Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Hoi Rik,

is inderdaad nog niet gedaan. Sep is te gestrest, DA geeft aan dat hij geen betrouwbare meting kan doen. Bedankt voor je geruststelling wat de prognose betreft, ik geloof er ook in om eerst maar even te kijken wat de behandeling doet.
Rik schreef:"Nog een bloeddrukmeting doen" hoeft niet te betekenen dat die al is gedaan. Het kan betekenen dat er nog ("in tijd") een bloeddrukmeting gedaan kan worden NAAST alles wat er al gedaan is :)

Aan de prognose zou ik op dit moment inderdaad niet al te veel waarde hechten. Het is een indruk van de DA. Maar we hebben hier op het forum in het verleden ook prognoses gehad die er helemaal naast zaten. Dit zijn waarschijnlijk ook notities van en voor de DA zelf en je kunt er pas echt wat van zeggen als er stabiliteit is.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Dit brengt mij inderdaad ook aan het twijfelen. Wat als ik de boel nu erger maak met de Semintra? Ik ga deze vraagstelling dan ook op de mail zetten naar de dierenarts.
ErikPhilippus schreef:
maar ik blijf erbij dat ook in dit geval het nut van het toedienen van Semintra twijfelachtig is. Zeker met de informatie die we nu hebben bestaat de kans dat er sprake is van acuut nierfalen (of zoals Mirjam zich ook afvraagt: wie weet verhoogd creatinine t.g.v. een nierbekkenontsteking?) - in ieder geval is er formeel pas sprake van chronisch nierfalen als er over een tijdbestek van 2 à 3 maanden afwijkende nierwaardes zijn geconstateerd, en dat is niet zo bij Sep. En zolang je de kans op acuut nierfalen niet hebt uitgesloten, kan het dempen van het RAAS door Fortekor of Semintra contra-productief werken.

Maar anderzijds, het is natuurlijk wel gemakkelijk om van een afstand er van alles van te vinden - maar ik ken de overwegingen en bevindingen van de DA natuurlijk ook niet.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6839
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dinky »

Ik weet van een ander geval met zeer waarschijnlijk nierbekkenontsteking waarbij werd gezegd dat het er heel slecht uit zag. Dat was Bruno van Thea (zij is niet meer actief hier op het forum). Hier kan je er over lezen in haar foto album topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=915
Bruno huppelt nu 4 jaar later nog altijd vrolijk rond voor zover ik weet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is relevante informatie, Mirjam - thanx.

Heb dat topic net na zitten lezen, en de nierwaardes van Bruno waren in eerste instantie sky-high (niet te vergelijken met Sep), en die zakten daarna weer razendsnel - bleek dus inderdaad acuut nierfalen te zijn ten gevolge van nierbekkenontsteking. Gelukkig hebben ze Bruno destijds wel AB en geen Fortekor (Semintra was er toen nog niet) gegeven.... Want onder die omstandigheden overleeft de kat juist door een optimaal werkend RAAS (dat is het Renine-Angiotensine-Aldosteron Systeem, een geavanceerd hormonaal gestuurd regelmechanisme dat er niet voor niets is...).

Zie ook deze site: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
ACE-remmers (Fortekor / Benakor) of ARB's = Angiotensine Receptor Blokkers (Semintra) geven we op dit moment niet! Pas als de kat stabiel is: uit zichzelf eet en drinkt en niet uitgedroogd is, dan kun je met ARB's beginnen. Echter in dit stadium werken deze medicijnen averechts! De kat leeft bij gratie god dat de nieren de bloeddruk en de doorbloeding in de nieren hoog kunnen houden. Op dit moment hebben de nieren een optimaal werkend RAAS systeem nodig, deze moet op dit moment niet worden afgeremd. Als je nu deze medicijnen geeft zal de nierwerking sneller achteruit gaan.


Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Mail naar de dierenarts over de Semintra is verstuurd, ik wacht even af. Bij thuiskomt trof ik een rustige maar prima Sep aan. Ben enorm blij met wat hij op heeft vandaag, dat wil ik toch wel even delen:

- 65 brokjes, waarvan 35 'snoepjes' en 30 whiskas brokjes (zonder deze verhouding at hij de 'normale' Whiskas brokjes niet)
- Anderhalf blikje gourmet rund
- 1 whiskas stick kip

Al met al hartstikke slecht allemaal, maar wel een mooie hoeveelheid aan voedsel naar binnen. Hopelijk krijgt hij letterlijk en figuurlijk de smaak weer te pakken en kunnen we in de nabije toekomst over op normale brokken.. Meneer ligt nu fijn op bed in het zonnetje zn zwarte vacht op te warmen, hij heeft merkbaar profijt van het eten.

Dierenarts adviseerde overigens ook om nog niet aan de ipakitine te beginnen, omdat dit niet volledig geur en smaakloos blijkt te zijn. Als we dit dan over zijn nu favoriete voer strooien is er kans dat hij ook dat straks niet meer wilt eten. Jammer, want ik zit er over in hoeveel slechte/zoute dingen hij nu binnen krijgt. Tsja, Zo is het ook iedere keer weer wat.. :icon_shifty: Eerst maar eens blij zijn met dit behaalde resultaat. :grin:
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Mijnnierkat schreef: Dierenarts adviseerde overigens ook om nog niet aan de ipakitine te beginnen, omdat dit niet volledig geur en smaakloos blijkt te zijn. Als we dit dan over zijn nu favoriete voer strooien is er kans dat hij ook dat straks niet meer wilt eten. Jammer, want ik zit er over in hoeveel slechte/zoute dingen hij nu binnen krijgt. Tsja, Zo is het ook iedere keer weer wat.. :icon_shifty: Eerst maar eens blij zijn met dit behaalde resultaat. :grin:
Nee hoor, klopt niks van. Mijn ex-zwerfkat Gizmo die dus beginnend nierfalen heeft (en FIV :cry: ) kun je niet foppen. Welk pilletje je ook door zijn eten mengt, hij proeft en/of ruikt het, maar Ipakitine gaat er zonder probleem in.

Maar fijn dat Sep weer wat eetlust heeft. Misschien dat Periactin dan toch zijn werk doet?
Onze Milka heeft soms van die buien dat ze niets wil eten en aangezien ik een keer een kat ben verloren aan leververvetting, raak ik dan gelijk in paniek en daarom heb ik standaard Mirtazapine achter de hand. En soms werkt het al na een uur en soms doet het de hele dag helemaal niets en begint ze de volgende dag pas te schranzen. Geen idee waarom het de ene keer zo anders valt dan de andere.

En dat kan bij Sep dus ook het geval zijn (of het is toch de Cerenia, maar wat is dan de oorzaak van zijn misselijkheid??).
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

We hebben vandaag geen smaakopwekker gegeven, omdat we het gevoel hadden dat dit hem geen goed deed. In overleg met de dierenarts natuurlijk. En vandaag toch flink gegeten zonder de smaakopwekker!

Heb uit m'n hand nog zo'n 10 brokjes royal canin renal select kunnen geven. Daarna kreeg hij 1,4 ml AB, dat was een dra-ma om te geven. Hij stribbelde echt onwijs tegen, hebben hem met 2 man in de houtgreep moeten nemen maar zelfs dan vloog er met toedienen d.m.v spuitje her en der wat naast.. Je voelt je achteraf dan zo'n prutser. Hij was daarna helemaal 'verslagen', bleef op 1 plek zitten. Slijmde ook enorm. Heb 5 minuten bij hem gezeten om dat af te doen met een theedoek.

Geen fijne afsluiter van de dag, zeker met het idee achteraf dat niet alle antibiotica in het bekkie is gegaan. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen. Helaas nog 26 keer antibiotica te gaan.. :cry:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7689
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Ik weet niet of de ab ook door eten mag (hangt van de soort af). Maar ja, het eten gaat ook al niet bijzonder dus dat is dan sowieso geen goed idee.

Mijn ervaring is wel dat met hoe meer dwang (en personen) je het probeert te geven, hoe meer er tegen gestribbeld wordt. Bij Bowy moesten ze bij de DA ooit met drie man (met arm-lengte rubberen handschoenen) bloed afnemen, een regelrecht drama.

Ik kon hier thuis, met de oogdruppels, Yuna op het aanrecht zetten, liggend, kont naar mij toe, ene arm/elleboog langs haar lichaam met de tube (hand komt dan net boven haar hoofdje), andere hand onder het hoofdje en dan zachtjes iets omhoog tillen. Ze probeerde dan wel achteruit te manoeuvreren maar daar zat mijn buik. Dat ging relatief makkelijk.

Het geven moet dus wel vanuit een stand van rust. Jij in rust... Sep in rust. Als die rust er niet is dan vertrek je al met een portie stress dat het alleen maar moeilijker maakt. Zeker als je het dan ook nog met zijn tweeën doet. (Maar ik heb makkelijk praten, ik heb Sep hier niet onder mijn vingers ;) )
Laatst gewijzigd door Rik op 17 aug 2017 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Mijnnierkat schreef:We hebben vandaag geen smaakopwekker gegeven, omdat we het gevoel hadden dat dit hem geen goed deed. In overleg met de dierenarts natuurlijk. En vandaag toch flink gegeten zonder de smaakopwekker!
Meestal werkt zo'n pil een paar dagen (soms zelfs wel een dag of 5) en daarom hoef je het ook niet iedere dag te geven.

Wanneer de antibiotica zo'n probleem is, kun je dan niet vragen of je mag injecteren? Moet je wel durven natuurlijk. Ik ben niet zo'n held, maar mijn man draait zijn hand er niet voor om.
Heb je weer Synulox gekregen? Dat is namelijk berucht vanwege het slijmen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door castratenkoor »

Ik neem de kat in kwestie op de grond tussen mijn knieën, linkerhand over de kop en met rechts bekje open en pil achterin keel. Ik zit dan dus op mijn knieën, onderbenen achteruit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef:Daarna kreeg hij 1,4 ml AB, dat was een dra-ma om te geven. Hij stribbelde echt onwijs tegen, hebben hem met 2 man in de houtgreep moeten nemen maar zelfs dan vloog er met toedienen d.m.v spuitje her en der wat naast.. Je voelt je achteraf dan zo'n prutser. Hij was daarna helemaal 'verslagen', bleef op 1 plek zitten. Slijmde ook enorm. Heb 5 minuten bij hem gezeten om dat af te doen met een theedoek.
Dit klinkt niet goed. Ik weet niet hoe jullie het doen, maar proberen de vloeistof voorzichtig in het bekje te laten druppelen gaat vaak niet, zeker als de kat gaat tegenstribbelen. Ik druk het spuitje in één krachtige beweging leeg achterin het bekje, dat kan je tot 1 ml doen zonder dat de kat gaat kokhalzen. Hier zie je hoe ik dat doe bij Gaudí: https://www.youtube.com/watch?v=xVbVR7YhxM8.

Als je dit drama nog 26 keer krijgt, is dat niet goed, veel te veel stress, en Sep zal ook bang en wantrouwend naar jullie worden. Ik zou even met de DA overleggen of het op een andere manier kan. Ik neem aan dat je een pillenschieter hebt geprobeerd? Inderdaad is een spuitje in de nek dan veel relaxter (klinkt misschien eng, maar stelt echt niets voor....).

Het goede nieuws is natuurlijk dat Sep weer is gaan eten.
Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Nee, door het eten is inderdaad ook geen optie. Al heeft Sep vanmorgen wel weer een blikje gourmet op :smile:. Maar de antibiotica geur is zo sterk dat hij daar niet intrapt. Hij moet om 13.00 uur weer naar de DA voor een laatste injectie tegen eventuele misselijkheid. Ik hoop dat ze Synalox (AB) in injectievorm hebben, dat zou echt een hoop schelen.

Je hebt gelijk, ik denk dat we het vandaag met 1 persoon moeten doen, en van tevoren zoveel mogelijk rust moeten vinden. Wij zetten 'm 'klem' tussen de benen zodat hij niet naar achter kan lopen. Maar om vervolgens zijn bekkie open te houden en het spuitje leeg te spuiten in z'n bek is het ergste, hij draait continu weg.

Ik krijg flashbacks naar de tijd dat we hem 4 keer per dag zon spuitje in z'n mond moesten geven in de tijd van zijn oog operatie. Toen 'wikkelde' we hem in een handdoek, dat ging op zich wel.
Rik schreef:Ik weet niet of de AB ook door eten mag (hangt van de soort af). Maar ja, het eten gaat ook al niet bijzonder dus dat is dan sowieso geen goed idee.

Mijn ervaring is wel dat met hoe meer dwang (en personen) je het probeert te geven, hoe meer er tegen gestribbeld wordt. Bij Bowy moesten ze bij de DA ooit met drie man (met arm-lengte rubberen handschoenen) bloed afnemen, een regelrecht drama.

Ik kon hier thuis, met de oogdruppels, Yuna op het aanrecht zetten, liggend, kont naar mij toe, ene arm/elleboog langs haar lichaam met de tube (hand komt dan net boven haar hoofdje), andere hand onder het hoofdje en dan zachtjes iets omhoog tillen. Ze probeerde dan wel achteruit te manoeuvreren maar daar zat mijn buik. Dat ging relatief makkelijk.

Het geven moet dus wel vanuit een stand van rust. Jij in rust... Sep in rust. Als die rust er niet is dan vertrek je al met een portie stress dat het alleen maar moeilijker maakt. Zeker als je het dan ook nog met zijn tweeën doet. (Maar ik heb makkelijk praten, ik heb Sep hier niet onder mijn vingers ;) )
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Inderdaad Erik, dat is helemaal niets. Wij vonden het wat 'eng' om het spuitje in een keer leeg te spuiten in zijn bek, wat als hij zich erin verslikt? Ik las ergens dat een kat een longontsteking opliep doordat er door een dwangvoer spuitje viezigheid in de longen terecht was gekomen. Maar misschien valt dit wel mee en moeten we het in een krachtige beweging proberen.

Pillenschieter is zeker geen succes inderdaad. Ik hoop echt dat het met een spuitje in de nek kan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef:Ik las ergens dat een kat een longontsteking opliep doordat er door een dwangvoer spuitje viezigheid in de longen terecht was gekomen.
Dat kan denk ik alleen gebeuren als de kat zich hevig verzet, misschien wel krijst en naar adem hapt tijdens het toedienen van het spuitje. Ik heb 't even uitgerekend: ik heb Dalí nu in totaal zo'n 2000 keer een spuitje gegeven op de manier zoals je in het filmpje ziet, zonder enig noemenswaardig probleem....
Cerna

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Cerna »

Bij ons was het spuitjevoeren ook nooit een probleem mbt verslikken. En hoeveel spuitjes heeft Noa wel niet gehad? Wanneer ik goed reken (en daar ben ik slecht in) acht spuitjes per keer en dat driemaal daags = 24 x 7 dagen = 168 spuitjes X 52 weken = 8736 x 4,5 jaar = 39.312 spuitjes. Hemel! :lol:
En dat was alleen het eten.
Plaats reactie