Aanloop kater maakt kat bang

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cisca 57
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2019 19:12

Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door Cisca 57 »

Hallo ik ben net nieuw hier en zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Cisca en kom uit Rotterdam.

Ik heb 4 katten 3 katers en 1 poes.. allemaal geholpen..nu heeft de oudste van 19 jaar Kokkie een zwerf kater ( ook geholpen.. ik zag het aan het halve oortje ) mee naar huis genomen. Juni 2018. ik schat hem 1 jaar.. maar heel vreemd.. Goofy de kater.. wist precies de weg in huis terwijl hij nooit eerder was.. mijn katten komen ook buiten, ik heb een kattenluikje.. misschien kennen ze elkaar al.. in huis was de kennismaking met blazen en grommen na een maandje over.. geen echte vriendjes maar ze tolereren hem.. behalve Bobby een kater van 11. Die is zo bang van hem dat die vanaf December boven zit, wil niet meer naar beneden komen.. als die dat doet wordt hij door Goofy opgejaagd.. Bobby heeft een eigen kamer, bak, speeltjes, en geef hem ook boven eten.. vind het erg sneu voor hem... Als Goofy ook naar boven wil als ik er ben dan is het een gekrijs van Bobby.. nee ze zijn niet gaan vechten .. maar dat gekrijs gaat door merg en been.. nu gaat de tussendeur s,nachts dicht zo dat er rust in de tent komt.. Ik ben de hele dag thuis en geef iedereen volop aandacht.. en speel veel met ze.. Ik geef ze beide Zylkene maar nog geen resultaat... Ik probeer ook hun geurtjes te ruilen.. een washandje langs Bobby,s snoetje bij Goofy leggen en anders om... Bobby loopt weg van zijn geurtje en Goofy snuffelt en loop ook weg.. Wat kan ik nog meer doen om Bobby nar beneden te krijgen.??? Miss komt het ook door de winterperiode.. de kou houd ze ook binnen.. zodra het weer voorjaar is zal Bobby weer naar buiten gaan .... Wat kan ik nog doen??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door Rik »

Cisca 57 schreef: 20 jan 2019 21:58... zodra het weer voorjaar is zal Bobby weer naar buiten gaan ....
Met de kans dat Bobby ergens anders een onderkomen gaat zoeken (Zoals Goofy dat bij jullie heeft gevonden).

Dit is sowieso erg lastig als ze kunnen komen en gaan.

Ik denk dat je een heel intensieve introductie zult moeten doen, en als ze naar buiten kunnen maakt dat het alleen maar moeilijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cisca 57
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2019 19:12

Re: Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door Cisca 57 »

Ik hoop van niet dat Bobby ergens anders gaat.. hij is al 10 jaar hier.. en meerdere vreemde katten mee gemaakt.. maar dat was buiten.. maar zal zeker intensive introductie doen beetje bij beetje en hopen dat het met het voorjaar wat beter gaat...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door Rik »

Ja, als Bobby zich binnen ook 'bedreigd' voelt, weet je het maar nooit.

Beste is inderdaad, voordat ze naar buiten gaan, die intensieve introductie doen.

Heb je een hordeur? Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met introducties (die wat moeilijker verlopen).

Tevens, maar dat is ook voor later in de introductie, als Goofy een speelse kater is, kan het zijn dat Bobby met zijn 11 jaar daar niet op zit te wachten. Hoe is de omgang tussen Goofy en de andere twee? Een speelmaatje voor Goofy kan dan ook helpen. (Daar komt de vijfde :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door castratenkoor »

Soms liggen katten elkaar echt niet. Heb ik ook hier ervaren met de komst van Bolle en Maks van 6 jaar - nu 2 jaar geleden. Wat hier helpt om het temperament van Maks leefbaar te houden, is een combi van 1 Destress pil en 2 druppels CBD olie per dag. Zodra ik dat afbouw krijgt hij weer de "kill-and-attack" - blik richting Rik en Douwe. Destress is een onschuldig middel op kruidenbasis, vrij te koop via internet.

Nu twee maal geprobeerd die pillen afbouwen. Maar ik heb nu gekozen voor de vrede en besloten dit zo te blijven geven. Lang heeft Douwe 's nachts apart gezeten, voor zijn eigen rust. Nu tegenwoordig loopt iedereen dag en nacht weer vrij door het huis. Alleen het luik naar de buitenren is 's nachts dicht. Het kattenluik blijft oorzaak van wrijving en irritatie. Dus tegenwoordig beperkt toegang tot het buitenverblijf - van 7 tot 16 uur.

Misschien ook een optie voor jou twee ruzie - makers. CBD smeer ik op de lippen. Hoeft de bek niet eens voor open.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cisca 57
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2019 19:12

Re: Aanloop kater maakt kat bang

Bericht door Cisca 57 »

Ik ga zeker jullie tips proberen.. morgen ( maandag) ga ik eerst naar de DA voor een controle om te kijken of hij geen pijn heeft... Bobby eet en drink goed.. plast en poep netjes in de bak en das ook ok... Maar afgelopen nacht weer raak.. ik had Bobby al apart gezet boven en de deur dicht.. hij heeft 3 kamers toto beschikking 2 bakken..krabpaal eten en drinken..Maar hij wil naar buiten.. dus deur krabben en flink mauwen... nou dan slaap je ook niet.. en ja dat kan die uren vol houden... uit eindelijk toch maar de deur open gedaan en onder begeleiding ging Bobby naar buiten..tjaaa dan wil Goofy ook en voor ik het wist was Goofy ontsnapt en ging Bobby achter na.. gevolg.. veel gegil en gekrijs buiten.. dacht gelijk aan de buren..pfff... weer onder begeleiding Bobby naar boven geloosd en deur weer dicht.. gelukkig ging hij slapen.. maar weg nacht rust.. Later kwam Goofy ook... Vandaag heeft Bobby veel geslapen boven.. en tot heden is de rust weer gekeerd . Bobby boven en Goofy beneden..
Plaats reactie