Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Voor zover ik weet is de bloeddruk niet gemeten (mijn man is met hem naar de dierenarts geweest, maar heeft daar niets van mee gekregen). Staat ook niet op de factuur. Ik ga ze om 17 uur bellen. Ik denk dat ik tevens ook een andere praktijk hier in de buurt bel.. Als is het maar om te kijken wat zij telefonisch te zeggen hebben. Heb er een vreemd gevoel van gekregen.

Sep heeft vandaag tot nu toe gedronken, en 10 whiskas dentabits (snoepjes) gegeten. Verder 6 brokjes van Royal Canin Renal Select, en wat saus gelikt van een half blikje natvoer van Gourmet. Bij lange na niet genoeg dus :(

Ik ga daarom vanavond maar proberen om de Hills K/D ietwat te verdunnen met water, en dat met een spuitje geven. Ik weet dat ik daarmee geen vrienden met 'm ga maken, maar het is voor zijn eigen best wil. Wel super typisch natuurlijk dat hij snoepjes wel blijft eten.. Misschien test hij ons wel uit.. Kiest hij dan wel een beroerd moment voor ;)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Hoewel het mooi is dat 'ureum goed is', en er 'niets afwijkends in de urine' is gevonden, zou ik inderdaad gewoon de volledige analyse-resultaten opvragen - daar heb je overigens gewoon recht op. (En eigenlijk zou ik het echo-beeld van beide nieren ook wel willen zien....)

Het creatinine-gehalte is te hoog, maar ook weer niet schrikbarend, en als de nieren klaarblijkelijk de ureum goed kunnen klaren, zonder dat er eiwitten weglekken, dan is de conclusie dat de overgebleven nier dus prima z'n werk doet (aangenomen dat het verschrompelde niertje niet veel meer doet). En met één goed werkende nier kan een kat (net als een mens) een goed leven hebben, mits je de juiste zorg in acht neemt.

Blijft trouwens wel opmerkelijk: één goed werkende nier, en een schrompelnier. Meestal is er toch sprake van schrompelnieren. Zit er over na te denken - zou het toch het gevolg van een plaatselijke ontsteking, of reflux t.g.v. één verstopte urineleider of zoiets kunnen zijn? Ik zou in dat geval nog extra voorzichtig zijn met het geven van Semintra, want dat gaat ook naar de gezonde nier....

Hetzelfde geldt voor de Amlodipine - als de bloeddruk niet gemeten is, weet je niet of de gezonde nier nu juist goed functioneert met de huidige bloeddruk. Het is onwaarschijnlijk, maar een te lage bloeddruk zou in deze situatie funest zijn. Meten is toch echt weten...

En wat geef je als eetlust opwekker? Let erop dat je niet teveel geeft, want het neven-effect van b.v. Mirtazipine is een wat langzamer werkende nier. Ik heb dat een keer uitgezocht, en om de dag 1/8 pilletje is het maximum, anders ga je 'stapelen'. Overigens kan het (preventief toegediende...) antibioticum de eetlust ook negatief beïnvloeden.

Ik begrijp goed je aarzelingen om dit soort zaken met je DA aan te kaarten, want inderdaad heeft een DA steeds meer te maken met mensen die even iets Googelen, en dan de DA de diagnose al meedelen, of zelfs aangeven wat de behandeling moet zijn - zonder enige relevante kennis van zaken. Daar zou ik ook iebelig van worden. Het maakt ook veel uit hoe je het brengt, zodat het niet meteen als een motie van wantrouwen overkomt. Maar tenslotte gaat het wel om het welzijn van jouw Sep, en niet om de lange tenen van een DA.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Inmiddels uit m'n werk vandaag langs een andere dierenartspraktijk geweest, én weer terug naar de eigen praktijk voor het opvragen van alle onderzoeksgegevens.

Andere praktijk in onze stad heeft zijn patiëntinformatie bekeken, en kwam veelal op dezelfde conclusie en punten als de eigen praktijk. Ook vonden ze dat de Semintra goed gegeven mag worden. Ze gaven tevens aan dat we Sep kunnen laten opnemen voor 3 dagen + infuus en sondevoeding, mocht hij niet beter gaan eten op termijn etc. Ze gaven ook wel aan dat dit zeer pittig voor hem zal zijn, Sep is namelijk erg getraumatiseerd als het om de dierenarts gaat na al die nare consults voor zijn oog, en uiteindelijk de oog verwijderingsoperatie. Laten we hopen dat het zo ver dus niet hoeft te komen.

Sep zijn patientinformatie: 10-08-2017
6 jaar, 5,52 kg

Laboratoriumuitslag - idexx en HT erbij. Bevindingen: Bloz Biochemie
- creat verhoogd --> CKD stage 2 volgens IRIS- Stagering

diagnose: Beginnend nierprobleem

advies / therapie: urine opvangen voor oz urine sg en evt. eiwit/creat ratio.
- bij sg < 1035 --> urine eiwit/creat ratio laten bepalen, bloeddruk en evt BO/AGB urine
- bij sg > 1035 --> obv klinisch beeld wel/niet symptomatisch behandelen en over 6mnd herevaluatie.

GLU: 5.52 mmol/l = normal
CREA: 227 umol/l = HIGH
UREA: 8.7 mmol/l = normal
TP: 68g/l = normal
ALB: 37g/l = normal, echter refence interval is 40 dus aan hoge kant
GLOB: 31g/l = normal
ALT: 77 U/l = normal
ALKP: 61U/l = normal

11-08-2017 urine onderzoek
Urine: SG 1.031
Dipstick: bloed-, urobiligeen-, bilirubine+, eiwit+, nitriet-, ketonen-, ascorbinezuur+, glucose-, pH7, leuko's+++

sediment: schoon, geen leuko's, geen rbc;s, geen gruis.

''SG is nét onder de normaalwaarde maar niet zorgelijk, geen aanwijzingen voor complicerende cystitis, advies is op nierdieet, en over 1 mnd controle nierwaarden. (indien AK of MR anders besluit, urine staat in de koelkast.)''

Dat zijn alle gegevens die ik nu heb, ik ga morgen tevens de echo-informatie opvragen mits dat mogelijk is. Verder had Sep een rottig dagje vandaag, was loom, idee dat dat natuurlijk door weinig eten kwam, maar mogelijk ook door de medicijnen. Besloten is daarom ook om met het misselijkheidsmedicijn cerenia even te stoppen morgen.

Echter, toen ik thuis kwam rond 17.45 uur vanmiddag sloeg hij beter aan het eten. At toen een klein handpalmpje whiskas brokken, paar felixpartymix brokjes. Na een uurtje weer een klein handpalmpje whiskas brokjes waar hij er weer 5 van 'teruggaf' door middel van overgeven met wat slijm. Hij had ze naar mijn idee ook nog niet echt lekker doorgeslikt. Rest bleef wel in z'n maagje zitten. Toen nog zo'n 20 felix partymix brokjes en nog 1 whiskas snackstick rund. Hartstikke slecht allemaal, maar Sep heeft nu wel een bodempje en dat is fijn.

Heb van de eigen dierenartspraktijk allerlei soorten nierdieet brokjes/nat voer gehad om te proberen, maar hoeft daar tot nu toe nog even niets van te weten.

Heb ook een blik hills a/d meegekregen met een spuitje, om spuit voeding te geven. Hopelijk lukt dat zonder al te veel 'ruzie'. Ik overweeg om dat vanavond nog te geven, juíst ook nu Sep een bodempje heeft, zodat hij hopelijk over die misselijkheid heen komt. Als het al misselijkheid is? Zucht ;-)

Beide dierenartspraktijken adviseerde wel door te gaan met de antibiotica, en de cyproheptadine (smaakopwekker). Dat proberen we dus maar..

Groetjes
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Het niet willen eten verbaast me want het ligt dus niet aan de ureumwaarde. En met dat in het achterhoofd is het inderdaad een goed idee om met een eetluststimulans te beginnen. Ik lees dat je cyproheptadine (Periactin?) hebt gekregen? Wist niet dat dat nog steeds verkrijgbaar was, maar het werkt goed. Echter, niet meer dan 1/4 pilletje per twee, drie dagen (afhankelijk van de eetlust).

Wanneer de ureumwaarde hoog was geweest dan zou ik je dit afraden want Periactin en ook Mirtazapine verlagen de bloeddruk (Periactin is een anti-allergiemiddel wat niet meer verkrijgbaar is omdat mensen met een allergie er zo dik van werden en Mirtazapine is een anti-depressivum) waardoor de nieren langzamer gaan werken en daardoor dus minder goed de afvalstoffen afvoeren met als gevolg een nog hoger ureum. Maar met deze waarde kan dat prima.

Sep kan schuim gaan kwijlen bij inname (daarom proberen om het stukje pil zover mogelijk achterin de bek te geven) en bijwerkingen zijn opwinding (miauwen, van zich af meppen) en/of slaperigheid. Maar dat gaat na een paar uurtjes weer over.

Met deze waarde zou ik ook geen onderhuids infuus gaan geven. Dat geeft weer extra stress en ik denk dat rust op dit moment de beste remedie is om hem weer aan het eten te krijgen want nogmaals: ik zie in de bloedwaardes geen reden waarom hij geen eetlust heeft.
Ook liever maar niet spuitjevoeren, maar gewoon Periactin zijn werk laten doen. Je zult verbaasd staan :smile:
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi Annet,

dat verbaasd ons dus ook. Ik probeer van alles, van verschillende soorten niervoer tot aan de simpele blikken van Felix en Whiskas.

De eetlustopwekker heet inderdaad cryproheptadine. Hij had 6 capsules meegekregen, het zijn witte capsules met daarin poeder vermoed ik. We hebben er nu nog 3, hij mag er 2 per dag. Er staat: 6.0 capsules 1 mg. 2x daags 1 capsule ingeven, indien niet goed eten.

Als ik periactin google dan zie ik witte ronde pilletjes, die wij hebben zijn echt capsules.

Verder heeft hij Semintra 1 keer daags.
42.0 synulox antibiotica 50 mg, 2x daags 1,5 tablet.
En als laatst Cerenia 'voor honden' 24 mg 1 x daags 0,5 tablet. Maar daar gaan we gevoelsmatig in ieder geval even 2 dagen mee stoppen.

Dit zijn al zijn medicijnen. Voor zover ik kan lezen dus geen Periactin en Mirtazapine. Een van de medicijnen lijkt wel als een soort bijwerking te geven dat hij wat rusteloos is. Hij valt niet snel in een diepe slaap en gaat eerder ergens zitten dan dat hij lekker gaat liggen. Dat is wel anders dan normaal. Wellicht ook van alle spanning en gekkigheid van de afgelopen dagen.

Eetlust blijft voor ons gewoon onwijs zorgelijk. Een aantal jaar geleden, toen Sep blaasgruis bleek te hebben, stapten wij over naar een voer van Royal Canin. Dit heeft hij toen een paar weken gegeten, maar kan me heugen dat hij dit van de een op de andere dag niet meer hoefde. (Natuurlijk net toen wij een 10 kg zak hadden ingeslagen). We zijn toen overgegaan op brokken van Purina One. Ons ervan bewust zijnde dat dit echt niet het beste voer is, maar hé, hij at tenminste weer goed en in deze brokken zaten tenminste geen 'toegevoegde erwtjes en worteltjes' en andere gekke kleurstoffen. Voor zover we wisten althans. Tot aan 3 weken geleden, toen hij deze brokken echt opvallend niet meer graag at.

Hoop dus zo enorm dat zijn normale brokken eetlust terugkomt. Alles wat ik hem momenteel voorschotel is niet goed, behalve dus zijn snoepgoed.

Groetjes
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Dan is dat toch wat anders want ik had ook kleine, witte pilletjes. En hij heeft die dus al gehad en is er niet van gaan eten?

Ik heb even gegoogled en kom dit tegen: http://www.g-housemedicines.com/vitamin ... 22093.html maar kan niet zien dat het een eetlustopwekker is.
Ik zou morgen aan de dierenarts vragen of het bedoeld is als eetlustopwekker en zo niet (of indien het bij Sep niets doet) vragen om een recept voor Mirtazapine.
Dat haal je bij je eigen apotheek en je geeft niet meer dan een achtste stukje per keer. Het is lastig delen en meestal hou je een klein stukje over en een heleboel gruis wat ik dan maar weggooi want zo duur zijn de pillen niet.
Ze hebben dezelfde bijwerkingen als Periactin.

At hij ook al slecht voordat hij Synulox kreeg? Het kan namelijk heel goed dat hij hier misselijk van is. Ontlasting wel goed?
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi Annet,

Hij is inderdaad niet meer gaan eten van die eetlustopwekker/smaakopwekker. Of ik mirtazapine mag halen vraag ik aan de dierenarts morgen, bedankt voor de tip! Hij at al wat slecht voor hij de Synulox kreeg inderdaad, heb niet direct het idee dat het daaraan ligt maar het blijft lastig in te schatten.

Ik heb nu ook maar Ipakitine besteld, voor over de kleine beetjes saus die hij af en toe van gourmet oplikt. Hopelijk compenseert dat zijn slechte snoepjes 'dieet' op het moment, ook al is het maar heel ietsjes. Ontlasting is ook goed, voor zover we kunnen zien. Hebben nog een andere poes die ook naar de bak gaat, maar zover we tot nu toe hebben kunnen zien is dat in orde.

Ik duim zo voor een betere dag morgen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Dit verbaast me nogal: ureum en fosfaat binnen de referentie, urine concentratie vrijwel normaal, en tegelijkertijd het etiket 'nierfalen fase 2'. Het IRIS systeem is gebaseerd op creatinine-gehalte, bloeddruk en eiwitverlies in de urine, en dat moet ook nog eens over een tijdbestek van een aantal maanden zijn gemeten om aan te tonen dat het echt om chronisch nierfalen gaat.

Maar goed - afgezien daarvan, zou het kunnen dat door het slechte eten het ureum-gehalte sterk is gedaald, vanwege het lage aanbod van eiwit (ureum is veel meer dan creatinine een moment-opname), maar dan nog.... Ik zou uit de gegevens voorzichtig de conclusie trekken dat het slechte eten van Sep dus niet wordt veroorzaakt door nierfalen, gezien het normale ureum en fosfaat-gehalte.

Er valt me nog iets op. Er werd gezegd dat er niets bijzonders in de urine was aangetroffen. Toch zie ik in de uitslag van de dipstick: 'leuko's+++'. Dit zou kunnen duiden op een blaas/urineleider/nierbekken ontsteking (wellicht in relatie tot die schrompelnier?), en dat er dus wèl een aanleiding is om Synulox (breedspectrum antibioticum) voor te schrijven. En net als Annet opmerkt: wie weet is het slechte eten wel een reactie op dit antibioticum?

Duidelijk is ook dat de Periactin (merknaam voor Cyproheptadine) bij Sep niet goed werkt als eetlustopwekker (en dat hij er mogelijk sloom of juist opgewonden van wordt). Net als Annet zou ik adviseren om in plaats daarvan Mirtazipine te proberen. Bij Dalí werkte dat altijd als een trein bij een dip: binnen een kwartiertje nadat hij 1/8 pilletje heeft gekregen stond hij goed te eten... Ik haal altijd met een scherp mesje ongeveer 1/8 van een pilletje, maal het fijn tot poeder, en lost het op in wat water en geef het (met het Semintra-spuitje) direct in de bek.

Maar let wel op: zeker in een nierpatient kan de halfwaarde-tijd van Mirtazipine gemakkelijk oplopen naar 40 uur (dus wordt veel trager uitgescheiden dan Periactin), dus als je het iedere dag geeft loopt de bloedspiegel snel op tot waardes die weer ongunstig zijn, met name voor de nieren.

Ik zou me in jouw geval (zeker met deze bloedwaardes) niet zo druk maken over wat Sep gaat eten, als hij maar gaat eten. Nierdieet is meer voor de langere termijn, dus daar kan je geleidelijk op overschakelen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het geven van Ipakitine, dat komt wel. Zet 'm nu maar een feestmaal voor...

Zet 'm op, Sep!
Erik

PS
Als ik zie hoe gek alle katten hier zijn op de nierbrokken van HappyCat, is dat misschien iets om nog te proberen?
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 16 aug 2017 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi Erik,

Weer veel wijzer geworden uit je informatie. Ik kan je bij ieder bericht wel opnieuw bedanken.. We gaan met je adviezen aan de slag, ga ze vanavond thuis nog een rustig overlezen.

Sep zit as we speak weer bij de dierenarts. Hij krijgt antibiotica mee in vloeibare vorm zodat we dat veel beter kunnen toedienen. Krijgt verder een injectie tegen misselijkheid, die op lange termijn werkt. Dan hoeft hij niet iedere dag die vervelende tabletjes waar hij van gaat kwijlen/slijmen.

Ben onwijs blij met zijn eetgedrag van vanmorgen, ik stond om 05.00 uur op vanmorgen om met 'm aan de slag te gaan en met succes:

- 6.15 uur 30 Whiskas brokjes, gemixt met 20 Felix Partymix. Dit omdat hij het anders niet at.
- 6.30 uur uur een half blikje gourmet rund, incl. het vlees (dus niet alleen de saus). Ik heb het vlees heel fijn gesneden, waardoor hij met het likken van de saus ook alle vleesstukjes goed binnenkreeg. En dat ging super, hij likte de grond erbij af. Daarna flink gedronken. Sep is nu 5.79 kg, was vorige week 5.52. Heeft natuurlijk ook te maken met het eten van vanmorgen, maar is gelukkig dus niet verder afgevallen.

Ik ga zoals je aangeeft Happycat ook bestellen, wie niet waagt wie niet wint!

Hierbij de informatie uit de ECHO:
14-08-2017 algemeen - anamnese :

bevindingen : echo buik: blaas: minimale dwarreling, verder:gb geen vrij vocht. lnn:gb milt:gb lever: wat echorijk, verder gb. darmen:gb nieren: li nier: 3,2 cm, echorijk schors, geen duidelijke medulla meer. Lijkt een soort schrompelniertje. re-nier: schors en merg vrij normaal, 4,8 cm en mogelijk wat wijd nierbekken. diagnose : concl: toont als mogelijk schrompelnier, oorzaak? Misschien een nierbekkenontsteking.

'' Afhankelijk van hoe hij reageert op de behandeling bepaalt de prognose (van 1/2 jaar tot 3 jaar). advies / therapie : pl: ab voor alle zekerheid, behandelen tegen misselijkheid, eetlust opwekken (kan er iets suf van zijn), doorbloeding van nieren ondersteunen. Mits niet slechter dan maandag Tc op Ts. Afhankelijk hoe het gaat evt nog een bloeddrukmeting doen.''

Ik schrik enorm van de prognose die erbij staat: een half jaar tot 3 jaar :-(. Zolang het maar haalbaar blijft voor 'm en hij er niet onder lijdt, dat is het allerbelangrijkste.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, dat geeft de burger moed... Goedzo, Sep, lekker eten: dáár houden we van ;-).

Sep zal wel een injectie hebben gekregen met Cerenia? De injectie zelf vinden de meeste katten niet echt prettig (prikt in de nek), maar het werkt wel lekker voor langere tijd zonder die stomme pilletjes.

Ik begrijp uit de echo li nier 3,2 cm, re nier 4,8. Voor jouw info: Dalí z'n nieren zijn zo'n 3 cm, terwijl voor zijn omvang (Dalí is 4 kg) een diameter van ongeveer 4 cm normaal zou zijn. Dus de linker nier van Sep is weliswaar gekrompen, maar dat 'er nog maar een puntje van over zou zijn' lijkt me toch echt bezijden de waarheid... (en hopelijk relativeert dit ook jouw schrik omtrent de prognose...).

Er staat ook 'nog een bloeddruk meting doen' - dit impliceert dat er al een bloeddruk meting is gedaan? Want ik kom een waarde voor de bloeddruk niet tegen in de gegevens... Ook had ik eigenlijk wel verwacht dat de SDMA gemeten zou zijn in het bloed ter ondersteuning van de diagnose nierfalen.

Laten we hopen dat het eten vanmorgen vroeg een omslag inluidt. En hoewel veel gemakkelijk gezegd dan gedaan (ik weet het :cry:): probeer er zelf rustig onder te blijven, want Sep heeft allang door dat jij gespannen bent, en het werkt niet echt mee als hij vervolgens de relatie legt met zijn eetgedrag....

Succes!
Erik

PS Ik heb in m'n vorige post nog iets toegevoegd omtrent het IRIS systeem, vanwege de (in mijn ogen) mogelijk wat premature vaststelling dat Sep in fase 2 zit.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dinky »

Wat mij opvalt is dat er bij de diagnose oorzaak nierbekkenontsteking wordt genoemd. Ik denk daarom dat daarin de oorzaak voor de verhoogde nierwaardes moet worden gezocht.
Ik begrijp heel goed dat je schrikt van de prognose! De prognose lijkt mij volledig afhankelijk van hoe de nieren het opvangen na de behandeling. Dat Sep zich toch beter begint te voelen nu lijkt er op te wijzen dat de AB mogelijk aanslaat. Ik zou mij dus zeker niet blindstaren op de prognose ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7666
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

"Nog een bloeddrukmeting doen" hoeft niet te betekenen dat die al is gedaan. Het kan betekenen dat er nog ("in tijd") een bloeddrukmeting gedaan kan worden NAAST alles wat er al gedaan is :)

Aan de prognose zou ik op dit moment inderdaad niet al te veel waarde hechten. Het is een indruk van de DA. Maar we hebben hier op het forum in het verleden ook prognoses gehad die er helemaal naast zaten. Dit zijn waarschijnlijk ook notities van en voor de DA zelf en je kunt er pas echt wat van zeggen als er stabiliteit is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Dinky schreef:Wat mij opvalt is dat er bij de diagnose oorzaak nierbekkenontsteking wordt genoemd. Ik denk daarom dat daarin de oorzaak voor de verhoogde nierwaardes moet worden gezocht.
Precies, die suggestie wilde ik ook maken met mijn opmerking over het hoge leukocyten gehalte in de urine.

En niet dat ik hier nu een hooglopende discussie over de diagnose en behandeling van een mij onbekende DA wil aangaan, maar ik blijf erbij dat ook in dit geval het nut van het toedienen van Semintra twijfelachtig is. Zeker met de informatie die we nu hebben bestaat de kans dat er sprake is van acuut nierfalen (of zoals Mirjam zich ook afvraagt: wie weet verhoogd creatinine t.g.v. een nierbekkenontsteking?) - in ieder geval is er formeel pas sprake van chronisch nierfalen als er over een tijdbestek van 2 à 3 maanden afwijkende nierwaardes zijn geconstateerd, en dat is niet zo bij Sep. En zolang je de kans op acuut nierfalen niet hebt uitgesloten, kan het dempen van het RAAS door Fortekor of Semintra contra-productief werken.

Maar anderzijds, het is natuurlijk wel gemakkelijk om van een afstand er van alles van te vinden - maar ik ken de overwegingen en bevindingen van de DA natuurlijk ook niet.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja, ik had een heel klein feestje vanmorgen vroeg! ;) Ik vermoed dat hij net bij de DA een injectie Cerenia heeft gehad inderdaad, ik krijg de factuur zometeen te zien. Ik was er zelf niet bij, mijn man is geweest.

Het lijkt me inderdaad ook geen 'puntje', 3,2 is aanzienlijker kleiner, maar niet zó schrikwekkend dat het omschreven moet worden als een 'puntje' / 'erwtje'.

Bloeddruk meting heeft nog niet plaatsgevonden. Helaas nu wéér niet, dierenarts gaf aan dat hij zo gestrest op de behandeltafel zat dat er geen betrouwbare meting gedaan kon worden.
Toen m'n man thuis kwam heeft hij de dosis vloeibare antibiotica gegeven, en de Semintra. Vond hij ontzettend stom, ging ook weer kwijlen. Hij doet dat volgens mij wel van ieder medicijn.

Maar goed, het zat er gelukkig weer in. Hij ging daarna rustig op het kleed liggen, en een half uurtje later kwam de volgende schrik. Sep ging naar de bak, en had deels diarree. Gelijk de DA weer gebeld, die gaf aan dat dit kan komen door de antibiotica. Goed in de gaten houden, als het een paar dagen aanhoudt moeten we bellen.
ErikPhilippus schreef:Nou, dat geeft de burger moed... Goedzo, Sep, lekker eten: dáár houden we van ;-).

Sep zal wel een injectie hebben gekregen met Cerenia? De injectie zelf vinden de meeste katten niet echt prettig (prikt in de nek), maar het werkt wel lekker voor langere tijd zonder die stomme pilletjes.

Ik begrijp uit de echo li nier 3,2 cm, re nier 4,8. Voor jouw info: Dalí z'n nieren zijn zo'n 3 cm, terwijl voor zijn omvang (Dalí is 4 kg) een diameter van ongeveer 4 cm normaal zou zijn. Dus de linker nier van Sep is weliswaar gekrompen, maar dat 'er nog maar een puntje van over zou zijn' lijkt me toch echt bezijden de waarheid... (en hopelijk relativeert dit ook jouw schrik omtrent de prognose...).

Er staat ook 'nog een bloeddruk meting doen' - dit impliceert dat er al een bloeddruk meting is gedaan? Want ik kom een waarde voor de bloeddruk niet tegen in de gegevens... Ook had ik eigenlijk wel verwacht dat de SDMA gemeten zou zijn in het bloed ter ondersteuning van de diagnose nierfalen.

Laten we hopen dat het eten vanmorgen vroeg een omslag inluidt. En hoewel veel gemakkelijk gezegd dan gedaan (ik weet het :cry:): probeer er zelf rustig onder te blijven, want Sep heeft allang door dat jij gespannen bent, en het werkt niet echt mee als hij vervolgens de relatie legt met zijn eetgedrag....

Succes!
Erik

PS Ik heb in m'n vorige post nog iets toegevoegd omtrent het IRIS systeem, vanwege de (in mijn ogen) mogelijk wat premature vaststelling dat Sep in fase 2 zit.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Inderdaad, ik ben nu ook wel overtuigd van het belang van de AB denk ik. Dus daar gaan we voor. Ik denk dat we ons inderdaad niet te veel vast moeten klampen aan die diagnose, en moeten afwachten tot ná de behandeling. Bedankt voor je geruststelling. :smile:
Dinky schreef:Wat mij opvalt is dat er bij de diagnose oorzaak nierbekkenontsteking wordt genoemd. Ik denk daarom dat daarin de oorzaak voor de verhoogde nierwaardes moet worden gezocht.
Ik begrijp heel goed dat je schrikt van de prognose! De prognose lijkt mij volledig afhankelijk van hoe de nieren het opvangen na de behandeling. Dat Sep zich toch beter begint te voelen nu lijkt er op te wijzen dat de AB mogelijk aanslaat. Ik zou mij dus zeker niet blindstaren op de prognose ;-)
Plaats reactie