Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
puksji
Poema
Poema

Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji » 08 jun 2019 21:48

Omdat Puk vanalles mankeert (zie eerdere topics) en met regelmaat een dip heeft, en ik het idee kreeg dat de schildklier nu ook gek begon te doen, maar weer eens een bloedonderzoek gedaan.
Uitslag: pancreatitis en T4: 80.5 (13.0-52.0) nmol/l.
Medicatie 2 x 2,5 Felimazole per dag.
De eerste week ging goed. Gelijktijdig kreeg ze ook 5 dagen buprecare (voor de pancreatitis) Toen moesten we ipv buprecare tramadol geven. Dat ging niet goed, dus na 3 keer geven gestopt. Het eten was ondertussen steeds minder geworden. Afgelopen week nog minder. Mirtazapine gegeven en dat hielp alleen goed de dag dat ze het kreeg. De volgende dag nog iets. Derde dag helemaal niets meer. Ook is ze sinds de tweede week felimazole steeds meer depri geworden. Het gekke is dat ze smorgens wel fit was maar na het ingeven van de Felimazole dan helemaal inkakte.
Gisteren ging het superslecht. Wij denken dat als we zo doorgaan dat ze dood gaat omdat ze niet eet en niets meer wil. Dwangvoeren gaat niet omdat ze door haar voedselallergie en calcium oxalaat stenen speciale brokjes heeft. En ik wil niet dwangvoeren omdat ze daardoor een aversie tegen haar huidige voer kan krijgen, en er is hier geen alternatief voor.
Ten einde raad dus weer mirtazapine gegeven. Na een half uur begon ze te eten.
Me helemaal sufgespit in de Felimazole en lees overal hetzelfde. Van Felimazole stoppen heel veel katten met eten en worden er suf en sloom door. Omdat mijn eigen dierenarts ook al had gezegd dat we ook weer kunnen stoppen met de Felimazole om te kijken of dat het probleem is van het niet eten, besloten we gisteravond zelf om even een paar dagen te stoppen.
En toevallig las ik op het barfforum een precies hetzelfde geval als met Puk. Ook een week geen problemen en daarna wel. Die zijn toen ook een paar dagen gestopt en daarna verder gegaan op 1 x 2,5 per dag. En dat ging wel goed.
Wat ik hier ook op het forum lees is, kijk naar je kat, omdat je die zelf het beste kent. Een dierenarts heeft een standaard, maar iedere kat is anders dan de standaard. Ik zie duidelijk dat Puk er niet bepaald beter door wordt. Sterker nog, ze was er beter aan toe voor de Felimazole. Vandaag dus niet gegeven, wel 0,5 buprecare omdat ze toch nog wat buikpijn leek te hebben van haar pancreatitis. Er was duidelijk verschil met afgelopen dagen, eigenlijk was ze weer heel normaal.
Maar nu moeten we wel verder natuurlijk. Even een paar dagen time out en kijken hoe het gaat. Optie 1: verder met 1 x 2,5 per dag. Optie 2: Carbimazol (als dat nog verkrijgbaar is?)
Kans dat mijn dierenarts hier niet in mee wil, maar ik ben inmiddels zo ver dat ik niet meer klakkeloos doe wat een dierenarts zegt, omdat heel veel andere dierenartsen er weer heel anders over denken. En het is nog altijd Mijn kat!
Optie 3: radiojoodbehandeling gaan we niet doen. Puk mankeert teveel en gaat zo'n opname niet trekken.

Graag ervaringen van anderen met het niet eten door Felimazole, is dit tijdelijk? Zijn er hier nog meer katten op carbimazol?
Groetjes Inge, Puk 2006 en Pebbles 2010

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...

Dinky
Tijger
Tijger

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Dinky » 09 jun 2019 09:38

Ik heb hier op het forum regelmatig meegelezen waarbij er slecht werd gereageerd op de felimazol en goed op pilletjes carbimazol. Zou ik dus zeker proberen!
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

puksji
Poema
Poema

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji » 09 jun 2019 11:00

Nu kom ik met al mijn gegoogle helaas tegen dat mensen die acute pancreatitis hebben gehad geen carbimazol mogen gebruiken. Nu weet ik wel dat een kat heel anders is dan een mens, maar toch....
Groetjes Inge, Puk 2006 en Pebbles 2010

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...

Plaats reactie