FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat

FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Xaro » 05 jan 2020 18:14

Goed, mijn arme kat Leia heeft dus FIP. Dikke buik, niet meer eten, drinken, nergens meer zin in, alleen maar slapen en hoge (41!) koorts.

Dit was vastgesteld op 31 december. Hij zou niet lang meer te leven hebben (dagen) volgens de da. Logisch, FIP is een van de naarste diagnoses die je kunt krijgen als katteneigenaar en de arme katten verslechteren voor je ogen binnen dagen.

En nu? Hij is er nog! Hij leeft, is opgebloeid, heeft geen koorts meer en eet. Het enige wat er nog is, is zijn dikke buik. Dat vocht moet de komende weken weer geabsorbeerd worden. De dierenarts stond versteld.

Hoe komt dit nu? Door GS-441524. Een nieuw medicijn. Helaas heeft iemand het bij toeval (het was oorspronkelijk een ebola medicijn voor mensen) ontdekt. Deze groep had geen interesse om het veterinair te gebruiken, en hebben het toen laten liggen. Hierdoor is het medicijn (nog) niet goedgekeurd. Wel is het getest door een groep onderzoekers (onderzoek: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10 ... 2X19825701). Ook hebben ze de formule naar buiten gebracht en een paar fabrikanten maken het nu. Het is te koop voor een (hele, hele hoge prijs) in het buitenland.

Maar Leia is er nog, dat doet er toe. [Admin: URL verwijderd. Fondwerving is helaas niet toegestaan op dit forum]

Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst gaat bieden. Maar voor nu bekijken we het dag voor dag.

Coraline
Huiskat
Huiskat

Re: FIP niet perse een doodsvonnis meer!

Bericht door Coraline » 05 jan 2020 18:53

Jeetje, heftig! Ik hoop dat de medicatie zo goed blijft werken.
Hoelang moet de medicijnen geslikt worden? Of is dit voor altijd?
Sterkte met de heftige en intensieve periode.

Xaro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Xaro » 05 jan 2020 19:04

Er wordt de 12 weken aangehouden die in de studie ook is gebruikt. Of minder lang ook kan is nog een debat over. Er zijn mensen die katten hebben die het korter hebben gebruikt en geen relapse hebben. De meeste durven het niet aan en gaan voor de volle 12 weken.

Bedankt voor je medeleven. Het is een erg stressvolle periode geweest met veel onzekerheden. Maar het zal het waard zijn.

Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne » 06 jan 2020 15:45

Wat geweldig goed nieuws voor jullie
Mijn engels is niet zo best en ik las daarom ook niks over eventuele bijwerkingen
Want die zullen er wel zijn?
Hopelijk valt het allemaal wel mee en knapt jouw kat weer op
grt Anne, Happy 11 Roedi 10 Bella 10 Joep 10 Hobbel 9 Polleke 8 Maxi 3 en Pito 0

rust zacht Nikki Hobbes Bartje Snoesje Destin Casper en Hummel

Xaro
Huiskat
Huiskat

Bericht door Xaro » 16 jan 2020 19:28

Kleine update: we zitten nu op ruim 2 weken na de diagnose en het gaat heel goed. Hij is weer helemaal zichzelf in z'n doen en laten. Jaagt weer achter mijn andere kat aan en alles. Alleen dat buikje met vocht kan nog wel wat minder (of hij is gewoon vet....ik heb hem wel wat verwend de laatste tijd).

Het kan nog allemaal flink mis gaan, ook qua financien (het kost vier ribben uit mijn lijf). Maar we blijven vechten. De dierenarts stond versteld. Ze wil de virologie afdeling aanschrijven om een case van hem te maken. Zo kunnen dierenartsen op de hoogte komen van het feit dat fip toch wel degelijk terug te dringen is. Zo'n case houdt in dat we elke twee weken bloed prikken en alles goed in de gaten houden om wat data te verzamelen. Als ze interesse hebben, dan betaalt de afdeling de bloed analyses. Als ze dat niet hebben, dan kan er nog wel een case komen, maar moeten we dat zelf betalen. Hopelijk hebben ze interesse, want het zou andere katten kunnen helpen.

FIP, we're going to beat you!

Chanatas0708
Kitten

Bericht door Chanatas0708 » 21 jan 2020 23:09

Wat een goed nieuws zeg. Ik ga het even volgens. Mn kat is ziek en uit de echo waren meerdere afwijkingen te zien. Nu is er bloedonderzoek gedaan. Nog geen uitslag. Maar fip werd ook genoemd (met nog velen andere ziektes)..Maar dit geeft dan toch nog hoop.

Sterkte met jou kat. Hopen op een goede afloop.

Plaats reactie