Kat miauwt opeens veel frequenter

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
vorkot3

Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door vorkot3 »

Mijn vriendin heeft voor bijna een jaar al een poes. Haar 'eerste' kat sinds jaren. Pracht beestje die ook heel sociaal is :grin:

Ze is altijd wel eentje geweest die zich liet horen, maar nooit echt frequent. In het begin vaak alleen voor eten en als je 's morgens opstond. Het miauwen is in de tijd dat ze hier is wel wat toegenomen, maar niet zo erg als de afgelope anderhalve week.

Zoals ik al zei: ze is een zeer sociaal katje. Ze volgt je vaak door het huis heen als je opstaat. Waarom weten we niet maar dat doet ze graag.

Eenmaal als ze op schoot zit dan is ze wel rustig, maar als je gaat lopen en bij niemand op schoot is of kan dan kan ze non-stop blijven miauwen. De afgelope anderhalve week zit er amper tussen-pauzes tussen het gemiauw, samen met veel verschillende tonen. Ook als je in bed ligt durft ze wel een gesprekje met je aan te gaan. Eten en drinken heeft ze genoeg.

Zover ik eruit kan halen lijkt het erg op aandacht-zoekerij. Helaas weten we niet wat we er tegen kunnen doen.

Zijn er enige tips of adviesen die we kunnen volgen? De poes is 3 jaar oud en verder gezond.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door Zotvanpoezen »

Heeft ze genoeg mogelijkheid om verveling tegen te gaan? Klim en krabmeubels, speeltjes, privéplekjes om zich terug te trekken? Spelen jullie genoeg met haar? En dan nu de vraag die eigenlijk overbodig moet zijn: is ze gecastreerd?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door castratenkoor »

Ik heb eigenlijk dezelfde vragen als Zotvanpoezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat ze verder gezond is, waar is dat op gebaseerd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
vorkot3

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door vorkot3 »

Zotvanpoezen schreef: 20 jan 2019 09:45 Heeft ze genoeg mogelijkheid om verveling tegen te gaan? Klim en krabmeubels, speeltjes, privéplekjes om zich terug te trekken? Spelen jullie genoeg met haar? En dan nu de vraag die eigenlijk overbodig moet zijn: is ze gecastreerd?
Ze heeft een hele grote krabpaal om in te liggen of klimmen.

Qua privé plekjes hebben we veel deuren in huis open zodat ze door het huis heenkan en zelf zich op de slaapkamers kan liggen maar ze kiest actief om bij de mensen te blijven. Ze inderdaad geholpen.

Qua spelen is het een beetje een raar geval. We proberen vaak met haar te spelen, maar ze lijkt nooit echt interesse te tonen. Soms sprint ze achter 1 speeltje aan en dan opeens is het genoeg. Alsof ze haar prooi gevangen heeft en dan is het genoeg geweest. Om haar dan weer op de benen te krijgen moet ik soms een speeltje helemaal naar de andere kant van het huis mee-slepen (muisje die aan een draadje zit) zodat er weer actie in komt.

Vanmorgen bij het wakkerworden kwam ze ons weer begroeten. Heel veel spinnen, gevolgd met miauwen miauwen miauwen. Nu dat ze bij iemand op schoot zit is ze weer rustig.
vorkot3

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door vorkot3 »

Dinky schreef: 20 jan 2019 11:38 Je geeft aan dat ze verder gezond is, waar is dat op gebaseerd?
We zijn kort geleden nog naar de huisarts geweest voor een ontworming check-up (ondanks dat ze een binnenkat is, je weet maar nooit) en hadden toen nog het een en ander wat nagevraagd over bepaald verdrag dat ze toonde, wat gewoon een lichte vorm van stress bleek te zijn. Verder niks raars aangemerkt.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door Mleen »

Ik heb wel eens ergens gelezen dat katten heel erg een bepaalde routine houden: slapen, spelen/jagen, eten, wassen en weer opnieuw.
Ik merk dat onze poesjes heel erg gebaat zijn bij eten op vaste tijden, 4 of 5 keer per dag.
Qua speelgoed is de hengel met veertjes van Zooplus bij ons favoriet: dan vliegen ze echt door de kamer en kunnen lekker even hun energie kwijt. Daarna krijgen ze als beloning eten. :) Misschien heb je er wat aan! ;)

Onze Nina is trouwens ook een mauwkontje! Die komt altijd bij je liggen, maar als je niet aait gaat ze miauwen. Ze is gewoon lekker vocaal dan, alsof ze met je wil praten. Sinds we bovenstaande routine aanhouden is zij ook wat relaxter en rustiger geworden.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Marleen123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2019 14:47

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door Marleen123 »

Hallo allemaal,

Mijn Pim laat zich in de ochtend ook graag horen, en ook in de avond. Eigenlijk vooral als ik thuis ben :-)! Oplossing voor hem was vooral veel aandacht geven, lekker op schoot zitten en aaien. Nu is hij inmiddels behoorlijk aanhankelijk (wat ik niet erg vind) maar het moet niet too much worden zeg maar. Dus let daar goed op!

Spelletjes spelen was een goede oplossing toen Pim kitten was, zo kon hij zijn energie goed kwijt. Dat kostte mij wel weer meer tijd dus ben ik inmiddels daar mee opgehouden.

Weten jullie toevallig leuke spelletjes voor katten die ze zelfstandig kunnen doen? Bijvoorbeeld ervaring met het verstoppen van brokjes en hem een beetje laten "werken" voor zijn eten? Dat schijnt ook een stuk vermoeiender te zijn dan gewoon maar de bak neer zetten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt opeens veel frequenter

Bericht door Rik »

Marleen123 schreef: 19 feb 2019 12:25 Spelletjes spelen was een goede oplossing toen Pim kitten was, zo kon hij zijn energie goed kwijt. Dat kostte mij wel weer meer tijd dus ben ik inmiddels daar mee opgehouden.
Ja, daar adviseren wij dan dus altijd een maatje voor. Dan kunnen ze elkaar samen helemaal moe maken ;)
Weten jullie toevallig leuke spelletjes voor katten die ze zelfstandig kunnen doen? Bijvoorbeeld ervaring met het verstoppen van brokjes en hem een beetje laten "werken" voor zijn eten? Dat schijnt ook een stuk vermoeiender te zijn dan gewoon maar de bak neer zetten?
Snuffelmat? Kun je ook zelf maken.


Verder kun je erg veel zelf maken wat betreft voerpuzzels. Een schoenendoos vol met wcrolletjes doet al wonderen.
Andere ideeën
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... or-de-kat/
http://www.handerij.nl/producten/voerpu ... oor-katten
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1578762
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie