Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door Bibi-070 »

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik hier eerder een topic geopend over mijn kat Harry.
Harry heeft sinds 1,5 maand de diagnose
hyperthyreoïdie, en krijgt hier Thiafeline voor.
Maar sinds de start van die medicatie is het van kwaad tot erger geworden.
Aanvankelijk ging ik naar de D.A. vanwege sleetje rijden en geagiteerd gedrag tegenover de andere katten. Veel meer klachten dan dat had hij eigenlijk niet. Toch ontdekte de dierenarts geen verstopte anaalklieren maar een vergroting van de schildklier en een hartruis (wat waarschijnlijk kwam door hyperthyreoïdie). Uiteindelijk bevestigde het bloedonderzoek een veel te hoge T4 (hoger dan 104, de meetapparatuur ging niet hoger dan deze waarde)
Dus werd er Thiafeline voorgeschreven, de eerste week 2,5 mg daarna 2 keer daags 2,5 mg.

Toen begon de ellende pas echt. Overgeven en hier niet mee stoppen, Harry is zelfs opgenomen geweest en onderzocht op daadwerkelijk alles (terwijl ik nog aangaf dat het misschien de bijwerkingen van de Thiafeline was. Hier werd niet echt gehoor aan gegeven naar mijn idee).
Toch voor de zekerheid i.o. met de D.A. tijdelijk gestopt met de Thiafeline (een week). Enige wat er niet bij werd verteld was dat met het stoppen van het medicijn het niet automatisch betekende dat het middel meteen uit het systeem is.
Dus voordat Harry goed en wel wat opgeknapt was waren we een week verder.
Toen toch weer begonnen met de Thiafeline, maar dan echt 2,5 mg 1 keer daags. Aanvankelijk leek dit oké te gaan, waren het niet dat hij erg vaak braakt, soms na een haarbal uren achter elkaar.
Dat braken is vreselijk natuurlijk maar eten doet hij wel goed (misschien iets te goed).
Maar wat ik echt heel zielig vind voor mijn ventje is dat hij gek wordt van de jeuk!
Hij wast zichzelf helemaal gek, en ik zie gewoon zijn vacht "rollen" van de jeuk. Zijn oren en hoofd beginnen kleine wondjes te vertonen, en door het vele wassen heeft hij nu elke week haarballen.
Ik geef hem kat-a-lax, kam hem dagelijks en geef hem nog steeds maar 1 keer daags 1 tablet Thiafeline 2,5 mg.
Maar die bijwerkingen zijn echt niet leuk meer. Bovendien is dit allemaal symptoom bestrijding, mijns inziens is dat dweilen met de kraan open, maar goed.

Ik durf absoluut geen 2e pil erbij te geven, maar de kans dat 1 keer 2,5 mg per dag genoeg is betwijfel ik (gezien zijn toch wel enorme eetlust).
Vanwege die haarballen is hij ook om de week een hele dag aan het overgeven (ik heb het idee dat hij dan last van brandend maagzuur heeft. Dit omdat hij hoofdzakelijk na de haarbal gal braakt en erg veel last heeft van speekselvloed).

En alsof dat nog niet genoeg is, is hij ook lethargisch. Gewoon totaal niet zichzelf en kijkt soms zo apart uit z'n ogen. Wil dan ook niet geaaid worden, en is erg afwezig.
Omdat andere aandoeningen zo goed als uitgesloten zijn moeten deze klachten wel van de Thiafeline afkomen denk ik dan (de klachten zijn begonnen op het moment van de 2 keer daags Thiafeline, een week na start van de medicatie).
Ik vind dit maar niks, ik snap heel goed dat rond blijven lopen met dergelijke waarden ook niet goed is. Alleen lijkt het middel nu wel erger dan de kwaal.

Harry is bijna 10, woont samen met 2 andere katten en is een binnenkat.
Gezien zijn leeftijd wil ik heel graag een radiojood behandeling voor hem, alleen moet ik hier wel eerst voor sparen.
Tot die tijd moet er dus een andere, -al dan niet tijdelijke- oplossing komen voor zijn verhoogde waarde.
Is er iemand hier die mij meer kan vertellen over (tijdelijke) alternatieve voor de Thiafeline?
En zijn deze bijwerkingen normaal? Gaat dat misschien over na een aantal weken? Als dat zo is kan ik misschien de Ferminazole (als ik het goed schrijf) proberen in 2 keer daags 1,25 mg wellicht?

Het voer van Hills is geen goede oplossing vanwege mijn 2 andere katers.

Wat ik me ook afvroeg is of er mensen bekend zijn waar de radiojood behandeling wordt gegeven.
Ik weet dat het in Lienden gegeven wordt en in Gent, België.
Zijn deze 2 de enige in de buurt?
En wat is jullie ervaring met de behandeling?

Heel veel vragen en een lang verhaal. Ik weet gewoon even niet goed wat ik met de medicatie aan moet, dit vind ik gewoon echt zo naar om te zien hoe vervelend hij zich onder de Thiafeline voelt.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hun ervaringen kunnen geven.
Ik snap uiteraard dat mijn dierenarts de gene is die wel weet wat hij doet en advies kan geven.
Alleen wil ik graag wat ervaringen van andere horen. (natuurlijk beslis ik uiteindelijk in overleg met mijn dierenarts. Ik ga niet op mijn eigen houtje zitten dokteren)

Alvast bedankt voor het lezen!

Liefs Bibi
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door ErikPhilippus »

Hallo Bibi,

Harry is zeker niet de eerste met heftige bijwerkingen van Thiafeline, zoek maar eens op dit forum m.b.v. de zoekfunctie rechts bovenin. Als ik het verhaal zo lees, bekruipt ook mij het gevoel dat het middel wellicht erger is dan de kwaal....
Ik zou zowiezo de dosering aanpassen, 2 x 1,25 mg wordt wel vaker gedaan. Misschien niet voldoende om de schildklierwaarde helemaal te normaliseren, maar dan verminderen hopelijk de bij-effecten.

Op het forum is ervaring met de radiojood behandeling, maar ik meen me te herinneren dat voorafgaand aan zo'n behandeling er ook een tijdje medicijnen worden gegeven. Het kan natuurlijk geen kwaad om kontakt op te nemen met de kliniek, en je verhaal te doen. Bij mijn weten zijn dit inderdaad de twee enige klinieken die deze faciliteit hebben.

Soms wordt met succes overgestapt op Carbimazol, maar dat is een humaan geneesmiddel waarvan ik betwijfel of het nog te krijgen is, ik kan eens even voor je informeren.

En ten slotte: natuurlijk is het niet de bedoeling dat je op eigen houtje gaat zitten dokteren, maar anderszins hebben we hier ook de ervaring dat het geen kwaad kan om een dierenarts gefundeerd tegengas te geven, en (vriendelijk maar beslist) te attenderen op alternatieven en ervaringen van andere baasjes....

Sterkte,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb even voor je nagevraagd bij het baasje van Enzo (de blauwe rus van Adriana). Enzo heeft al 2x een radioactief jodium behandeling gehad in Lienden. Het kan ook in Gent, maar dat is veel omslachtiger. Maar voor Enzo was de behandeling dus niet afdoende (vreemd genoeg), dus krijgt hij nu alsnog medicijn.

Hij krijgt nu Carbimazol 5mg/tablet. Eerst een halve tablet en naderhand overgegaan op 1/4.
De dierenarts (of je huisarts) moet er een recept voor schrijven, voor een standaard verpakking van 1000 pilletjes (...), kost ongeveer € 50,-. Enzo reageert er goed op, zonder bijwerkingen. Hij eet als een bootwerker en is er niet ziek van.
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door Bibi-070 »

Beste Erik,

Heel hartelijk dank voor jouw antwoord.
Ik heb de zoekfunctie inderdaad even gebruikt op dit forum, en kom de bijwerkingen vaker tegen.
Het lijkt er toch wel op dat het een heftig medicijn is. Ik snap dat mensen niet op fora schrijven wanneer alles prima gaat, maar de bijwerkingen die ik hier lees komen wel overeen met die van Harry.

Ik ga eens informeren over Carbimazol bij mijn dierenarts.
Je hebt zeker gelijk dat ik mijn dierenarts best "tegengas" mag geven. Uiteindelijk ben ik de gene die ziet hoe Harry zich voelt onder de Thiafeline, en ken ik mijn kat uiteraard het beste.


Nogmaals bedankt voor de informatie, ik kan hier zeker iets mee!

Liefs Bibi
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door artemis »

Dag Bibi,

Ik ben hier in het verleden een tijdje actief geweest, vooral rond mijn schildklierkater Pappie. Ik woon in België.

Om het kort te houden. Pappie verdroeg ook geen Felimazole (en Thiafeline is hetzelfde maar van een ander merk). Hij had ongeveer dezelfde bijwerkingen als jouw Harry: hij kreeg kale etterende plekken op zijn kopje, zijn gedrag werd compleet lethargisch, zijn blik wazig en afwezig... alsof je geen contact meer met hem had, en hij kreeg een eetstaking. Op een keer trof ik hem voorover in een bolletje gerold met zijn neus steunend op de vloer. In die houding had ik nog nooit een kat gezien, dus was de maat vol. Dit was geen kattenleven, dit was horror.

Dan ra-joodtherapie in Gent, succesvol maar jammergenoeg is hij na 2,5 jaar hervallen (maar ik blijf geloven dat Enzo en Pappie uitzonderingen zijn wat dit betreft).

Intussen was ik in contact met Adriana van Enzo (zie hoger) en ben ik Carbimazol beginnen inzetten, gelukkig wou mijn DA mee in dat verhaal stappen.
Carbimazol is een humaan geneesmiddel wat vroeger ook wel veterinair gebruikt werd. Jammergenoeg is het in België en Nederland niet meer geregistreerd (te kleine afzetmarkten). Carbimazol (= stofnaam) wordt in het lichaam omgezet naar thiamazole/methimazole, het is een voorstadium maar het resulteert in hetzelfde. Hier in BE kon ik het via de Internationale Apotheek laten bestellen in Duitsland (in doosjes van 100), mits voorschrift van de DA. In NL naar ik me herinner van Adriana konden bepaalde apotheken het ook in Duitsland bestellen (in bulk). Via Adriana heb ik mijn eerste portie gekregen.

Dan ben ik eerst nog op consult geweest in universiteit Gent bij de endocrinoloog Prof Daminet om de dosering te bepalen. Als je met Carbimazol zou starten is het belangrijk om te weten dat de dosering iets anders ligt. Bij de omzetting van carbimazol naar thiamazole gaat een deel verloren. De verhouding is 5mg carbimazol wordt 3mg thiamazole (ik heb het net opnieuw gecheckt in mijn oude mails met UGent).
Aanvankelijk zijn we begonnen met 2,5mg (een half tabletje carbi) per dag. Dit was vooral onder druk van Adriana die soms wel de neiging had om met 'kabouterdosissen' te werken ;) Dit bleek te weinig. Dan verhoogd naar 2x 2,5mg carbi (dus 2 halve tabletjes per dag, ze zijn mooi deelbaar) wat overeenkomt met 2x 1,5mg thiamazole. Dat was ook de startdosis die de professor in Gent me had aangeraden. Hierop was Pappie heel mooi ingesteld maar vooral: hij had nergens last van, er waren totaal geen bijwerkingen bij hem op Carbimazol, net zoals bij Enzo! Hij heeft het daar uitstekend op gedaan tot aan zijn einde! (andere oorzaak)

Ik zie dat ik hier nog een vol doosje Carbimazol 5mg 100 stuks in blister (merk Henning) heb liggen, exp. 07/2019
Als je wil stuur ik je die op met de post, gratis. Destijds heb ik met Adriana zaliger ook nogal wat pillen met de post uitgewisseld.
Daarna zal je DA het moeten willen voorschrijven en moet je een apotheek vinden die het buiten NL kan bestellen. Het is inderdaad niet duur. Het spreekt voor zich dat Harry op Carbimazol ook op bloed gecheckt zal moeten worden om de juistheid van de instelling te checken. Steeds de nieren mee laten controleren..
Geef maar een seintje als je interesse hebt en knuf aan Harry.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door artemis »

Destijds was er ook nog Carbimazol oorzalf die gemaakt werd door universiteit Utrecht. Maar daar waren de ervaringen niet goed mee... moeilijk te doseren en plaatselijke uitslag.

Verder was er ook nog Vidalta (maar ook weer niet in NL en BE te krijgen), een feline carbimazol maar dan in 'slow release' zodat je maar 1 pil per dag moet geven. De bestaande dosissen 10mg en 15mg zijn echter zeer hoog. Je kon het in de UK (toen) bestellen maar was erg duur en zoals gezegd, je kan het niet doseren.
JannetjeJ
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2019 11:53

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door JannetjeJ »

Jeetje, wat herkenbaar. Onze poes van 12 gebruikt al een tijd Thiafeline. Vorig jaar likte ze haar volledig kaal tot er open en ontstoken plekken ontstonden. Diagnose was allergie, dus diverse specifieke dieevoeren geprobeerd, helaas zonder resultaat. Nu met hormoon Dexoral is de jeuk en het likken eindelijk over (poes is wel in omvang verdubbeld). Toen ik de onderwerpen mbt Thiafeline op deze site las, realiseerde ik me dat we mogelijk het ene hormoon geven om de bijwerkingen van het andere hormoon te onderdrukken. Ik ga op zoek naar Carbimazol!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vreselijke bijwerkingen van Thiafeline

Bericht door Synemios »

Ik wil hier ook even op inhaken.
Lizzy krabt zich ook helemaal open door de thiafeline,
Zij was daarvoor wel al bekend met voedselallergie, maar zo erg als ze door de thiafeline krabt is het nooit geweest.
Ze doet het zonder thiafeline beter dan met, hoewel ze in het begin nergens last van leek te hebben.
wij gaan nu voor radiojoodtherapie naar Gent, ze is ook nog maar 8 jaar.
Oorzalf werd ons afgeraden en dan zou de enige andere optie nog carbimazol zijn.

Ik heb 2 andere katten gehad die nergens last van hadden ( felimazole en thiafeline kregen die)
Dus het kan ook goed gaan gelukkig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie