Maine Coon leeftijd

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
LoverOfCats
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:26

Maine Coon leeftijd

Bericht door LoverOfCats »

Beste leden

Ik heb zojuist een Maine Coon kitten mee naar huis genomen. Hij zou 11 weken zijn. Nu dat ik hem hier zo rondlopen is hij toch maar heel klein. Hij zag er raar genoeg bij de vorige eigenaren groter uit of heb hem toch verkeerd ingeschat. Heb hem net gewogen en hij woog maar 1kg. Hij ziet eruit als een kitten van 7 of 8 weken. Normaal een MC van 11 weken zou 1,7-2,4kg moeten wegen. De papa MC heb ik gezien. Hij was een grote van 10kg en de moeder was wel heel klein ik schat rond de 4kg. Beide met stamboom. De kitten die ik in huis heb gehaald zou ook een stamboom krijgen. Ik moest enkel de naam doorgeven hoe ik hem wilde noemen en dan zou hij de stamboom opsturen. Zou het kunnen dat de kitten toch jonger is dan gezegd?

Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe katje.

Je hebt een raskat meegekregen die pas 11 weken is? Een kitten hoort pas met 13-14 weken weg te gaan bij een goede fokker.
Dan heeft hij dus ook zijn 2e vaccinatie nog niet gehad (die moet met 12 weken).
Heb je zijn paspoort wel meegekregen? In zijn paspoort staat zijn geboortedatum.

Een maine coon katertje weegt met 2 maanden tussen 1,1 en 1,6 kg.
Met 3 maanden tussen 1,7 en 2,4 kg.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
LoverOfCats
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:26

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door LoverOfCats »

Beste

Klopt ik heb hem meegekregen met 11 weken (uit Nederland). Ik heb de vader en moeder gezien. Waren beide Maine Coons. De vader was 10kg en de moeder was wel een heel erg kleine MC. Het stamboom van de kitten zat er nog niet bij. Die zou worden opgestuurd als ik de naam van de kitten had doorgegeven. De tweede vaccinatie moet hij nog hebben. Niet dat het persee alleen bij heel jonge kittens is, maar de eerste nacht heeft hij constant gehuild. Ook de hele dag door. Ik ben altijd bij hem geweest en hem afgeleid met speeltjes. Nu de tweede dag gaat het iets beter. Hij weegt dus maar 1kg en hij ziet er nog maar 8 weekjes uit. Zijn broertje was wel op gewicht. Hij zag er ook een pak groter uit. En dan had hij nog een zusje die ongeveer even groot was dan mijn kitten. Zou hij een laatbloeier zijn eventueel? Ik heb de vorige eigenaar gecontacteerd of hij wel echt 11 weken is. Hij zei dat het echt zo was en moest ik het niet vertrouwen dan kan ik hem altijd terugbrengen. Wat ik moeilijk vind aangezien ik hem echt wel heel leuk vind. In zijn paspoort staat 09/10/2022 als geboortedatum.

MVG
LoverOfCats
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:26

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door LoverOfCats »

Ik dacht dat kittens wettelijk tot 8 weken bij de moeder moeten blijven. Dit werd mij meerdere malen geïnformeerd. Nu vind ik 8 weken zelf heel jong en dacht dat 11 weken geen probleem was?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Dinky »

Wettelijk gezien geldt inderdaad 7 of 8 weken. Stamboom kittens gaan normaal gesproken met 13 weken (of 15 weken wanneer ze eerst gecastreerd worden).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Asse-Poes »

Tja, je hebt je fluwelen vriendje nu (naam?) En je laat hem vast niet meer gaan 😀
Maar deze fokker houdt zich niet aan de regels van de kattenvereniging. en dat betekent dat hij dit kitten te vroeg heeft laten weggaan.
Een raskat verhuist met de volledige inentingen, de stamboom, het paspoort en is ook ontwormd.
Vaak is het kitten ook al gesteriliseerd. (Veel raskatten fokkers houden de kittens daarom tot 16 weken)

Weet je zeker dat je een katertje hebt? Het is bij deze kleintjes vaak moeilijk te zijn.
Bellows broertje bleek namelijk een zusje te zijn 😀

Vraag het even na bij de DA als je voor de 2e inenting gaat.
Dat zou een verklaring voor het lage gewicht kunnen zijn.


(Boerderijkatjes of gewone HTK kittens gaan inderdaad vaak met 8 weken weg.)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 27 dec 2022 20:06 Een raskat verhuist met de volledige inentingen, de stamboom, het paspoort en is ook ontwormd. Vaak is het kitten ook al gesteriliseerd. (Veel raskatten fokkers houden de kittens daarom tot 16 weken)
Volledige inentingen hoeft niet. Hangt ervan af met welke leeftijd het kitten de eerste enting krijgt. Laila en Luna kregen pas met 12 weken hun eerste enting ivm maternale immuniteit en de tweede is bij mij gebeurd. Castratie op zo'n jonge leeftijd gebeurt in Nederland volgens mij ook maar zelden (is in België wel verplicht).

https://www.neocatbritten.nl/artikelen/inentingen.pdf
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Dinky »

@Annet: bij de zoektocht naar een Ragdoll was het ook vrijwel overal standaard dat de kittens geholpen werden voordat ze verhuizen in Nederland. Jop en Iza komen bij Fokker vandaan die dat niet doet omdat ze vind dat het pas bij halfjaar verantwoord is maar dat was echt uitzondering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Cerna »

Echt?
Voor zover ik weet gebeurt dat in de Brittenwereld (nog) niet.

Wél wilde de fokker van Yarah een medisch bewijs dat ik Yarah had laten steriliseren terwijl ik haar had uitgelegd dat ik echt geen kittens wilde omdat ik geen afstand zou kunnen doen. Maar ze stond er op. Zoveel wantrouwen.
Maar ik heb me keurig aan de afspraak gehouden en in de begeleidende mail geschreven ".......volgens afspraak zodat je zeker weet dat ik Yarah heb laten steriliseren." Zal ze vast niet leuk gevonden hebben, maar ik vond het ook niet leuk dat ze mij niet vertrouwde.

Om dit te voorkomen zullen fokkers misschien over gaan op vroegcastratie en daarom ben ik blij dat er bij ons nu écht geen kitten meer bij komt. :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Anne »

LoverOfCats schreef: 27 dec 2022 19:10

Niet dat het persee alleen bij heel jonge kittens is, maar de eerste nacht heeft hij constant gehuild. Ook de hele dag door. Ik ben altijd bij hem geweest en hem afgeleid met speeltjes. Nu de tweede dag gaat het iets beter

Ik word hier heel triest van. Heb je nog andere Katten of kittens in huis?
1 kitten hoort niet alleen te zijn
Lees deze link door
https://poezensnuitjes.com/waarom-kitten ... p%20vallen.

Jij kan in je eentje geen kitten vervangen

Jammer dat jouw fokker je hier niet op heeft gewezen
Het zal hun vooral om het geld te doen zijn geweest

Ik hoop dat je een dezer dagen zo gauw mogelijk 1 kitten erbij gaat halen
Jouw kitten zal daar van opfleuren en dan ook beter gaan eten

En haal aub nooit meer kittens bij zulke vermeerderaars als deze
Opvang en asiels zitten helaas al vol genoeg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Asse-Poes »

@ Annet en @ Mirjam
Toen ik Bellow 12 jaar geleden ophaalde kreeg ik zijn stamboom niet mee. Ze hield dat achter totdat ik bewijs van zijn castratie opgestuurd had.
En Bellow is een katertje...
Nu leven veel dekkaters in minder fraaie omstandigheden, dus waarschijnlijk was dat de reden.
Maar ook bij Siamezen is het dus al heel lang normaal.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door nellebel »

hangt de naam trouwens niet af van de stamboom ook? dus die moet toch met een bepaalde letter beginnen? onze odie had vanuit de fokker een andere naam, stond ook in zijn stamboom, maar wij hebben er zelf een andere van gemaakt, die officiële klonk ons veel te duur hahaha
ik moest ook tekenen dat ik niet ging fokken met odie. dat ik hem zou laten castreren.
tja dat hij zo klein is kan ook medische oorzaken hebben. mijn odie was ook heel klein, maar zijn nestgenootjes waren al weg dus geen vergelijk. hij overleed aan fip. doordat hij zo klein was en verminderde weerstand kreeg hij FIP. ik kreeg van de fokker een nieuw kitten aangeboden. weer was de kleinste (veel kleiner als de rest) over. die heb ik geweigerd. later is deze ook overleden aan fIP. onze fokker is toen gestopt met fokken. risico op FIP werd haar te groot.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Asse-Poes »

Letter nesten zijn niet verplicht. Mijn fokker had thema nesten. Alle kittens waren nu naar een DJ genoemd. (Bellow heet officieel : DJ Willow)
Ik ken ook een fokker met chocolade nesten (Merci, Bonbon, Mars en Snickers)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Dinky »

Nee, bij katten zijn zover ik weet geen eisen aan de naam. Wij mochten voor onze dame zelf een naam bedenken. Bij Jop was de stamboom al aangevraagd waardoor we daar geen keuze hadden in de stamboom naam.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Maine Coon leeftijd

Bericht door Cerna »

Hier hetzelfde: sommige fokkers (van Amber, Noa, Milka en Jip) hanteerden één letter per nest, bij andere fokkers (Laila, Luna en Yarah) mocht ik zelf de naam bepalen. Nou heb ik dat uiteindelijk toch ook bij de andere katten gedaan want Amber heette (ook) Willow, Noa Chablis, Milka Donna Mae en Jip heette Yar (hadden we Yar en Yarah gehad :lol: ).

@ Marina: ik heb de stamboom altijd gelijk meegekregen, maar moest wel een contract tekenen waarin stond dat ik de kat tzt zou laten castreren omdat er niet mee mocht worden gefokt. Echter nooit die achterdocht zoals bij de laatste fokker.
Fokkers willen vaak niet dat er met hun lijn wordt gefokt plus dat ze een hogere prijs kunnen vragen voor een dier waarmee wordt gefokt.
Asse-Poes schreef: 28 dec 2022 13:23 Ik ken ook een fokker met chocolade nesten (Merci, Bonbon, Mars en Snickers)
Ach, daar had Milka dan mooi tussen gepast :-P
Plaats reactie