Wel een match tussen kitten en volwassen kat?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Amber1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2018 00:05

Wel een match tussen kitten en volwassen kat?

Bericht door Amber1 »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 4 weken een kitten.
Mijn eerste kitten. Ik heb zelf al een jongvolwassen kat in huis.
Ik heb de kitten opgehaald bij een gezin hier in de buurt die een nestje had.
Ik heb ze eerst beide apart gehouden, en tussendoor rustig kort aan elkaar laten wennen.
Dus na een paar dagen even kort bij elkaar en daarna weer apart van elkaar.
Ook de ruimten afgewisseld, dus de ene keer de kitten in de woonkamer en de volwassen kat in de hal. En andersom. Zodat ze de geur konden ruiken van elkaar.

Nu is de kitten 12 weken. Maar het lijkt of ze steeds drukker wordt en wilder in het spel wordt.
Het kitten is erg speels, niet bang, erg aanhankelijk, wil niets missen. Vrij druk/wild met spelen. Mijn volwassen kat is rustig, afwachtend, en voorzichtig qua spelen.

Sinds een paar dagen merk ik dat de kitten in een soort sluiphouding gaat zitten en dan rent ze naar mijn kat en springt/duikt ze op haar. Dit blijft de kitten vaak opnieuw proberen. Mijn kat corrigeert haar wel, maar de kitten blijft het steeds opnieuw proberen. Dit geldt ook voor hard achter mijn volwassen kat aanrennen, terwijl die dat te overweldigend vind en dan hoog gaat zitten. Mijn volwassen kat is zachtaardig, en geeft het dus wel aan dat ze het niet leuk vind (met steeds iets hardere miauw). Maar de kitten is niet zo gauw onder de indruk, en blijft proberen. Het kan zijn dat de kitten heel graag wil spelen, en dat ze gefrustreerd raakt omdat dit onbeantwoord blijft.

Nu is mijn vraag: ik heb het idee dat ik moet ingrijpen omdat de kitten steeds opnieuw blijft proberen om vanuit sluiphouding naar mijn kat rent en op mijn kat gaat duiken/springen. Alleen hoe? Afleiden met een hengel? Of zachtjes in nekvel pakken?

Ik had een maatje aangeschaft voor mijn jongvolwassen kat, maar die lijkt de kitten met momenten best overweldigend te vinden. En heb ook wel ergens het idee dat ze sinds kort soms een beetje bang is van de kitten. Doordat het vrij wild is in het spel. Gister bijvoorbeeld schrok de kitten eerst omdat mijn kat hard op een hengel aan kwam rennen, en daarbij blies de kitten hard. Waarop mijn kat in de lucht schoot van schrik.

Ik begin me af te vragen of er niet een groot karakter verschil zit in de twee dames?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel een match tussen kitten en volwassen kat?

Bericht door castratenkoor »

Niet elke volwassen kat is ervan gediend een gezond/speels/druk kitten om zich heen te hebben. Wat je zou kunnen overwegen is er nog een kitten bij te halen. Dan houden de kittens elkaar bezig el kan de volwassen kat wat meer zelf beslissen of hij/zij wel of niet mee wil doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wel een match tussen kitten en volwassen kat?

Bericht door Zotvanpoezen »

Zachtjes in nekvel pakken is geen goed idee. De kitten zal een correctie niet begrijpen omdat zijn gedrag eigenlijk normaal is. Ik had vroeger ook een heel druk kitten bij de andere 2 jongvolwassen katten rustig laten kennismaken zoals jij gedaan hebt. De kat die het meest terughoudend was werd door de kitten nooit met rust gelaten. Zoals bij jou ging ze de kater voortdurend besluipen en bespringen, juist omdat hij het leuk vond dat hij altijd wegliep van haar. Zelf op de kattenbak liet ze hem niet met rust. De andere kat die wel van spelletjes met haar hield werd nooit "gepest". Ik heb de angst van de andere kat opgelost door met beide katten samen te spelen. Zo zag de oudste dat de kitten helemaal niet boosaardig was en werd snel minder bang van haar. Omdat hij niet meer bang was vond de kitten het niet meer nodig om hem te pesten. De oudste begon er ook achtervolgingsspelletjes mee te spelen, en ging er soms zelf naast slapen. Ik denk dat het bij jou ook in orde zal komen. Speel af en toe met beide katten samen, dan heeft de kleine het minder nodig om de andere lastig te vallen, en zal de oudste het ook misschien leuk gaan vinden om met de kitten te spelen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie