Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door KimsKattenWeetjes »

cerna schreef: 27 dec 2023 12:31 Mijn kat was drie en kreeg 5 weken Metacam. Daarna waren haar nieren aan gort. Gelukkig heb ik haar leven mbv spuitjevoeren nog 4,5 jaar kunnen rekken, maar toen was het voorbij.
Omdat ook hier weer niet per se een causatief verband is, en de vinger mogelijk te makkelijk naar de NSAID gewezen wordt. Wanneer een kat van 3 al dusdanig op een NSAID reageert, is er in 99% van de gevallen, helaas, meer aan de hand. Mogelijk een sluimerende ziekte, mogelijk een individuele gevoeligheid, mogelijk wat anders. Maar om nou te zeggen dat het puur die NSAID is geweest? Daar heb ik toch wat moeite mee.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Rik schreef: 27 dec 2023 12:42 Ik ben echt geen complete tegenstander van Metacam (of andere NSAID) en het is zeker een middel die hele grote voordelen heeft. Maar je moet het wel juist inzetten en ik heb het idee dat het door dierenartsen gebruikt wordt als "wondermiddel".
Maar dat is met alles. Wij krijgen ook te pas en te onpas het advies om maar een paracetamolletje te nemen. Dan ligt het niet aan de paracetamol, maar de adviezen erachter.

Antibiotica wordt ook te makkelijk ingezet, de resistentie is dan vervolgens ook niet de schuld van het middel, maar de ongepaste inzet ervan.

Veel waarschuwingen uit de NSAID hoek komen voort uit de werking bij bijvoorbeeld honden. Katten zijn geen honden, op enorm veel vlakken, en we moeten dus ook wel echt gaan leren kijken naar wat de invloed van bepaalde dingen op specifiek katten is.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Wij gaan altijd voor kwaliteit en als de solensia in Luna haar geval geen ernstige jeuk had gegeven waren we toch daar mee door gegaan.
Daarbij is bekend dat metacam nierfalen kan veroorozaken, net als allerlei andere nsaid's ( staat gewoon in de bjsluiter en het mag niet gegeven worden aan katten met diverse aaandoeningen

Toch krijgt ze nu onsior omdat Luna sowieso niet tegen metacam kan en ook daar doet ze het gelukkig goed op.

Maar ik kwam op fb ook een pagina tegen met de naam solensia killed my cat en ik heb verhalen gelezen van mensen die zeggen dat hun kat door de solensia acuut nierfalen gekregen hebben.
Inmiddels ook een hoop verhaleen van mensen die zeggen dat hun kat er diabetes door gekregen heeft.

Geen idee of dat dan echt door de solensia komt maar ik hou het wel in mijn achterhoofd.

Voor ons staat kwaliteit ook bovenaan al vinden sommige mensen dat Luna geen kwaliteit van leven heeft.

En hier staat toch echt duidelijk dat die bijwerkingen geconstateerd zijn bij katten en niet dat het komt vanuit onderzoek naar honden:

https://www.dierenkliniektiel.nl/medici ... en-cavias/
6. Bijwerkingen
Bij katten zijn af en toe typische bijwerkingen van NSAIDs zoals vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult fecaal bloed, lethargie en nierfalen gemeld en in zeer zeldzame gevallen gastro- intestinale ulceratie en verhoogde leverenzymen.
Deze bijwerkingen zijn in de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.[
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Dinky »

Bij mensen geldt ook dat bij nierproblemen absoluut geen nsaid gegeven mag worden als pijnstiller. Dat geeft in mijn ogen wel duidelijk aan dat een nsaid grote invloed heeft op de nieren.
En ja, elk medicijn/middel kent zijn eigen voordelen en nadelen die je tegen elkaar af moet wegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Anne »

Als ik alles zo lees ben ik blij dat Joep hier met atrose het goed doet op traumeel🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door cerna »

KimsKattenWeetjes schreef: 27 dec 2023 13:33 Omdat ook hier weer niet per se een causatief verband is, en de vinger mogelijk te makkelijk naar de NSAID gewezen wordt. Wanneer een kat van 3 al dusdanig op een NSAID reageert, is er in 99% van de gevallen, helaas, meer aan de hand. Mogelijk een sluimerende ziekte, mogelijk een individuele gevoeligheid, mogelijk wat anders. Maar om nou te zeggen dat het puur die NSAID is geweest? Daar heb ik toch wat moeite mee.
Noa had Stomatitis en haar tanden en kiezen moesten verwijderd worden. Dat gebeurde in De Wagenrenk, maar omdat we niet direct terecht konden schreef de dierenarts Metacam voor. Maar eerst werd er bloed geprikt. En zoals verwacht bij een 3-jarige kat waren alle waardes uitstekend. Dat was twee weken voor de operatie.
Een paar dagen na de operatie wilde Noa niet meer eten. "Ze zou wel pijn hebben en ik moest de dosering van de Metacam maar iets verhogen". Heb ik gedaan en Noa werd steeds lustelozer en ik ben begonnen met spuitjevoeren.

Na een maand voor controle naar De Wagenrenk en alles zag er keurig uit (wist ik al want ik was ook al twee keer bij de eigen dierenarts geweest want waarom was Noa zo lusteloos en wilde ze niet eten? De dierenarts had geen idee, maar kwam ook niet op het idee om bloed te prikken. En ik, stom schaap, vroeg er niet om).
Omdat ze niet wilde eten heeft Knaake ons doorgestuurd naar Mandigers, de internist en een half uur later wisten we waarom Noa niet wilde eten: creat 495, ureum 31. Voordat we met Metacam begonnen was er niets aan de hand en 6 weken later krijg je het advies om je kat in te laten slapen. Dat hebben we gedaan. Echter, 4,5 jaar later.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

@Anne, ik zou daar ook blij van worden ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Wat jonge katten betreft, dat is juist een groep waar ik Solensia niet bij in zou zetten. Er zijn best wel wat aanwijzingen dat dit soort middelen de zenuwwerking aantasten, en je dus bijvoorbeeld dingen als verlamming kunt creëren.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Nee ik zou aan een jonge kat ook geen solensia geven, voor mij is solensia inmiddels een laatste stap.
Zeker omdat er nog geen duidelijkheid is op de langere termijn en de nadelige effecten steeds duidelijker worden.
(Hoewel in de EU bijsluiter amper iets vermeld wordt)

Als ik de keuze had dan zou ik liever eerst gaan voor middelen zoals pea, dr ann's mobility support, omega 3 ( wel de goede) flexadyn, analgos etc. (uiteraard niet alles tegelijk).

Bij Oscar hebben dat soort middelen heel lang goed gewerkt.
Als dat niet helpt zou ik liever kiezen voor onsior helaas ook een nsaid maar pijn is voor ons geen optie.
Nu weet ik dat onsior ook niet voldoende helpt bij alle katten dus dan is de keuze toch metacam,

Helaas heb ik er hier 2 die geen alternatieve middelen verdragen en Lizzy mag geen nsaid hebben maar dan zou ik kiezen voor een andere pijnstilling maar ook die hebben geen ontstekingsremmende werking en ook die zijn slecht voor de nieren.

Dus misschien dat ik dan alsnog voor solensia kies, pijn is nooit een optie en bij Luna heb ik gezien dat het daar super goed tegen werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

KimsKattenWeetjes schreef: 27 dec 2023 10:28 Het is sowieso even de vraag in hoeverre je monotherapie in wil zetten met Solensia. Je mist de ontstekingsremmende werking van bijv. een NSAID, en die is bij zaken als artrose toch wel wenselijk.
Hier ben ik trouwens wel benieuwd naar. Door het uitschakelen van NGF-4 zou je, naast het wegnemen van de pijnprikkel, ook een ontstekingsreactie wegnemen. Of zijn er onderzoeken die dat inmiddels tegenspreken?

Verder ben ik het er wel mee eens dat het absoluut geen wondermiddel is en, net als alle andere middelen, juist ingezet zou moeten worden (en dus op het juiste moment en niet al bij ieder 'teken' van artrose). Het is dan eigenlijk ook een van de laatste middelen die ik (op dit moment) toe zou passen want je schakelt toch een wezenlijk lichaams process uit (en het is inderdaad relatief kort op de markt).

(Ik eigenlijk alleen ervaring met Librela, de hond-variant.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Wat zou je als alternatief overwegen Rik?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Rik schreef: 27 dec 2023 23:49 Hier ben ik trouwens wel benieuwd naar. Door het uitschakelen van NGF-4 zou je, naast het wegnemen van de pijnprikkel, ook een ontstekingsreactie wegnemen. Of zijn er onderzoeken die dat inmiddels tegenspreken?
Dat is het advies vanuit de pijnpoli van het SDU, met dus het argument dat Solensia de ontstekingsreactie niet (of toch in ieder geval niet afdoende) aanpakt.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 27 dec 2023 23:51 Wat zou je als alternatief overwegen Rik?
Er is geen geneesmiddel tegen artrose dus dan zou voor mij de normale weg inderdaad eerst de natuurlijke middelen zijn. Beginstadium glucosamine en chondroïtine om het af te remmen. Beweging en fysio (hond, ook kat?). Pea en andere natuurlijke middelen voor ontstekingsremming en pijnstilling (wat is de duivelsklauw equivalent voor een kat of geeft iemand dat ook aan katten?). Opioïden en e.v. CBD (maar daar heb ik geen ervaring mee). En dan zit je daarna in het alleen pijnstilling stadia. Dan komen de NSAID's (eerst lichte dosis, kortlopend) naar voren en Solensia voor langere termijn. Ik ben er zelf dus nog niet bekend mee dat dat niet (voldoende) ontstekingsremmend zou werken maar daar zou ik me dus meer over in moeten lezen.

(Zware dosis langlopend NSAID... dan vraag ik me af hoe lang dat goed gaat bij een al oudere kat. Bij de hond van mijn zus ging dat niet zo lang goed maar dat kan ook de soort NSAID geweest zijn, Rimadyl)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

duivelsklauw wordt ook aan katten gegeven.
Ik heb het zelf nog niet gebruikt, veel dingen zitten samen met glucosamine etc.

Dat wist ik ook niet, ( over die niet goede ontstekingsremmende werking) maar het zou wel kunnen verklaren waarom het bij veel katten na verloop van tijd niet meer werkt.
Veel mensen geven er ook een nsaid nog bij.

Toch vreemd dat anicura het voor blijft schrijven en daar verder niets over vermeld, dat zou dan toch algemeen bekend moeten zijn bij hen.

Hoe lang het met een nsaid goed gaat is ook verschillend per kat, laatst vertelde iemand dat die het al 4 jaar geeft zonder problemen en dan hoop ik maar dat Luna een keertje geluk heeft ;-)

Lastige keuzes zijn dit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Anne »

Denise wat geef je Luna nu dan voor haar atrose?
Jammer dat ze jeuk kreeg vd solensia
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie