Poes plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Madmaus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2021 14:25

Poes plast in huis

Bericht door Madmaus »

Graag jullie advies of hulp.

Wij hebben 2 Ragdolls broer en zus van 1, 5 jaar oud.
Het mannetje is gecastreerd het vrouwtje is nog niet geholpen.
Beide binnen katten.

We hebben nooit plas problemen gehad maar sinds een paar weken zagen we ineens heel af toe een plasje.
Het is de laatste week geëscaleerd waarbij het vrouwtje echt overal plast.
Gisteren alleen al heeft ze op het aanrecht geplast, op de eettafel, in haar mandje, op de muur en tegen de kast aan.
Het zijn echt kleine beetjes maar ze maakt echt de plas beweging (dus door de hurken), al sluit in niet helemaal uit dat ze ook sproeit omdat het soms tegen de muur zit.
Ze likt heel veel aan haar vagina.

We zijn bij de dierenarts geweest en moesten urine afgegeven, dit was zeer moeilijk omdat ze zulke kleine beetjes plast maar uiteindelijk na 4 dagen is het gelukt.
Hier was niet iets zorgwekkende op te zien (geen kristallen, ph normaal, en een klein beetje witte bloedlichaampjes).

Ze is soms een aantal keer achter elkaar krols (dat is ook de reden dat ze nog niet geholpen is omdat die telkens niet door kon gaan).

We hebben nu medicijnen meegekregen met pijnstillers en blaas ontspanner (spasmoglucinol en metacam).
Ik heb al een vapor besteld met ferromonen.

Maar mijn vrouw is helemaal gestrest omdat er meerdere plekken op onze eiken houten vloer zitten en ze echt letterlijk overal overheen plast.

We weten niet zo goed wat nu te doen.
De kat opsluiten op een andere kamer lijkt mij stress te geven en dus niet behulpzaam maar dit kan ook niet zo doorgaan.

Wat te doen? Of is het afwachten en als het gedrag problemen zijn gaat het vanzelf over?

Qua voer geven we ze beide purizon brokken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes plast in huis

Bericht door Rik »

Madmaus schreef: 10 jan 2023 08:12 Ze is soms een aantal keer achter elkaar krols (dat is ook de reden dat ze nog niet geholpen is omdat die telkens niet door kon gaan).
Raar dat de dierenarts haar niet (uiteindelijk toch) wil castreren. ELKE (lees elke !!!) krolsheid geeft een hogere kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren op latere leeftijd. Bij een eerste krolsheid kan ik me voorstellen dat de dierenarts zegt dat het wat moeilijk is (met al het extra bloed). Maar na meerdere :evil: Inmiddels 1,5 jaar. Pffff. Ik hoop echt voor je dat ze nu op latere leeftijd geen problemen krijgt. Nou... die heb je nu ook al. Maar hopelijk blijft ze van de andere problemen bespaard.

Ik zou een dierenarts zoeken die haar nu wel wil helpen (ondanks dat ze krols is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes plast in huis

Bericht door Dinky »

Mocht de medicatie niet snel helpen dan zou ik zelf nader onderzoek willen want het kleine beetjes plassen duidt toch op een probleem met de blaas.

Zelf heb ik meegemaakt dat de blaas bij onze poes vast was komen te zitten in een liesbreukje wat zorgde voor de blaasproblemen. Toen was er dus ook geen sprake van gruis. Daar kwamen ze achter toen ze een echo van de blaas wilden maken om de problemen te achterhalen en de blaas dus niet op de plaats zat waar die hoorde te zitten.
Ook meegemaakt dat de blaas vol zat met struvietstenen maar er ook geen gruis in de urine werd aangetroffen.

Kortom, mochten de problemen niet snel verbeteren (binnen 3 dagen na start medicatie) dan zou ik zelf een echo willen hebben van de blaas.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Madmaus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2021 14:25

Re: Poes plast in huis

Bericht door Madmaus »

Bedankt.
Castratie gaan we nu ook gewoon eisen.

Ik ga ook een second opinion vragen aan een andere dierenarts.
Als de acute problemen niet donderdag zijn opgelost ga ik vrijdag vragen om een echo.

Ik heb net nog haar haren bij haar achterste geknipt.
Een nieuwe kattenbak besteld en de bestaande kattenbak de kap eraf gehaald.

De Feliway stekker is net binnengekomen dus die heb ik gelijk ingepikt.
Hoop dat dit alles bij elkaar helpt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes plast in huis

Bericht door Anne »

Ik hoop ook dat het gauw beter gaat
Als katten krols zijn kunnen ze ook over al plassen om katers te lokken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Madmaus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2021 14:25

Re: Poes plast in huis

Bericht door Madmaus »

Update,

De poes plast weer in de bak gelukkig.
We houden beide poezen binnen in de woonkamer.
We hebben zo'n Feliway stekker gekocht en ze krijgt de medicijnen.
Ik heb de bovenkant van de kattenbak gehaald zodat het wat makkelijker wordt.

Wel doet ze nog steeds hele kleine plasjes maar dan gelukkig in de bak.
Ik heb geen plas meer kunnen ontdekken op de vloer of muur.

Ik heb net een extra kattenbak ontvangen dus die zet ik ook in de woonkamer.
Als alles goed gaat kan die bak naar boven.
Cerna

Re: Poes plast in huis

Bericht door Cerna »

Mijn jongste kat (8 maanden) is vorige maand gesteriliseerd tijdens de tweede krolsheid die 10 dagen na de eerste alweer optrad (de afspraak voor sterilisatie stond toen al). En dat is prima verlopen.
Zij plaste ook een paar keer buiten de kattenbak (1x in een doos waar een oude krant in lag en 1x op een tijdschrift dat op tafel lag). Dat had ze daarvoor nog nooit gedaan en na de sterilisatie ook niet meer.
Jouw dierenarts zou toch ook moeten weten dat het plassen gerelateerd kan zijn aan de krolsheid.

Dat ze het nu niet meer doet kan ook komen omdat ze niet meer krols is (mijn kat plaste ook alleen één keer tijdens de eerste krolsheid en een keer tijdens de tweede).
Ik hoop dat ze snel geholpen kan worden.
Madmaus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2021 14:25

Re: Poes plast in huis

Bericht door Madmaus »

Cerna schreef: 11 jan 2023 13:43 Mijn jongste kat (8 maanden) is vorige maand gesteriliseerd tijdens de tweede krolsheid die 10 dagen na de eerste alweer optrad (de afspraak voor sterilisatie stond toen al). En dat is prima verlopen.
Zij plaste ook een paar keer buiten de kattenbak (1x in een doos waar een oude krant in lag en 1x op een tijdschrift dat op tafel lag). Dat had ze daarvoor nog nooit gedaan en na de sterilisatie ook niet meer.
Jouw dierenarts zou toch ook moeten weten dat het plassen gerelateerd kan zijn aan de krolsheid.

Dat ze het nu niet meer doet kan ook komen omdat ze niet meer krols is (mijn kat plaste ook alleen één keer tijdens de eerste krolsheid en een keer tijdens de tweede).
Ik hoop dat ze snel geholpen kan worden.
Ik denk niet dat het gewoon krols was.
Ze was super onrustig, rende heen weer en ging onder de tafel liggen (ipv op de leuning van de bank waar ze altijd lag).
Persoonlijk dat ik dat het wellicht toch van oud en nieuw komt (heftig vuurwerk hier) en wellicht het weghalen van de kerstboom.
Wellicht een combinatie kan ook?

Ze is nu rustiger maar dat kan ook van de medicijnen komen.
Ik blijf het in de gaten houden. Als de plasjes morgen nog klein zijn bel ik nog een keertje met de arts.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Poes plast in huis

Bericht door Moor »

Castratie is zeer aan te raden maar het risico op plassen in huis is bij binnenkatten altijd groter, want die zijn altijd binnen en katten bakenen hun territorium af door te sproeien, ook poezen doen dat. Een kakelverse kattenbak is dan ook nodig om je huis schoon te houden. Elke dag schoonmaken maar liever twee of drie keer daags.
Madmaus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2021 14:25

Re: Poes plast in huis

Bericht door Madmaus »

Moor schreef: 11 jan 2023 17:40 Castratie is zeer aan te raden maar het risico op plassen in huis is bij binnenkatten altijd groter, want die zijn altijd binnen en katten bakenen hun territorium af door te sproeien, ook poezen doen dat. Een kakelverse kattenbak is dan ook nodig om je huis schoon te houden. Elke dag schoonmaken maar liever twee of drie keer daags.
Wij maken de kattenbak altijd 2 keer per dag schoon.
We hebben zo'n draaibak van omega paws die echt super makkelijk werkt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes plast in huis

Bericht door Asse-Poes »

Madmaus schreef: 11 jan 2023 18:56 Wij maken de kattenbak altijd 2 keer per dag schoon.
Oeps. Er zijn van die momenten dat ik mezelf een slecht of lui of niet zorgzaam baasje vind, als ik weer eens een topic lees hier :lol:
Ik maak de bak maar 1x per week van binnen en van buiten héél grondig schoon....
Wel haal ik (natuurlijk!) meerdere keren per dag de klonten plas en poep eruit.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Poes plast in huis

Bericht door Moor »

Madmaus schreef: 11 jan 2023 18:56 Wij maken de kattenbak altijd 2 keer per dag schoon.
We hebben zo'n draaibak van omega paws die echt super makkelijk werkt.
Beter want als je het ruikt, dan is de stank voor je kat nog veel erger.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Poes plast in huis

Bericht door Moor »

Asse-Poes schreef: 11 jan 2023 20:26 Oeps. Er zijn van die momenten dat ik mezelf een slecht of lui of niet zorgzaam baasje vind, als ik weer eens een topic lees hier :lol:
Ik maak de bak maar 1x per week van binnen en van buiten héél grondig schoon....
Wel haal ik (natuurlijk!) meerdere keren per dag de klonten plas en poep eruit.
Zolang je visite niks ruikt zit je goed. ;)
Plaats reactie