Operatie kaak

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Jonesy
Kitten

Operatie kaak

Bericht door Jonesy » 09 nov 2018 00:18

Dag allemaal,
Wij staan momenteel voor een lastige beslissing. Onze 15 jaar oude lieve knuffelkater heeft een kwaadaardige tumor in zijn kaak. Wij hebben hem 4 jaar geleden uit het asiel gehaald met slecht gebit, nierfalen en asmathische bronchitis. Nu vier jaar verder hebben we een blakend gezonde levenslustige kater, is hij officieel geen nierpatient meer dankzij goed dieet en zijn zijn longen schoon. Hij eet goed, heeft energie, is speels en een heerlijke knuffelaar. Bij zijn laatste gebitssanering werd een ontsteking aan twee kiezen geconstateerd, deze zijn getrokken en hij heeft een anti-bioticakuur gehad. De ontsteking ging niet over en inmiddels weten we dat hij een kwaadaardige tumor heeft in zijn linker onderkaak. In het Medisch Centrum voor Dieren is een ct-scan gemaakt en in eerste instantie leek het duidelijk dat er niets meer aan te doen was, slechts palliatieve zorg, later werden we gebeld dat het toch operabel zou zijn. Vandaag dus langs geweest voor uitgebreidt gesprek hierover. Het zou dan een gedeeltelijke amputatie zijn van de linkerhelft van de onderkaak. Na een herstelperiode met sondevoeding van 1 a 2 weken zou hij dan weer kans hebben op nog wat goede jaren (hopen we). Voor de operatie zou dan nog een scan gemaakt worden om te kijken of er uitzaaiingen zijn (dan gaat de operatie uiteraard niet door) en of de tong aanhechting hetzelfde blijft. Daar ligt voor ons sowieso de grens. Functionaliteit van tong moet volledig behouden blijven en ook moet de tong niet buiten zijn bekkie gaan hangen. Het lijkt een positief verhaal, het zou volledig verwijderd kunnen worden, maar het is ook een ingrijpende operatie voor een (15-jarige) kat. Zijn kwaliteit van leven is onze eerste prioriteit maar we gunnen hem uiteraard nog een zo lang mogelijk fijn leven. Niets doen zal binnen een paar maanden tot euthenasie kunnen leiden.
Heeft iemand ervaring met een soort gelijke operatie en vooral met de gevolgen ervan voor de kat?

Zotvanpoezen
Lynx
Lynx

Re: Operatie kaak

Bericht door Zotvanpoezen » 09 nov 2018 15:03

Hallo, ik heb (gelukkig) geen ervaring met het probleem van jouw kater. Ik wou gewoon even zeggen hoe fantastisch ik het vind dat je een oudere kat uit het asiel gehaald hebt en hem zo goed verzorgd hebt! Ik hoop dat je iemand vind met ervaring die je kan helpen met je beslissing . Die operatie zal ongetwijfeld pijnlijk en stressvol zijn. Hij moet sterk en gezond genoeg zijn om dit mee te maken. Sterkte allebei!

Plaats reactie