Nieuwe kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Dwighr0921
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2023 19:27

Nieuwe kitten

Bericht door Dwighr0921 »

Beste leden,

Wij hebben nu ongeveer 1,5 een kat en vanaf vandaag is daar een nieuwe kitten bijgekomen.

Nu hadden wij ons goed voorbereid en zijn onze katten apart geplaatst in huis.
Onze nieuwe kitten trok in de auto al direct naar ons toe en is totaal niet bang voor ons echter , zoals verwacht, komt hij in een huis terecht waar de geur van onze eerste kat overheerst hierdoor heeft onze nieuwe kitten zich onder de kast verstopt.

Wij geven de kleine zijn rust en momentje om op eigen houtje er onder vandaan te komen echter zitten wij met gemengde gevoelens.
Het moment dat wij onder de kast gaan en aandacht geven word het diertje gek van blijdschap en blijft die de hele tijd kopjes geven.

Wij zitten nu een beetje met de vraag of wij het katje nu extra aandacht moeten geven omdat hij dit heel erg waardeert of moeten we hem alsnog zrust geven en het op zijn eigen tempo laten gaan?

Ook wilde wij dat vanacht 1 iemand op de bank zou blijven slapen zodat het katje niet alleen zou zijn maar nu vragen wij ons af of het niet beter is als het katje eventjes alleen is zodat die dan op verkenning kan gaan.

Is er toevallig iemand die dit eerder heeft meegemaakt en ons zou kunnen vertellen wat we nu als beste kunnen doen
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Zoveel mogelijk aandacht geven en vannacht bij haar/hem blijven. Dat is wat ik zou doen tenminste.
En wanneer het kitten zich veilig en geborgen weet zal het vanzelf op verkenning gaan. Ook wanneer jij op de bank 'slaapt'.

En wanneer het morgenvroeg genoeg op zijn/haar gemak is dan mag kat van 1,5 kennis komen maken.
Het beste neem je dan het kitten op schoot en laat de kat (waarom gebruiken veel TS'ers tegenwoordig geen namen meer?) op zijn/haar gemak de kamer besnuffelen. De kleine kan het dan observeren vanaf de schoot en uiteindelijk zal de kat het kitten wel ontdekken en op de bank springen of de kamer uit vluchten. Dat is afwachten.
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

En hoe is het vannacht gegaan? (jammer dat je niet meer gekeken hebt of er reacties waren)
Dwighr0921
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2023 19:27

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Dwighr0921 »

Excuses voor de late reactie , ik heb wel jullie reactie bekeken maar stom weg vergeten te reageren.

Maar het resultaat was positief. Ons kitten genaamd ollie is rond 20:00 onder de kast uitgekomen en vanaf dat moment is hij constant vrolijk en speels geweest sterker nog er is geen moment geweest dat hij bij ons uit de buurt is geweest.

Echter het minpunt is dat onze eerste kat ( bowi ) toch wat meer problemen heeft met de aanwezigheid van Ollie.
Wij hebben nu onze eerste kat bowi wat meer rust gegeven zodat die echt op zich zelf af en toe komt kijken.
Wij persoonlijk hebben het idee dat iedere dag het een stukje beter gaat en ze steeds vaker probeert om het een kans te geven.

Er is echter 1 ding wat wij wel vreemd vinden en dat is dat wanneer wij bowi ( de eerste kat ) gaan Opzoek en aandacht willen geven dat zij dan gaat miauwen naar ons ( iets wat ze nog nooit gedaan heeft als wij haar aaide). Is er misschien iemand die ervaring heeft met rare of bijzondere reacties van de eerste kat en hoe wij daar op moeten reageren?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Het is heel normaal dat Bowi zo enorm moet wennen aan het kitten
Nadat ze anderhalf jaar alleen is geweest
Ze zal de kattentaal vergeten zijn, dat gebeurt vaak als ze alleen opgroeien

Dat ze naar je miauwt kun je opvatten als verwarring
In de trant van: " wat overkomt mij nou?"
Dat is helemaal geen rare reactie maar zeer begrijpelijk gezien de omstandigheden
Het beste kun je Bowi zoveel mogelijk troosten en aandacht geven
Meer aandacht voor haar dan voor het kitten, zodat zij zich niet verwaarloosd gaat voelen En zij niet jaloers hoeft te worden

En sluit haar niet op, maar geef haar het hele huis
Het is tenslotte haar territorium en dat ook nog eens afpakken op het moment van een nieuw dier erbij, is teveel stress
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dwighr0921
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2023 19:27

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Dwighr0921 »

Dankjewel voor de tips anne,

Ze komen steeds een stukje dichter bij elkaar in de buurt de buurt , dit is echter wel van hele korte duur maar we zien wel progressie.

Wij gaan het gewoon rustig afwachten en bowi proberen zoveel mogelijk aandacht te geven zodat zij zich wat meer op haar gemak gaat voelen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Hopelijk komt het goed zo
Hou ons op de hoogte
Fijn dat je Bowi de aandacht en troost geeft die zij nu nodig heeft :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Nieuwe kitten

Bericht door OMH »

Ook wij hebben er een kitten bij, bij twee katten van bijna twee jaar oud. We hebben het heel voorzichtig aangepakt. Kitten apart gezet met alles wat ze nodig heeft, toen alle drie aan elkaars geur laten wennen. Speeltjes ruilen, bij voorbeeld. Of een kattenbak. Daarna naar elkaar laten kijken achter een raam - we hebben er twee naast de kamerdeur - en toen het kitten in het reismandje in de kamer gezet.
Elke keer een klein stapje verder, en momenteel zijn ze dag en nacht met z'n drieën. Een van de ouderen blaast of gromt soms nog, maar alleen als hij schrikt. Je moet het echt heel langzaam doen, anders gaat het mis en kun je opnieuw beginnen.
Ja, alle katten moeten individueel aandacht: spelen, aaien, op schoot (als ze dat willen). Uiteindelijk komt het vrijwel altijd goed. Ik heb vroeger wel zeven katten gehad, het ging altijd goed, hoewel het bij de een langer duurde dan bij de ander.
Succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

OMH schreef: 05 jan 2023 20:17 Je moet het echt heel langzaam doen, anders gaat het mis en kun je opnieuw beginnen.
Dat hangt helemaal van de leeftijd van de kat(ten) af en of er al meerdere katten zijn.

Is een kat al lang alleen of gaat het om een volwassen kat bij andere volwassen katten dan moet je het inderdaad rustig aanpakken.
Maar is er al een groep katten of gaat het om de introductie van een kitten bij een iets ouder kitten, dan volstaan een paar uurtjes (afhankelijk van het gedrag van het nieuwe kitten).

Fijn dat de introductie goed is gegaan!
Dwighr0921
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2023 19:27

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Dwighr0921 »

Wij hebben onze katten vrij snel kennis laten maken omdat wij in de gaten hadden dat ze heel erg nieuwsgierig waren naar elkaar.

Nu na 3dagen direct contact gaat het al een stuk beter , ze volgen elkaar door het huis ze hebben vanochtend zelfs binnen 2 meter van elkaar gegeten en ze komen steeds dichter bij elkaar.
Waar Bowie gister nog bijna de hele dag boven lag is ze nu steeds vaker bij Ollie in de buurt te vinden, al is het maar om hem in de gaten te houden .

Toch blijft Bowie nog vaak gissen naar onze nieuwe vriend Ollie maar ik denk dat het wel goed gaat komen als ik zie hoe dicht ze nu al langs elkaar lopen.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Nieuwe kitten

Bericht door OMH »

Cerna schreef: 06 jan 2023 09:49 Dat hangt helemaal van de leeftijd van de kat(ten) af en of er al meerdere katten zijn.

Is een kat al lang alleen of gaat het om een volwassen kat bij andere volwassen katten dan moet je het inderdaad rustig aanpakken.
Maar is er al een groep katten of gaat het om de introductie van een kitten bij een iets ouder kitten, dan volstaan een paar uurtjes (afhankelijk van het gedrag van het nieuwe kitten).

Fijn dat de introductie goed is gegaan!
Het had bij ons niet anders gekund denk ik. Er bleef nog geruime tijd achterdocht en kater Noek heeft de boel verstoord zitten aankijken, zeker omdat het pukkie Kaya onmiddellijk bezit nam van zijn slaapplaats (hebben we iets aan gedaan hoor, dat was té zielig...). Verder hebben we de regel "geur, kijken, ontmoeten" gevolgd die Jackson Galaxy altijd adviseert. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat het bij het ene stel beter/sneller gaat dan bij het andere en dat ken ik ook van vroeger wel. Toch ben ik ervan overtuigd dat de tijd nemen altijd beter werkt dan wat ze in de psychologie "flooding" noemen. Hoe dan ook, het is gelukt en daar ben ik zielsblij om! Dank voor je reactie! :grin: :grin:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Moor »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe kitten!

Het duurt soms enorm lang voordat je huisdieren aan elkaar gewend zijn. Mijn poes moest eerst niks van de herder pup hebben, die zo speels was en het enorm leuk vond Moor uit de tuin te jagen. Dit was zo traumatisch voor Moor dat ik na de eerste keer dat het gebeurde bang was dat ze misschien wel nooit weer terug zou komen. Toen de herder van een maat haar ook nog eens uit de tuin joeg vreesde ik helemaal dat het mis was. Maar Moor kwam gewoon terug en was niet eens zo enorm onder de indruk. Want na ik denk wel een jaar, lagen Moor en de herder naast elkaar op de bank. Niet tegen elkaar aan, maar wel beide met de kopjes op hetzelfde kussen. De herder ondertussen al bijna volgroeid en allang geen kleine pup meer. Tegenwoordig jaagt de herder Moor nog wel eens uit de tuin, maar soms blijft poes ook wel gewoon staan.

Als mijn poes Moor a.k.a. Wifi van mijn avatar aan een jonge herderpup kon wennen toen ze zelf drie was, dan moet wennen aan een kitten jouw kat zeer zeker lukken. ;)
Dwighr0921
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2023 19:27

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Dwighr0921 »

Wij zijn nu 10dagen verder sinds Ollie bij ons is komen wonen en het gaat redelijk tot goed!

De band tussen de twee katten begint steeds beter te worden.
Ze rennen vaak achter elkaar aan , ze zijn vaak bij elkaar in de buurt en zo nu en dan snuffelen ze zelfs aan elkaar. Bowie doet wel nog af en toe blazen maar ze maken geen ruzie met elkaar.

Het grootste probleem wat zich nu af speelt is dat Bowie altijd een hele rustige kat is geweest en Ollie , nog jong en heel erg speels, vooral wilt spelen dit wilt daarom nog wel eens botsen! maar goed als dat alles is dan tekenen wij ervoor.

Sinds dat wij Bowie wat extra aandacht zijn gaan geven is zij zich steeds meer gaan laten zien in de buurt van Ollie daarom nogmaals dank voor deze tip.

Nog 1 vraag:
Onze katten hebben de voer , drink en kattenbak appart maar met enige regelmaat gebruiken ze de spullen van de ander. Iemand hier ervaring mee of dit kwaad kan?
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Nee hoor, hier hebben ze ook geen eigen bakjes of kattenbak. Waarom denk je dat dat kwaad kan?

Leuk dat de katten al gezellig met elkaar spelen en dat Bowie wat meer lichaamsbeweging krijgt. Hij is pas 1,5 dus indutten is er echt nog niet bij (dat mag pas wanneer hij 15 is :-P ). Ollie zet 'em op!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Wat mooi dat het al zo goed gaat!!
En ook fijn dat Bowie zich wat meer laat zien, jullie aanmoediging geeft haar zelfvertrouwen :smile:

Bedoel je dat ze elkaars voer eten?
In kittenbrok zitten veel voedingstoffen en als Bowie daar veel van eet zou ze wat kunnen aankomen
Hoe dat andersom zit weet ik niet, maar vroeger bestond er ook geen apart kittenvoer en ze werden gewoon volwassen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie