Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Hallo iedereen,

Ik begin de laatste week aan Maggy te merken dat zij baat zal hebben bij een kattenmaatje.
Nu stond een nieuw vriendje voor haar al langer op de planning, en denk ik nu mogelijk een kat te hebben gevonden die een leuke match zou kunnen zijn.
Hij komt uit het asiel waar ik werkzaam ben geweest en is 1 jaar oud. Een medewerker van dat asiel die ik persoonlijk ken stelde me voor om hem een keer te ontmoeten, omdat het net zo'n speelse boef is als Maggy.

Nu ga ik morgen deze kat ontmoeten, en als het klikt neem ik hem gelijk mee naar huis. Ik ga vandaag een 'safe house' voor hem inrichten, mocht het wat moeizaam gaan voor één van beiden, dan zal hij daar een poosje kunnen verblijven.
Echter ben ik aan het twijfelen hoe ik de introductie ga laten verlopen, om meerdere redenen.

Maggy is pas 2,5 maand uit haar nest en opgegroeid met meerdere katten en honden. Zij vind katten buiten ook niet vervelend, enkel toen een te nieuwsgierige kitten haar via het raam wilde besnuffelen, gaf ze het raam even een tik. Maar verder geen geblaas, gegrom, wel veel nieuwsgierigheid. Toen wij eens een hond op bezoek hadden was ze niet van haar weg te krijgen. Angst voor andere dieren kent ze niet zo veel.

De asielkat is een Spanjaard, wat betekend dat hij altijd in groepen heeft geleefd (ook nu nog in NL).
Ik heb het asiel al gevraagd wat wijsheid is, de medewerkers daar adopteren ook regelmatig Spaanse katten waar zij verliefd op zijn geworden, en zij zeggen dat een langzame introductie doorgaans niet nodig is voor deze oversociale Spanjaardjes. En ze hebben daar zowel zakelijk als persoonlijk énorm veel ervaring mee.
Ik heb het ook mogen zien bij hen, en ze zijn kwa socialiteit
Maar dat er altijd verschil moet zijn, natuurlijk.

Beide katten zijn nog jong en niet gewend om langdurig alleen te zijn (Maggy dan pas 2,5 maand).
Kwa persoonlijkheid:
Maggy is vrolijk, speels en met vlagen enorm druk maar kan ook best even lekker luieren. Wel een pittig ding die graag haar zin krijgt.
De asielkat is een tikkeltje lui, lief en ook nog heel erg speels. Makkelijk in de omgang met andere katten, zelfs die hij niet kent.

Een medewerker van het asiel gaat achteraf met mij mee naar huis om te kunnen kijken of ze op persoonlijk niveau het met elkaar zouden kunnen vinden. Zij vermoed omdat ze beide katten kent, dat ze het best zullen trekken om na korte tijd al samen gezet te worden.
Nu is mijn zorg echter, wat als ik er geen goed aan doe om ze zo snel samen te zetten?
In theorie zou het kunnen, maar de praktijk verloopt altijd anders. Daarnaast (een hele egoïstische gedachte) slaapt Maggy elke avond heerlijk bij mijn hoofd. Ik hoop niet dat ze daarmee zal stoppen. Maar om om die reden geen maatje voor haar te nemen, is vreselijk egoïstisch. Maar ik moest het toch even kwijt. Is dat ook weer uit mijn systeem :lol:

Graag hoor ik tips, jullie ervaringen en gedachten omtrent deze zaak, zodat het morgen vredig kan verlopen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 15 mar 2019 10:38 Ik ga vandaag een 'safe house' voor hem inrichten, mocht het wat moeizaam gaan voor één van beiden, dan zal hij daar een poosje kunnen verblijven.
...
Nu is mijn zorg echter, wat als ik er geen goed aan doe om ze zo snel samen te zetten?
Spannend... Als je al de voorbereidingen getroffen hebt voor een veilige plaats zodat je ze direct apart kunt zetten lijkt me dat perfect.

Ik zou ze dan wel al heel snel bij elkaar laten. Je zit er dan bovenop en je hebt heel snel in de gaten hoe ze beide reageren (e.v. wel spelend met beide als er spanning is e.d.). Als één van de twee toch te angstig lijkt kun je op dat moment ingrijpen en de langzame introductie doen.

Maar de kans is dus ook groot dat ze gewoon al direct vanaf het begin goed met elkaar om kunnen gaan. Grommetje hier of blaasje daar is niet erg. Als ze beide niet terugtrekken en niet 'aanvallen' lijkt me dit allemaal prima. Zie je dat één zich terugtrekt en de ander gaat er achteraan (en je ziet echt dat het dreigend lijkt voor de vluchtende partij) dan grijp je dus in.

Hier slaapt/sliep Yuna ook langs mijn hoofdkussen. Alleen de laatste week heb ik een mandje in de slaapkamer op de kattenmeubel gezet, en nu ligt ze daar 's-nachts in (af en toe kroelt ze nog langs mijn hoofd). Vorige week was dat mandje er per ongeluk afgevallen en toen lag ze weer de hele nacht langs mijn hoofd. Katten hebben zo inderdaad hun eigen voorkeuren maar ze slapen wel altijd allebei op mijn slaapkamer (stoel, puntje bed, mand, langs mijn kussen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Oh heerlijk, 2 warme theemutsen op je bed. Daar hoop ik ook op. Wat kunnen katten in de slaapkamer toch een rust brengen hè? Of juist niet, maar dat is altijd lachen.

De veilige kamer is niet perfect (voor mij, mijn kunstwerken staan daar) maar wel voor de kat. Veel stellingkasten waar hij zich achter een beeld kan verstoppen, groot raam waar hij naar buiten kan turen, en groot genoeg dat hij zich niet opgesloten hoeft te voelen.
Tevens vrijwel geen bedrading en stopcontacten met kinderslot.
Er staat een verhoogd kattenbed met verstopplek, een kattenbak en straks bakjes met voer.
Tevens is deze kamer op de eerste verdieping, en Maggy is doorgaans het liefst beneden bij ons en het minst op deze kamer.
Dus een relatief veilige afstand mocht het fout gaan. Hebben ze beide wat rust.

Een andere keuze was de hobbykamer van mijn vriend, maar die bezit een dure gamecomputer en is bomvol met kabels. Liever dat er een beeldje sneuvelt dan zijn installatie.

Stel het gaat goed, en ze kunnen elkaar de eerste dag al goed hebben, hoe doe ik dat dan met slapen?
Maggy is s’nachts bij ons op de slaapkamer met de deur dicht, gaat slapen wanneer ik slaap en staat op wanneer ik opsta.
Is het beter om de deur open te laten? Want spoken doet ze dan toch wel, en ik denk als ik de nieuwe buitensluit ze obsessief hem wil vinden.
Zij is het typetje ‘ontneem mij iets en ik wil het 2x zo graag’.
En geef ik hen dan al toegang tot het hele huis, of tot 1 verdieping met het risico hen te weinig ruimte te geven?
Ik slaap heel diep dus als zij beneden ruzie krijgen, soes ik gewoon lekker door :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Je hebt al vrij snel in de gaten hoe die twee met elkaar omgaan. Als het niet direct hommeles is dan denk ik ook niet dat ze 's-nachts ruzie krijgen. In ieder geval niet in die mate dat je in zou moeten grijpen.

Slaapkamerdeur zou je de eerste nacht open kunnen houden. Kun je kijken wat die nieuwe doet. Je kunt dus ook gewoon ergens een krabton in de hoek zetten waar hij dan op/in kan zitten. Ze hoeven natuurlijk niet gelijk de eerste nacht saampjes op je hoofd te liggen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Dan doe ik dat gewoon. Dan mogen ze lekker zelf uitmaken waar ze in de nacht gaan rond drentelen.
En niet de eerste nacht samen op mijn hoofd hoeft ook niet, maar mag natuurlijk wel :lol:
Nee grapje, we zien wel hoe het loopt!
Oja; stel Maggy doet kattig tegen hem, of hij tegen haar, de nieuwe kat moet altijd naar de safe house toch? Niet dat ik straks Maggy er in stop en haar daarmee onnodig straf.

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Annefleur »

Ik heb eigenlijk geen tips voor de introductie, maar ik ben heel benieuwd op welke kat je je oog hebt laten vallen.
Ik hou de FB-pagina van dat asiel al een tijdje in de gaten en zag laatst dat er weer heel veel nieuwe leuke plaatsbare katten zijn.

Heel veel succes met het acceptatie-proces!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 15 mar 2019 11:56 Oja; stel Maggy doet kattig tegen hem, of hij tegen haar, de nieuwe kat moet altijd naar de safe house toch? Niet dat ik straks Maggy er in stop en haar daarmee onnodig straf.
Inderdaad gaat in eerste instantie de nieuwe kat dan naar de 'kamer'. Maar als dat nodig is zul je daarna toch naar een wat traditionelere introductie gaan, en dat betekend ook wisselen van ruimtes. Dus dan zul je de nieuwe kat ook afwisselend los moeten laten en Maggy op die kamer zetten (zodat ze alle geuren van de nieuwe kat en zijn spulletjes op kan nemen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Duidelijk, bedankt!
Kortom; bij geen tekenen van agressie met uitzondering van wat grommen, blazen of een zachte tik, gewoon bij elkaar laten.
Bij wederzijds respectvol aftasten rustig met ze gaan spelen, snoepjes geven en beide aaien en ze hun draai laten vinden.

Bij stalkgedrag, agressie, hard meppen of agressief schreeuwen naar elkaar een traditionele introductie inzetten en hen het tempo laten bepalen.

Het proces is wat versneld.. we kunnen straks al terecht! Dus rond een uur of 16:00 gaan we wellicht ons nieuwe maatje ophalen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Hahaha, je kan niet wachten :lol: :lol:

Yep. En je zult zelf wel merken hoe hoog het stressniveau is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Die is bij mij nu het hoogst denk ik :lol:
Nee valt wel mee. Spannend vind ik het wel. Maar ook heel leuk.

Jullie horen snel meer!
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Hij is er!
Maggy is niet blij, dat was ook te voorspellen. Ze blaast en gromt veel als hij in de buurt komt. Hij lijkt er niet heel erg van onder de indruk.
Ontwijkt haar een beetje en doet zelf zijn ding, staartje in de lucht.
Geeft haar ook veel knipogen.
Alleen zit dat kleine ding zo veel achter hem aan en heeft ze hem al een pets verkocht. Vond hij wel even gek, maar ging daarna weer verder ontdekken. Hij is een lief ding!

Hij heeft al wat gespeeld en is de nonchalance zelf. Zij neemt af en toe afstand, wanneer ze hem niet wil imponeren. Gelukkig wil hij zich niet verstoppen, eerder conflict vermijden. Als het er op aan komt, loopt zij ook weg om conflict te vermijden.

Nog geen gevecht tot nu toe, geen agressie, wel spanning van Maggy’s kant. Al was die net wel in voor een knuffel, en als hij even weg is, gaat zelfs het staartje omhoog als ze me ziet.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Mleen »

Wat leuk! Ik volg jullie verhalen op de voet! Geen tips verder wat introduceren betreft, eigenlijk is alles al gezegd!
Als de kennismaking positief is, zien we dan snel een fotootje van je nieuwste aanwinst? Veel plezier en succes!

Edit: je was me net voor met je bericht haha! Logisch dat het even spannend voor ze is!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Fijn dat de eerst kennismaking goed verlopen is. Een beetje zoals verwacht. Die nieuwe maakt zich verder niet zo druk en is te druk met ontdekken. Je kunt de spanning aan de kant van Maggy een beetje verlagen door haar wat aandacht te geven. Wat spelen, knuffelen, snoepje. Maar een beetje spanning is eigenlijk ook wel goed tijdens een introductie (dan gaan ze elkaar niet teveel intimideren, want dat wil je ook niet hebben).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Tot nu toe vloeit er geen bloed! Maggy heeft 2 schijnaanvallen gedaan maar droop snel weer af.
Hij schrok wel even maar ging gerust weer verder met ontdekken. Hij lijkt het allemaal niet zo erg te vinden, alleen had hij haar graag liefdevol willen ontmoeten.

Het ligt nu in Maggy’s pootjes, hij vind haar wel best, zij hem nog niet. Hij ligt rechts spinnend van mij, zij grommend links van mij.

Hopelijk kan ze er een beetje aan wennen! Maar ze zijn pas anderhalf uur samen.

Ondertussen is hij weer op de loop en volgt zij er achter aan. Hij vertoont enkel kalmerende signalen, hopen dat zij niet al te lang deze negeert. Ze is wel een beetje een krengetje hoor!
Probeert duidelijk te maken dat zij toch echt het baasje is. Gelukkig is dat niet van 2 kanten zo.

Ik ga zo even lekker met haar spelen. Zal haar vast goed doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 15 mar 2019 17:58 Het ligt nu in Maggy’s pootjes, hij vind haar wel best, zij hem nog niet. Hij ligt rechts spinnend van mij, zij grommend links van mij.
Ja hoor, dat wennen gaat vanzelf. Zeker als ze al gewoon aan beide kanten van jou kunnen liggen (met een beetje spanning).
Ondertussen is hij weer op de loop en volgt zij er achter aan. Hij vertoont enkel kalmerende signalen, hopen dat zij niet al te lang deze negeert. Ze is wel een beetje een krengetje hoor!
Ze is natuurlijk wel even alleen geweest. Moet je je voorstellen dat ze al 2 of 3 jaar alleen geweest zou zijn :shock:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie