Vraag dermoscent alternatief

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Pikachu »

Dag allemaal,

Lang verhaal eerst:
Mijn kat Mae heeft regelmatig een soort irritatieplek op haar achterpootjes, tussen de kussentjes. Vandaag was ik bij de DA voor een ander probleem, maar liet nog eens naar de pootjes kijken. Ze zag dat de nagelriempjes ook wat korstjes hadden.

Dat plekje op haar pootjes gaat altijd goed weg met isaderm zalf, en blijft dan soms maanden weg. Nu was het een half jaar weggebleven, maar dus toch weer terug. De DA heeft me nog een mousse meegegeven om de pootjes mee in te smeren, maar ze zei dat Mae waarschijnlijk een allergie heeft voor iets in de lucht. Het is niet de kattenbakvulling (ze heeft het gehad bij verschillende vullingen) en geen voedselallergie (dan zou ze nog andere symptomen hebben). Ze denkt aan pollen of huisstofmijt ofzo. Verder heeft ze ook droge huid, ze heeft vaak schilfertjes. Ze heeft ook regelmatig een korstje op haar hoofd bij haar oor, waar er zo weinig haar is. Daar krabt ze dan toch net wat te veel.

Maar dus, de DA raadde aan om "dermoscent spot on" te gebruiken voor Mae. Dit zou haar huid minder droog maken, en dan zou ze minder jeuk hebben. Het is een pipetje om de huid te hydrateren, de huidafweer te versterken en de vacht te doen glanzen.

Nu is mijn probleem, dat bevat tea tree olie. Ik ben wat huiverig dat te gebruiken, omdat ik weet dat die olie gevaarlijk kan zijn. Maar ik wou vragen of iemand hier een alternatief weet dat zo wat dezelfde werking heeft.

Iemand tips?

Edit: zelf heb ik nu dit gevonden: https://www.dierenapotheek.nl/p/allerde ... -6-x-2-ml/
Dat lijkt me wel veilig, niet?
Cerna

Re: Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Cerna »

Ik heb Dermoscent ook in mijn achterhoofd gehad, maar Yarah heeft niet echt een droge huid met roos. Wel krabt ze zich vaak. Ik wist niet dat Tea Tree Olie gevaarlijk is. Vreemd dat het dan toch aan katten wordt gegeven en dan ook nog een keer per week. :-(

Misschien dat een alternatief Catoils is. Ik ken het niet en het is voor inwendig gebruik, maar wel bedoeld voor droge huidklachten. In mijn topic worden ook nog andere alternatieven aangedragen: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 55&t=35793
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 16 jan 2023 17:07 Ik wist niet dat Tea Tree Olie gevaarlijk is.
In hele lage dosis is het geloof ik wel te gebruiken. Maar altijd met mate.
In sterk verdunde vorm zal de olie op de huid van een kat geen kwaad doen. Een keer een druppel tea tree op een huidontsteking kan de ontsteking bestrijden en de wond snel genezen. Maar dat is dus het gebruik van een enkele keer. Een overdosering kan echter voor een kat dodelijk zijn.
https://stichtingaromatherapie.nl/aromatherapie-dieren/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Pikachu »

Ik zal je topic eens lezen, Cerna, bedankt!

Dat van die tea tree heb ik gelezen in een oud topic op dit forum, en nog van iemand gehoord... Als katten het oplikken zou het wel kwaad kunnen. Misschien dat het niet zoveel is en het dus niet echt kwaad kan, maar ik ben altijd hypervoorzichtig :-s

En inderdaad Rik een keer is niet zo erg, maar deze pipet zou dan elke maand moeten ofzo. Dan weet ik het niet zo goed...

Oh ja en de DA zei nog iets van over het eten doen, maar ze had de pipetjes nu aangeraden omdat Mae al wat mollig is en dus extra vetten door het eten geven haar niet optimaal leek :) dus ik wou eerst kijken naar een andere pipet.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Synemios »

IK zou echt uitkijken met tea tree,

Je hebt zelf al iets gevonden, hopelijk helpt het.

ik geef zelf aan Lizzy dermacool en Luna heeft in het verleden redonyl gehad.

Misschien heb je hier iets nog iets aan:

https://www.huidadviesvoordieren.nl/ant ... edicijnen/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vraag dermoscent alternatief

Bericht door Pikachu »

Dankjewel! Straks eens lezen.

Ik denk inderdaad dat ik ga beginnen met de allerderm te proberen, en als dat niet helpt kijk ik eens voor iets anders.
Plaats reactie