Dag Hobbesje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Clown Flash
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2016 09:28

Dag Hobbesje

Bericht door Clown Flash »

Vandaag was het, na 11 maanden knokken, helaas toch tijd om afscheid te nemen van Hobbesje.

Afbeelding

In 2016 moest ik, door een inschattingsfout van mij, vroegtijdig afscheid nemen van haar vriendinnetje Lobbesje. Hoe dat ging, kunnen jullie hier https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 27&t=30669 lezen.

Dit heb ik mijzelf toen zwaar aangerekend en heb me heilig voorgenomen dat me dit NOOIT meer zou gebeuren. En zo geschiedde. Vorig jaar werden er bij Hobbesje, imiddels 17 jaar oud, twee rotte kiezen getrokken waar ze last van had. Die kiezen bleken uiteindelijk een symptoom van iets veel vervelenders: een kaaktumor. Gezien de lastige plek waar deze zat, bij het kaakgewricht, en haar leeftijd, werd een operatie waarbij de onderkaak gedeeltelijk verwijderd werd, sterk afgeraden. Ik heb toen nog een CT scan laten doen om te kijken of er uitzaaiingen waren, dat bleek niet het geval. Er werd in ieder geval besloten om naar palliatieve zorg en kwaliteit van leven te kijken.

Volgens de dienstdoende kliniek was het nog een kwestie van weken. Ik vroeg toen of er geen alternatieven waren, vervolgens werd mij Palladia 10mg aangeraden. Dat zijn tumorremmers die eigenlijk normaliter voor honden worden gebruikt. Dit moest ik in tabletvorm iedere twee dagen in haar bekje toedienen, zonder garantie dat ze werken want het blijkt niet bij iedereen aan te slaan. Dit gecombineerd met een dagelijkse dosis van twee soorten pijnstillers/ontstekingsremmers: metacam/bupredine. De tumorremmers bleken gelukkig aan te slaan en de pijnstillers/ontstekingsremmers reageerde ze goed op.

De tumor zorgde ook voor een open abcesje onder haar kin, dit heb ik dagelijks schoongehouden. En op de plek waar de kiezen zaten was een ontsteking, welke zich steeds meer uitbreidde ondanks de medicatie. Daardoor kreeg ze de laatste maanden alleen maar mousse als voer, gecombineerd met GimCat Yoghurt en pudding. Al met al een intensief zorgtraject, met maandelijkse controles bij de dierenarts. Maar na zo'n 10 maanden werd toch duidelijk dat ze 'op' begon te raken. Ze kreeg af en toe bloedpropjes en slijm in de ontlasting, wat een bijwerking was van de Palladia. De ontsteking breidde zich ook steeds meer uit. Af en toe leek het alsof ze moeilijk op haar achterpootjes kon staan, er zat steeds minder kracht in. Er begonnen toen ook problemen met zindelijkheid op te treden. Eerst wat drolletjes buiten de kattenbak, daar kwam later ook urine bij, wat veel vervelender is. Toen ging het vrij snel, want kort daarna liet ze ook de medicatie niet meer toe.

Toen ik haar pakte en op schoot wou zetten om de medicatie te geven begon ze steeds vaker te urineren om aan de medicatie te ontsnappen, en dat was voor mij het sein dat de 'laatste fase' was ingezet. Want als je iedere keer achter je kat aan moet jagen en dagelijks de urine moet opruimen en haar moet fixeren om de medicatie te geven bereik je alleen maar dat het beestje bang van je wordt, en weinig lol meer in het leven heeft.

Toen kwam er ook een tweede abcesje bij aan de zijkant van haar hoofdje, wat open ging. De tumor was aan het doorbreken. Toen in overleg met de dierenarts besloten om haar zo snel mogelijk in te laten slapen. Dat was vanmorgen. Het voelt een beetje dubbel. Verdrietig, maar ook een beetje opgelucht, dat de strijd ten einde is.

En dat ik dit keer alles eraan heb gedaan om haar nog zo lang mogelijk kwaliteit van leven te geven, waarbij geld geen rol speelde. Volgens de kliniek was het een kwestie van weken... daar heb ik toch mooi 11 maanden van kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Clown Flash op 18 jan 2023 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Dag Hobbesje

Bericht door crazycatladyP »

Sterkte met het afscheid, fijn dat je haar nog een mooie laatste tijd hebt kunnen geven!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Anne »

Wat een ontroerend verslag van jullie laatste maanden
Wat heb jij goed voor haar gezorgd
En nu is de strijd voorbij en de stilte allesomvattend
Heel veel sterkte met het gemis en de tegenstrijdige emoties
Wat een lief Poesje op de foto


Rust zacht Hobbesje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Hobbesje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1584
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Asse-Poes »

Ach wat een verdrietig bericht.
Het zal stil zijn in huis nu Hobbesje er niet meer is 😢

Wat fijn dat je haar nog bijna een -mooi en comfortabel- jaar erbij hebt kunnen gegeven!
Heel veel sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Clown Flash
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2016 09:28

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Clown Flash »

Het was een ontzettend lieve kat. Kwam altijd bij me liggen. Altijd het beste voer en de beste zorg. Ik heb er vrede mee, want het was echt 'tijd'. Maar ze wordt gemist. Het is inderdaad erg stil. Het is even wennen.

Neem ik een nieuwe kat? Absoluut. Maar voorlopig even niet. Er was dagelijkse zorg nodig, en het vaste pension waar ze altijd heen ging verdroeg ze het laatste jaar niet meer. Teveel stress, en dan zat ik zelf ook niet lekker op mijn vakantie adres.

Even tijd voor een adempauze.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Dinky »

Sterkte met het verlies!
Ze heeft een mooie leeftijd behaald en wat fijn dat de medicatie aansloeg waardoor je er nog wat tijd aan kon plakken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dag Hobbesje

Bericht door Synemios »

Rust zacht lieve Hobbesje.

Heel veel sterkte, ik denk dat het goed is om even zelf op adem te komen na deze intensieve zorg.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dag Hobbesje

Bericht door nellebel »

sterkte met het verlies. wat zal ze gemist worden maar wat hadden jullie een fijne intensieve band. rust zacht lieverd
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie