Wel of geen kat erbij?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezel1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2015 16:48

Wel of geen kat erbij?

Bericht door Poezel1 »

Hallo,

Ik kan wel wat advies gebruiken.. :)

ik heb een gecastreerde kater van bijna 4 jaar. Tot 1,5 maand terug leefde hij nog samen met een andere kat, maar tussen die twee boterde het al even niet meer zo goed, dus ze zijn uit elkaar gehaald. Mijn kat werd vaak aangevallen (beetje getreiterd eigenlijk) door die andere kat. Hij probeert zich dan nog wel eventjes te verdedigen maar het is duidelijk niet zo'n held als de andere kat door blijft gaan, dus dan vlucht hij maar. Hij is over het algemeen helemaal niet bang aangelegd ofzo, maar gewoon te lief denk ik.

Nu woont hij dus alleen. Hij komt niet buiten, hoogstens op het terras, is ook niet anders gewend wat dat betreft.
Hij woont hier sinds 1,5 maand, dat gaat op zich goed, behalve dat ik twijfel of hij niet eenzaam is. Hij eet / plast/ drinkt goed, sloopt verder niks, maar miauwt me 's nachts de oren van de kop af. Ik werk fulltime, dus hij zit dan alleen. Ik had altijd het idee dat hij het vroeger (in betere tijden met die andere kat) wel fijn vond om daarmee te knuffelen, elkaar te wassen, of samen te spelen.

Ik weet dus niet zo goed of ik er goed aan doe om er een kat bij te nemen, of dat ik wellicht nog even moet aankijken omdat hij ook pas onlangs naar mij verhuisd is.
En stel dat ik inderdaad besluit een kat erbij te nemen. Zou het dan nog veel uitmaken of ik ga voor een kitten of herplaatser? Mijn kat is overigens nog heel speels. Als ik besluit ervoor te gaan, dan wil ik sowieso een kat aanschaffen bij iemand die ook daadwerkelijk wat over het karakter kan vertellen, omdat ik het echt voor mijn kat doe en ik de kans op een match zo groot mogelijk wil maken. En kater vs poes, of specifiek bepaalde rassen wel/niet? Maakt dat nog uit naar jullie mening? Ik weet dat poezen wat feller kunnen zijn, maar uiteindelijk is elk karakter ook weer anders... Geldt voor rassen natuurlijk ook wel... Mijn kat is overigens rasloos, iets van een mixje van brits korthaar / ragdoll / huistuinkeuken ;-).

Heel verhaal, bedankt voor de moeite als je het hebt gelezen!

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wel of geen kat erbij?

Bericht door Rik »

Bij 4 jaar is de noodzaak dat ze echt een maatje moeten hebben al een beetje verdwenen. Katten tot 2 jaar hebben dat wel echt nodig. Maar als je denkt dat hij nog speels is en wel behoefte zou hebben aan een maatje, zou ik e.v. voor een kitten gaan. Hoewel we dat normaal ook niet adviseren (oudere kat met drukke kitten) zou het hier misschien wel een goede match kunnen zijn. Tevens omdat een kitten niet overheersend is (moet je natuurlijk wel de juiste nemen) alsook dat een kitten voor hem minder intimiderend zou kunnen zijn.

(Veel misschiens en kunnen, maar ja, we hebben te maken met katten :))

Hij is nog redelijk kort bij jou dus je kunt ook nog even wat langer zijn gedrag aankijken en later dit jaar beslissen. In het tweede helft van het jaar stromen de asiels ook weer vol kittens.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie