Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Hallo,

Onze senior kat heeft sinds twee maanden een zweer op zijn onderlip. De vochtige zweer is bedekt met zwarte korstjes en de kat kwijlt erg. Hij verliest zijn eetlust, wordt sloom en slaapt veel. Zijn vacht staat open alsof hij nier problemen heeft of uitgedroogd is.

Inmiddels is mijn moeder al meerdere keren met hem bij de dierenarts geweest. Die dacht eerst aan een ontsteking in de keel, de zweer op de lip werd eigenlijk geen aandacht aan besteed. De nier- en leverwaarden waren in orde. Van de antibiotica kuur en pijnstiller knapte hij snel op. Hij had vrijwel meteen weer eetlust en werd actief. Echter zodra de medicatie op is valt hij meteen weer terug.

Inmiddels zijn we zo'n twee maanden en 4 kuurtjes verder en de nieuwe diagnose is Eosinofiel Granuloom. Volgens de dierenarts is dit een allergische reactie en zou de kat mogelijk voor de rest van zijn leven op medicatie moeten. Als dit niet meer aanslaat dan moeten we denken aan in laten slapen. De medicatie slaat inmiddels al niet meer aan. Dat Eosinofiel Granuloom als oorzaak vaak plasticallergie, vlooienallergie of voedselallergie heeft, dat heb ik zelf moeten ontdekken online. Feline Eosinofiel Granuloom komt meestal op de bovenlip voor en ziet er op de foto's op Google toch wel heel anders uit..?

Mijn moeder wil maandag weer naar de dierenarts, ik denk dat het tijd is voor een second opinion.

Hierbij wat foto's van onze kat, is er iemand die dit herkent?
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Nog even de foto's:

Afbeelding

Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door ErikPhilippus »

Dit kan worden veroorzaakt door een allergie of een parasiet. Ik lees nergens in je verhaal dat er pogingen zijn gedaan om de bron van een mogelijke allergie op te sporten, cq uit te sluiten. Dat de medicatie niet meer aanslaat, zou wellicht kunnen duiden op een continue aanwezige prikkeling - ik zou toch alles of alles zetten om het in die richting te zoeken, aangezien je de problemen dan bij de bron aanpakt. Een second opinion (wellicht bij een dermatolooog?) vind ik een goed idee.

Succes!
Eriik
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Dank je wel voor je reactie, Erik.
Ik heb het nog even aan mijn moeder gevraagd, maar de dierenarts heeft niets gezegd over de mogelijke oorzaken hiervan en wat wij zelf kunnen doen. Hij heeft de naam van de (mogelijke) aandoening op het medicijn doosje geschreven en toen ik het las ben ik zelf gaan zoeken. De medicatie (injectie, pillen en druppels)werkte de eerste twee keer heel snel en goed, maar inmiddels dus niet meer.
De kat dronk uit een plastic bakje, ik heb dit gisteren vervangen door een keramiek bordje. Morgen gaat hij naar mijn dierenarts, die meestal wel doorzoekt of iets (biopt) opstuurd voor nader onderzoek. De organen waren in orde, maar het zou naar mijn idee ook zomaar een ontstoken tandwortel kunnen zijn die naar buiten openbreekt.
Vlooien lijkt hij niet te hebben en een vlooienmiddel geven durf ik nu niet aan, hij is al zo zwak dat hij begint te zwalken tijdens het lopen.
Als mijn dierenarts dezelfde diagnose geeft dan zullen we de kat op een eliminatiedieet zetten om te zien of het aan de voeding ligt. Hij eet al jaren vlees in saus van Felix, zo'n variatie box, elke dag een andere proteïnebron.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Rik »

Geloof me dat "andere proteïnebron" een zeer breed begrip is bij Felix. Het bevat maar 4% dierlijk vlees dus veel dierlijke proteïne zitten er echt niet in. De kat raakt alleen maar verslaafd aan de saus of gelei. Ik kan het weten omdat mijn Bowy ook altijd Felix kreeg. Toen ik over moest naar nierdieet was dat ook een probleem omdat ze zo verslaafd was aan die gelei. Maar dat terzijde...

Ik hoop dat je achter de oorzaak kunt komen. Switchen van etens- en drinkbakjes is al een start (hoewel dat al een maand of 2 geleden het advies had moeten zijn).

Mocht je eigen DA het ook niet weten (of geen goed onderzoek doen), dan is een dermatolooog inderdaad wel aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Gisteren is de kat bij mijn dierenarts geweest. Er werd meteen geconstateerd dat hij ernstig uitgedroogd was en hij kreeg vocht en pijnstiller toegediend via een infuus. Een roesje geven om een biopt te nemen was niet mogelijk, hij was zo zwak dat hij dat waarschijnlijk niet zou overleven.

De dierenarts kon goed in het bekje kijken. Vrijwel meteen zei hij dat het een melanoom in de onderkaak moet zijn, omdat het tandvlees en de kaak al weggerot waren en hij twee doorbraken naar buiten had in zijn kin.

Hij zei we kunnen hem twee dagen aan het infuus leggen zodat hij sterker wordt en dan onder narcose een biopt nemen. Dan wachten op de uitslag en dat zou waarschijnlijk zijn wat hij al dacht. We zouden hem dan dagen laten lijden en alsnog moeten laten inslapen, want opereren is onmogelijk.
Het advies was dus om hem in te laten slapen. Dit zou vandaag bij ons thuis gebeuren.

Eenmaal thuis merkte we dat overal waar de kat ging zitten, er vocht en bruinig slijm uit zijn achterste kwam. Toen hebben we de dierenarts gebeld en de kat gisteravond laten inslapen. Hij is heel rustig ingeslapen bij ons thuis en daarna kon de dierenarts goed in zijn bekje kijken. We zagen dat het tandvlees, het kaakbot en de lip al weggevreten waren. Het was vreselijk om te zien. Ook aan de andere kant kwam de viezigheid onder zijn kaak uit.
De dierenarts heeft op ons verzoek de kat nog meegenomen om een biopt te nemen zodat we zeker weten wat hij precies had. Vandaag halen we hem op om hem netjes te begraven.

Bedankt voor degene die een reactie hadden geplaatst, het werd zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. En ook jammer dat het niet eerder herkend werd als een melanoom. Daar moet je dan heel snel bij zijn.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat jammer!
Wel goed dat hij thuis vredig ingeslapen is, dit arme beestje moet al erg lang pijn gehad hebben.
Sterkte met het verlies!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Dinky »

Ach wat enorm vervelend dat het niet iets simpels bleek te zijn maar een melanoom in vergevorderd stadium. Heel veel sterkte met het verlies.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Moni3 »

Heel veel sterkte met dit verlies!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Dank jullie wel!
Vera2019
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2019 13:01

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Vera2019 »

Hallo allemáál, met hoop dat ik in de verkeerde rubriek zit voor opinion en advies aan te vragen, maar ik ben bezorgd. Ik wil juist uitsluiten dat dit bij mijn kat mondkanker, in de volksmond, kan zijn. Al een tijdje geleden voor het eerst gemerkt, achteraf in te schatten vind ik altijd wat lastig, heb ik het nu over 2 maand of maar een weet ik ook niet. Eerste keer zo verwonding gezien op de kin van mijn kat, daarna verdween maar inmiddels weer terug. Hij krab maar niet al te vaak wel intensief als ie eens mee begint. Hij gaat naar buiten regelmatig, heeft elke jaar zn inenting en is vloeien vrij, net zo mijn andere kat. Deworming krijgen ze ook om de zoveel tijd. Wil niet snel naar de DA omdat deze misselijk in de auto is. Nu kreeg ik hem eerste keer in fotogeniek stemming, anders laat hij zich niet examineren, dus ik maakte snel wat foto's van. De bek lijkt in orde te zijn en de wondjes zitten dan ook ietwat verder van zn lip, lijken wel droog te zijn maar omdat zn vacht op zn kin wit is kan duidelijk zien dat ie korstjes heeft. Kan ook wezen dat ie het raakt als ie van hoogte springt hij is namelijk vaak in de nacht in de schuur als ie niet meer naar binnen kan, overnacht hij daar, heb ik het raampje altijd open voor hem en dat is op een hoogte van zeker andere halve meter. Maar dat dan weer niet, want de wondjes niet op de buitenste punt van de kin van hem zn, wel zn hele kin van onder. Precies het plekje waar ze zich niet kunnen likken. Daar doen ze met hun pootjes. Als maar door ongelukje of parasieten komt, vind ik prima gaan we toch naar de DA voor een kuur, ik ben alleen verschrikkelijk bang van kanker. Verder is hij voor mij qua stemming niet verandert. Hij slaapt of chillt gedurende de dag eet hij regelmatig, we hebben nooit plastic bakken gebruikt altijd keramische of stalen spulletjes, voorheen wat ie at weet ik zo niet, beide waren geadopteerd en sinds ze bij mij zijn, nu deze in kwestie inmiddels drie a vier jaren, eten ze natvoer en brokjes van royal canine urinary tract health, dit vanwege mijn andere rescue kitten die inmiddels 9 jaar met mij is, en toen deze nieuwe editie bij is gekomen moest hij vanwege mn senior kitty ook op de dieetvoer. Beide geholpen katers dus bij ene is dit een oplossing nadat eens ziek is geworden en voor de nieuwe, die met de korstjes zit, als preventie dan hoef ik niet bij te zijn als ze eten om erover zeker te zijn dat ze niet van elkaars bakkie gaan vreten. Zeer af en toe krijg de kleine met de korstjes beetje kaas van me als ik eet, hij is er dol op dus af en toe krijg ie een hapje. Als muisje slikt ie dat door. Kan zo een evt koemelkallergie eruit zien ? Verder zijn ze strikt op hun dieet behalve wanneer ze buiten roemen en ik niet weet bij wie evt ze terechtkomen. Ze komen regelmatig terug naar binnen om weer langs de bakken te gaan, dus ze zitten niet uit alsof ze elders al gegeten hebben. Ik probeer de foto's ook te delen. Graag verneem ik jullie slimme gedachten aan de topic.
Ps. Ik wilde bijlage toevoegen echter begrijp ik deze site hoe werkt niet, ik krijg alleen maar zo'n HTML ding in me bericht maar verwijst me niet door naar de galerij waarvan je dus selecteren kan welke foto je delen wilt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Rik »

Vera2019 schreef:Ik wil juist uitsluiten dat dit bij mijn kat mondkanker, in de volksmond, kan zijn.
Heb je dit topic gelezen waar je dit in gepost hebt?

Zelfs de dierenarts had bij de kat van Anita in een vroeg stadium niet in de gaten dat het om een melanoom ging. Als je dit (of soortgelijk probleem) uit wilt sluiten zul je zo snel mogelijk naar de dierenarts moeten gaan en vragen of hij dat uit wil sluiten. Hij kan een biopsie nemen en bepalen wat precies het probleem is.

Wachten en twijfelen om met hem naar de dierenarts te gaan kan ervoor zorgen dat je straks dus te laat bent.

(foto's kun je niet rechtstreeks hier plaatsen. Die moet je eerst naar een sharingsite zoals https://ibb.co uploaden en dan de link hier plaatsen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anita1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2019 00:30

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Anita1980 »

Vraag je dierenarts inderdaad om een biopt te nemen. Dit gebeurt tijdens een roesje, waarbij de dierenarts ook even heel goed in de mond kan kijken. Het is vanaf de buitenkant blijkbaar voor een dierenarts ook niet altijd makkelijk een juiste diagnose te stellen.
Vera2019
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2019 13:01

Re: Kat met zweer op onderlip, iemand die dit herkent?

Bericht door Vera2019 »

We gaan maandag, dus morgen heen. Afspraak om 1345 gemaakt. Dank voor de reacties. DA kijkt verder.
Plaats reactie