Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Essie44444
Kitten

Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Essie44444 »

Hoi, wij hebben een Brits Korthaar poes Jip van bijna 7 maanden. Ze is een week geleden gecastreerd en hoewel we nog kittenvoer hebben (Royal Canin Brits Korthaar Kitten), willen we dit vanaf nu gaan mengen met ander voer. De vraag is alleen welk voer het beste is, sterilised, indoor of mss light? En welk merk, zijn jullie tevreden over RC? En geven jullie meer natvoer sinds castratie (en dan minder brokjes)? Ze krijgt hier nu elke dag 1/3 van een blikje.

Ik ben trouwens wel geschrokken dat de castratie zoveel impact op haar heeft. Ze is sindsdien lusteloos, komt amper van haar plekje af en reageert veel minder. Terug naar dierenarts geweest, die vond niks geks, maar zei dat het mss van het rompertje kon komen. Thuis even uit gedaan (tot ze teveel aan de wond begon te likken), maar we zagen wel verschil! Sinds gisteren is ze gelukkig iets levendiger. Dus nu aftellen tot zondag, dan mag het rompertje definitief af. As dinsdag nog nacontrole bij DA.

Mag ik gelijk aan jullie vragen hoeveel jullie Brits Korthaar weegt? Liefst van ook ongeveer een half jaar oud. Jip weegt nu 4 kilo (ze is best al groot/heeft grote ouders, maar is niet erg actief). De DA vindt dit wat te zwaar, maar de cattery waar ze vandaan komt vindt het een goed en normaal gewicht. We hebben er een beetje mee geworsteld vanwege verschillende voedingsadviezen, maar we geven nu verdeeld over 2 porties wat er op de zak staat aangegeven (kan soms ietsje meer zijn, aangezien we het niet precies afwegen). We vinden het eigenlijk wel vervelend voor haar als het bakje helemaal leeg is, is dat terecht en hebben jullie tips?

Dank alvast!
Groetjes, Esther
Rik
Tijger
Tijger

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Rik »

Essie44444 schreef: 14 jan 2022 11:31 Ik ben trouwens wel geschrokken dat de castratie zoveel impact op haar heeft. Ze is sindsdien lusteloos, komt amper van haar plekje af en reageert veel minder. Terug naar dierenarts geweest, die vond niks geks, maar zei dat het mss van het rompertje kon komen.
Hihi, heel herkenbaar. Daar had de dierenarts ook wel even voor kunnen waarschuwen. Veel katten laten zich in zo'n MPS (zo'n rode medical pet shirt) gewoon op hun zij vallen en bewegen niet meer. Dat zal inmiddels wel helemaal goed gekomen zijn. Hopelijk is de controle ook goed verlopen en is de wond niet gaan ontsteken (dat gebeurd ook nog wel eens).

Wat betreft het voedingsadvies. Tsja. Ik denk niet dat ze nu al te dik zal zijn. Dat kun je overigens bij Brits kortharen ook niet zo snel zien. Die mogen er al wel wat voller uitzien voordat ze echt te dik zijn (door hun vacht).

Wat betreft hoeveelheid moet je niet teveel afgaan van wat er op de verpakking staat. Mijn ervaring is dat dat altijd erg veel is. Maar je moet meer naar de kat zelf kijken. Ik zou haar zeker nog elke week even op de weegschaal zetten en kijken of ze gewoon netjes op de gewichtscurve blijft zitten.

Als het mogelijk is zou ik minimaal 3 eetmomenten aanhouden (dat lukt meestal wel 's-ochtends, 's-avonds en voor slapen gaan). En dan ook in ieder geval af en toe wat natvoer (als ze dat nu nog niet krijgt). Het is in ieder geval altijd goed als een kat natvoer leert te eten (en ik geef hier alleen maar vers en geen brokken, brokken zijn hier alleen snacks voor het jaagspel).

Ook kun je wat variatie in de manier van eten aanbrengen. Voerpuzzels kunnen heel goed zijn. Kant en klaar (bv https://voerpuzzels.nl/voerpuzzels) of bijvoorbeeld zelf gemaakt van een lege keuken- of toiletrol.

Wat een Brits korthaar mag weten op 7 maanden weet ik zo even niet. Maar ik denk dat de dierenarts meestal alleen naar gewicht kijkt (dat deden ze bij Bono ook) en niet echt naar bouw en vorm. Dan zou ik meer vertrouwen op het oordeel van de fokker.

Je kunt ook hier eens kijken: https://www.catmoneo.nl/wanneer-is-kat-dik/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna
Jaguar
Jaguar

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Cerna »

Om met het gewicht te beginnen: een Britje van 7 maanden en nu al 4 kilo, en dat voor een poes, vind ik ook redelijk zwaar. Ik heb mijn Britten nooit gewogen op deze leeftijd dus weet ook niet precies wat ze toen wogen, maar de dames wegen nu (op één uitzondering na) iets meer dan 5 kilo. Onze Jip :smile: (4; kater) woog 4,8 kilo toen hij een jaar was en dat komt dan wel overeen met jouw Jip, maar katers zijn altijd zwaarder (hij weegt nu 5,6) en was toen al een half jaar gecastreerd.
Ik zou het gewicht daarom goed in de gaten houden en iets meer natvoer (zonder suiker!) geven ipv brokjes omdat daar toch vaak wat meer koolhydraten in zitten.

Katten eten het liefst verspreid over de dag en dan steeds een paar brokjes en daarom heb ik verschillende soorten (Exigent, Fit, Sensible, Ageing en BKH; 5 Britjes, 5 smaakjes) staan zodat ze kunnen kiezen. Ze bepalen zelf wanneer ze brokjes eten en daarom doe ik maar 3x daags 1 handje in elk bakje. En zo blijven ze mooi op gewicht. Wanneer ze al BKH gewend is, zou ik daar voorlopig mee verder gaan.
Light brokjes ben ik geen fan van omdat ze er dan meer van gaan eten en wanneer dat niet kan, de hele dag honger hebben en dan krijg je een gestreste kat.
Twee keer daags krijgen ze een derde blikje natvoer en 2x per week runderhart. Ik geef meestal Porta 21 of Applaws en een enkele keer een vierde blikje per kat Gourmet mousse aangelengd met warm water zodat het op vladikte komt.

Ik ben ook geen fan van rompertjes (het lijkt wel of dierenartsen dit tegenwoordig standaard adviseren :-( ), maar ik begrijp dat Jip die inmiddels uit heeft. :eclap:

Welke kleur heeft jouw Jip (de onze is lilac met wit)?
Plaats reactie