Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Ik heb deze week het herhaalonderzoek gehad:

OKT
SDMA: 16
KREA: 124
UREUM: 10,7

DEC
SDMA: 26
KREA: 231
UREUM: 17,4

FEB
SDMA: 27 - 0-14
KREA: 275 - 80-203
UREUM: 17,6 - 5,7-13,5

De DA was wat teleurgesteld want had verwacht iets van een daling te zien nu met volledig dieetvoer en Semintra. Ik wist niet dat dat kon maar ik ben al blij dat de enorme stijging niet doorzet. Ik begrijp dat dagen spoelen met infuus het enige is wat nog gedaan kan worden om de waardes naar beneden te krijgen. De DA wil dat liever niet doen aangezien Poes hartruis 4/6 heeft en de behandeling toch druk op haar hart gaat zetten.

Ik denk zelf dat zoals Poes nu is dat die waardes me zo weinig zeggen. Ze krijgt geen Cerenia meer en eet goed (komt altijd om meer of snacks vragen), ze was weer 200 gram aangekomen - nu 2,7kg. Ze geniet ‘s ochtends van het uitzicht in de tuin en de zon, wast zich goed. Slaapt ontspannen, en speelt nu ook uit zichzelf in d’r eentje. Beter om zo’n behandeling achter de hand te houden voor als het echt nodig is? Het is ook weer zo heftig voor haar toch?
Laatst gewijzigd door Smmmuit op 10 feb 2023 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Rik »

Smmmuit schreef: 10 feb 2023 12:05 Ik begrijp dat dagen spoelen met infuus het enige is wat nog gedaan kan worden om de waardes naar beneden te krijgen.
Dat is meer als er sprake is van acuut nierfalen. Bij chronisch kan het wel even helpen maar het effect is dan vaak alleen maar tijdelijk. Daarom is het zo belangrijk om bij acuut nierfalen gelijk 3 dagen te spoelen omdat als je er te laat mee bent, dit om gaat naar chronisch nierfalen.

Het feit dat ze goed eet is in ieder geval wel goed. Op zich zegt de creatinine niet zoveel maar de ureum is nog steeds wat hoog. (Je hebt de referentiewaardes er niet achter gezet, dat is wel handig want elk apparaat kan weer andere referentiewaardes hebben, dus dan is dat handiger om te zien hoe die waardes afwijken.)
Smmmuit schreef: 10 feb 2023 12:05 Ze krijgt geen Cerenia meer en eet goed (komt altijd om meer of snacks vragen), ze was weer 200 gram aangekomen - nu 2,7kg. Ze geniet ‘s ochtends van het uitzicht in de tuin en de zon, wast zich goed. Slaapt ontspannen, en speelt nu ook uit zichzelf in d’r eentje.
Dan zit ze nu in een goede periode. Dan zou ik het zo even laten. Zeker zolang ze goed eet (met deze waardes).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Dank! Ik heb de referentiewaardes nu erachter gezet. Ik geniet dan gewoon van deze goede periode. Officieel zou ik weer in oktober onderzoek willen laten doen (jaarlijks) maar als t in de tussentijd slechter gaat natuurlijk eerder. De DA had het over 3/6 maanden, zolang ze zich goed voelt vraag ik me af of ik haar er niet meer meebelast om elke keer weer geprikt te worden.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Rik »

Smmmuit schreef: 10 feb 2023 13:06 De DA had het over 3/6 maanden, zolang ze zich goed voelt vraag ik me af of ik haar er niet meer meebelast om elke keer weer geprikt te worden.
Oktober is over 8 maanden. Zolang ze zich goed voelt lijkt me dat ook geen probleem. Het is overigens ook niet zo dat de dierenarts veel kan doen als de waardes weer wat gestegen zijn (tenminste, niet naar mijn weten). En bij een scherpe stijging van de ureum voelt ze zich zo slecht dat ze zelf wel niet meer eet. En dan kun je inderdaad wel gaan zodat ze gelijk een cerenia injectie kan krijgen om zo uit die dip te komen.

Ik ben met Bowy na 6 maanden wel geweest. De eerste keer (na de aanval en nierfaal diagnose) voelde ze zich zo slecht dat bloed prikken een peulenschilletje was. Toen na 6 maanden voelde ze zich veel beter en was het prikken een complete ramp. Ze moesten haar met drie man (met die rubberen handschoenen tot de elleboog) vasthouden. En zij maar krijsen. Toen heb ik ook gezegd "nooit meer". Maar zij was al bijna 19 jaar toen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Wanneer je doet wat je kunt doen heeft bloedprikken weinig zin want dan weet je dat het te hoog is, maar er valt toch niets aan te doen. Bij onze Amber van bijna 18 heb ik 2 jaar geleden bloed laten prikken en toen bleek ze nierfalen te hebben. Ik ben nierdieet gaan geven en Puur Kidney en verder is er niet veel mogelijk.
Spoelen laat ik ook niet meer doen.

Die SDMA-waarde vind ik wel zorgwekkend.
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Duidelijk. Zolang het goed gaat, laten we het lekker! Ik geef ook PuurKidney maar het lukt me niet om dat te geven bij “schoon mondslijmvlies”, ze eet het niet zo zonder iets op. Ik moet het echt fijn prakken in haar maaltje en vraag me dan ook af of het zinvol is.
Laatst gewijzigd door Smmmuit op 11 feb 2023 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5261
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

Eens met mijn voorgangers.
puur kidney gaf ik ook altijd door het eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Dag allen, ik wilde toch nog even iedereen bedanken voor de gegeven adviezen en het luisterende oor! :)

Hier gaat het ondanks de eerder weer verhoogde waardes nog steeds echt heel goed gaat met Poes. Ze eet goed, speelt veel en kijkt graag naar de vogeltjes buiten. Op haar oude leeftijd klimt ze ook nog in een krabpaal die ik gekocht heb, tot aan het plafond! En ‘s avonds komt ze knorrend bij me slapen. Ik ben blij! Dank!
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Plaats reactie