Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Mijn kater Dex, 12 jaar, heeft vanaf dag 1 dat ik hem heb, toen hij 4 maanden oud was blaasproblemen gehad.
Het begon met verstoppingen door blaasgruis. Dit is onder controle d.m.v. dieetvoer. Hij heeft dit al meer dan 5 jaar niet meer gehad.
Daarna begonnen de gewone blaasontstekingen waarvoor hij dan Novacam kreeg en het weer over ging. Er was geen peil op te trekken. Soms kreeg hij het 2 x achter elkaar, soms een jaar niet.

Inmiddels heeft hij dagelijks Onsior vanwege zijn spondylose, dus ik dacht; nou, dan zijn de blaasontstekingen ook meteen 'gedekt' met deze NSAID. Maar alsnog krijgt hij blaasontstekingen, maar de laatste tijd steeds bacteriële. Hij heeft in al die jaren twee keer eerder een bacteriële blaasinfectie gehad, maar afgelopen jaar 3 keer!

Een blaaspunctie is bij hem drama, hij laat zn urine altijd al lopen als ik hem in de reismand doe, en bij de dierenarts verandert hij in een hele boze kat, die begint te sproeien als ze de punctie willen doen. Ze vangen de urine in de lucht op en zo kunnen ze een kweek doen. Maar daarvoor zit hij dus elke keer een halve dag bij de dierenarts. Vol met stress, wat juist zo slecht is voor zijn blaas.

We hebben ook al een paar keer blaasfoto en echo gedaan, niks afwijkends te zien, bloedonderzoek ook alles goed. Kattengedragsdeskundige over de vloer gehad, alles was hier volgens het boekje, hij vertoonde alleen stress-signalen bij harde geluiden. Dus daar een training voor gedaan.

Afgelopen jaar was sowieso een stressjaar, door een vreselijke ex die hier even in huis heeft gelogeerd en waar ik veel stress van heb gehad erna. Toen had Dex de eerste infectie. De tweede infectie kwam na een renovatie in en rond mijn huis (ik had hier niks over te zeggen, sociale huurwoning)
En nu zijn ze nog steeds bezig een straat verderop, maar je ziet en hoort de bouwvakkers wel nog. En dan nog het vuurwerk rond de jaarwisseling.

Gisteren zat er weer bloederig slijm bij de urine, dus ik heb hem net weggebracht naar de dierenarts om weer urine voor een kweek te verkrijgen....

Hij heeft de afgelopen maanden op Eurologist gestaan. Hiervoor heb ik al verschillende rustgevende middelen geprobeerd, Feliway, Zylkene etc.
Ook een maand Feluro geprobeerd, kan ik weinig over zeggen, want hij had toen net een AB-kuur achter de rug. Ik heb nu cranberrie capsules voor katten besteld, dat zou hechting van bacteriën in de blaaswand moeten vermoeilijken, maar ik begin een beetje 'out of options' te raken.

De dierenarts is ook bang voor resistentie als we zo vaak AB moeten geven, wat ik helemaal begrijp, maar ja, wat anders??

Heeft iemand nog een idee of tips wat ik nog zou kunnen proberen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Het zou kunnen dat door de stress de weerstand zodanig wordt verlaagd dat de bacteriën dan hun kans grijpen en grip krijgen. Je zou dan ook kunnen kijken of het helpt om de weerstand te verhogen waardoor het lichaam het wel zelf tegen kan gaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Anne »

Je zou eventueel nog desstress vd huisdierendokter kunnen proberen als je het idee hebt dat het stress gerelateerd is, wat uit je verhaal wel naar voren komt
Wat een vervelend probleem voor jullie
Normaliter zorgt eurologist voor een zuivere blaas
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Dinky schreef: 19 jan 2023 10:39 Het zou kunnen dat door de stress de weerstand zodanig wordt verlaagd dat de bacteriën dan hun kans grijpen en grip krijgen. Je zou dan ook kunnen kijken of het helpt om de weerstand te verhogen waardoor het lichaam het wel zelf tegen kan gaan?

Hmm, goeie inderdaad. Ik had gehoopt dat de Eurologist zijn blaas en weerstand zou versterken.

De uitslag van de kweek was vrijdag nog negatief, ze zouden zaterdag nog iets laten weten, maar ik heb niks gehoord. Ik ga er vanuit dat het dus negatief is.

Waar dat bloederige slijm dan vandaan komt? Hij drupt ook erg na als hij van de bak komt.

Maar algemene weerstand verhogen? Nog tips daarvoor?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Anne schreef: 19 jan 2023 13:18 Je zou eventueel nog desstress vd huisdierendokter kunnen proberen als je het idee hebt dat het stress gerelateerd is, wat uit je verhaal wel naar voren komt
Wat een vervelend probleem voor jullie
Normaliter zorgt eurologist voor een zuivere blaas
Destress ook al geprobeerd. Na alle enthousiaste verhalen had ik gehoopt dat dit zou werken voor hem. Hij heeft waarschijnlijk geen bacterie nu, maar ik blijf dat bloederig slijm raar vinden, als zijn blaas nu door Eurologist goed zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door castratenkoor »

Je zou CBD druppels kunnen proberen. 2,5% en dan drupje met je vinger op zijn tandvlees doen - aan beide kanten. Dat mag alleen b.v. niet in combinatie met antibiotica. Dus als hij dat krijgt even stoppen. Het is geen wondermiddel maar zou zijn weerstand net wat extra kunnen verbeteren.

Ik geef het b.v. aan Clarie in combi met haar taai-slijm-behandeling.
Maar bij Rik met zijn nier- en schildklierprobleem werkte het averechts.
Combineert wellicht niet goed met Thiafeline.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Anne »

Dat bloederige slijm is inderdaad vreemd, zeker als je al een tijd eurologist geeft
War zegt je da erover?
Jammer dat de desstress niet aansloeg
Je probeert al van alles en zolang
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Je zou ook nog Pea kunnen overwegen.

https://www.orthokennis.nl/artikelen/pa ... ingsremmer
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Babette2023
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2023 13:57

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Babette2023 »

Mijn poes Kiara had steeds blaasontsteking, nu gebruik ik Katkor + thuistest om haar kat zelf thuis de urinetest af te nemen.
Veel minder stress dan naar de dierenarts gaan en de blaaspunctie hoeft dan niet.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Dank voor de tips Castratenkoor en Synemios, ga me daar eens in verdiepen!

@Anne, die gooit het op 'gedrag'. Dat verhaal komt elke keer weer terug, volgens mij omdat ze het gewoon echt niet weten. Heeft de da ook weleens gezegd: dat het haar frustreerde dat ze maar geen oorzaak kunnen vinden en Dex echt een geval apart is. En dat is hij ook, al vanaf dat hij 4 maanden is...

Maar hij is nu 12 jaar, en los van deze ellende op zijn tijd, doet hij het supergoed.
Tijdens de verbouwing kwam hij gezellig de bouwlui begroeten en ging gewoon naast iemand zitten die met een Makita in de muur aan het boren was, dus ik ben niet helemaal overtuigd van het stress verhaal.

Uiteindelijk is er geen bacterie gevonden in de kweek en ik vind ook weer alleen maar keurige plassen van hem, dus maar weer even afwachten en ik ga eens kijken wat ik voor zijn weerstand kan doen n.a.v. jullie tips!
Cerna

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Cerna »

Welkom terug!

Wanneer het inderdaad stress is of wanneer de klachten verergeren oiv externe factoren omdat het een gespannen katje is dan zou je ook nog Calmin kunnen proberen. De dierenarts kan dit bestellen (moet uit Duitsland komen, maar wanneer het niet lukt kan ik om een besteladres vragen).
Het zijn druppeltjes en je hoeft maar 1 druppeltje door het eten te doen (er zit ook CBD-olie in). Mocht het geen effect hebben dan mag je verhogen tot max. 3x daags een druppeltje.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Fijn dat het plassen weer normaal is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Anne »

Fijn dat het plassen weer normaal is :-P
Ik kan me je twijfels over stress voorstellen, als hij zo relaxt de bouwlui komt begroeten
Hopelijk doen de cranberrie capsules iets, daar heb ik positieve verhalen over gehoord🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Nog even een update:

Een maand later zag ik Dex toch weer van bak naar bak gaan en veel persen. Ook ging hij ineens af en toe in de bak liggen alsof het zijn mand was. Geen normaal gedrag dus. Ik vertrouwde het weer niet.

Dus voor de derde keer in 3 maanden hem laten opnemen voor een urinekweek en dit keer toch weer een positieve uitslag op een bacteriële infectie.

Antibiogram laten maken en gelukkig bleek hij voor geen enkele AB resistent en is hij weer behandeld.

Cranberrie capsules ook niet geholpen dus. Het zoveelste in het rijtje wat niet werkt voor hem...


Maarrrr, hij zat ook veel te wassen en vertoonde zenuwachtig gedrag, veel wegspringen van mn schoot, al tijden wat afstandelijk (niet met mn gezicht bij zn koppie komen, afreageren op de andere kat etc.)

Ik ben dus met CBD olie begonnen sinds twee weken. Omdat het voor stress en mogelijk ook zijn immuunsysteem zou kunnen helpen en tevens de pijn van zijn spondylose (krijgt hij ook al onsior voor)

En fingers crossed; maar in zijn gedrag zie ik echt een verandering. Veel chiller naar mij en de andere kat. Hij geeft zelfs weer kopjes tegen mn gezicht, springt weer in mn armen voor knuffels, blijft rustiger zitten, doet minder aan stress likken...

Ik ben zeer hoopvol gestemd dat dit in ieder geval voor de stress helpt. Eens zien of hij hierdoor ook wat beter gewapend is tegen de infecties.

Bedankt voor de tip! Ik zal nog eens updaten hoe het over een tijdje gaat.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 750
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Terugkerende bacteriële blaasontsteking

Bericht door Lovecat »

Update maar weer: niks helpt.

Ik weet inmiddels echt niet meer wat wijsheid is. Mijn dierenarts adviseert naar de uroloog te gaan. Ik wil graag eerst weten wat ze daar nog kunnen doen, aangezien ik Dexter niet met een volle blaas daar krijg. Foto's en echos zijn al eerder gemaakt.

Laatste echo moest onder narcose omdat ik hem dus niet met volle blaas bij de da krijg.
Daar was toen wat onregelmatigheid te zien in de blaas, kon door de ontsteking komen zeiden ze.
Geadviseerd wordt weer een echo te doen. Maar ja, weer narcose dus...

Ze willen zien of er iets veranderd is. Ik denk zelf aan littekenweefsel ofzo in de blaas waardoor hij niet goed kan uitplassen en er steeds bacteriën achterblijven.

Ze willen het hem ook niet meer aandoen om een kweek te doen(halve dag opname en gedoe) dus heb paar weken terug blind AB gehad. Heeft niks gedaan, hij zit nog steeds veel te wassen continu.

Da heeft nu uroloog gemaild voor overleg volgende stap. Duurt allemaal erg lang. Zit al twee weken te wachten (na gebel met verschillende klinieken die totaal niet behulpzaam waren)

Als ik nu naar Dex kijk, vraag ik me af of het niet eens klaar is na 13 jaar ellende aan die blaas.

Ik gunde hem nog een klachtenvrije periode (hij is verder niet op sterven na dood ofzo) maar op deze manier begin ik echt aan inslapen te denken.

Wat is er toch met die blaas van hem? Ik ben echt heel benieuwd wat de uroloog nog adviseert, maar mijn hoop is een beetje op.

Sorry, wilde even van me afschrijven. Mijn omgeving snapt echt totaal niks van mijn zorgen om hem.
Plaats reactie