Hoe voed ik een kat op?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als ik etenswaar op het aanrecht heb dan laat ik Dokus ook niet over het aanrecht lopen. Eigenlijk zowiezo niet. Dokus moet leren dat ongeacht wat er op het aanrecht staat dat hij daar vanaf blijft. Er staan namelijk ontiegelijk veel keukenapparaten wat gevaarlijk kan zijn voor hem.

Op de bank... tjah, bij ons ook niet. Tenzij er een lap deken er overheen ligt. Gelukkig ligt Dokus niet meer op de bank. De tip van de bank is dus dan ook: "kijk waar je kat op welke plek het meest ligt en leg daar een katoenendeken. Geen fleechdeken (hoe je het ook typt)."
Wij hebben een fleechebank en die is ontiegelijk moeilijk af te nemen als er haren in zitten. Dus hebben wij deze oplossing bedacht. Al gaat dokus meestal op onze lerenstoel liggen. Wij hebben ook een mandje voor Dokus gekocht die lekker zacht is enzo. Daar ligt hij dan ook in als wij gaan slapen.

Net zoals dat jij misschien wel eens in slaap valt op de bank i.p.v. je bed, gaat je kat ook wel eens slapen op een ander plek dan zijn lekkere grote zachte kussen. Je kunt een kat doodgewoon niet dwingen om dingen te doen wat jij wilt, maar wel wat jij NIET wilt. Een leerproces heeft tijd nodig. Het is niet van de een op de andere dag al aangeleerd. Zou jij ook niet kunnen. Gun hem wat tijd en je zult zien dat het goed gaat.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door Emma Boom »

Reimara schreef:Ik hou r gewoon niet van alles katten over het aanrecht lopen ivm hygiene.Slapen op de bank hoeft ook niet want ik heb m een heel groot kussen gegeven waar hij graag op ligt.Bloemen ben ik dol op dus past ie zich maar een beetje aan mij aan,ik pas me toch ook n beetje aan hem aan.De dingen die hij doet doet hij niet alleen bij mij,ook bij visite en bij mn vriend.Het ligt in mijn ogen dus niet aan jaloezie of acceptatie.Tijdens t typen van dit berichtje sprong hij ook alweer op de cavia-kooi.
Als ik bovenstaande zo lees en zie wat jij van de kat verwacht, dan geef ik je eerlijk gezegd weinig kans van slagen. De kat KAN zich niet een beetje aan jou aanpassen, dat zijn mensengedachten en gen kattengedachten. De kat KAN niet bedenken dat hij niet op de bank hoeft te slapen omdat jij een kussen voor hem hebt gekocht. De kat KAN niet bedenken dat hij niet op de caviakooi mag springen terwijl jij een berichtje typt.

Ik lees hier toch uit af dat je kwaad op hem bent omdat hij -terwijl jij zo je best doet- dat niet waardeert en niet als 'tegenprestatie' ook zijn best doet. Zolang je op deze manier denkt, zal het niet werken. Het spijt me het te moeten zeggen, maar ik denk dat Moesti zich ontzettend onzeker voelt. Soms moet je gewoon accepteren dat het niet werkt, hoe goed jij ook je best doet. Je kunt een kat niet als een hond africhten, en als ik zie wat jij allemaal van hem verwacht, dan ben ik bang dat jij met de plantenspuit vergroeit en er de hele dag mee zwaait. Daardoor jaag je jouw eigen stresslevel en dat van de kat op, dus in jouw geval vind ik de plantenspuit-tip erg jammer.

Kun je niet overwegen voor de kat een ander huis te zoeken, want op deze manier zijn jullie allebei ongelukkig. Ik sta altijd aan de kant van de kat, en gun hem een huis waar hij gewoon zichzelf mag zijn.
Niet aardig, ik weet het, maar de kat kan het je niet vertellen en het lijkt me voor jullie beiden nodig dat iemand het je zegt...
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door Carol »

Miranda schreef:Op zich is over het aanrecht lopen zo onhygiènisch nog niet want katten zijn heel schoon op- en van hunzelf. Als je jezelf gewoon aanleerd geen etenswaar of andere dingen wat kwaad kan op't aanrecht te zetten, dan kan er ook niets gebeuren als hij er weleens (stiekum) op zit.
Als een kat goed ontword is en niet buiten komt klopt dit helemaal! Maar als de kat wel buiten komt is het niet zo hygiënisch en kun je beter uit voorzorg altijd even het aanrecht goed afsoppen voordat je gaat koken.

Verder sluit ik me helemaal aan bij hetgeen Emma heeft geschreven!

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaka
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 nov 2003 21:26
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Shaka »

Ergens op dit forum heb ik gelezen dat als een kat ineens je voeten aanvalt en hij erin bijt dat dat juist een teken is dat de kat je lief vindt.

Een kat kan je nooit overal vanaf houden. De kat weet dat ik niet wil dat hij op de tafels komt, maar doet dit toch als hij denkt dat ik het niet zie en uiteraard als ik slaap :lol: . Het aanrecht komt hij echter nooit op.
En over het niet op de bank mogen slapen....tsja het rijmt natuurlijk niet al hij bij jullie komt knuffelen/liggen terwijl jullie op de bank zitten en hij er niet op zou mogen als jullie er niet op zitten.
Als ik onder de douche sta, zit meneer altijd net achter de drempel te kijken en te wachten tot ik klaar ben. Hij weet precies dat hij daar niet mag komen. Vaak ligt de hond er dan naast.

Ik hou de regels voor de hond en kat wat dat betreft gelijk, met de uitzondering dat de kat wel op de bank mag.

Zelf heb ik niet eens een plantenspuit en ben ook niet van plan deze aan te schaffen.
Het komt altijd goed. De vraag is alleen voor wie en wanneer.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vind het ook niet hygienisch als mijn katten over het aanrecht lopen maar zolang ik niet aan het koken ben laat ik ze wel. Pas als ik ga koken maar ik het aanrecht schoon en dan mogen ze daar ook niet komen.
Verder denk ik inderdaad dat je de kat teveel op een hondse manier benaderd. Een hond wil je graag tegemoet komen en zal ook sneller doen wat jij wil, een kat heeft een eigen wil en die moet je respecteren. Sluit me wat dat betreft bij Emma aan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Vraagje, mag de kat niet meer op de bank, aanrecht, tafel sinds jij daar woont? Of heeft hij het nooit gemogen en was je partner daar niet echt consequent mee?

Verder ben ik het ook helemaal met Marjolein (emma) eens! Een kat moet je om al zijn kanten waarderen en niet proberen te vormen naar jou wensen of nog erger eisen.

Danielle
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bij ons hadden we vroeger ook strengere regels, maar als je al jaren met katten leeft, dan leer je vanzelf dat steeds vaker een compromis moet sluiten (in jouw nadeel :-)) Katten zijn nu eenmaal geen honden die de baas willen plezieren. Zelf vind ik dat het mooie aan katten. Dat betekent dat als ze lekker bij je komen liggen, dat ze dat uit zichzelf doen en niet om het baasje te plezieren.

Naast alle ondeugende streken die ze uithalen, zoals het mollen van het behang en de grand-foulards en alles uit de prullenbakken slepen en met water kliederen in de keuken en kotsen en stront smeren en god-mag-weten wat allemaal, houden we onze poot nog wel stijf met een paar dingen: niet op de/het aanrecht of de salontafel. Dat ze dat toch doen als we er niet zijn, tja ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik dacht voor aanschaf dat je een kat helemaal nix kon leren, dus mij valt het allemaal reuze mee. :lol: Maar ook ik heb moeten accepteren dat mijn katten het woord "NEE" als naam zien, of iets wat ik leuk vind om te schreeuwen, maar absoluut niet als teken dat ze niet aan de bank mogen hangen, de bloemen mogen eten (ik heb deze week al 4 dagen gerbera' staan :grin: - even offtopic), of inderdaad op het aanrecht lopen. :geenidee:
Ik heb een zachte deken op de bankleuning liggen, waar ze vaak slapen, maar ze liggen nu eenmaal graag (bij me) op de bank. Is toch zo weer schoon te stofzuigen?

Ik zie het probleem niet zo, en ben inderdaad ook benieuwd hoe de regels waren voor jij er was. Je stelt echt te hoge eisen aan dat beessie, die zich waarschijnlijk afvraagt waarom je zijn aandacht niet waardeert en niet gewoon van hem houdt. :???: Wat vind je vriend er eigenlijk van?
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ook wij hebben al snel besloten om de katten gewoon over de tafel, aanrecht en ander plaatsen te laten wandelen. Alleen als we bezig zijn aan het aanrecht of eten aan tafel mogen de katten hier niet komen. Dit begrijpen ze ook hel erg goed. Dit is voor ons een stuk makkelijker, scheelt ons 10 keer per minuut opstaan om de katten weg te jagen. Okee, we vinden nu wel regelmatig haren op tafel of op het aanrecht, maar dat is een kwestie van een doekje eroverheen halen en dan is dat ook weer schoon.

Ik denk zelf ook dat je teveel verwacht van de kat. Een kat is geen hond, een kat heeft ook geen baas. Een kat kun je dus ook niet zo opvoeden als je dat met een hond kan.
Ik vraag me dan ook nog steeds af waarom de kat niet op de bank mag? Wat is het probleem? Vind je het dan niet heerlijk als de kat tegen je aankruipt als je op de bank een film zit te kijken? Ja okee, er komen haren op de bank! Maar daar is een stofzuiger voor uitgevonden. Als je een kat in huis hebt, dan weet je dat je haren in huis krijgt. Dan weet je ook dat een kat als jij van huis bent zich heerlijk op de bank/aanrecht/tafel nestelt.

groetjes, Muis
Gast

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door Gast »

[quote="quote]
Als ik bovenstaande zo lees en zie wat jij van de kat verwacht, dan geef ik je eerlijk gezegd weinig kans van slagen. De kat KAN zich niet een beetje aan jou aanpassen, dat zijn mensengedachten en gen kattengedachten. De kat KAN niet bedenken dat hij niet op de bank hoeft te slapen omdat jij een kussen voor hem hebt gekocht. De kat KAN niet bedenken dat hij niet op de caviakooi mag springen terwijl jij een berichtje typt.

Ik lees hier toch uit af dat je kwaad op hem bent omdat hij -terwijl jij zo je best doet- dat niet waardeert en niet als 'tegenprestatie' ook zijn best doet. Zolang je op deze manier denkt, zal het niet werken. Het spijt me het te moeten zeggen, maar ik denk dat Moesti zich ontzettend onzeker voelt. Soms moet je gewoon accepteren dat het niet werkt, hoe goed jij ook je best doet. Je kunt een kat niet als een hond africhten, en als ik zie wat jij allemaal van hem verwacht, dan ben ik bang dat jij met de plantenspuit vergroeit en er de hele dag mee zwaait. Daardoor jaag je jouw eigen stresslevel en dat van de kat op, dus in jouw geval vind ik de plantenspuit-tip erg jammer.
Kun je niet overwegen voor de kat een ander huis te zoeken, want op deze manier zijn jullie allebei ongelukkig. Ik sta altijd aan de kant van de kat, en gun hem een huis waar hij gewoon zichzelf mag zijn.
Niet aardig, ik weet het, maar de kat kan het je niet vertellen en het lijkt me voor jullie beiden nodig dat iemand het je zegt...[/quote]

1.ik had het kussen al en die heeft Moesti zich toegeeigend,prima.
2. mn vriend had deze regels al en die heb ik dus aangenomen(kooien springen,bank krabben enz.)
3.ik ben NIET kwaad op m want meestal is r nix aan d hand maar hij heeft van die dagen dat ie niet te genieten is en daarom heb ik toen wat op dit forum geplaatst.
4.plantenspuit gebruik ik amper,dus pas als ie tig keer aan d bank heeft gehangen of op n kooi is gesprongen of wat dan ook.ik gebruik die spuit niet als "machts"wapen.

Ik voel me n beetje aangevallen door je berichtje.jammer dat je niet kan zien hoe Moesti en ik met elkaar omgaan want dan had je die laatste regel niet geschreven.grtjs,Reimara
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Je kan denk ik beter de plantenspuit wel elke keer gebruiken, anders denkt hij dat het de ene keer wel mag en de andere keer niet (dan blijft hij het proberen). Hier hebben we vooral de plantenspuit gebruikt voor de planten, en daar zitten ze nooit meer aan.
Misschien moet hij verder nog gewoon aan je wennen? Misschien helpt het als je met hem gaat spelen, of als jij altijd de snoepjes geeft?
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Reimara, wat dat aanrecht betreft, heb ik misschien wel eens een tip.
Bij ons mag Goya op het aanrecht zitten. Ik maak het altijd schoon als ik aan het eten begin. Maar vroeger toen we Pasha net hadden en dat ze nog klein was, hadden we soms schrik. Ze kon soms zo dwaas zijn dat ze zelfs over de (toen) elektrische kookplaat ging lopen. Maar als we net gedaan hadden met koken zijn die gloeiend warm en dan kun je die nog niet direkt afdekken met iets. Dus zochten we iets uit voorzorg. Wij deden er aluminiumfolie naast. En poezen vinden dat niet leuk, want dat plakt aan hun pootjes en het maakt een eng geluid voor hen. Nu bij ons Pasha hielp dit. Je kunt het overal gebruiken waar je wil. Bij ons was het alleen voor het aanrecht omdat ze anders haar pootjes zou verbranden. Nu was dat na een tijd over dat ze wat ouder werd. Ze werd dan een beetje slimmer en deed dit gewoon niet meer. (hmm m'n prutske).

Ik hoop dat dit voor jou een goede tip is. En laat maar weten of het hielp.
Voor de rest kun je je kat niet echt veranderen. Katten zijn zelfstandige dieren en trekken hun plan. Ik zou er wat tijd over laten gaan.
Succes nog!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gast

Bericht door Gast »

Ik zou ook de plantenspuit elke keer dat er iets gebeurt dat niet mag, gebruiken. En ik vraag me net als Yedamy af of jij en je vriend allebei even consequent zijn in het bestraffen van fout gedrag?

Ik ben het met jou eens dat een kat best kan leren dat sommige plaatsen een "no-go area" zijn, en dat het frustreert als hij totaal niets lijkt te leren. Bij ons is de ficus verboden terrein, dus als er gekrabt wordt aan de stam is het plantenspuit en til ik ze naar de krabpaal. Dat werkt goed. Wel hebben we wat compromissen moeten sluiten; op de bank, de kasten en de tafel mag, op het aanrecht niet.

Anderzijds; als jouw vriend nooit zo consequent was, zijn er bepaalde gewoontes ingesleten die je er nauwelijks uit zal krijgen.
Het aanvallen van voeten en benen deed de kat van mijn ouders ook, maar dan vooral toen ze wat ouder werd. Het klinkt alsof Moesti erg gespannen is en zich afreageert op alles dat beweegt. Daar was eigenlijk geen remedie voor, misschien vooral negeren?(lastig met die nagels in je kuit)
Ik heb eens gehoord dat katten het superinteressant vinden(en ook niet zo spannend) als een mens ze bijna niet aankijkt. Kijken schijnt bedreigend te zijn, terwijl veel knipperen en geeuwen naar de kat voor hem ontspannend werkt. Verder denk ik gewoon gewenning, probeer de kat niet teveel te commanderen/leren in een keer.

Succes!
Gast

Bericht door Gast »

Hallo luitjes,
Ben ik weer s.T is nu n tijdje trug dat ik wat op t forum heb geplaatst maar t gaat steeds beter.Moesti heeft nog wel zn streken hoor!!! maar ik ben sowieso altijd degene die m voert of snoepjes geeft.Verder speel ik veel met m,heb ook ontdekt dat ie t hartstikke leuk vond om ergens onderdoor te kruipen of met n krant te rommelen,liefst verscheuren natuurlijk en dat doen we dan ook geregeld.Pijnhoop dan maarja dat ruimen we wel weer op.Af en toe haalt ie echt nog t bloed onder mn nagels vandaan hoor!!!Bijten en aanvliegen zit r denk ik gewoon in bij m.Mja wat wil je,t is en blijft n Belg he :wink: Soms pak ik m gewoon ook ff op om te knuffelen,dat is namelijk nooit gedaan en hij word al veel rustiger.Ik hou jullie wel op d hoogte van de verdere ontwikkelingen tussen Moesti en mij.Groetjes,
Reimara
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Reimara schreef:Af en toe haalt ie echt nog t bloed onder mn nagels vandaan hoor!!!Bijten en aanvliegen zit r denk ik gewoon in bij m.Mja wat wil je,t is en blijft n Belg he
:hm: Is dat soms eigen aan Belg dan? Weet ik niets van :???:
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gesloten