Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Synemios schreef: 27 jun 2023 23:15 Ik heb even terug gelezen, maar is er recent nog bloedonderzoek gedaan en dan uitgebreid ook met schildklier waarden enzo?
Nee bloedprikken wordt niet gedaan, tenzij ze echt doodziek is, omdat ze daar zo vreselijk gestressed van raakt.
Onze DA houdt het dus bij regelmatige urine checks en daarin worden geen eiwitten gevonden, dus dat is positief.

Ik denk inderdaad dat het met de slechte kwaliteit eiwitten te maken heeft, in die zin kan af en toe een beetje "gewoon" blikvoer ook geen kwaad misschien, ik moet het van de DA wel onder de 10% houden.

Is er een reden dat je aan schildklier denkt, Denise?
Onze Puk had schildklierproblemen en die at op een gegeven moment alles wat los en vast zat, dat zie ik bij Jera niet, ze eet wel de benodigde hoeveelheid brokjes (dat deed ze eerst niet, vandaar dat ik zei dat het er niet weinig waren), maar wel verspreid over de hele dag, ze eet niet in 1 keer haar hele bakje leeg zeg maar.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfalen

Bericht door Asse-Poes »

Dat bloedprikken is inderdaad een drama. Kat met 2 man vasthouden , half in de wurggreep. Met een lawaai-apparaat vacht wegscheren en dan die spuit nog.
Logisch dat 99% compleet in de stress schiet.

In Spanje deed mijn DA het via een voorpootje. Ze zei wat tegen Bellow terwijl ze het pootje vasthield en voordat Bellow en ik het in de gaten hadden, was het al gebeurd.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat er bij het pootje geen scheerapparaat aan te pas kwam. (2 pogingen in de hals hadden Bellow al compleet gek gemaakt)

DA's moeten hier echt handigheid in hebben. Of aanleren op de universiteit.
Misschien ook een idee om eerst het pootje te scheren, dan 5 minuten iets anders doen (in andere ruimte desnoods) en dan pas het ontsmettingswatje en bloedprikken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja ik zei al eerder dat ik las dat bloedprikken lastig was ;-)

Wat ik vreemd vind is dat er geen eiwitten in de urine zitten en er toch gewichtsverlies is.
IK heb alleen de 1e waarde gevonden en de crea is daar maar heel licht verhoogd.

Daabrij is Jera nog behoorlijk jong.

Verhoging van creatinine/ureum kan ook door andere zaken komen, zijn andere dingen uitgesloten?

Wat is de reden dat jou dierenarts zegt dat het niet lang meer zal duren?
Ook een hartruisje kan verschillende oorzaken hebben en van voorbijgaande aard zijn.

Lizzy at helemaal niet alles wat los en vast zit , die ging in hongerstaking in 1e instantie met haar schildklier en bij haar werd de focus alleen op de nieren gelegd, want ze was te jong (7) en ik was gek volgens hen.
Achteraf had ik wel gelijk, maar met haar nieren was wel het eea aan de hand door nierinfarcten maar die komen gelukkig niet zovaak voor bij katten.

vandaar dat ik misschien wat voorzichtiger ben en nooit zomaar denk aan puur nierfalen, zeker niet als de bloeduitslagen niet volledig kloppen in het plaatje.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureum-en-creatinine/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Synemios schreef: 28 jun 2023 18:27 Ja ik zei al eerder dat ik las dat bloedprikken lastig was ;-)

Wat ik vreemd vind is dat er geen eiwitten in de urine zitten en er toch gewichtsverlies is.
IK heb alleen de 1e waarde gevonden en de crea is daar maar heel licht verhoogd.

Daabrij is Jera nog behoorlijk jong.

Verhoging van creatinine/ureum kan ook door andere zaken komen, zijn andere dingen uitgesloten?

Wat is de reden dat jou dierenarts zegt dat het niet lang meer zal duren?
Ook een hartruisje kan verschillende oorzaken hebben en van voorbijgaande aard zijn.

Lizzy at helemaal niet alles wat los en vast zit , die ging in hongerstaking in 1e instantie met haar schildklier en bij haar werd de focus alleen op de nieren gelegd, want ze was te jong (7) en ik was gek volgens hen.
Achteraf had ik wel gelijk, maar met haar nieren was wel het eea aan de hand door nierinfarcten maar die komen gelukkig niet zovaak voor bij katten.

vandaar dat ik misschien wat voorzichtiger ben en nooit zomaar denk aan puur nierfalen, zeker niet als de bloeduitslagen niet volledig kloppen in het plaatje.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureum-en-creatinine/
@Denise, Ik zag het later ook dat je dat gezegd had ;-)
Goed om te weten dat het hartruisje van voorbijgaande aard kan zijn, ik verwachtte dat het van de nieren afkomstig zou zijn, dat geeft nu eenmaal een verhoogde druk op het hart en andersom...

De 1e keer is alles meegenomen: schildklier, diabetes, nieren, leverwaarden en dit was echt het enige dat verhoogd was, meen ik me te herinneren.
Kan het zijn dan dat de schildklier toen nog niet te zien was en nu inmiddels wel?
Ik doe haar dat bloedprikken liever niet aan, maar als het zin heeft...

Moet er ook even bij vermelden dat ze in het begin wel degelijk eiwitten in de urine had, maar dat is verdwenen na een tijdje nierdieet.

@Marina: Ik heb het aan de DA gevraagd hier, van het pootje, met *Niamh was het bloedprikken ook zo`n drama, zij spande haar keelspieren heel erg aan, waardoor ze wel 4-5 keer opnieuw moesten prikken, als ik daar nog aan terugdenk :(
DA gaf aan dat de bloedvaatjes in het pootje vaak zo dun zijn, dat ze inklappen als ze daar veel bloed uit moeten halen ;(
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Mijn ervaring met bloedprikken is dat het ook echt qua dierenarts kan schelen.
Maar ook per moment, maar bij Lizzy was het ook zo dat het prikken wel lukte maar toen met haar langzaam werkende schildklier en lage hartslag/bloeddruk kwam er amper bloed uit, dat stroomde niet goed. ( dat vond ik nog veel enger)

Voorpootje moeten ze bij haar ook altijd scheren en ook dat was bij de meeste dierenartsen drama, dus alleen mijn vaste dierenarts mag haar prikken, tenzij het uiteraard niet anders kan.

En Indy die zorgt bij anderen wel voor een bloedblad dus daar houdt het ook snel op ;-)


Het fijne van dit forum is dat er meerdere mensen meedenken.

Dan nog even over de schildklier en bloedprikken.

Ik weet als geen ander dat dingen soms niet volgens het boekje lopen of aantoonbaar zijn.
Ik denk niet dat ik nu bloed zou gaan prikken met Jera, juist omdat het nu redelijk gaat met haar en stress wil je eigenlijk vermijden.
Tenzij het belangrijk is ook andere dingen te weten, maar anders zou ik het afwachten, maar wel goed in de gaten houden.
Mocht het afvallen ineens sneller gaan dan sowieso aan de bel trekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Synemios schreef: 28 jun 2023 19:54 Mijn ervaring met bloedprikken is dat het ook echt qua dierenarts kan schelen.
Maar ook per moment, maar bij Lizzy was het ook zo dat het prikken wel lukte maar toen met haar langzaam werkende schildklier en lage hartslag/bloeddruk kwam er amper bloed uit, dat stroomde niet goed. ( dat vond ik nog veel enger)

Voorpootje moeten ze bij haar ook altijd scheren en ook dat was bij de meeste dierenartsen drama, dus alleen mijn vaste dierenarts mag haar prikken, tenzij het uiteraard niet anders kan.

En Indy die zorgt bij anderen wel voor een bloedblad dus daar houdt het ook snel op ;-)


Het fijne van dit forum is dat er meerdere mensen meedenken.

Dan nog even over de schildklier en bloedprikken.

Ik weet als geen ander dat dingen soms niet volgens het boekje lopen of aantoonbaar zijn.
Ik denk niet dat ik nu bloed zou gaan prikken met Jera, juist omdat het nu redelijk gaat met haar en stress wil je eigenlijk vermijden.
Tenzij het belangrijk is ook andere dingen te weten, maar anders zou ik het afwachten, maar wel goed in de gaten houden.
Mocht het afvallen ineens sneller gaan dan sowieso aan de bel trekken.
Dankjewel Denise, ik waardeer het echt heel erg dat er hier zo wordt meegedacht, maar merk dat het me soms ook onzeker maakt, klinkt dubbel, maar ik wil gewoon het allerbeste voor mijn lieffies.
Jera heeft de assistente de vorige keer ook niet heel gelaten :lol: en inderdaad de stress wil je eigenlijk ook niet.
Het overlijden van *Niamh heeft ook alweer voor genoeg stress gezorgd, ik was even bang dat ze daardoor weer zou crashen, want op de dag dat ze overleed, zat de hele woonkamer onder de diarree en kots van Jera...
Ze waren ook erg aan elkaar gehecht, ondanks dat Jera zich het liefst buiten de zoomies hield ;-) was ze toch erg opgeknapt toen *Niamh hier als maatje binnen kwam.
Gelukkig was het eenmalig, waarschijnlijk van de stress.

Ik houd haar gewicht goed in de gaten, weeg haar wekelijks, alle katten trouwens en ze is nu naar 3,2 gegaan! :grin:
Misschien is het toch een gebrek aan goede eiwitten door het nierdieet.
Het ging ook heel geleidelijk, het gewichtsverlies.
Die brokjes zijn voornamelijk mais en rijst met een smaakje eraan, dus lijkt me lastig om daar voldoende uit te halen.
We gaan denk ik inderdaad maar gewoon even zo door, met af en toe lekker wat blikvoer, lekker naar buiten en veel knuffeltijd!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 29 jun 2023 11:49 Die brokjes zijn voornamelijk mais en rijst met een smaakje eraan, dus lijkt me lastig om daar voldoende uit te halen.
Ja, daar haalt een kat geen voedingsstoffen uit :icon_shifty:

De dierenarts kan wel zeggen dat je het slechte voer onder de 10% moet houden... maar wat is slecht voer. Als nierdieet niet voldoende goede eiwitten bevatten om op gewicht te blijven dan gaat het dus op een gegeven moment bergafwaarts.

Wat zegt de dierenarts zelf over het gewichtsverlies?

Ik weet dat Erik nog een tijdje kipfilet bijgevoerd heeft om toch nog wat goed eiwitten binnen te krijgen bij Dalí en Gaudí.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 52#p749552

Wanneer ik weer met nierfalen te maken zou krijgen dan zou ik er ook flink induiken om uit te zoeken of gewoon meer kwalitatief goede eiwitten nou echt zo slecht is. Maar brokjes geef ik sowieso niet (veel te droog en teveel koolhydraten en dus volgens mij zwaarder op het hele maag- en darmstelsel dan blikvoer met wat meer goede eiwitten en meer vocht).

Wel fijn dat er geen eiwitten in de urine zitten. Is dat zonder medicatie hiervoor (Semintra)??
Want dan zouden de nieren dus nog wel flink hun werk doen.
(Maar ja... kan natuurlijk ook komen omdat er te weinig eiwitten binnen komen, wat natuurlijk ook niet goed is :icon_shifty: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat het gewicht niet verder gezakt is.

Lizzy krijgt hier ook af en toe kvv ( door haar natvoer nier-kattovit) en als snoepjes geef ik die van cosma of mystar eend ( is goedkoper) .
Maar dan wel met porus one, ( Direne is ook ok) maar ja ik durfde dat eerst ook niet goed, juist omdat er verschillende dingen gezegd worden.
Dus ik begrijp ook die onzekerheid omdat je het goed wilt doen.

En ik herken die angst voor een terug val door stress etc.

Tot nu toe gaat dat bij haar goed, en zo doe ik het al best lang, bij haar ook geen eiwitten in de urine.

Ik laat bij Lizzy eigenlijk ook geen bloed meer prikken alleen voor haar nieren, af en toe neem ik het mee als haar schildklier weer gecheckt moet worden. en dan met name de sdma die altijd goed is.
want ik kan er niets mee, die heeft soms hele hoge crea/ureum waardes of dan is het ineens weer lager, soms zelfs binnen de referentie.
Bij haar checken we ook zoals jij vooral de urine.

Uiteraard hoef je niet perse kvv te geven maar ik geef dat omdat ze voedselallergie heeft.
Maar wat meer hoogwaardig natvoer zou zoals Rik al zegt wel kunnen helpen,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ja, het is een heel gepuzzel en bij Lizzy natuurlijk helemaal!
Wat fijn dat het bij haar nu goed gaat!

KVV gaat er bij Jera helaas niet in, ze is nu eenmaal groot geworden op brokjes en blik, ik wist toen nog niet beter.
De jonge bubs krijgt wel KVV, ik biedt het Jera weleens aan, maar ze trekt haar neus ervoor op en loopt weg.
Rauwe kip wil ze ook niet, wel gekookte koolvis, als ze echt niets meer wil, geef ik dat.

Ik merk dat ze wel degelijk een drempel heeft qua eiwitten, als ik meer dan 2x per dag "gewoon"blikvoer geef (ik geef Carny, Mac`s en GRAU) dan wordt ze al snel weer misselijk, sloom en gaat aan haar oortjes krabben.

Nierdieet natvoer eet ze niet, dus ja, dan blijven brokjes over....
Ik neem het met die 10% ook niet zo heel nauw, eend en kip vind ze heel lekker en die is geloof ik 10,7%

De DA gaf vanwege het gewichtsverlies en het hartruisje aan, haar maar lekker te verwennen met wat ze lekker vindt. "Slecht eten is beter dan niet eten" zei ze.
Dus dat zijn we gaan doen, ik merkte al snel wanneer het teveel werd en ze is nu 100g aangekomen, dus ik denk dat we een balans gevonden hebben.
Al kan dat ook elk moment weer veranderen natuurlijk, net als wat ze wel en niet lekker vindt ;-)
Op dit moment is de Trovet renal kip een hit qua brokjes.

Edit: Ja Rik, dat is zonder medicatie, maar ik ben inderdaad benieuwd wat ze nu gaat doen bij de volgende controle, met het blikvoer erbij.
Wat je niet binnenkrijgt, scheidt je natuurlijk ook niet uit...
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja dat is ook zoiets, we kunnen het allemaal leuk bedenken maar ze moeten het dan ook wel willen eten.
Lizzy vind puur kvv ook niks maar een beetje door haar kattovit eet ze dan weer wel.
Brokjes krijgt ze nu renal-hypoallergeen (hert) van trovet en daar doet ze het gelukkig ook goed op.

Ik weet van Mickey dat die ondanks dat hij alleen dieetvoer kreeg wel eiwitverlies had, die kreeg daar fortekor voor.
Terwijl Oscar dat niet had en die kreeg 50/50 nierdieet en fibre.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Synemios schreef: 29 jun 2023 16:26 Ja dat is ook zoiets, we kunnen het allemaal leuk bedenken maar ze moeten het dan ook wel willen eten.
Lizzy vind puur kvv ook niks maar een beetje door haar kattovit eet ze dan weer wel.
Brokjes krijgt ze nu renal-hypoallergeen (hert) van trovet en daar doet ze het gelukkig ook goed op.

Ik weet van Mickey dat die ondanks dat hij alleen dieetvoer kreeg wel eiwitverlies had, die kreeg daar fortekor voor.
Terwijl Oscar dat niet had en die kreeg 50/50 nierdieet en fibre.
Ja, ze hebben zelf ook nog zo hun gebruiksaanwijzing :lol:
Als er ergens iets doorheen zit wat ze niet lekker vindt, dan eet mevrouw het niet hoor, wat dat betreft echt een diva.
De trovet renal met hert heb ik ook geprobeerd, helaas wilde ze die ook niet.
Alleen die met kip, wat dan weer jammer is, want die heeft er weer iets in zitten voor nierstenen.
Ik heb begrepen dat dat ook niet zo goed is, maar deze smult ze nu een bakje per dag van leeg en vraagt om meer, als ik een ander merk aanbied, laat ze het staan, dus krijgt mevrouw wat ze lekker vindt en eet.
Ik geloof dat er hier op het moment 7 zakjes met nierdieet brokjes liggen...

Met die nierfumctie lijkt het dus wel mee te vallen, als er bij nierdieet nog steeds eiwitten uitgescheiden kunnen worden.
Hier stopte dat op een gegeven moment en toen mocht ze van de DA terug naar de early renal.
Ook leuk bedacht, maar die van RC wordt hier dus echt niet gegeten :lol:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Afgelopen weekend crashte Jera: braken, waterdunne diarree en natuurlijk niet meer eten.
Wij vol schrik naar de DA, met het idee dat het weleens slecht nieuws zou kunnen zijn...
Gelukkig viel het mee.
De waardes waren ongeveer hetzelfde als anderhalf jaar geleden.
CREA: 215, nu 213
UREUM: 29,2 nu 25
Albumine nog steeds niet aanwezig, wat natuurlijk erg goed nieuws is.

Wel was het calciumgehalte in haar bloed te hoog, wat de klachten zou kunnen verklaren en gevaarlijk zou zijn voor hartje.
Na overleg met de DA hebben we besloten te stoppen met de Direne, vanwege het calciumcarbonaat dat erin zit.
Ze stelde plastabletten voor, maar dan zou ze over een week weer bloed moeten prikken, wat niet te doen is met haar.
Ze hebben haar uiteindelijk een beetje ketamine gegeven om haar te kunnen prikken en toen hebben ze haar nog met 2 man vast moeten houden, zodat de DA kon prikken.
Ze heeft bij zeker 2 personen flink wat schade toegebracht voordat ze hiertoe overgingen, maar het kon niet anders.

Gelukkig stond mijn DA open voor het uitproberen van Puur kidney (daarin zit guldenroede en dat is ook een vochtafdrijver), afspraak is over een week weer contact om te kijken hoe het gaat.
Zo blij dat mijn DA open staat voor alternatieve middelen, ook al kent ze ze niet en zó blij met de kennis die ik dankzij dit forum heb opgedaan!
Hopelijk gaat de Puur kidney zijn werk doen en daalt het calciumgehalte in haar bloed, waardoor ze zich weer lekkerder gaat voelen!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja dat is elke keer weer schrikken en extra lastig als het dan een kat is die moeilijk naar een dierenarts kan.

Misschien is porus-one nog een optie.
Puur kidney hebben wij wel goede ervaringen mee.

Maar waarom is die ureum zo hoog?

Was de albumine bepaald vanuit het bloed of de urine?

Albumine in bloed: te laag kan van alles betekenen, te hoog is meestal door uitdroging.

Albumine te laag in urine kan wijzen op nierfalen.

Beter is het om tzt weer eens urine te laten checken op eiwitten, als dat nu niet gedaan is.

SG moet tusen 1030 en 1050 zitten.

Maar ik hoop dat ze zich snel wat beter gaat voelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ja de bepaling is vanuit het bloed gedaan, urine leveren we eens in de maand in, SG die hangt rond de 1030 en geen eiwitten, of nauwelijks aantoonbaar, tot nu toe.
Porus one heb ik ook aan gedacht, maar als ik die tegelijk met de Puur kidney ga geven, weet ik niet of dit de werking kan beïnvloeden?
Omdat er gezegd wordt dat het stoffen absorbeert, twijfel ik daar een beetje over.
En op dit moment is het belangrijkste dat die calciumwaarde naar beneden gaat, dus ik ga eerst met de Puur kidney starten, mocht het dan niet beter gaan, kan ik de Porus one nog proberen.
Fijn dat er hier altijd iemand meedenkt!

Ureum was waarschijnlijk zo hoog door diarree en braken, volgens de DA.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Er moet 2 uur tussen zitten.
Tussen de porus one en andere middeltjes.
Porus one hoeft ook maar 1x per dag gegeven worden, veel dierenartsen verkopen het gewoon aan katten die ook medicijnen gebruiken.
Lizzy krijgt ook medicijnen.

Want wat zegt de dierenarts dan verder over het voer dat je geeft? het is geen nierdieet toch daarom gaf je toch de direne?

En ja voor nu is die calciumwaarde het belangrijkste.
Ureum waarde kan inderdaad hoog zijn door diarree en braken, maar had ze dat de vorige keer ook?
Komt dat ziek zijn dan wel van de nieren of calcium af?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie