Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Emirien
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2019 13:02

Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Emirien »

Dag allemaal,

Vandaag heb ik een 1`1 weken oud kitten (mannetje) opgehaald. Toen die in de woonkamer mijn kat 10 jaar oude gecastreerde kater tegenkwam, kregen ze direct allebei dikke staarten en bolde het kitten zijn rug. Toen ik even naar de keuken was gelopen, hoorde ik kattengekrijs en waren het kitten de kater hevig aan het vechten. Ik heb bloedende klauwkrassen op mijn handen opgelopen toen ik ze uit elkaar haalde.

De kater is sinds een week of 4 alleen nadat mijn andere kater (Noorse Boskast) was overleden. Beide katers konden het heel goed moet met elkaar vinden, Ze speelden vaak en sliepen tegen elkaar aan. Ik had nu expres voor een kitten gekozen omdat dat minder bedreigend zou zij zijn (dacht ik) voor de kater en omdat ik die weer een nieuw maatje gunde.

Op dit moment houd ik het kitten in de woonkamer (deuren dicht) en de kater in de rest van het huis. Ik hoop dat ze ooit op een prettige manier met elkaar om leren gaan want op deze manier is voor ons alledrie niet prettig.

Hebben jullie tips? Kan dit nog goed komen?

Zovast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Rik »

Een jong kitten bij een oudere kat zetten gaat inderdaad meestal wel goed omdat de oudere kat de overhand heeft. En een kitten vaak het grommen, blazen, tikken en intimideren over zich en laat komen.

Maar blijkbaar gaat het met die twee dus goed mis. Jammer dat je dat net niet gezien hebt voordat het tot een confrontatie kwam.

Je zult nu dus een nieuwe traditionele introductie moeten doen. Dat kost tijd. Wisselen van kamer en geuren. Eten aan beide kanten dichte deur. Dan werken met een hordeur ertussen.

Heb je een idee hoe het kwam dat ze elkaar in de haren vlogen? Heb je gezien wie eerst aanviel? Het kan handig zijn om te zien wie het meeste onzeker is (want dit komt allemaal voort uit onzekerheid).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door pinguin »

Ik vind het leeftijd verschil wel erg groot besef dat als de introductie toch slaagd je als baas wel aan de bak moet omdat die kleine veeeeel meer energie heeft dan je oudste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Emirien
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2019 13:02

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Emirien »

Wie als eerste begon te vechten, heb ik niet gezien. Inmiddels heb ik kippengaas tussen een deur van de woonkamer gezet en aan beide zijden voer. Het kitten zet wel zijn rug omhoog als hij de oudere kater ziet. Die zit dan op zijn beurt indringend (angstig?) te kijken en krijgt een dikke staart.

Afbeelding
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door pinguin »

Dat doen de meeste kittens die willen zich groot maken normaal zijn volwassen katten daar niet van onder de indruk.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Rik »

O, het is jammer dat je niet in maaltijden geeft maar doet aan free-feeding. Bij maaltijden heb je dan n.l. meer in de hand wanneer ze samen eten.

Ik zie een kitten normaal gesproken niet zo gauw een oudere grotere kat aanvallen. Als dat het geval was dan is er ook iets 'mis' met het kitten. Maar ja, als de oudere kat zich vedreigd voelt en aanvalt, zal die kleine zich wel moeten verdedigen. Het is jammer, want vaak is het met een kitten zo dat de oudere zich minder bedreigd voelt en dat het alleen bij grommen en blazen blijft, en af en toe een tik als die kleine te enthousiast dichterbij komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door pinguin »

Simba heeft als ukkie best wat pogingen onder nomen Snabbel aan te vallen maar tilde 1 poot op en dan was het wel klaar . Of hij werd in de houd greep gelegd voor een wasbeurt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Emirien
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2019 13:02

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Emirien »

Rik schreef: 16 mar 2019 20:08 O, het is jammer dat je niet in maaltijden geeft maar doet aan free-feeding. Bij maaltijden heb je dan n.l. meer in de hand wanneer ze samen eten.
Free-feeding is zeker in dit geval eigenlijk wel een goed idee.... :ethink:
Emirien
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2019 13:02

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Emirien »

De kleine is een nogal brutaal lefgozertje en de grote is nogal angstig aangelegd. Van hondenkenners kreeg ik de tip ze gewoon uit te laten vechten wie de baas is. Dan komt de kleine (die weegt ongeveer 1/5 van de grote) vanzelf op zijn plek.

Maar een kat is geen hond...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Rik »

Emirien schreef: 16 mar 2019 23:18De kleine is een nogal brutaal lefgozertje en de grote is nogal angstig aangelegd.
Ja, daar was ik dus al bang voor.

Een kat is inderdaad geen hond. En soms moet je het ze onderling ook gewoon uit laten maken. Maar dat is bij milde aanvaringen. Blazen, grommen en wat meppen. Dan kunnen ze het onderling wel uitmaken. Maar wild in de haren vliegen tot bloedens toe... nee. Het gevolg zal zijn dat er één van de twee behoorlijk getraumatiseerd wordt en op den duur ook weer gedragsproblemen kan krijgen (lees wildplassen e.d.).

Het beste is nu een rustige introductie volgen waarbij ze aan elkaar kunnen wennen zonder fysiek geweld. Ik hoop dat je oudje dan wat bijdraait en zelfverzekerder wordt en op een gegeven moment wel zijn mannetje kan staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Emirien
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2019 13:02

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door Emirien »

Dank voor je advies Rik.
tineleirs
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2015 15:20

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door tineleirs »

Ik heb indertijd twee zwerfkittens bij mijn twee andere volwassen katten geadopteerd. Wel heb ik de kittens 5 dagen in een aparte kamer geïnstalleerd zodat mijn andere twee aan hun geur konden wennen en dan stilaan opgebouwd en dat ging perfect. Volgens mij zijn ze beiden te hard van elkaar geschrokken. Nu best opnieuw rustig en met veel geduld aan elkaar introduceren. Veel succès


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten erbij: direct krijsende vechtpartij

Bericht door castratenkoor »

Omdat het al tot een echte knokpartij heeft geleid zul je echt veel tijd ervoor uit moeten trekken om de introductie succesvol te krijgen. dan moet je echt in maandenken denken - niet in dagen. Zo met die gaas-deur is al een goed uitgangspunt. Heel veel tijd, aandacht, geduld en liefde erin steken.

Om hier 2 katten van 6 jaar in een groep van 7 volwassen katten te introduceren, dat heeft echt anderhalf jaar gekost. Grootste probleem was dat één van de twee nieuwkomers extreem dominant en ruzie-makerig is. Kostte enige tijd voor de rest daar aan gewend was.

Succes - ik hoop dat het goed komt!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie