wat zegt de kleur van de de kat zijn neus?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gast

wat zegt de kleur van de de kat zijn neus?

Bericht door Gast »

Misschien een beetje een vreemde vraag (en ik weet ook niet of ie op deze plaats in het forum hoort, maar goed). Wat kun je zien aan de kleur van de kat zijn neus? Als mijn kat net wakker wordt is zijn neus vrij bleek, terwijl de combinatie autorit & DA zijn neus donkerroze/-rood maakt. Ik heb daaruit geconcludeerd dat dat een teken van stress is. Maar nou lag van de week de kat bij mij op bed een beetje te luieren, volledig ontspannen, en toen had ie ook zo'n donkerrode neus. Moest ik dus toch gaan twijfelen aan mijn conclusie. Weet iemand wat je kan zien aan de kleur van een kattenneus? Qua gemoedstoestand enzo?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik weet alleen dat een bleek neusje een teken kan zijn dat de kat ziek is, maar bij 1 van onze katten is z'n neusje ook altijd bleek als hij na een lange dut net wakker is. Roze/donkerrood is gewoon goed.

Bleek dus altijd even in de gaten houden, als het bijkleurt is er niets aan de hand als de kat verder helemaal in orde lijkt.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

He Kuona,

Wij hebben ook een katje met een roze neusje en de kleur wisselt van bijna wit naar fel donkerroze. Dat is gewoon afhankelijk van wat zijn lichaamstemperatuur of opwindingsniveau is. Als hij rustig ligt te slapen op een koele plek is zijn neusje bleek, ligt hij tegen de verwarming dan is het al wat rozer en is hij druk aan het spelen of moet hij naar de DA dan is het knalroze.
Net zoals bij mensen dus, ik krijg ook een rood hoofd van de warmte, inspanning of spanning.

Groetjes,

Femke
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik dacht ook altijd dat het iets met de gesteldheid van een kat te maken had, maar die van ons heeft soms een heel bleek neusje en soms ineens weer een roze neusje.

Kan niet zeggen waar dat aan ligt, of wanneer ze het wel of niet heeft. Dat verschilt namelijk nogal!

Als het niet vertrouwt zou ik het even in de gaten houden.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Als het neusje blijvend bleek blijft dan is er iets niet goed. Althans dat vertelde onze dierenarts toen één van onze poezels een bleek neusje had. Het bleek dat ze behoorlijk leeggezogen was door parasieten. Als het wisselend is dan kan dat best met temperatuur te maken hebben of met opwinding, na heftig spelen ofzo, daar hoef je dan geen zorgen over te hebben.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Of de kat heeft koorts, dat was een keer bij Boris het geval en die had echt zo'n bleek neusje dat het eng was.
Als het snel wegtrekt is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb het al wel vaker hier uitgelegd weet alleen niet of het er nog opstaat. Bij een hele bleke neus (tijdelijk) zijn ze totaal ontspannen. Zijn ze lekker aan het spelen of snuffelen is de neus lichtroze. En als de neus echt rood wordt dan zijn ze gestressed. Wij hielden dit in het begin bij Quinto heel erg in de gaten toen we Xandor net hadden. Dan wisten we precies wanneer we ze weer apart moesten zetten omdat Quinto te boos werd.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Heb daar eigenlijk nooit op gelet :shock: .
Wist niet dat de kleur van de neus van de kat zo kon verschillen.
Bij Chippie is het moeilijk om te zien want hij heeft een zwart neusje.
En Bij Mieke eigenlijk ook niet, want zij heeft een beetje een combinatie van zwart en donkerroze.
Het enige wat mij op valt aan de neus van Mieke is als ze slaapt. Als ze slaapt is haar neusje droog. (kan zijn door haar staart of poten. Ze legt haar kopje eronder of er tegen of zo.)
Maar eens weer wakker, wordt het weer nat.

Gr Nathalie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Minerva heeft ook geregeld een wit neusje. Omdat ik me daar in het begin zorgen over maakte heb ik de dierenarts gevraagd waar dat aan kon liggen. Zij zei dat het te maken heeft met de bloedtoevoer en dat het helemaal niet erg is als het neusje soms heel wit en soms dieproze is, als het maar afwisselt.

groetjes,
Marije
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Minerva schreef:Minerva heeft ook geregeld een wit neusje. Omdat ik me daar in het begin zorgen over maakte heb ik de dierenarts gevraagd waar dat aan kon liggen. Zij zei dat het te maken heeft met de bloedtoevoer en dat het helemaal niet erg is als het neusje soms heel wit en soms dieproze is, als het maar afwisselt.

groetjes,
Marije
Ik ben wel blij om dit te lezen, omdat de neus van Dokus vaak droog en bleek is :???: Pas als hij heel geirriteerd is is zijn neusje licht roze...
Gebruikersavatar
marilyn19
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2005 18:30
Locatie: groningen

Bericht door marilyn19 »

Ik weet alleen dat een heel rood neusje wijst op koorts :???:
~~Marilyn~~
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Ik heb geleerd dat een blijvend bleek neusje kan duiden op bloedarmoede. Maar dan zijn ook de slijmvliezen in de mond en de tong soms wat bleker. Net als bij ons de oograndjes zegmaar.
Gesloten