbak, daar ligt iets aan ten grondslag. En dat is zeker geen venijnigheid maar om iets duidelijk te maken. Vaak gaat het dan om medisch ongemak (blaasgruis, blaasontsteking of iets anders) of om territoriumafbakening tegen vreemden. De eerste stap zal dan ook altijd moeten zijn het achterhalen van de oorzaak en het uitsluiten (of verhelpen) van een medische oorzaak.

Het is dan ook fijn om te lezen dat je met de kat langs de dierenarts gaat waarbij in ieder geval urine onderzoek zal worden gedaan. Ook is een algemeen bloedonderzoek geen overbodige luxe bij zo'n senior om te kijken of de organen nog goed werken. In Nederland wordt bijvoorbeeld geadviseerd om dat jaarlijks te doen bij een kat boven de 10 jaar om verminderde orgaanfuncties in een vroeg stadium te ontdekken waardoor je dit tijdig kan behandelen en ondersteunen.
Daarnaast lees ik in je latere berichten dat het de bedoeling is dat de kat in huis is wanneer jullie daar ook zijn en zoals die gewend is zodat hij zijn aandacht kan krijgen. Voor buiten zit jij meer aan een grote kattenren te denken volgens mij dan aan een konijnenhok waar je het eerder over had. Nou weet ik niet wat de mogelijkheden zijn maar je zou ook kunnen werken met een oude caravan die je comfortabel inricht met daaromheen een grote ren waarin de pootjes gestrekt kunnen worden.

Overigens is men hier zeker niet tegen het afzetten van de tuin of het binnen houden van een kat zolang de behoeften van de kat voorop staan ;-)

Die caravan vind ik wel een heel leuk en origineel idee!
Als je kijkt naar een konijnhok of kattenhuizen, vind ik dit nogal op elkaar trekken! Vandaar mijn vergelijk. Inmiddels heb ik het nodige opzoekwerk gedaan, lang leve pinterest en prachtige kattenhuizen gezien. Dus komt wel goed.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Rik schreef: 09 feb 2023 12:22 Kijk, "omheinde ruimte" en "luxe verblijf" is heel wat anders dan "een hok zoals voor konijnen".
Ik denk dat veel mensen daar over gevallen waren.

Het hangt ook allemaal erg veel af van de situatie (en dat was in je eerste post niet helemaal duidelijk, buitenland, landelijk etc.). En dan lokt een tekst als "kan ik een hok zoals voor konijnen bouwen" wel de nodige reacties uit ;)

Waar je wel aan moet denken is dat de kat inderdaad voldoende aandacht krijgt als hij buitenshuis geplaatst wordt. En dat jullie dus ook veel op een plaatst zijn waar hij ook is (terras, tuin, o.i.d.). Dus niet veel binnen zitten op de plaats waar natuursteen is, en dat hij daar dan niet kan komen. Hem binnen laten op momenten dat jullie hem in de gaten kunnen houden kan natuurlijk ook.

Maar ik hoop dat het buiten de bak plassen snel opgelost is. Dat zou medisch kunnen zijn (als hij blaasgruis of blaasontsteking heeft) of dat in zijn nieuwe omgeving het territoriale gedrag anders wordt.
Tja verkeerde interpretatie blijkbaar van sommigen...
Maar ik vind een konijnenhok nou niet bepaald negatief. Je hebt kattenhuizen die er net zo uit zien. Niks verkeerds aan.
En uiteraard krijgt hij genoeg aandacht als hij dit wil.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Anne schreef: 09 feb 2023 13:19 Dat klopt, er zijn hier genoeg die hun katten binnen houden
Maar dat zijn veelal mensen die hun woning daarop aangepast hebben met veel krabpalen, loopplankjes langs de muren en een krabkleed aan de muur
Ze spelen ook veel met hun katten en kiezen met de nodige aandacht en zorg Het beste voer in hun ogen uit
Ik verheerlijk Happys situatie niet, ik vind het eigelijk best wel sneu voor hem
Ooit heb ik eens overwogen hem te herplaatsen maar hoe herplaats je een kat die in het wild is opgegroeid de eerste tijd en doodsbang is voor vreemde mensen? :-| het heeft bij ons 8 jaar geduurd voordat hij zich durfde te laten aaien door manlief
Ik voel me weleens schuldig dat hij nooit buiten onze tuin komt en op die manier niet alles uit zijn leven kan halen. Hij is weleens ontsnapt doordat zoonlief de poortdeur open liet per ongeluk en toen kwam hij niet verder dan de bosjes op de wal naast onze tuin, doodsbang voor wandelaars en andere Katten
Hij kwam heel snel uit zich zelf weer terug

Ik hoop dat er niks ernstigs uit de urine komt, en dat je kan achterhalen waarom hij zo plast in huis
Hoeveel bakken heb je eigelijk? Heb je al eens ander grit geprobeerd?
Ik zou overigens zo snel mogelijk urine naar de da brengen
Blaasgruis is enorm pijnlijk en blaasontsteking doet ook zeer
Heb inderdaad laatst ander grit geprobeerd maar denk dat het oude toch beter was. Heb 1 kattenbak. Mijn andere kater doet het vrij in de natuur ;-) Heb 2 super makkelijke katten. De oudste is de makkelijkste en liefste kat die er is. Krabt niet, bijt niet, blaast niet (tenzij er ineens een hond in de tuin staat :lol: ) enkel zijn incontinentie is vervelend. Maar daar ga ik inderdaad volgende week werk van maken!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Asse-Poes »

Alles nog eens over gelezen en nu snap ik het probleem niet meer.
Kater mag niet binnen in huis als jullie weg zijn.
Kater mag gewoon binnen zijn als jullie thuis zijn. Dus ook 's nachts. (toch?)

Over hoeveel uur per dag hebben we het dan eigenlijk?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Asse-Poes schreef: 09 feb 2023 21:28 Alles nog eens over gelezen en nu snap ik het probleem niet meer.
Kater mag niet binnen in huis als jullie weg zijn.
Kater mag gewoon binnen zijn als jullie thuis zijn. Dus ook 's nachts. (toch?)

Over hoeveel uur per dag hebben we het dan eigenlijk?
Heb inmiddels de nodige tips gekregen en had misschien gehoopt dat iemand een kant en klaar antwoord had voor zijn gedag :grin:

Nee 's nachts mag hij niet binnen. Maar mijn katten hoeven niet perse binnen te zijn s nachts. De jongste gaat op trot en de oudste slaapt heerlijk in zijn doos buiten.

En geen idee hoeveel uur per dag...hou ik niet bij sorry...
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Pikachu »

Wat heeft de dierenarts intussen gezegd? :)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Zijn bloed was wonderbaarlijk prima in orde voor zijn leeftijd. Geen problemen met zijn niertjes. Goed nieuws dus.
Wel constateerde ze dat hij last had van zijn heupjes (gezien zijn gekende problemen). Ze heeft hem een spuitje gegeven en als dit goed werkt, moet hij dit maandelijks krijgen. En tot hier toe heeft hij op de kattenbak geplast! Maar ze zei ook toen ik het omschreef, dat het wellicht gedrag is en dus geen medisch probleem... we wachten het af. Ben naar een andere dierenarts geweest deze keer en ook een veel beter gevoel bij. Dus dat is ook wel prettig!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

Renilde schreef: 15 feb 2023 07:20 Zijn bloed was wonderbaarlijk prima in orde voor zijn leeftijd. Geen problemen met zijn niertjes. Goed nieuws dus.
Is de urine nu ook getest?
Renilde schreef: 15 feb 2023 07:20 Wel constateerde ze dat hij last had van zijn heupjes (gezien zijn gekende problemen). Ze heeft hem een spuitje gegeven en als dit goed werkt, moet hij dit maandelijks krijgen.
Solensia dus (voor artrose). Dat heeft wel even een week (of 2) nodig om zijn werk te doen.

Hopelijk verbeterd de situatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie