Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Anne »

Ja zo'n buggy is geweldig!
En ook handig dat Lola geen grote hond is ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
riro5153
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2023 17:44

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door riro5153 »

Mijn kat krijgt sinds 3 a 4 weken metacam...de laatste paar dagen is hij niet in orde, behoorlijk lusteloos en dacht gisteren even dat hij dood was, totaal geen reactie. Vocht loopt uit zijn ogen en eet zijn brokjes niet of bijna niet. Ik had voordat ik deze site zag al besloten om per direct te stoppen met de metacam. Hij krijgt dit vanwege artrose. Nu ik dit lees allemaal ben ik me rot geschrokken om het zo maar even uit te drukken. Ik heb wat supplementen gezien online wat schijnt te helpen tegen artrose, maar ga het nog even goed uitzoeken wat daar de ingrediënten van zijn. Mijn kat is 17 jaar, dus hij slaapt al veel , wordt oud, maar dit is wel heel heftig.
Ik hoop dat hij er bovenop komt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

riro5153 schreef: 13 jul 2023 17:57 Mijn kat krijgt sinds 3 a 4 weken metacam...de laatste paar dagen is hij niet in orde, behoorlijk lusteloos en dacht gisteren even dat hij dood was, totaal geen reactie. Vocht loopt uit zijn ogen en eet zijn brokjes niet of bijna niet. Ik had voordat ik deze site zag al besloten om per direct te stoppen met de metacam. Hij krijgt dit vanwege artrose. Nu ik dit lees allemaal ben ik me rot geschrokken om het zo maar even uit te drukken. Ik heb wat supplementen gezien online wat schijnt te helpen tegen artrose, maar ga het nog even goed uitzoeken wat daar de ingrediënten van zijn. Mijn kat is 17 jaar, dus hij slaapt al veel , wordt oud, maar dit is wel heel heftig.
Ik hoop dat hij er bovenop komt.
Hoe is het inmiddels met je kat?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Jammer dat er toch vooral negatieve verhalen naar boven komen over solensia.
Met name de bijwerkingen, ik ben toch huiverig het aan Luna te geven.
Maar ja de andere opties zijn ook niet geweldig,
Ik kan ook niet veel middeltjes geven aan haar omdat bijna alles schaal/schelpdieren bevat.
Plus ik weet niet eens of het wel artrose is.
En ze is pas 12 jaar.

De pea doet blijkbaar dan dus niets voor haar of het is toch wat anders.
Zijn er nu echt niet meer positieve ervaringen?

Tijdje terug zag ik met onsior duidelijk verbetering maar dat zie ik nu ook niet echt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Marike28
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2022 20:53

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Marike28 »

Suusje heeft nu vier injecties Solensia gehad.
Ik durf niet te zeggen of het echt helpt. Bijwerkingen lijkt ze ook niet echt te hebben, dus morgen toch maar voor de vijfde keer.

Ik wil ook niet dat ze pijn heeft. De dierenarts geeft liever geen Metacam omdat ze 19 jaar is, dus Solensia leek de beste optie.

Het enige wat mij opvalt: ze zakt de eerste week na de injectie heel snel door haar achterpoot. De laatste keer viel ze zijwaarts van de rugleuning van de bank af. Gelukkig een zachte landing op de kussens van de bank, maar we schrokken er allebei van.
Suus (2004)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Ja, daar zou ik ook van schrikken.

Is dit elke keer als ze een injectie gekregen heeft?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Marike28
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2022 20:53

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Marike28 »

Vanochtend zakte ze ook een keer door een voorpoot, nog voordat ze Solensia had gekregen.
Misschien is het wel een teken dat ze weer een nieuwe injectie nodig heeft.
Suus (2004)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Ja dat zou ook nog kunnen, lastig he, konden ze maar praten ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Neleke2
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2023 13:27

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Neleke2 »

Mijn Figaro heeft vorige woensdag een injectie gehad voor zijn artrosepijn.
Graag wou ik weten of deze direct werkt of niet. Ik lees dat er een inwerktijd is? Mijn DA heeft er niets van gezegd.
Ik weet niet zo goed of het bij Figaro echt werkt. Soms lijkt het beter, dan weer niet.
Al is hij nu mss ook wel minder actief door de hitte.
Hij is 18 jaar en eet en drinkt goed. Eten vooral sinds ze vorige week zijn tandjes hebben behandeld.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts zegt dat het 2/3 weken duurt voor het werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Ik zal mijn ervaring met solensia hier ook even delen.

Eigenlijk dezelfde avond al toen Luna haar 1e prik gekregen heeft merkte ik dat ze jeuk had.
Eerst bij haar kopje wat ik bij haar herken als ze iets gegeten heeft waar ze niet tegen kan.
Het was op dat moment nog mild, maar het leek elke dag te verergeren.
Binnen een week had ze echt overal jeuk, en hele rare kleine bultjes over haar hele lichaam.
De jeuk was zo erg dat ze er zelfs wakker van werd.

We zijn toen naar de dierenarts gegaan en die constateerde Miliaire dermatitis.
Iets wat Luna nog nooit eerder gehad heeft.
Mijn dierenarts heeft wel katten met jeuk gezien van de solensia maar nog geen katten die ook Miliaire dermatitis hadden.
Melding gedaan bij zoetis en ik zelf ook, volgens hen was dit geen bekende bijwerking.
Het voorstel was om haar toch de 2e prik te geven.
Luna heeft een dexamethason injectie gekregen, dat hielp goed, maar na 6 dagen kwam de jeuk weer volledig terug.
Mijn dierenarts vond het wel genoeg zo en die adviseerde om Luna geen solensia meer te geven, ondanks dat het tegen de pijn wel goed werkte en wij zijn het daar mee eens.

Uiteindelijk is steeds prednison geven schadelijker dan onsior en dan zoeken naar een zo laag mogelijke dosering.

Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat Luna op heel veel dingen reageert, nu de solensia bijna uitgewerkt is nemen ook haar jeukklachten af.
Ik kan haar dus ook geen ondersteunende middelen geven, behalve dan PEA en Omega 3 ( van kabeljauw).

Toch, als ik zie hoe goed het bij haar qua pijn werkt, sta ik er bij andere katten nog steeds wel voor open.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Solensia is een hele tijd bestempeld als een soort wondermiddel, omdat de bijsluiter nog lekker kort is/was.

Echter, het feit dat zaken niet (uitvoerig) getest zijn, maakt natuurlijk niet dat bepaalde nevenreacties niet voor kunnen komen, en dat er niet stiekem toch vervelende gevolgen kunnen zijn bij het gebruik van dit product.

Iets wat gelukkig meer en meer mensen beseffen.

Zoetis is daarin ook net wat te makkelijk. Wimpelen veel dingen af, gaan niet altijd even serieus om met meldingen, en ook kritische vragen worden vaak maar zo zo beantwoord.

Het is sowieso even de vraag in hoeverre je monotherapie in wil zetten met Solensia. Je mist de ontstekingsremmende werking van bijv. een NSAID, en die is bij zaken als artrose toch wel wenselijk.

Er is een hoop haat naar NSAID's (Solensia heeft daar goed op geteerd), maar de recentere studies laten meer en meer zien dat het zeker bij katten niet zo dramatisch is als vaak wordt afgeschilderd.

Laten we vooral realistisch blijven in het feit dat elk middel met voor- en nadelen komt.

En mijn mening: Kwaliteit van leven staat altijd boven kwantiteit van leven. Liever pijnvrij, dan te waakzaam voor de bijwerkingen (tenzij de bijwerkingen voor korte termijn leed zorgen uiteraard).
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door cerna »

KimsKattenWeetjes schreef: 27 dec 2023 10:28 Er is een hoop haat naar NSAID's (Solensia heeft daar goed op geteerd), maar de recentere studies laten meer en meer zien dat het zeker bij katten niet zo dramatisch is als vaak wordt afgeschilderd. Laten we vooral realistisch blijven in het feit dat elk middel met voor- en nadelen komt.
Mijn kat was drie en kreeg 5 weken Metacam. Daarna waren haar nieren aan gort. Gelukkig heb ik haar leven mbv spuitjevoeren nog 4,5 jaar kunnen rekken, maar toen was het voorbij.
KimsKattenWeetjes schreef: 27 dec 2023 10:28 En mijn mening: Kwaliteit van leven staat altijd boven kwantiteit van leven. Liever pijnvrij, dan te waakzaam voor de bijwerkingen (tenzij de bijwerkingen voor korte termijn leed zorgen uiteraard).
Onze Amber was 16 en had artrose. Dan geef je wat noodzakelijk is en dat was ondanks mijn negatieve ervaringen met NSAID in eerste instantie Metacam. Haar nieren werkten nog prima en daarom durfde ik het aan in een lage dosering. Een half jaar later had Amber nierfalen :cry: en ben ik over gegaan op PEA en later gecombineerd met Analgos van de Huisdierendokter ondanks dat Metacam effectiever was en de dierenarts het onverstandig vond.
Amber is op een maand na 18 geworden. Kwantiteit kan dus ook heel belangrijk zijn want ook al was Amber oud, ze genoot nog van de warme zon op haar oude botjes.

Afbeelding
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Het probleem hier is dat dierenartsen vaak niet verder denken en direct naar een NSAID grijpen (zonder na te denken). Bowy had nét twee dagen ervoor een nierfaal-diagnose gekregen en smakte wat met haar eten. "O, dan geven we haar even een weekje Metacam en kijken of het helpt."

Nou, ten eerste kan het smakken dus ook iets anders zijn (zeker bij een nierpatientje, dat weten we inmiddels allemaal !!), ten tweede grijp je dus niet direct naar de meest schadelijke NSAID voor nierfalen. Op mijn vraag of Metacam niet slecht is voor een nierfalertje werd (ik denk geschrokken) gereageerd van "O, maar het is kiezen tussen twee kwaden" en "In Amerika is nogal een claim-cultuur maar zo erg is het allemaal niet". Nou, sindsdien heeft mijn (toen nog enigszins blind) vertrouwen op dierenartsen toch een hele behoorlijke deuk opgelopen.

Ik ben echt geen complete tegenstander van Metacam (of andere NSAID) en het is zeker een middel die hele grote voordelen heeft. Maar je moet het wel juist inzetten en ik heb het idee dat het door dierenartsen gebruikt wordt als "wondermiddel".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie