Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
ElPollodiablo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2019 11:05

Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door ElPollodiablo »

Hallo mensen,

Om maar met de deur in huis te vallen; wij zitten met de handen in het haar door het miauwen onze kat. Zielig voor het diertje zelf en vooral ikzelf ondervind veel stress van onze kat. Ik zal even een korte intro geven:

Mijn vriendin heeft altijd bij de dierenarts gewerkt als assistente. Zo kwam op een dag Bing binnen met een gebroken pootje op een leeftijd van 8 maanden. Baasje had geen geld voor operatie of zelfs amputatie, dus hebben wij hem besloten te nemen en het pootje te laten amputeren. Dit is 9 jaar geleden. Wij hadden toen nog geen eigen huis, dus hij heeft een half jaar bij mij op zolder gezeten bij mijn ouders. Was nooit iets aan de hand, gewoon een hele leuke en makkelijke kat. Toen na een half zijn wij verhuisd naar onze eerste woning, een appartement op de eerste verdieping waar Bing veel meer ruimte had. Dat zou 'ie geweldig vinden, dachten wij. Zonder een heel verhaal verder op te hangen, zijn er eigenlijk twee problemen:

Probleem 1:

-Hij lijkt een waterobsessie te hebben, het lijkt zonder ovedrijven een drugsverslaafde die zijn shot moet krijgen. Hij is in alle staten om naar de badkamer te gaan, vooral nadat wij gedoucht hebben. Als we dan de deur dichtdoen, gaat hij zitten blerren voor de deur, op een hele irritante manier. Dit is hij door de jaren heen gaan doen. Hetzelfde had hij met de buitenkraan op het balkon. Zijn eigen water in zijn eigen bakje lijkt niet lekker genoeg te zijn. Vooral met mijn vriendin haar nieuwe baan is dit een probleem: zo heeft zij gisteren een nachtdienst gehad en ligt nu dus te slapen. De badkamer is naast de slaapkamer. En mijn kantoorruimte is naast deze badkamer; je raadt het al, ik kan hier nu niet gaan zittten omdat mijn vriendin dan wakker wordt van zijn gebler, dus blijf ik maar bij hem in de woonkamer om hem rustig te maken. Uiteindelijk gaat hij wel liggen, maar dit duurt zeker een half uur tot een uur

Probleem 2:

Beetje kip-ei verhaal, dus dit is misschien wel onze eigen fout: zodra hij in de ochtend iets hoort van ons uit de slaapkamer, gaat hij ook weer hard voor de deur zitten mauwen, omdat hij dan eten wilt. Wij geven altijd gelijk eten bij het opstaan, juist omdat hij zo miauwt. Om het maar te laten stoppen. Zelfde verhaal bij thuiskomen: volop miauwen dus we geven hem maar eten. Snap dat dit natuurlijk een beloning is en je zo het blerren in de stand houdt, maar we worden er gewoon wanhopig van en zijn ook bang dat de buren er last van hebben

We zijn nu inmiddels een half jaar verhuisd naar een nog ruimere woning, waarbij we ook enigszins hadden gehoopt dat hij meer rust zou hebben, maar het wordt alleen maar erger lijkt het.

Wij willen nu sowieso met hem naar de dierenarts gegaan om hem te laten onderzoeken, maar hij maakt verder geen zieke indruk, zoals mijn vriendin dat als voormalig dierenartsassistente kan beoordelen. We zouden er serieus geld voor over hebben om een kattenexpert er naar laten kijken bijvoorbeeld, maar wellicht hebben jullie enig idee of tips. Dat zal hele fijn zijn.

Hij ligt soms ook gewoon uren te slapen op een relaxte manier, of op schoot. Het zijn gewoon bepaalde momenten van de dag dat hij zo enorm neurotisch doet. Ik heb een filmpje bijgevoegd hieronder. Ik loop hier dus even naar boven en het is gelijk raak; hij wilt naar de badkamer.

Alle tips zijn enorm welkom, alvast hartelijk dank hiervoor!

Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door KiwiNL »

Twee tips: een waterfontein en een voerbak met tijdslot.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
kittentjes

Re: Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door kittentjes »

Het water probleem, al een drink fontein geprobeerd? Evt zou je een drink fontein eerst in de badkamer kunnen zetten en dan verplaatsen als hij er water uit drinkt. Kies dan een fontein die zo veel mogelijk lijkt op een stromende kraan.

Het mauwen is inherent aan jouw reactie erop, ik weet het is makkelijk gezegd want ik heb er hier ook 1 die ons vannacht wakker hield omdat hij per se bij iemand in bed wil. En uiteindelijk heb ik natuurlijk ook gereageerd omdat je er gek van wordt en beloon ie hem inderdaad.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

ElPollodiablo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2019 11:05

Re: Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door ElPollodiablo »

KiwiNL schreef: 19 jan 2019 11:50 Twee tips: een waterfontein en een voerbak met tijdslot.
Waterfontein wel ooit gehad inderdaad, maar die ging stuk op ten duur. Daarna nooit meer geprobeerd. Een voederautomaat, dat leek ons inderdaad een prima idee, maar die kreeg meneer met zijn drie poten dus gewoon open :ehand:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier ook een kat die geobsedeerd is voor water. Zodra wij in de buurt van de keuken komen rent ze naar de gootsteen. We zetten dan de kraan zachtjes aan voor haar. Ze gaat in de gootsteen zitten en wordt kletsnat. Ze likt het water van haar schouder en steekt haar snoet onder de straal zodat het in neusgaten, oren en ogen loopt.

Het is een aparte gewoonte maar een probleem zie ik er niet in. Alleen vergeten we wel eens de kraan weer dicht te doen.

Voor eten zou een bak met tijdsklok ook naar mijn mening een goed plan zijn. Als hij elke 2 uur een paar brokjes te eten krijgt, is hij misschien meer tevreden. Zelf heb ik hier altijd brokken staan, op iedere verdieping. Dat is met 8 katten niet te sturen en voedselnijd kan ik er niet bij hebben. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou geen optie is. Zeker met 3 poten moet een kat niet te dik worden.

En verder, een kat houdt niet van dichte deuren en is graag bij "zijn" mens. Dat is hier niet anders. Bijna alle deuren zijn open, maar niet mijn slaapkamer. Daar zit ik elke dag een uur te puzzelen (legpuzzel) en daar kan ik geen 8 katten bij gebruiken. Luuk zit dan een uur voor de dichte deur zachte geluidjes te maken. Net zo lang tot ik er weer uit kom. Maar in de nachten wordt er niet voor de slaapkamer gejankt gelukkig.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ten einde raad, met de handen in het haar: neurotische, miauwende kat

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb een kat die niet verdraagt dat een deur soms open of soms dicht is. Dan gaat hij ertegen krabben tot we ze open doen. Zelf al wil hij niet in die kamer zijn. Hij wil de onbeperkte keuze hebben om in een bepaalde ruimte te gaan of niet. De deuren van mijn zoon zijn kamer en chillroom zijn altijd gesloten en daar maakt hij nooit problemen over. Dus: sommige deuren zijn altijd dicht en andere zijn altijd op katbreedte open.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie