Drie poezen, drie soorten voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door OMH »

Hallo, wij hebben drie poezen: Noek en Tika van bijna drie en een kitten van drie maandjes jong. Uiteraard krijgt het kitten ander voer dan de grotere en dat gaat prima (ze weten zelfs precies waar ze moeten zitten en in welke volgorde, nooit moeite voor gedaan...). Tot we het kitten kregen hebben we steeds brokjes laten staan - niet meer dan de gewenste hoeveelheid - en soms kregen ze een kattensnack en een keer per week natvoer. Bijkomend probleem of juist geen probleem: ze lusten weinig tot niets, naast hun brokjes. Geen kip, geen vlees, alleen rosbief gaat erin als koek enne.... :???:

Maar: poes Tika is altijd al een kotsertje geweest, van jongs af aan, maar het werd de laatste tijd wel heel bar. Bijna alles kwam er weer uit, brokjes in de originele vorm. Uiteraard naar de DA gedaan. Hij adviseerde eerst laxerende pasta en dat leek heel even iets te doen, maar later toch ook weer niet. Gisteren heeft ze een bloedonderzoek gehad en daar kwam niets bijzonders uit. De DA adviseerde om hypo-allergeen voer te proberen en dat negen weken lang om te zien wat er gebeurt.
Daar ben ik het mee eens, soms moet je er gewoon via trial and error achter komen.

Dus nu hebben we drie soorten voer: het hypo-allergene voor Tika, de "gewone" brokjes voor kater Noek en kittenvoer voor kitten Kaya.
Voor de duidelijkheid: ze krijgen goed voer. We hebben tot nu toe altijd Royal Canin gegeven dat past bij hun leeftijd en dat eten ze graag.

Eigenlijk heb ik geen vraag. Ik ben gewoon benieuwd of er kattenpapa's en -mama's zijn die dit kennen. Op het goede moment kunnen we kittenvoer schrappen en zullen Noek en Kaya hetzelfde eten,

Hoewel ze braaf twee keer per dag op hun eigen plekje eten, haal ik toch steeds mijn handen tussen hen door omdat ze ook benieuwd zijn naar wat zusje/broertje eet. Dat geeft niet, dat doe ik gewoon. Ook middenin de nacht omdat het advies was om poes Tika steeds tijdelijk kleine beetjes te geven. Doen we ook. Je hebt poezen of je hebt ze niet en dus hebben wat erbij staat en dat met alle liefde.

Bekend voor iemand?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door Cerna »

Zes poezen, zeven smaakjes voer.

Dus ja, heel herkenbaar alleen hoef ik niemand apart te voeren (nog niet tenminste). Heb ik ook nooit gedaan. Kittens kunnen namelijk heel goed volwassen voer eten. De mijne zijn er gezond groot mee geworden.
Onze oudste kat heeft nierfalen en zij krijgt speciale brokjes, maar die leg ik bij haar op het kussen en eet ze sporadisch. De andere katten komen hier niet aan. En soms eet ze ook gewone brokjes. Zou eigenlijk niet mogen, maar ze is bijna 18 dus ik knijp een oogje toe.

Deze kat spuugde ook erg veel en een vervangende dierenarts wist het zeker (zonder verder onderzoek en zonder andere klachten): Amber had een voedselallergie en ik moest over op hypo-allergeen voer.
Ik had zo mijn twijfels, maar toch maar die brokjes gaan geven. Amber spuugde ze vrolijk weer uit en na twee dagen wilde ze ze niet meer.
Nu geef ik haar al 2 jaar Puur Stomac (doe ik in losse capsules want het is erg vies en een kat gaat ervan speekselen) en vanaf dag 1 heeft Amber niet meer gespuugd.
Ik vind daarom dat de diagnose voedselallergie wel heel erg snel getrokken wordt.
https://www.medpets.nl/puur+stomac/?sqr=Puur%20Stomac

Bij mij is er dus geen sprake van speciale diëten (behalve het nierdieet), maar van smaakjes: RC Exigent, Sensible, Brits Korthaar, Hair&Skin, Fit en Ageing +12 (maar deze brokjes ga ik afbouwen omdat de oudste katten ze niet eten en de jongste katten te jong zijn voor deze brokjes).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door Anne »

Ja ik herken het probleem
Hier meerdere diëten onder 7 katten waaronder 1 kat hypoallergeen voer, 1 kat gastrointestinal, 1 kat urinary voer en 1 kat dental voer
Ik kan dus net als jij geen eten laten staan en bij ons lukt het niet ze uit hun eigen voerbakje te laten eten. Daarom eten ze ieder op hun eigen plekje; dwz:
Happy met gastrointestinal buiten, Joep met urinary in de kelderkast, drie katten met normaal voer op de gang, Pluto met gingivitus stomatitis complex met dental dieet in een reismand in de keuken en Hobbel met hypoallergeen in de keuken
Dit doe ik 4x per dag en ze weten allemaal waar ze moeten zijn als het etenstijd is

Dat brokjes uitgooien kan inderdaad een voedselovergevoeligheid zijn
Maar het zou mooi zijn als de tip van Cerna ( Annet) ook helpt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door OMH »

Dank voor de reacties Anne en Annet. Ik zit er niet echt mee hoor, het gaat best goed zo. Bij jullie is het dus ook een beetje "gedoe", toch wennen die dingen wel hè?
Dank voor de tip Annet, ik ga ernaar kijken! In wat voor soort losse capsules doe je het? Dat hoor ik graag nog even als het kan.

Trouwens, die diagnose is niet zo definitief gesteld hoor, het was meer een voorstel om te kijken of het met die hypo brokjes minder wordt en daar ben ik het mee eens. Er staat ook "De DA adviseerde om hypo-allergeen voer te proberen en dat negen weken lang om te zien wat er gebeurt."

En eigenwijs als ik ben blijf ik toch kittenvoer geven tot het niet meer hoeft. We hebben er trouwens nog veel van, zou zonde zijn om weg te mikken.

(Van minder belang: Noek en Tika zijn bijna twee, geen drie, ik lijd aan slapeloosheid en heb het berichtje middenin de nacht zitten typen...)

Succes allebei, met alle smaakjes en dingetjes. Anne, een heel georganiseer bij jou...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door Anne »

OMH schreef: 13 jan 2023 11:11
Succes allebei, met alle smaakjes en dingetjes. Anne, een heel georganiseer bij jou...
Dat valt reuze mee :lol: Ik doe het al jaren zo
Ik zou niet anders willen, sterker nog een paar jaar terug heb ik wel eens voer laten staan en toen begon ik het een saaie boel te vinden :grin:
Geen gebler meer met etenstijd, geen katten meer voor het aanrecht die op een op de grond vallend brokje afdoken als ik hun voerbakjes aan het vullen was, geen gestruikel meer bij het uitdelen en veel minder contact :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door OMH »

Anne schreef: 13 jan 2023 11:25 Dat valt reuze mee :lol: Ik doe het al jaren zo
Ik zou niet anders willen, sterker nog een paar jaar terug heb ik wel eens voer laten staan en toen begon ik het een saaie boel te vinden :grin:
Geen gebler meer met etenstijd, geen katten meer voor het aanrecht die op een op de grond vallend brokje afdoken als ik hun voerbakjes aan het vullen was, geen gestruikel meer bij het uitdelen en veel minder contact :smile:
Ook waar natuurlijk. En ach, je hebt katten of je hebt ze niet...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door Cerna »

OMH schreef: 13 jan 2023 11:11 Dank voor de tip Annet, ik ga ernaar kijken! In wat voor soort losse capsules doe je het? Dat hoor ik graag nog even als het kan.
Ik heb deze, maat 3:
https://www.groenlijf.nl/website/index. ... 80&Index=2
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Drie poezen, drie soorten voer

Bericht door OMH »

Cerna schreef: 14 jan 2023 07:59 Ik heb deze, maat 3:
https://www.groenlijf.nl/website/index. ... 80&Index=2
Dank je wel!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie