Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door castratenkoor »

Is hij wel getest op Schildklier?
Dat rusteloze doet me aan Rik denken - een schildklierkat. Sterkte met de situatie. Ik kan me je wanhoop goed voorstellen.
Ik hoop dat er een oplossing voor gevonden wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Dank Nellebel en Castratenkoor

Ik heb net gebeld dat ik geen heil zie in die gabapentine en heb om AB gevraagd. Hij gaat ook steeds in de kattenbak zitten, niet persen, maar gewoon zitten. Dat doet hij als het niet goed gaat.

Ook continu mauwen.

Als de AB geen verschil gaat maken, kan ik in ieder geval een bacterie uitsluiten.

Hij is bij MC nog helemaal door molen gehaald, alle labwaarden waren uitstekend.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Jeetje wat erg voor jou en Dex.
Toch nog even antwoord op je vraag over de gaba.
Gabapentine kan langdurig gegeven worden.
Het is ook een pijnstiller en het wordt ook gegeven tegen angst en stress.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Synemios schreef: 29 feb 2024 15:05 Jeetje wat erg voor jou en Dex.
Toch nog even antwoord op je vraag over de gaba.
Gabapentine kan langdurig gegeven worden.
Het is ook een pijnstiller en het wordt ook gegeven tegen angst en stress.

Ah, oké bedankt, ik kon dat niet zo snel vinden of het ook langdurig gegeven kon worden.

Als de AB niet aanslaat, kan ik alsnog de gabapentine ophalen, het staat al klaar.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Laatste dag AB vandaag.

Hij heeft geen plasklachten meer, maar hij blijft obsessief zn buik en borst kaal likken en de huid begint ruw te worden.

Ik ga morgen toch maar de gabapentine ophalen. Hopelijk doorbreekt het zijn gedrag want dit is echt heel ongezond.

Ik zoek me rot naar oplossingen maar ik vind niks op internet. Ja een kattenpsycholoog vragen, maar die heb ik hier al over de vloer gehad. Er is geen oorzaak te vinden.

Ik snap het ook echt niet. De verbouwingen rond huis zijn nu al lange tijd gestopt, geen stress meer van Mosa (als hij dat al had? maar ik had daar nog ergens hoop)

Ik probeer met hem te spelen maar hij rent alleen af en toe achter de laser aan of als ik brokjes gooi.

Ik ben bang dat hij straks open wonden gaat maken. Het is echt van de regen in de drup met zijn gedrag.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Wilde nog foto's toevoegen, maar dat kon niet meer bij de vorige post.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Rik »

Lovecat schreef: 10 mar 2024 07:40 Er is geen oorzaak te vinden.
Het kan goed zijn dat de oorzaak nu gedrag is. Onderschat het woord 'routine' niet bij een kat. Zijn leven hangt af van routines. En verkeerd aangeleerde routines moet je zien te doorbreken.

Is hij af te leiden van het likken? Of gaat ie de seconde dat je stopt gelijk weer verder. Het hoeft niet eens lang spel o.i.d. te zijn (hoewel je wel de kans hebt dat hij dan langer afgeleid is). Maar ook gewoon zijn aandacht trekken kan op een gegeven moment al voldoende zijn. Maar dat is zal je heel veel en heel consequent moeten doen om ern gedrag te doorbreken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Asse-Poes »

Als Dex stress heeft, zou dat dan kunnen komen omdat Moos er niet meer is?
Ook al waren ze geen vrienden meer, Dex kan zijn aanwezigheid toch missen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Rik schreef: 10 mar 2024 12:58 Het kan goed zijn dat de oorzaak nu gedrag is. Onderschat het woord 'routine' niet bij een kat. Zijn leven hangt af van routines. En verkeerd aangeleerde routines moet je zien te doorbreken.

Is hij af te leiden van het likken? Of gaat ie de seconde dat je stopt gelijk weer verder. Het hoeft niet eens lang spel o.i.d. te zijn (hoewel je wel de kans hebt dat hij dan langer afgeleid is). Maar ook gewoon zijn aandacht trekken kan op een gegeven moment al voldoende zijn. Maar dat is zal je heel veel en heel consequent moeten doen om ern gedrag te doorbreken.
Ik heb eerst gedacht dat het medisch was omdat er een bacterie werd gevonden en hij op die typische plek likte. Daarna is nog 2 x zijn hele buik kaal geschoren voor onderzoek, dus in 2 jaar tijd heb ik weinig zich er op gehad.

En nu lijkt het inderdaad gedrag te zijn geworden. Ik kan hem even afleiden, maar elke keer gaat hij toch weer zitten en likken. Maar hij kan ook echt wel een tijd rustig liggen en niks doen.

Ik probeerde juist geen aandacht te geven omdat ik dacht dat dat het gedrag juist in de hand zou werken.
Consequent zijn zal wel een lastige worden aangezien ik 4 dagen in de week van huis ben voor werk :-(
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Asse-Poes schreef: 10 mar 2024 13:28 Als Dex stress heeft, zou dat dan kunnen komen omdat Moos er niet meer is?
Ook al waren ze geen vrienden meer, Dex kan zijn aanwezigheid toch missen.
Hij deed dit al voor het overlijden van Mosa, maar ik vind hem wel aanhankelijker geworden naar mij (nóg aanhankelijker, want hij wil al altijd bij mij op schoot zitten) Hij volgt me tegenwoordig ook naar de douche em zit dan voor de deur te wachten...

Het is ook allemaal heel veel geweest voor Dex de afgelopen jaren. Voor een toch al heel snel onzekere kat.

Net de gabapentine opgehaald, ik vind het maar niks, maar ik ben toch benieuwd of het effect heeft...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door nellebel »

Hopelijk gaat het toch iets doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Ja dat is lastig, hier helpt afleiden wel, het is bij Lizzy begonnen met allergie/buikpijn/hormonen want nu ze goed ingesteld is is het buik likken verdwenen. en bij Luna was het periodiek en dat komt door allergie.
Rompertje geeft ook stress.

Bij beiden werd het wel erger na de echo, zou het kunnen dat door het afscheren en het weer aan moeten groeien van de haartjes ze jeuk krijgen?
Geen idee of dat kan hoor maar ik heb het mij al eerder afgevraagd omdat het elke keer na de echo's het ineens weer opnieuw begon.

Is het miauwen al minder?
Laatst gewijzigd door Synemios op 11 mar 2024 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Rik »

Lovecat schreef: 11 mar 2024 18:12 Consequent zijn zal wel een lastige worden aangezien ik 4 dagen in de week van huis ben voor werk :-(
Ik begrijp dat dat moeilijk is. En als je er niet bent kun je er ook niets aan doen. Maar dan is het juist van belang dat als je er wel bent dat je kijkt of je het gedrag kunt bijdraaien.

Een korte pss + snoepje. Of pss + veerspeeltje. Dus pss + iets positiefs als hij dus stopt. Bij heel veel repetitie kun je zo routine gedrag doorbreken.

(snoepje = heel klein of kruimel. Net genoeg om wel lekker te zijn om afgeleid te worden maar niet zoveel dat hij een tonnetje wordt ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Synemios schreef: 11 mar 2024 19:32 Ja dat is lastig, hier helpt afleiden wel, het is bij Lizzy begonnen met allergie/buikpijn/hormonen want nu ze goed ingesteld is is het buik likken verdwenen. en bij Luna was het periodiek en dat komt door allergie.
Rompertje geeft ook stress.

Bij beiden werd het wel erger na de echo, zou het kunnen dat door het afscheren en het weer aan moeten groeien van de haartjes ze jeuk krijgen?
Geen idee of dat kan hoor maar ik heb het mij al eerder afgevraagd omdat het elke keer na de echo's het ineens weer opnieuw begon.

Is het miauwen al minder?
Dex is inmiddels ook aan een plek op zijn borst begonnen waar hij niet geschoren is, dus ik denk niet dat dat het is...

Het miauwen is wel minder heb ik het gevoel.

Gisteren na de gabapentine lag hij binnen een half uur relaxed op mijn schoot en heeft de hele nacht in bed naast me gelegen. Heb hem niet horen wassen ....

Ik heb echt even gehuild van opluchting om hem rustig te zien :edance:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Rik schreef: 11 mar 2024 19:41 Ik begrijp dat dat moeilijk is. En als je er niet bent kun je er ook niets aan doen. Maar dan is het juist van belang dat als je er wel bent dat je kijkt of je het gedrag kunt bijdraaien.

Een korte pss + snoepje. Of pss + veerspeeltje. Dus pss + iets positiefs als hij dus stopt. Bij heel veel repetitie kun je zo routine gedrag doorbreken.

(snoepje = heel klein of kruimel. Net genoeg om wel lekker te zijn om afgeleid te worden maar niet zoveel dat hij een tonnetje wordt ;) )

Goede tip! Ik zal een deel van zijn brokjes apart houden hiervoor, hij is namelijk al te zwaar...
Plaats reactie