Pijnstilling

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Pijnstilling

Bericht door Synemios »

Ik weet dat metacam behoorlijke bijwerkingen heeft, maar nu hebben zowel Tommy als Luna na hun operatie een rimadyl injectie gekregen.
Als je die bijwerkingen leest schrik je je net zo goed wezenloos.
Ook daarover lees ik waarschuwingen.

Niet dat ik nu heel erg bang ben maar toch.

Ik ken onsior ook maar die werkt naar mijn mening toch weer wat minder goed als het om pijnbestrijding gaat bij behoorlijke pijn.

Nu weet ik dat er ook niet nsaid's zoals buprecare enzo bestaat maar heel eerlijk gezegd vind ik dat toch behoorlijk heftig spul.
Hoe staan jullie hier in?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Pijnstilling

Bericht door Sansan »

Lastig hè!
Wij hebben daarom expliciet gezegd geen metacam toen bij de tand-operatie van onze kater. Hij heeft toen inderdaad buprecare gehad bij de operatie en thuis tramadol. De tandarts vertelde wel dat mogelijk een nsaid wat beter was geweest met de zwellingen in zijn mond, maar hoeveel dat had gescheeld durfde ze niets over te zeggen.

Maar er zijn genoeg situaties waarin een ontstekingsremmer belangrijk is, oa met reuma/artrose. Dan heb je mijn inziens ook geen/weinig keuze.

En dan reageert ook nog ieder dier anders (net als mensen, de ene kan goed tegen naproxen en de ander beter tegen ibu).

Wel wijzen wel echt alle onderzoeken uit dat katten erg gevoelig zijn met nsaid en het effect op de nieren. Wij hebben dus liever wat anders, als dat kan op dat moment.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pijnstilling

Bericht door Synemios »

Ja maar je zou als je dan de bijwerkingen ziet van rimadyl ook dat als niet geven erin moeten zetten.
En heel eerlijk, tramadol is ook geen lekker spul en Ik mag zelf geen nsaid’s en dan geven ze tramadol maar ik weet dat het bij mezelf voor geen meter helpt en ook heel veel bijwerkingen heeft, maar inderdaad je moet wat.
Maar dat geef ik toch liever ook niet aan de katten,

Ik heb zelf ook wel eens toch de keuze gemaakt voor metacam met Tommy toen hij klein was, die werd zieker van de onsior maar hij had zo’n hoge koorts dat die echt wel een nsaid nodig had.
Dus toen toch maar metacam gegeven.
Maar ik blijf het lastig vinden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Pijnstilling

Bericht door Douraque »

Ik kies bij mijn kat helemaal niet meer voor Metacam of welke NSAID dan ook. Ik vermoed dat Metacam de oorzaak is geweest van mijn kat haar alvleesklierontsteking die thans chronisch is.

Mijn kat kreet, ook na haar tandoperatie en buikoperatie voor biopten, buprecare. Geen enkele ander pijnmedicatie komt er nog in. Hier heb ik, gelukkig, geen bijwerkingen van ondervonden
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pijnstilling

Bericht door Anne »

Ik snap wel hoe je hier in staat.
Meestal is het toch zaak om te kiezen uit het minst van de kwaden
Elk medicijn heeft wel bijwerkingen waar je niet vrolijk van word
Je hebt natuurlijk ook alternatieve pijnstiller zoals analgos v.d. huisdierendokter.
Maar ik weet niet of dat gelijk inwerkt als pijnstiller, misschien moet dat eerst een paar dagen gegeven worden voordat dat helpt en ik weet ook niet of het alle pijn dekt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pijnstilling

Bericht door Synemios »

Analgos duurt een tijd voor het werkt dus daar heb je niets aan als het gaat om directe pijnstilling.
Soms heb je een nsaid nodig als het bijvoorbeeld gaat om hoge koorts die snel moet zakken.

Bij Lizzy kies ik ook niet voor een nsaid maar zij heeft voor haar alvleesklier ontsteking of nierproblemen nooit metacam gehad.
De enige keer dat zij een nsaid gekregen heeft voor die tijd was tijdens haar sterilisatie en dat is onsior geweest.

Ik denk inderdaad Anne dat je moet kijken naar het minst kwade, naar wat de reden is voor pijnstilling en naar de kat zelf.
want ik ken ook verhalen van mensen met katten die het niet goed doen op buprecare terwijl een andere kat het daar dan weer goed op doet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie