Te traag werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 09 aug 2023 15:13 Ja ze is jong maar mankeert wel heel veel.
Ik denk juist dat het goed is om van te voren te bespreken hoe ver je wilt en kunt gaan.
Het heeft ook veel met de kat zelf te maken.

Ze moet vanavond naar de dierenarts.
Ja, dat is ook zo. Anderzijds is het gevaar ook dat je toch wilt doorgaan omdat je er al zo veel geld in hebt gestopt.
Ik heb vorig jaar een poes met een darmtumor met uitzaaiingen moeten laten inslapen, maar dat was een duidelijk verhaal: bijna 16 jaar, prognose gereserveerd tot slecht. Zou fijn zijn als het bij elke kat zo'n duidelijk verhaal zou zijn ;)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja bij Nero en Oscar was het ook duidelijk.

Bij Sylvester en Mickey, tja als ik toen geweten had wat ik nu allemaal weet....

Maar als ik haar nu net weer bezig zie met dat ontdeugende kopje en toch willen eten weer dan denk ik niet dat het al zover is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Dinky »

Nee, in haar huidige conditie is het nog niet het einde maar het is nooit verkeerd om na te denken hoe ver je met een individu wilt gaan. Helemaal omdat je er niet alleen over gaat maar samen op dezelfde lijn moet zitten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Asse-Poes schreef: 09 aug 2023 15:33 Oke dat is mooi!!

Valt het nieuwe voer ook in de smaak?
Ik heb het dicht gelaten, ik durf het toch niet aan.
Ze heeft nu ook al krabwondjes boven haar ogen waarschijnlijk toch van de virbac al claimen ze dat het gehydrolyseerd is en geschikt voor katten met nierproblemen en voedselallergie.
Zelfs de chitosan zou gehydrolyseerd zijn, en daar kan ze dus niet tegen, zit ook in ipakitine alleen dan niet gehydrolyseerd.

Of het zijn pollen, geen idee, maar ze heeft er niet heel veel last van gelukkig.

Dus nu blijven alleen trovet en RC renal/hypoallergeen over, die laatste vind ze het lekkerst en dan geef ik die van trovet wel tussendoor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Dinky schreef: 09 aug 2023 16:23 Nee, in haar huidige conditie is het nog niet het einde maar het is nooit verkeerd om na te denken hoe ver je met een individu wilt gaan. Helemaal omdat je er niet alleen over gaat maar samen op dezelfde lijn moet zitten ;-)
Ja precies, maar gelukkig zitten we dat meestal wel.
En gelukkig heb ik ook een eerlijke dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 09 aug 2023 16:34 Ja precies, maar gelukkig zitten we dat meestal wel.
En gelukkig heb ik ook een eerlijke dierenarts.
En fijn als je een dierenarts hebt waar je al jaren komt, die ook bekend is met de geschiedenis van het beestje.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Nou uit bloedonderzoek kwamen vooral de nierwaarden die afwijkend waren, maar die vielen op zich mee.

SDMA 16 -0-14 ( die is wel verhoogd want die zat meestal nog binnen de referentie)
Kreatinine 233 - 71-212
( deze is iets verhoogd en valt me mee, die is veel hoger geweest)
ureum 15,3 5,7-12,9

T4 was 26 maar wel vlak voordat ze medicijnen moest hebben dus niet schokkend laag ( nu zegt dat niet alles bij Lizzy)
Alvleesklier snap test is ok.
De rest ook, dus glucose etc.

Maar ze was wel wat uitgedroogd dus er is vocht gegeven en ook ureum was iets verhoogd. dus dat zou misselijkheid kunnen veroorzaken.
Hij wil morgen wel weten of ik verandering merk, na het geven van vocht.

Toch denkt hij niet dat het de nieren zijn, er zat geen eiwit in de urine.

Hij zei ook dat het probleem met Lizzy wel is dat als er iets mis gaat in haar lijf het weer gevolgen heeft voor de andere dingen die ze al mankeert.

Dus eigenlijk weten we nu nog niet veel.

Maar ik ben hoe dan ook wel een beetje gerust gesteld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door BaasjevanPippa »

Wat een dubbel gevoel, lijkt me! Enerzijds niet veel wijzer, anderzijds gerustgesteld. Wat is het plan nu?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Dinky »

Niet iets waar je concreet iets mee kan maar wel fijn dat er geen grote afwijkingen zijn gevonden. Misschien dat die ureum dan toch te hoog is geweest waardoor ze geen eetlust had maar het nu weer is gedaald waardoor ze zich weer wat beter voelt qua eetlust? Hopelijk geeft het vocht net het laatste zetje om zich weer helemaal goed te voelen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Het plan is kijken of ze opknapt van het vochtinfuus.

Het kan ook een virus geweest zijn of inderdaad een nierinfarct, of toch die ibd/alvleesklier maar dan moet ik een echo laten maken en heel veel qua behandeling gaat dat niet uitmaken.

Morgen laten weten of ze ervan opgeknapt is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Dat ze wat uitgedroogd was is niet zo raar omdat ze minder natvoer gegeten heeft.
Maar nu eet ze wel weer haar Kattovit toch?

Het belangrijkste is dat er gelukkig geen alarmbellen zijn gaan rinkelen en dat jij daardoor iets meer gerustgesteld bent.

Dosering levothyroxine blijft ongewijzigd?

Had je DA nog een verklaring hoe het komt dat ze in korte tijd zoveel afgevallen is?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Lizzy heeft de afgelopen dagen juist meer vocht gekregen, dus dat verklaard het niet, hiervoor at ze er brokjes bij en dat heb ik vervangen voor natvoer.
In totaal niet genoeg wat voeding betreft maar qua vocht wel want ik heb er water door gedaan.
Daarbij drinkt ze veel maar dat past bij haar nier problemen.

Maar ik zei al zaterdag dat ik haar ineens veel meer zag drinken en raar op de grond zag liggen alsof ze pijn had en ik aan een nierinfarct dacht.

Dat was na zaterdag weer over.

Ik kan een echo laten maken maar daar schiet Lizzy niets mee op.
Voorlopig weten ze nog steeds niet waar dat door veroorzaakt wordt en kunnen ze er ook niets mee.
Daarbij met deze nierwaarden is er geen crisis.

levothyroxine blijft ongewijzigd want die was nu niet te laag en zeker niet te hoog ( dus geen verklaring voor het afvallen) en ze moest haar 2e pilletje nog krijgen ( er moet een bepaalde tijd tussen het pilletje en bloed prikken zitten)

Verklaring voor het vele afvallen is er niet echt.
Want die nierwaarden zijn stabiel, glucose is goed, t4 ok, enige wat dan nog overblijft is toch die darmen of alvleesklier.
Het kan zijn dat ze voedingsstoffen niet goed opneemt en daardoor afvalt.

Lizzy heeft eerder ook een periode gehad dat het niet goed met haar ging en toen kwam er ook niets uit behalve haar nieren, een paar weken later was het ineens crisis.
Ik wil dat graag voor zijn dus de cerenia blijf ik geven tot ze weer normaal eet.
en ik heb voor nood nieuwe temgesic mee gekregen.

Net heeft ze trouwens wel brokjes gegeten
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 10 aug 2023 01:10 Lizzy heeft de afgelopen dagen juist meer vocht gekregen, dus dat verklaard het niet, hiervoor at ze er brokjes bij en dat heb ik vervangen voor natvoer.
In totaal niet genoeg wat voeding betreft maar qua vocht wel want ik heb er water door gedaan.
Oh ja natuurlijk, ik had kunnen weten dat jij er wel voor zou zorgen dat ze genoeg vocht binnenkreeg.
Waar komt dat beginnetje van uitdroging dan vandaan?

Hoe kan je vaststellen dat ze voedingsstoffen niet/niet goed opneemt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ander bloedonderzoek b12 etc.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Die "uitdroging" was eigenlijk nav onderzoek en de verhoging van het ureum, dat kan op uitdroging wijzen en omdat Lizzy natuurlijk minder gegeten had wilden ze in ieder geval vocht geven.
Ze was niet uitgedroogd in de zin van dat die vacht helemaal omhoog bleef staan, dus als het dat zou zijn dan was het heel licht.

Het was meer om het uit te sluiten.

IK heb haar nu sinds 2 dagen volledig op de RC renal/hypo gezet en ze heeft vannacht en net uit haar zelf wat brokjes gegeten.

Ze was ook weer 150 gram aangekomen.
Verder heeft ze ook kattovit gehad, wel nog met porus one en ze vroeg er net zelf ook om.
Extra kattovit blijf ik mee door gaan.

Maar toch gisteravond hebben Edwin en ik het erover gehad, die t4 is 26, de vorige keer dat die die hoogte had was de tsh wel nog steeds te hoog.
Die tsh waarde staat los van de tijd dat je die medicatie geeft.

Een te traag werkende schildklier zorgt ervoor dat de eetlust vermindert, alleen het afvallen hoort er niet bij en ik heb verder geen gedrag gezien die daar op wijst.

Maar het komt er nu ook snel weer aan, er is toch iets raars aan de hand.

Sowieso blijf ik haar vanaf nu echt wekelijks wegen.

Het helpt natuurlijk ook niet dat Lizzy super kieskeurig is en dat als ze er klaar mee is ze gewoon niets meer eet.
En die virbac claimt dat het ook voor katten met voedselallergie geschikt is maar niet voor Lizzy.
Er zit gehydroliseerde chitosan in, dat zit ook in ipakitine maar daar reageert ze dus op, gelukkig alleen nu nog licht krabben dus die zak gaat ook terug.

Dus ik ga met brokjes ook niet meer switchen.


IK ga zo nog even overleggen, sowieso is er de afspraak dat we de volgende keer die tsh weer opsturen, en blijft het zo dat als ik aangeef dat ik vermoed dat het dat is we eerder bloed prikken dan de 6 maanden tussen tijd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie