Kat meer uitdaging bieden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unicorn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 11:33

Kat meer uitdaging bieden

Bericht door Unicorn »

Hoi allemaal,
Ik heb even jullie advies nodig.

Sinds Augustus vorig jaar hebben wij Nina (3 jaar) opgehaald uit een pleeggezin. Ze was gevonden op straat met haar kittens en kwam oorspronkelijk van een man af die niet meer voor haar kon zorgen. Meer weten we niet over haar voorgeschiedenis. Wij wonen zelf op een appartement (wel met afgezet balkon dus mogelijkheid om frisse neus te halen) en gezien haar rustige karakter dacht de pleegmoeder dat ze er geen problemen mee zou hebben om niet naar buiten te kunnen. Dit klopte een hele tijd ook, ze ligt wel graag voor het raam, maar vind het balkon al spannend genoeg.

Nu is ze gisteravond ontsnapt, schoot zo de voordeur uit en heeft de hele avond en nacht gebivakkeerd in de bosjes bij ons huis. Eerst bleef ze steeds onder de bosjes, ze wou niet naar ons komen en liet zich ook niet pakken. Toen het donker werd en we haar bijna niet meer konden zien hebben we besloten om een spoor van kattenbakgrind te maken zodat ze weet hoe ze weer terug kan komen en af te wachten tot ze zelf kwam. Maar omdat ik me natuurlijk onwijs veel zorgen maakte ging ik steeds naar buiten om te kijken of ze misschien al kwam. Toen ik haar riep kwam ze steeds wel naar me toe, maar niet ver genoeg dat ik haar kon pakken. En toen kwam het gekke, ik zag dat ze zich eigenlijk prima vermaakte op straat. Ze liep rustig de weg over (doodeng) en ging in tuinen chillen. Uiteindelijk heb ik haar gelukkig om 3 uur 's nachts naar binnen kunnen lokken met snoepjes, maar nu ben ik heel bang dat ze het buitenleven toch meer mist dan wij eerst dachten.

Kan iemand mij tips geven over hoe we haar binnenshuis meer uitdaging kunnen geven? Of misschien het balkon wat meer katproof maken? Misschien een maatje erbij? Met haar gaan wandelen? Ze is heel erg gek op voerpuzzels dus die heeft ze genoeg en we spelen dagelijks met haar. Je hoort vaak dat je van een buitenkat geen binnenkat kan maken, maar ik wil er alles aan doen om haar zo gelukkig mogelijk te maken. Ze ligt nu overigens al de hele dag te slapen, doodop van het avontuur ;-)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes van een hele bezorgde kattenmama
Nina (11-6-2015) en Lana (11-8-2009 - 5-6-2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat meer uitdaging bieden

Bericht door Rik »

Is ze inmiddels wel gecastreerd? Want dat is echt een eerste vereiste. Niet alleen voor de rust maar ook absoluut voor haar gezondheid. Elke keer krols worden is een aanslag voor het lichaam en geeft op latere leeftijd een exponentiële grotere kans op gezondheidsproblemen. Tevens zal ze bij een krolsheid altijd de weg naar buiten proberen te zoeken en te forceren.

Balkon katproof maken zou heel mooi zijn als dat mogelijk is. Dan kan ze wel een frisse neus halen maar niet weg. Wel is het dan belangrijk dat je op het balkon verhoginkjes e.d. maakt waar ze op kan zitten om uit te kijken.

Binnen een goede flinke krabpaal waar ze ook lekker helemaal bovenin kan liggen.

Een maatje is even een groot vraagteken. Bij 3 jaar worden ze wel wat rustiger en zelfstandiger. Een kat tot 2-3 jaar heeft absoluut een maatje nodig maar daarna gaat het karakter meer meespelen. Misschien is ze wel echt een solo-kat. Maar aan de andere kant kan het ook zo zijn dat ze een maatje heel leuk vindt. Maar dat zul je dan moeten proberen (met teruggeef garantie).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Unicorn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 11:33

Re: Kat meer uitdaging bieden

Bericht door Unicorn »

Hoi Rik,

Dankjewel voor je reactie! Gecastreerd was ze gelukkig al bij het pleeggezin, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Ik ga me denk ik focussen op het katproof maken van het balkon en de krabpaal, misschien ook wat meer parcours langs de muur zodat haar leefruimte groter wordt.
Nina (11-6-2015) en Lana (11-8-2009 - 5-6-2018)
Plaats reactie